Rv ja kertynyt paino

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Karkki123
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
26 + 1 ja painoo tullut jo 8 kg :eek:!! Viikonloppuna kahden päivän aikana tuli yhtäkkiä kolme kiloo lisää. Huolestuin kovasti ja kävin mittauttamassa verenpaineetkin neuvolassa, kun en kuitenkaan mielestäni kärsinyt turvotuksestakaan, oli sen verran kova lihominen! No kaikki oli kunnossa, mutta neuvolassa käskettiin vähän vähentää mun suolankäyttöö:sad001. Kaipa se painonnousu taas jossain vaiheessa tasoittuu...:)

Kolibri, eli onko jokaisessa juomassa 300kaloria? Eli yhteensä 900? Plus ruokailut ja välipalat? Eihän normaali ihminen tarvitse keskimäärin kuin 2000kaloria, ja raskaana max muutaman sata lisää, että harvemmin nyt kukaan on niin aliravittu että se olisi vauvalle haitaksi... Useimmiten päinvastoin. Sitäpaitsi painon ei todellakaan tarvitse nousta tasaisesti, vaan on ihan normaalia, että joillain viikoilla raskautta paino nousee reilummin, ja joillain ei ollenkaan, vaikka pariinkin viikkoon. Ei se ole mikään tasainen nousukäyrä...

Juu, tällä hetkellä syön aamupala, välipala, lounas, välipala, päivällinen, iltapala + 900kcal noista apteekin juomista. Lähtötilanne oli toki vaikean alipainon puolella, mutta nyt vauvan kanssa bmi on jo vähän yli 18... silti hoitajat ja lääkäri on sitä mieltä, että painon pitää vielä nousta. Koitan siis tunnollisesti ahtaa ruokaa sisääni, vaikka ahdistaa ja täyden mahan kanssa olo on entistä tukalampi..

Perusteluiksi oon saanut, että synnytyksessä sairaalaan jää useampi kilo ja imetys on kuluttavaa, eikä ole suotavaa että ns. oma painoni laskee taas alipainon puolelle vauvan synnyttyä.. tavallaan ymmärrän ja koska eka raskaus, kaikki on mulle uutta ja haluan ajatella vaan vauvan parasta, niin oon alistunut kuuntelemaan ammattilaisten ohjeistusta vaikken aina samaa mieltä olisikaan.

Ja ehkä Kolibrin onkin ihan hyvä kuunnella ammattilaisia, jotka näkevät häntä ja tietävät tilanteen. Alipainon kanssa kun ei kannata pelleillä.
Itse ainakin nostan hattua Kolibrin taistelutahdolle ja upealle asenteelle. Vaikuttaa ainakin täältä foorumin kautta siltä, että suurimmaksi osaksi olet asian kanssa sinut ja juurikin asetat vauvan oman itsesi etusijalle. Moni ei samaan pysty. Oli kyse sitten ylipainosta, alipainosta, tupakasta tai muista päihteistä.

Hienoa tosiaan Kolibri että olet valmis tekemään töitä alipainon kanssa, se ei varmasti ole ihan helpointa..
Itse olin myös selkeästi alipainoinen ennen ensimmäistä raskautta, ja vaati itseltäkin paljon että oppi muuttamaan syömistottumuksia ym. En halua edes palata siihen mitä olin joskus, olen oppinut että olen terveempi lähes normaalipainoisena. Tuttujen kommentointi aikoinaan ja tietysti vanhat kuvat näyttävät ja muistuttavat siitä.
Nyt kolmas raskaus ja stressaan painosta ja sen noususta jonkin verran, mutta tiedän että parempi näin. Painoindeksi palautunut itsekseen nopeasti synnytyksien jälkeen minulle "normaaliksi" joka siis noin bmi 19. Alipainon rajoilla siis edelleen mutta hoikka olen enkä liian laiha enään.

Tänään rv 26+1 ja paino noussut alle 3kg. Syön vaikka kuinka paljon ja herkuttelen suklaalla yms. Lähes päivittäin. Vauva kyllä kehittyy normaalisti ja sehän tärkeintä :) olen aina kuulunut niihin jotka voivat mässäillä ja kilot tarttuu huonosti. Mutta vähän stressaa missä ne mun kiloni luuraavat...

Mulla oli nyt viime ultraan rv 25 noussu paino aika lailla, mut alkuun oksensin niin paljon et se tippu. Nyt tullu suunnilleen sen 2kg lähtöpainosta. Pitäskö mun jotenkin muuttaa ruokavaliota, et toi tasaantuisi? Syön suht säännöllisesti ja kotiruokaa. Hedelmiä syön kans aika lailla, ku ne on kylmiä. :grin

Kolibri, hieno homma että uuntelet ammattilaisia! En tietenkään tiennyt lähtötilannettasi, ja siksi kummastelin :) kun on niin paljon niitäkin, jotka syyttä suotta ahtavat kahden edestä, kun kuvittelevat että niin kuuluu tehdä, vaikka lähtötilanne olisi normaali. Tai jotkut tietysti käyttävät vauvaa tekosyynä päästää itsensä ihan rempalleen. Reilusti alipainoisilla 20kg voi olla tosi sopiva nousu, ja valmiiksi ylipainoisilla taas 2kg, eli vaihteluväli on suuri(siis totakin suurempi). Ajattelet selvästi vauvan parasta ja näet vaivaa asian eteen! Tsemppiä!

26+2 +9kg. Toivottavasti ei tulis enää kauheasti kiloja. Karkista ja leivästä olen jo luopunu. Ei jaksais alkaa kaloreita laskemaan :)

Rv 28+4 ja painoa tullut 3 kiloa lisää viime neuvolasta.
Viime neuvolan aikaan olin siis alkuperäisen lähtöpainon tienoilla (61,4 kg~) kun ensin tippui ne 5-6 kiloa oksentelun takia.

Mulla on varmaan kaikki paino kohtua, istukkaa, vauvaa ja läskiä. Kun turvotuksia ei ole...

Täällä paino nyt hiukan tippunut muutamassa viikossa, ei kyllä kun muutaman sata grammaa..hyvä vaan että vähän tasottuu, turvotusta kyllä on niin että kun painaa säärestä niin lommo jää :/ :/

Mullakaan ei ole pahemmin turvotuksia, mut paino alakanut nousemaan. Säännöstellyt/rytmittänyt nyt syömistä ja lisänny entisestään kaviksia ja vihanneksia ruokavalioon. Liikuntaa oon lisänny voinnin mukaan. :) jos nousu tasaantuisi taas ennalleen.

En kyllä ole muuten huomannut että minulla olisi turvotusta, mutta tänään en saanut kihlasormukseni päälle enää... En ole käyttänyt sitä pitkään aikaan kun olen ollut sairauslomalla syyskuun alkupuolelta. +11 kg vielä.

Ei oo turvotuksia yhtään. Just viimeksi neuvolassa oliki siitä puhetta. Paino noussu liian paljon (jo 15 kg), vaikka eipä ne neuvolassa asiaa kommentoi, mutta pitäis ite älytä nyt säädellä syömisiään...

Mul painonnousu tyssäsi seinään, ton +12kg kohdalla. Edelleen kaikki sitä mieltä että saisi vielä nousta ees sen 1/2kg viikossa, mutta en yksinkertaisesti kykene syömään/juomaan enempää. Nyt jo joutunut luopumaan monista suosikeistani, kun ovat "liian kevyitä" ja täyttävät vatsaa "turhaan" :oops:

Ei ole helppoa! Saa nähdä miten saan painon pidettyä imetyksen ajan, kun silloin voi olla vielä haasteellisempaa löytää edes aikaa syömiselle..

Mulla on koti vaaka näyttäny aina enemmän kuin neuvolan vaaka. Neuvolassa 1.10 mitattu paino on 300g enemmän kuin mitä sain äsken kotivaalla... Eli olisin tässä kuukaudessa laihtunut jonkin verran :eek: Hmm, onneks ens vkolla on taas neuvola niin pääsee kuulemaan terkan mielipiteen ja mittaamaan masun. Vauva kyllä liikkuu kovasti et kait se siellä kuiteski kasvaa... Onko muut laihtunut vielä näillä viikoilla? Nyt 29+4

Takaisin