Sallitut ja kielletyt eväät

Mimmoisia kokemuksia Rooibos teestä? Luetaanko se mielestänne yrttiteehen, joka olisi kielletty?
 
Mulla oli tänään neuvola ja terkka oli sitä mieltä, että majoneesiakin olis hyvä vältellä. Ei lue suosituksissa, mutta perusteli sillä että on raakaa kananmunaa. Totesi kuitenkin, että suomalaiset kananmunat on kyllä yleensä turvallisia. Eli en nyt oikein tiedä miten toimis majoneesin suhteen. Tähän asti oon syöny, mutta nyt jäin miettimään asiaa.
 
Mulla oli tänään neuvola ja terkka oli sitä mieltä, että majoneesiakin olis hyvä vältellä. Ei lue suosituksissa, mutta perusteli sillä että on raakaa kananmunaa. Totesi kuitenkin, että suomalaiset kananmunat on kyllä yleensä turvallisia. Eli en nyt oikein tiedä miten toimis majoneesin suhteen. Tähän asti oon syöny, mutta nyt jäin miettimään asiaa.

Felixin ja Hesburgerin majoneeseissä on käytetty pästöroituja keltuaisia. Ite käytän vain Felixin tuotteita jos käytän
 
Jenskutin, mä en ole rooibosta juonut, suosituksissa ei suositella muita kuin teekasvista haudutettuja juomia.

Majoneesia olen syönyt vain, jos se on ollut vegaanista (ei kananmunaa) tai jos kananmuna on pastöroitu. Monissa purkeissa ei kyllä lue pastöroinnista mitään. Silloin en syö.
 
Mulla oli tänään neuvola ja terkka oli sitä mieltä, että majoneesiakin olis hyvä vältellä. Ei lue suosituksissa, mutta perusteli sillä että on raakaa kananmunaa. Totesi kuitenkin, että suomalaiset kananmunat on kyllä yleensä turvallisia. Eli en nyt oikein tiedä miten toimis majoneesin suhteen. Tähän asti oon syöny, mutta nyt jäin miettimään asiaa.

Kokonaan kananmunattomiakin majoneeseja on olemassa.
 
Millaisia ajatuksia teillä on sokeri limsoista vs sokerittomista limsoista? Kumpaa suosit ja miksi?
 
Millaisia ajatuksia teillä on sokeri limsoista vs sokerittomista limsoista? Kumpaa suosit ja miksi?

Ehdottomasti sokerilimsa. Ihan suosituksissakin kehotetaan välttämään jotakin tiettyä makeutusainetta. Tosin mulla taustalla vahvasti myös vatsavaivat, sen parempi olo mitä ns yksinkertaisempaa ja aidompaa ruoka on, tosin välttäen gluteeniviljoja. Muutamalla xylitolipastillilla saattaa jo saada aikaiseks kivat vatsanväänteet ja ilmavaivat. :sorry: Ja mitä keinotekosempaa niin aina vaan pahempi. Tosin limsoja juon melko harvakseltaan, ei mene välttämättä edes joka viikko, mehut viikottaisia, muttei ihan päivittäisiä, niin en ole kokenut huolta sokerin kaloreista (suklaa on sitten ihan eri asia... laughing6).
 
Millaisia ajatuksia teillä on sokeri limsoista vs sokerittomista limsoista? Kumpaa suosit ja miksi?

Mää oon juonu aina sokerittomia. Nyt huvikseni tarkistin, että Pepsi Maxia voi juoda (siinä vain apartaamia, jota saa raskaana käyttää). Tosin siinä taas kofeiinia(?) Joten sitä oom juonu esim. saunassa tai jouluna paljussa. Mun mielestä sokerilimsat on ihan karsea makusia, heti sokerivettä jois. Riippuu tietenkin mihin on tottunut, jotkut varmaan taas ajattelee että sokerittomat on keinotekoisen makusia :woot:
 
Jep, mä taas inhoan aspartaamien ja muiden keinotekoisten makua :wtf: eli sokerillista menee, tällä hetkellä vähän liikaakin koska jääkylmä cokis tuntuu olevan ainoa mikä auttaa pahoinvointiin :sorry: tai noh, määrällisesti ei ehkä liikaa mutta ei tee hyvää hampaille kun käy useamman kerran päivässä jääkaapilla ottamassa hörpyn.
 
Muokattu viimeksi:
En juo normaalisti limuja ollenksan, mut kokista hörpin nyt muutaman kerran päivässä.
 
Joisitko 0,4 % olutta? Puolisolle oli myyty se alkoholittomana Alkosta kun osti uudenvuoden juomia.

Mietin vaan että turha teidän on mun mielestä noin pienistä määristä huolehtia sillä kyllähän monet ruuat sisältää jo luonnollisestikin alkoholia —esim. kypsät banaanit, ruisleipä, hiivalla leivotut leivät yms. Ja itellä neljäs raskaus menossa ja kyllä mä sen viinilasillisen ruuan kanssa joskus sallin huoletta—myös monen lääkärin ohjeistus monessa maassa. Paitsi nyt koko ajatus alkoholista tai mistään muusta kuin tuoreista vihanneksista oksettaa et tiedä sitte
upload_2020-1-9_8-50-58.png

https://steadydrinker.com/articles/foods-drinks-alcohol/
 
Muokattu viimeksi:
^ No just. Toivottavasti kukaan ei nyt ota sun suosituksia vakavasti vaan kuuntelee virallisia tahoja. Jo pieni määrä alkoholia voi tehdä tosi pahaa sikiölle.

”Alkoholin käyttö kaikissa raskauden vaiheissa häiritsee sikiön keskushermoston kehitystä. Erityisesti sikiön aivojen kasvu on herkkä alkoholin vaikutuksille.”
https://www.terveyskirjasto.fi/terveyskirjasto/tk.koti?p_artikkeli=dlk00943

Joo en nyt mitään kellekään suosittele. Pointti oli vaan ehkä toi että ei tarvii huolestua siitä 0.4 oluesta kun hampurilaissämpylässäkin on enemmän. Ja kuhan mainitsin mitä mulle lääkärit on sanonu ulkomailla ja Suomessa kun oon tiedustellu onko siitä yhestä viinilasillisesta haittaa. Mutta ymmärrän hyvin että ei halua alkoholia ollenkaan. Onhan se aika turhaa tavaraa
 
Juu kyllä niinhän se on, turhaa. Itse koen asiasta vahvasti kun tunnen FAS-lapsia ja se ei ole lainkaan kiva asia se. Parempi siis olla kokonaan ilman, vaikka jossain muussa maassa tehtäisiin toisin (Ranskassa missä juodaan viiniä raskauden aikana, myös tupakoidaan yleisesti raskaana ja sitäkään ei kannata omaksua).
 
Huh, meni kyllä lounaskeitot ja syvälle tuosta kommentistasi Bumby :eek:

Itse olen hoitanut vastasyntyneitä valvontaosastolla ja nähnyt ne vauvojen vieroitusoireet silmästä silmään, ja siksikin tämä on aiheena minulle hyvin tulenarka. Ja päihdepuolella vuosia töitä tehneenä en ole yhdenkään lääkärin kuullut sanovan odottavalle äidille että lasillinen silloin tällöin ei olisi pahasta, kyllä siihen nollalinjaan ohjataan ihan kaikkia äitejä ja muistutellaan riskeistä joka käänteessä

Ja kuka oikeasti ottaa tietoisesti sen riskin että omilla valinnoillaan voi vaarantaa oman lapsensa kehityksen ja terveyden? Niitä alkoholituotteita voi nauttia sitten synnytyksen jälkeen jos kokee tarpeelliseksi.

Aargh... Nyt on parasta lähteä ulos ettei kiehu yli enempää

No voi— en kyllä ymmärrä mistä moinen reaktio? Eihän mun kommentti koskenut muuta kuin sitä että alkoholia esiintyy monessa ruuassakin ja siltä on mahdotonta täysin välttyä jos nyt ajattelee että toi alkoholiton olut jossa se 0,40 on jo aivan liikaa—niin kyllä sitä saa ton ja enemmänki jo ihan leivästä ja banaaneista. Ja jos mä nyt oon ehkä juonu yhteensä 1-4 viinilasia koko raskauden aikana sillon ku oon raskaana ollu ja kun on ollu joku ihana pasta ateria ja on himottanu pelkkä punaviinin maku niin olen ihan huoletta sallinut sen enkä usko että siitä on ollut mitään haittaa— ihan maalausjärjellä menny. Aivan eri asia on jos sitä alkoholia kiskoo oikeen olan takaa. Sama koskee mielestäni monia noita rajoituksia. Yrttiteet tai vaikka salmiakki/laku, kyllä sallin molempia itelle muutamia jos tekee mieli. Ja luulen että kaikki täällä kuitenkin toimii juuri niin kuin itse katsoo hyväksi enkä ole mitään kenellekään nimenomaan suositellut. Ymmärrän tietty kaikenlaiset huolenaiheet ja niistähän täällä juuri saa jutella.
 
Juu kyllä niinhän se on, turhaa. Itse koen asiasta vahvasti kun tunnen FAS-lapsia ja se ei ole lainkaan kiva asia se. Parempi siis olla kokonaan ilman, vaikka jossain muussa maassa tehtäisiin toisin (Ranskassa missä juodaan viiniä raskauden aikana, myös tupakoidaan yleisesti raskaana ja sitäkään ei kannata omaksua).

Mä olen niin samaa mieltä tästä. En todellakaan ymmärrä miksi joku juo yhtään alkoholia raskausaikana, kun turvalliselle käytölle ei tuktimuksissa ole voitu osoittaa rajaa. Suomessa suositellaan nollalinjaa ja sille on syynsä. Tuolta Bellon linkistä löytyy luotettavaa tietoa asiasta.
 
No voi— en kyllä ymmärrä mistä moinen reaktio? Eihän mun kommentti koskenut muuta kuin sitä että alkoholia esiintyy monessa ruuassakin ja siltä on mahdotonta täysin välttyä jos nyt ajattelee että toi alkoholiton olut jossa se 0,40 on jo aivan liikaa—niin kyllä sitä saa ton ja enemmänki jo ihan leivästä ja banaaneista. Ja jos mä nyt oon ehkä juonu yhteensä 1-4 viinilasia koko raskauden aikana sillon ku oon raskaana ollu ja kun on ollu joku ihana pasta ateria ja on himottanu pelkkä punaviinin maku niin olen ihan huoletta sallinut sen enkä usko että siitä on ollut mitään haittaa— ihan maalausjärjellä menny. Aivan eri asia on jos sitä alkoholia kiskoo oikeen olan takaa. Sama koskee mielestäni monia noita rajoituksia. Yrttiteet tai vaikka salmiakki/laku, kyllä sallin molempia itelle muutamia jos tekee mieli. Ja luulen että kaikki täällä kuitenkin toimii juuri niin kuin itse katsoo hyväksi enkä ole mitään kenellekään nimenomaan suositellut. Ymmärrän tietty kaikenlaiset huolenaiheet ja niistähän täällä juuri saa jutella.

Siis etanolia muodostuu luonnossa ja jopa ihmiskehossa hieman käymisreaktion ja aineenvaihdunnan seurauksena. Banaanista ja leivästä ei todellakaan saa mitenkään samaa määrää etanolia kuin alkoholijuomista. Maalaisjärjen käyttäminen on toki sallittua, mutta kun Suomessa tosiaan suositellaan nollalinjaa alkoholin suhteen koska tutkimuksissa ei luotettavia rajoja ole pystytty määrittelemään, niin kyllä syntyvien lasten takia toivoisi ettei sitä alkoholia nauttisi. Alkoholilla on todistetusti haitallisia vaikutuksia sikiöön, kun taas esim. yrttiteen haitallisuudesta ei ole tietoa, siksi sitä ei suositella. En tarkoita olla vihamielinen, mutta toivon että jokainen miettisi tätä tosissaan, kyseessä on vakava asia.
 
Takaisin
Top