Ruokavalio & Syöminen

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Miur
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Mun on ihan pakko, siis ihan pakko saada lasagnea! Joten enköhän mä "reippaana" tyttönä kipassut kaupasta hakee tarvittavat ainekset. Miestä en pystynyt nakittaa kun on töissä.. :)

Täytyy kyl sanoo, et nyt en tykkää täst yhtää.. Voi ol et panikoin ihan turhaan, et on normaalia, mut siis painoin ennen raskautta 81kg (olen 160cm pitkä..pätkä..) ja tosiaan viime viikon perjantaina oltiin ekassa neuvolassa jossa paino oli 82,6 (aamupaino 81,6) Tuolloin viikoja 5+4 .. Ja tänä aamuna paino oli 82,9kg (6+4) Mielestäni en ole syönyt mitenkään epäterveellisesti.. Yrittänyt makean himoa taltuttaa hedelmillä.. Vai tuleeko sitä syötyä huomaamatta enemmän kuin ennen.. :sad001 Tiedän kuitenkin, että laihduttaa ei saa (daa-a) mut ei tää nousutahti oo kyl kivaakaa :arghh:
Liikunta on kyllä saattanut hiukan jäädä, mut koirien kanssa menen joka aamu lenkin.. Iltapäivä lenkit vähän vaihtelee.. Aika paljon ollaan myös käyty koirapuistossa.. Tällä viikolla kävin myös kerran salilla.. Pitäisikö vaan yrittää liikkua enemmän? Ku ymmärsin, et täs ekalla kolmanneksella ei pitäisi painon ihan hirveästi nousta.. Voi toki olla, et elimistö on vaan keränny nesteitä ja tissit on ainaki paisunu jonkin verran.. Minen nii välittäis, mut mies kuulemma tykkää :shy:

Elikkäs onkos muilla samanlaista ongelmaa? Ja mikä neuvoks..?

Ka Tju26 mä oon aika samaa kokoa sun kanssa. Tosin 161,5cm ja paino ennen raskautta kanssa 81. Mulla kyl on vähän laskenu, neuvolan vaaka näytti 79,5, mutta tuskin kestää montaa hetkeä ennen ku alkaa nousta. Mä luulen et sulla on vaa kertyny niitä nesteitä elimistöön ja paino noussu sen takia. Itellä ressaa se, et oon aina pitäny itellä mielessä et max. 90kg saa näyttää vaaka raskauden lopussa. Esikkoa odottaessa meni lähelle 85kg ja nuorempaa odottaessa parisataa grammaa alle 90kg. Esikosta painoa tuli 25kg ja nuoremmasta 20. Mut nyt sitä saiskii tulla max.11kg jollei paino tipu lisää alkuvaiheessa. Ja en kyllä käsitä miten sen saisi kuriin. Nyt kesä on helppo, tulee oltua enemän ulkona ja liikuttuaki enemmän. Mut sitte tulee syksy ja pimeys. Muhun iskee armoton väsymys enkä kyl sitte saa itteäni mihkää ulos kiskottua varsinkaa et lähtis omaa pihaa pitemmälle lasten kanssa.

Katju26, vähän samat fiilikset! Laihduin tammikuusta 85kg --> 75kg eli 10kg lähti ja olen 162cm. Nyt sitten syön terveellisesti omasta mielestäni edelleen mutta liikkuminen on ehkä vähän semmosta että mitä uskaltaa nyt sit tehdä. Ennenkun tein testit kävin kyllä ihan huoleti vetelemässä 5km hölkkä lenkkejä. Nyt maanantaina käytiin neuvolalääkärillä ja paino oli sillon 78,8kg et alkaa itteä vähän ahdistaa että nouseeko paino raskauden myötä kuinka paljon. Mulla tää laihdutus projekti jäi nyt vähän kesken kun piti päästä alle 70kg mä oon rv 6+3 nyt. Voi olla että myös mun paino lähtee nousee helposti kun lopetin tupakoinnin kuin seinään kun tein raskaustestin. Pitää saada jotain purkkaa tai hedelmiä/vihanneksia enemmän tähän taloon mitä voin sitten mussuttaa...

Muokattu viimeksi:
Sekin voi mulla vaikuttaa ku lopetin kans tupakoinnin heti ku olin plussannu.. Ei mul silti oo ollu mikää ongelma olla ilman.. Motivaatio kai niin hyvä :) ja itse kans jättäny jotai liikkumist pois ku ei uskal tehä.. Mm pesäpallo :/ Salikorttiki meni just umpee et en sit tiä mitä sitä tekis.. Sin uimaa vois kyl mennä :)

KaTJu: mulla on kans paino noussut..ja itseasiassa muutamankin kilon :wideyed:. Neuvolassa rauhoittelivat, että neste se on mikä nyt helposti alussa kroppaan kerääntyy ja mä ku en oo pystynyt salia tekemään tämän pahoinvoinnin takia yhtään, niin uskon itsekin tohon. Heti ku olo helpottaa, niin aion aloittaa urheilut. Itse en ole kovin huolissani...kunhan muistaa olla itselleen rehellinen :joyful:
Mä olen hyvällä omalla tunnolla syönyt nyt just sitä mikä menee alas ja pysyy sisällä.

mä oon tyytyväinen nyt, edelleen paino sama kuin ennen raskautta, kilo tuli lisää mut se lähti poiskin, vissiin turvotusta oli.

Min on ruvennut nykyään tekee mieli maitosuklaavanukkaita.... Ennen en oo niitä syönnyt,kuin ehkä kerran puoles vuodes.... Nyt niitä tulee syötyä päivittäin....

Mä en tiedä mitä sitä tänään haluaisi syödä, on tää vaikeeta. :o

Vähän sama tän syömisen kans, ettei tiedä mitä söis. Nälkä olis mutta tuntuu ettei mikään maistu :/

Joo, niin samat tuntemukset mulla. Mut pakko jotain tehdä kun toi mies tulee kohta töistä nälkäisenä..

Kannattaa käydä esim. valion sivuilla lukemassa noista juustoista mitä voi syödä (luonnollisestikin heidän tuotteitaan). Itselleni löysin himoja helpottamaan pari juustoa mitä luulin etten voisi syödä (super neurootikko olen).

Joudun syömään kanssa parin tunnin välein, kun maha täyttyy ihan mini annoksista ja sitten on hetikohta taas nälkä:hungry:Ja mieli tekee aivan koko ajan hampurilaisia, pitsa ei taas uppoa yhtään. Vanha jääkaapissa olevat ruuat ei myöskään nappaa yhtään. Appelsiini/monihedelmämehut auttaa vähän pahoinvointiin. Mies joutuu hoitaan kokkaamisen..

Syön lähinnä maustamatonta jogurttia, piimää, mehua, mysliä ja hedelmiä, sekä riisi-/maissikakkuja. Yritän kyllä syödä "oikeaa" ruokaakin, kun nälkä on melkein koko ajan, mutta kaikki ällöttää :meh: Ja vielä sekin rajoittaa, että minkään yhtään mausteisen tai liian happaman oksentaminen ei ole kivaa, joten ei tee mieli edes kokeilla :sad001 *voi kun tää jo loppuis...*

Tää on ehkä todella turhamaista, kun pikkuisen pitäisi olla nyt kaiken keskiö, ei oman navan... Mutta kai ekassa raskaudessa on käytävä tääkin läpi tääkin "kriisi", jossa tavallaan menettää kontrollin omaan kehoonsa ja osittain syömiseensä. Mulle on aina aikaisemmin painonhallinta ollut helppoa, kun olen kokenut terveellisen ruuan tuovan hyvän olon ja nälänsäätely on todella luotettavasti kertonut minkä verran tarvitsen ruokaa. Herkutellutkin aina olen, mutta kohtuudella. Nyt tämä kaikki tuntuu kaukaiselta unelta mikä ahdistaa. Keho huutaa hiilaria ja jätski, subit, keksit, sipsit ym. vaan yksinkertaisesti tuovat parhaan olon, ainakin sata kertaa paremman kuin joku kuvottava tuoresalaatti. Esim. tuoreiden vihannesten syöminen vaatii niin hurjaa tahdonvoimaa ja pakkosyömistä, etten sitä taistoa oikeastaan jaksa käydä kuin ehkä kerran päivässä. Hyi hitto! Ja paprikat ja parsa, miten ne voi haista ykskaks niin hirveelle? Sanoo tämän kaiken hän, joka vielä kuukausi sitten veteli iloisesti yli kilon heviosastoa päivässä ja väitti, että kasvikset antavat ruokaan niin paljon paremman maun kuin hiilarit, ei niitä hiilareita millään muista hankkia saatika laittaa ruuaksi asti... Tsiisus, missä se tyyppi oikein on???

Luojan kiitos on olemassa marjat ja omput! Oon nyt keksinyt, että ainoaa tämän hetkistä "terveysherkkuani", puuroa raejuustoilla ja marjoilla, voi syödä useamman kerran päivässä. Ei mee aivan ranttaliksi tämä homma ja vitamiineja tulee muualtakin kuin purkista...

Ilona: mulla on vähän sama juttu. Olen aina syönyt aika terveellisesti ja pyrkinyt vhh-ruokavalioon, jossa mahdollisimman vähän leipää, makaronia ja perunaa, kun ne turvottavat ja tekevät mulle huonon olon. Nyt yks kaks asia on päinvastoin ja keho todellakin huutaa sitä hiilaria.

Olen itse kuitenkin järkeillyt nyt niin, että pyrin syömään sitä mitä mieli tekee, koska uskon siihen että kehoni jollain tavalla myös viestii jostain puutostilasta (toki niin, että pidän järjen mukana, enkä ala mitäön mättöä tms epäterveellistä lappaan ihan älyttömästi). Hyvä esimerkki itselleni oli esim. se kun halusin jatkuvasti jotain todella suolaista. Neuvolassa sitten mitattiinkin todella alhaiset paineet ja terkka kehotti lisäämään suolaa kohtuudella ruokaan. Mua ällöttää valtavasti myös kaikki kemikaalit, hiuslakat ja keittiöpesuaineet ja nämähän ovatkin sikiölle aikamoista myrkkyä.

Pitäkää vaan hulluna, mutta itse uskon teoriaani :wacky::grin

Mä myös uskon siihen et keho tietää mitä se raskausaikana tarvii. Ja yks neuvo pahoinvointiin on syödä hh-pitoista ruokaa (toki niitä terveitä hiilareita eikä sokerihöttöä :)). Ja muutenkin uskosin et alkuraskaudessa (varsinkin jos on oikein surkea olo) voi syödä just sitä mitä mieli tekee. Luultavasti ne olot ja tarpeet tasoittuu/muuttuu jossain vaiheessa. Vaikka ei silti ehkä kannata joka päivä vetää jotain pizzaa ja mäkkäriä tms. Mut tuskin sekään haittaa jos sellastakin syö joskus :)
Mulla ruokarytmi on muuttunut nyt vähän säännöllisemmäksi. Pakko syödä parin tunnin välein juuri pahoinvoinnin takia ja tällä hetkellä ruisleipä on se joka maistuu. Korpuksi paahdettuna :D pyrin syömään terveellisesti, mutta kun vaan ällöttää niin pakko syödä sitä mitä pystyy. Jaffa/fanta mulla auttaa huonoon oloon niin sitä oon sillon tällön ottanut kupillisen. Mut eiköhän tämäkin olo taas jossain vaiheessa helpota ja voi syödä oikein :)

Muoks..kyllä kai sitä muutenkin tietää mitä tarvii vaikkei raskaana oiskaan :p joskus kun on syönyt paljon esim salaattia ja kasviksia niin on saattanut tulla olo että nyt jotain pottua tms tai ei nälkä lähde :)

Mulla ei otse asiasanoja raskauden aikana oo tehnyt ees mieli mitään mäkkäriä tms rasvaista hiilaria. Ruisleipä ällöttää ihan sairaasti (varsinkin kun mies vielä paahtaa omansa YÖK:hungover:). Subeja on tehnyt mieli, riisipiirakkaa, makaronia ja perunamuusia..siinä mun "paheet" :joyful:. Sit just jotain tuc-keksejä, mut niitäkään ei paria päivää enempää oo pystyny syömään.

Tämä nälkä- ja pahoinvointiyhdistelmä on kyllä todella ahdistava! Siis oikeasti voisin vetää ihan hirveitä määriä ruokaa ja koko ajan. Kolme lämmintä ateriaa päivässä menee helposti. Parin tunnin välein täytyy syödä. Hetken aikaa ruokailun jälkeen on välillä ihan ok olo, mutta siitä sitten taas pikku hiljaa pahenee niin että kahden tunnin kuluttua taas syötävä. Yöllä herään nälkään. Jos on yhtäänkään kovempi nälkä, niin tuntuu, että voisin syödä vaikka kiviä maasta. Huhh huh tulikohan nyt selväksi, kuinka nälkäinen olen. :mad: Ja voin kyllä sanoa, että housutkin kiristää jo pyllystä. Pelottaa, että neuvolassa saarnataan, kun en oikeasti voi tälle vaan mitään. Ei tässä ole kyse siitä että olen antanut luvan itselleni herkutella, niin kuin lihonneita äitejä yleensä syyllistetään.:sorry: Normaalisti olen vähän sellainen terveysintoilija syömisen suhteen. Hiilarit normaalisti hallussa ja välttelen kaikkea einestä ja moskaa. Nyt siis menossa viikko 9..

Joo tota ruokaa kyllä uppoaa tähänkin masuun ihan järjettömiä määriä! Tosin perinteistä nälkää mulla ei ole, mutta kun tiedän, että sen safkan jälkeen on niin paljon parempi olo niin en vaan pysty sinnittelemään ilman ruokaa, varsinkin jos pitäisi yhtään mitään järkevää saada tehtyä. Ja mitä isompi ateria, niin sen pidempään paha olo pysyy poissa - tosin ei kyllä milloinkaan ilman megasupermättöjä kahta tuntia kauempaa... Kyllähän tää syöminen jo alkaa kyljissä näkyä.

Mä tunnustan, että aikasemmin olin ite just niitä, joilla oli vähän syyllistäviä ajatuksia lihonneista äideistä. Aattelin, että itehän sen päättää mitä sinne suuhun pistää ja eikös raskausaikana vielä pitäis syödä terveellisesti kahden edestä. Oliskin noin helppoa! :rolleyes: Jokainen ennen itsestäänselvä terveellinen valintakin on jo sen verran kovan tsempin ja itsesparrauksen takana saatika jos määriä pitäis alkaa rajoittaa, että melkeen annan ennemmin muutaman ylimääräisen kilon jo alkuvaiheessa tulla. Jos tää tästä vielä tasoittuis kun noi hormonit vähän rauhoittuu ja pääsee takas liikunnan pariin.

Takaisin