Ruokavalio & Syöminen

Mulle sanottiin inkivääristä, että mausteena ois ok... tiedä näistä sitten.

Itse en oo ikävöinyt oikeastaan ku raa'aksi paistettuja pihvejä, sushia ja lakritsia. Sushia ajattelin kyllä syödä jossain vaiheessa, mikäli ravintolassa käytetään tuoretta kalaa. Muutenkaan mulle ei oikein ruoka maistu. Pakko pullaa koko syöminen. Raskauden aikana on ollut yksi päivä, viime perjantai, kun mun oli nälkä ja söin hyvällä ruokahalulla kunnon annoksia vähän väliä. Paino onkin laskenut kilon verran, mutta josko niitä mielitekoja alkais ilmeneen :) nyt mennään kuitenkin "vasta" 13+4.
 
Kyllä mäkin olen inkivääriä mausteena käyttänyt, mutta mun suosikkini inkivääritee on esim jäänyt juomatta. Joitain vuosia sittenhän täälläkin suositeltiin inkivääriä raskauspahoinvointiin. En ole perehtynyt miksi nykyään suositus on muuttunut.
 
Mä oon syönyt sushia ja tuoretta inkivääriä sen kanssa. Susheissa oon kyl valinnut aina ne missä ei oo raakaa kalaa. Esim, avokado, muna, tonnikala, kasvis jne. Vaikee uskoa, että kovinkaan monessa sushipaikassa tarjotaan kalaa, joka ei ois pakasteesta tai ei ois vakuumipakattua. Joten suosiolla jätän väliin raa'at kalat. Eihän sitä tiedä itekkään vaikka tiskistä ostais kalan kaupasta, että a) kuinka kauan se on ollut siinä kaupan altaassa ja b) koska se on kalastettu jne. En oo sit kotonakaan syönyt raakaa kalaa, vaikka välillä ollaan kotonakin tehty sushia.
 
Marianne, miten oot saanut vältettyä merilevän? Nigireillä tms? Mulla tekee hirveästi mieli sushia, mutta luulenpa että niistä kalattomista en tuu muuta kuin vihaiseksi. Lohi :Heartred
 
No se levähän on kanssa sellaista harmaata aluetta. Japanissa hoidetaan levällä raskauspahoinvointia. Suomessa se merilevä on kielletty, koska merilevä voi olla liian jodipitoista, mut sit samalla thl ei kuitenkaan kerro, mikä on sallittu määrä jodia. Eli? Pöh! Mä oon tässä asiassa aatellut, että kun niin harvoin sushia syön ja suurin osa on niistä kuitenkin levättömiä, että hyvin voin hyvällä omallatunnolla syödä merilevää sen muutaman palan verran. Sillä määrällä ei varmaan mitkään jodipitoisuudet ylity :D. Yritän ihan tervettä järkeä käyttää näissä ruokavalioasioissa. Eri asia ois, jos joka päivä söis merilevää tai edes joka viikko :)
 
Ruokavalioni koostuu pääosin kasviksista. Silloin tällöin syön lihatuotteita. Linssit, pavut, erilaiset kasvikset, hedelmät ja (kotimaiset)marjat siis maistuvat. Juon paljon tuoremehuja, ja yritän olla herkuttelematta liikaa. Turhat lisä- ja säilöntäaineet jätän myös kaupan hyllylle, sillä tykkään valmistaa hyvää ja puhdasta kotiruokaa. Limskoja en juo, mutta kuplivia (lisäaineettomia) juomia tulee välillä juotua. Neuvolasta en ole kauheasti neuvoa saanut varsinkaan ravinto asioissa, joten olen itse ottanut selvää, mitä minun kannattaa syödä ja mitä ei.
 
Täällä on tuon oksenteluvaiheen jälkeen jäänyt lähestulkoon kaikki liha pois ruokavaliosta, etenkin paistettu. Haju on vaan niin kamala :eek:

Nyt tulee syötyä lähinnä hedelmiä ja kasviksia, joskus leipää juustolla ja jogurttia.. Tekis niin mieli syödä vaikka mitä mutta nenä ei anna :/
 
Tuleeko muille helpommin ähky? Mulla ilmeisesti maha jo sen verran kasvanut että iltaamyöten alkaa maha tuntua ihan järkyttävän isolta ja pinkeältä. Kiristää samalla tavalla kuin aiemmin loppuraskauksissa..tuntuu niinku ois syöny tuplamäärän vaikka syö normaalisti :D pitänee vähentää syömisiä ja lisätä liikuntaa niin ei ehkä ois niin paksu olo..
 
Mä oon just viime päivinä miettinyt, tai mies oikeastaan huomautti siitä, että pitäisi pienentää annosten volyymia ihan vaan, kun tulee niin tukalan pinkeä olo isosta ateriasta. Tiedän sitten helpottuuko tämä kun mahan kasvu tasaantuu - nyt eivät paikat ihan ole pysyneet kohdun kasvun mukana ja muutenkin on usein olo kuin mahassa olisi pinkeäksi puhallettu ilmapallo. Toisaalta sitten taas energiaa kyllä tuntuu kehon signaalien mukaan kuluvan aikaisempaa enemmän, kun aamuisin on runsaasta syömisestä huolimatta harvoin on "syönyt" olo (mikä on mulla ainakin aiemmin ollut varma merkki, että energiaa on tullut liikaa edellisenä päivänä ja saanut automaattisesti syömään vähemmän).

Alkuraskauden mieliteot ja ällötykset lukemattomiin terveellisiin ruokiin ovat onneksi hävinneet. Herkkuja menee kyllä useimpina päivinä, mutta toisaalta kohtuullinen herkuttelu fiksumpien valintojen lomassa kuuluu mun ruokailufilosofiaan muutenkin.
 
Mulla kans tulee helpommin ähky. Joskopa oppis pienentää niitä annoksia. Sit toisaalta taas tulee paljon nopeammin taas nälkä kuin ennen. Pitäs oikeesti ruveta syömään kunnon välipala iltapäivällä.
 
Nyt kun asiaa mietin, huomaan ton ähky-asian pätevän muhunkin! Oon vaan aatellut että syön isompia annoskokoja kuin ennen, mutta eihän ne ole tainneet kasvaa. Joka tapauksessa, varsinkin iltaisin hirveän ähky ja täysi olo.

Ja Ilona88, mulla sama juttu tuon iltasyömisen/aamun suhteen. Ennen aina kun oli tullut illalla syötyä tavallista raskaammin, oli aamuisin edelleen täysi olo ja ruoka ei maistunut. Nyt ei jälkeäkään siitä. Huomaan sen erityisen hyvin nyt, kun eilen illalla käytiin miehen kanssa ensin pizzalla ja sitten elokuvissa, jossa tuli syötyä vielä popcorneja -yöh. :) Ylipäätään en ole tottunut syömään heti herättyäni mitään (yleensä syön pientä aamupalaa -banaanin tai viilin- vasta töissä), nykyisin on hirveä nälkä heti kun herää ja aamupalojen koot on kasvaneet. Enää ei todellakaan pärjäisi yhdellä viilillä lounaaseen asti. Ja välillä olen yöllisen vessareissun jälkeen käynyt syömässä banaanin, kun on niin nälkä, ettei saa enää unta!

Kai se energia jonnekin todelliseen tarpeeseen menee, kun tuntuu että syön nykyisin ihan hirveästi, mutta painoa on silti tullut lisää koko raskauden aikana vain kilo! :)
 
Takaisin
Top