Sallitut ja kielletyt eväät

Päiväni alkaa isolla kahvikupillisella. Mutta muut kahvihetket olen karsinut pois. Hampaiden ja kilojen kannalta huono puoli on ollut se, että mehut maistuvat nyt aivan älyttömän hyvälle. Aiemmin olen juonut nesteinä vain kahvia ja vettä päivän aikana. Nyt appelsiini ja omenamehu tuntuvat lähes nautintoaineilta... Tähän mennessä rv 11 paino on pysynyt ennallaan, lähinnä oksentamisen vuoksi, mutta jatko pelottaa, jos en saa tätä mehuhimoa taltutettua :wideyed::wideyed::wideyed:

Mullakin kuluu mehuja jonkin verran sekä ihannm sokerilimsaa, koska ne kaks on ainoita joita saan alas sillon kun olo on pahimmillaan. Ja mehuja kului myös edellisessä raskaudessa, mutta heti kun pahoinvointi alkoi helpottaa niin mehujen käyttö loppui. Ja oikeestaan raskauksien välissä en oo pystynyt mehuja juomaan yhtään, kun tuo vaan mieleen pahoinvoinnit. Joten älä oo huolissasi. Pahoinvoinnin aikana on vaan tärkeää, että jotain saa alas.
 
Tuli vastaan tällainen Yle:n juttu: https://yle.fi/uutiset/3-8529311 Taidan varmuuden vuoksi käyttää kostutukseen jotain muuta tänä vuonna.

Näinhän se on ettei se alko kaikki keittämällä häviä. Kostukkeeksi voisi varmaan hyvin kokeilla vaikka omenamehua tai ihan sokeri/siirappivettä, näin muistaakseni koulussa joskus tehtiin. Onhan se taikina aika maukas jo pelkästään että ehkä tämän vuoden kestäisi näillä eväillä

Välillä sitä kyllä ei tule edes ajatelleeksi missä kaikessa voi jotain huonoa olla, etenkin jos ei itse ole samaa koskaan kokannut ja reseptiikka tuttu. Onkohan valmiissa tortuissa rommikostutus...
 
Paljon taitaa leipomot käyttää pelkkää aromivalmistetta tuohon kostutukseen, jos en ihan väärässä ole. :confused004

Kyllä näin se on— se tulisi aivan liian kalliiksi käyttää oikeaa tavaraa tortuissa jotka tulee marketteihin myyntiin. Ehkä jossain pienleipomoissa saatetaan tehdä niin mutta silloin hinnassa sen myös huomaa. Jos ihan kaupassa myydään niin alkoholitasot pitää olla niin minimaalisia ettei mitään varoituksia tarvita lapsille yms. Ja tuskin niissä tortuissa on pisaraakaan alkoholia— tietty sokerimäärä aika mojova enkä suosittelis sen puolesta
 
Sokeriöverit niistä kyllä saisi halutessaan :wtf:

Kahvia minä nautin aamuisin kupposen, muuten on päänsärky taattu. Enempää ei edes tee mieli. Mitään limuja tai mehuja en juo muutenkaan, hiilihapolliset juomat jätän muutenkin kaupan hyllyyn, ne kuitenkin syövyttää hampaiden kiillettä... Vesi vanhin voitehista:happy:

Eilen alkoi kovin karkkia mieli tekemään, no en kovin montaa irttaria saanut nassutettua kun tuli niin paha olo kun vain voi tulla...eli taitaa karkit jäädä tässä raskaudessa nauttimatta, ei noista nautintoa itselleen saanut. Mutta tulipahan kokeiltua :laughing002
Mulla taas menis irttareita ja muitakin karkkeja vaikka kuinka
 
Mä oon kyllä syönyt monta runebergin torttua. Se mahdollinen alkomäärähän ehtii haihtua, maksahan toimii.

oon myös syönyt parin kuukauden välein pari palaa lohisushia ja myös sushia jossa on merilevää. Ja tuoretta inkivääriäkin siinä kyljessä. Salmiakki karkkejakin silloin tällöin pari kolme kpl kerralla.

Mulla on jotenkin vaikeaa keksiä terveellistä ruokaa. Loppujen lopuksi mitään ei erityisesti haluta mutta sitten herkkujen syöminen maistuu
 
Parmesan, siis oikea italialainen sellainen, ei ole läheskään aina tehty pastöroidusta maidosta ja itse en sitä listeriavaaran takia syö kuin uunissa käyneissä ruoissa. On toki pitkään kypsytetty kova juusto mutta itse olen ottanut sen linjan jota Ruokavirasto suosittaa että maitotuotteiden pitäisi olla pastöroituja.

Kukin tekee omat ratkaisunsa ja ottaa ne riskit jotka haluaa mutta esimerkiksi raaka kala ei listeriariskin osalta katso sitä kuinka monesti sitä on syönyt vaan listeria voi osua kohdalle kerrasta. Harvinaista, mutta mahdollista.
 
Mä itseasiassa yllätyin ekassa raskaudessa tuosta että parmesan ei ole pastöroitua, niputin sen jotenkin samaan kaikkien kovien juustojen kanssa joiden oletin olevan sallittuja :eek:
 
Mä olen kyllä niin pihalla näistä mitä saa syödä ja mitä ei. Jättänyt varalta kaikki epäilyttävät ruoka-aineet pois. En uskalla syödä oikein mitään lihaa ja kalaakin yritän syödä tosi rajoittavasti kun en siitä niitä ymmärtänyt mitä sai syödä ja mitä ei. Sama juustoissa, ei mitään hajua mitkä oli niitä juustoja joita ei saa syödä. Pitää varmaan ens neuvolassa lääkäriltä varmistella, kun rupee ruokalista olemaan jo aika suppea:smiley-ashamed004 Ja ravintolassakin hieman hankala mitään tilata kun kaikki on vähän nounou (ainakin mun päässä) tai ehkä olen vaan jo liian tarkka.
 
Mä olen kyllä niin pihalla näistä mitä saa syödä ja mitä ei. Jättänyt varalta kaikki epäilyttävät ruoka-aineet pois. En uskalla syödä oikein mitään lihaa ja kalaakin yritän syödä tosi rajoittavasti kun en siitä niitä ymmärtänyt mitä sai syödä ja mitä ei. Sama juustoissa, ei mitään hajua mitkä oli niitä juustoja joita ei saa syödä. Pitää varmaan ens neuvolassa lääkäriltä varmistella, kun rupee ruokalista olemaan jo aika suppea:smiley-ashamed004 Ja ravintolassakin hieman hankala mitään tilata kun kaikki on vähän nounou (ainakin mun päässä) tai ehkä olen vaan jo liian tarkka.

Tarkka kannattaa ollakin mutta olisi tosi tärkeää syödä monipuolisesti ja riittävästi kalaa, jota tosiaan kypsänä saa syödä tosi rauhassa. Neuvolan ohjeet ei myöskään aina ole ajan tasalla ja esimerkiksi itse saamani ”pehmeät/kovat juustot”-erottelu ei pidä enää paikkaansa.

Tämä aina ajan tasalla ja musta todella selkeä:
https://www.ruokavirasto.fi/globala...jeet/ruokavirasto_turvallisenkaytonohjeet.pdf

Musta on helpointa kun sisäistää sen että kaikkea, myös lihaa ja kalaa (kunhan vaihtelee kalalajeja) voi syödä kun ruoan kypsentää kunnolla. Listeria kuolee 72 asteessa. Maitotuotteet on ok kun ne on pastöroidusta maidosta (lähes kaikki suomalaiset tuotteet ja selvä merkintä aina pakkauksessa, Valiolla omilla sivuilla lueteltu kaikki juustot raskaana oleville sopivaksi, jossain tosin pientä riskiä). Pesee hyvin kasvikset ja hedelmät, syö vain kotimaisia marjoja jos ei kuumenna niitä.

Tärkeintä siis välttää listeria ja toksoplasmoosi jotka sikiölle vaarallisia. Nämä voi saada raa’asta lihasta ja kalasta, pastöroimattomasta maidosta ja likaisista kasviksista/hedelmistä. Sitten on erikseen lista sellaista vältettävää kuten vaikka siemenet, joissa voi olla raskasmetalleja mutta joita voi silti vähän syödä turvallisin mielin.

Ja ravintolassa kun tilaa niin helpointa on tilata jotain joka on täysin kypsää ja varmistaa se tarjoilijalta. En ole kokenut tätä vaikeaksi, korkeintaan rajoittavaksi, kun ihan kaikkea ei listalta voi tällä hetkellä ottaa.
 
Kukin tekee omat ratkaisunsa ja ottaa ne riskit jotka haluaa mutta esimerkiksi raaka kala ei listeriariskin osalta katso sitä kuinka monesti sitä on syönyt vaan listeria voi osua kohdalle kerrasta. Harvinaista, mutta mahdollista.[/QUOTE]

Ja jos asuisit Ruotsissa, se olisi ihan ok!
 
Kukin tekee omat ratkaisunsa ja ottaa ne riskit jotka haluaa mutta esimerkiksi raaka kala ei listeriariskin osalta katso sitä kuinka monesti sitä on syönyt vaan listeria voi osua kohdalle kerrasta. Harvinaista, mutta mahdollista.

Ja jos asuisit Ruotsissa, se olisi ihan ok!

Sillä erolla että sielläkään ei suositella raakaa kalaa jos sen alkuperästä tai säilytyksestä ei ole tietoa. Suomessa esimerkiksi vakuumipakatuista kaloista löytyy useinkin listeriaa ja siksi varoitukset ovat aivan kohdallaan. Tuoretta juuri pyydettyä kalaa voisin raakana syödä raskaanakin jos tietäisin tarkasti miten sitä on käsitelty ja säilytetty. Kaikkiin sushiravintoloihin en tässä asiassa luottaisi.

En yritä millään tavalla haastaa kanssasi riitaa, mutta en myöskään ymmärrä miksi haluat tällaisella palstalla kertoa toimivasi suositusten vastaisesti. Viimeisistä viesteistä voi päätellä ettei kaikkien ole helppo sisäistää ohjeistuksia ja olisi tosi surullista jos joku tulkitsisi viestejä niin ettei raaka kala silloin tällöin olisi mikään riski.
 
Olen pahoillani, jos koet että haastan riitaa. Se ei ole tarkoitukseni. Huomaan, että suhtaudumme asioihin hiukan eri pieteetillä, ja luemme myös ohjeistuksia eri tavoin - joten jätetään tämä tähän. Rentoutta raskauteen!
 
Mä olen kyllä niin pihalla näistä mitä saa syödä ja mitä ei. Jättänyt varalta kaikki epäilyttävät ruoka-aineet pois. En uskalla syödä oikein mitään lihaa ja kalaakin yritän syödä tosi rajoittavasti kun en siitä niitä ymmärtänyt mitä sai syödä ja mitä ei. Sama juustoissa, ei mitään hajua mitkä oli niitä juustoja joita ei saa syödä. Pitää varmaan ens neuvolassa lääkäriltä varmistella, kun rupee ruokalista olemaan jo aika suppea:smiley-ashamed004 Ja ravintolassakin hieman hankala mitään tilata kun kaikki on vähän nounou (ainakin mun päässä) tai ehkä olen vaan jo liian tarkka.

Perusterveellinen ruoka on turvallista. Yhdessä välissä pyrittiin neuvolassa siihen että nimenomaan sitä painotetaan. Kunhan kaikki liha on kypsää ja muistaa maksarajotusten niin pitkälle pääsee. Ja juustoissa Suomessa kun lähes kaikki on pastöroituja niin suurin osa pehmeistäkin turvallisia. Valion sivuilta löytyy selkeä ohjeistus heidän juustoistaan mitkä pitää kuumentaa ja mitä voi syödä sellaisenaan. Kyllä tästä ruokaviidakosta selviää, rohkeasti vain syömään :) toivottavasti jotain helpotusta tästä viestistä sait!
 
Takaisin
Top