Ruokavalio & Syöminen

Hih juu kyllä itsekin olen niihin ihmettelijöihin kuulunut, jos joku on lihonut paljon raskausaikana, mutta en kyllä ihmettele enää. :facepalm: Varmaan joku karma, että itse saa nyt kokea sen paisumisen. Ahdistus helpottaa kyllä välillä, kun ajattelen, että kyllä sitten alkuraskauden jälkeen saan taas tilanteen haltuun ja jos painonnousukin sitten vaikka vähäksi aikaa pysähtyisi kun pääsisi aloittamaan liikunnan ja "oman" normaalin ruokavalion. Vai jatkuukohan tämä mättäminen loppuun asti. :p Tossa just mietein, että kun paras olo tulee siitä kun syö kunnollista ruokaa ison annoksen useasti päivässä, että rupean vain tekemään esim. kinkkukiusausta ison vuoan ja salaattivadin jääkaappiin ja syön sitä tasaisesti kun nälkä/huono olo lähestyy. Kun ei ns. "välipalat" juuri helpota oloa. Nytkin jo tuntuu, että kauppaan menee enemmän rahaa, koska syön kuin hevonen ja hieman kalliimpaa ruokaa, koska yritän panostaa laatuun kuitenkin.. Mieskin taitaa vähän mulkoilla tätä syömistäni, mutta ei uskalla paljoa kommentoida. :grin No normaalisti painonhallinta on mulle helppoa ruokavalion avulla, joten tiedän, että lapsen syntymän tai ainakin imettämisen jälkeen kykenen saamaan liikakilot pois. Pääsispä jo taas liikkumaan entiseen malliin.
 
Minäkin syön tällä hetkellä järkyttävän paljon (varsinkin epäterviillisinä pidettyjä ruokia tekee ihan tajuttomasti mieli). Ainakin tuntuu siltä, kun syön koko ajan ja ruokalasku on mielestäni isompi/käymme kaupassa useammin. Esikkoa odottaessa minulle tuli liikkumisesta suppareita (noin vk 20 paikkeilta lähtien), joten en pystynyt liikuntaa liiemmin harrastamaan alkuvaiheen jälkeen. Rauhallisia kävelylenkkejä mutta nekään ei saanut olla liian pitkiä tai mäkisessä maastossa.Tällä kerralla toivon, että sama ei toistu.
 
Tässä kun on jo neljä viikkoa takana tätä massankeräyskautta pahoinvoinnin ja jatkuvan syömisen vuoksi, niin ajattelin, että josko pilkon jääkaappiin saavillisen kasviksia ja yritän popsia niitä jatkuvasti. Olen toki nytkin jo niitä paljon syönyt, mutta myös paljon muuta ja kaikkea epäterveellistä. Mutta aika kovaan ahdistaa vain tämä pikkuhiljaa alkanut leviäminen :sour: joten jotain on keksittävä. Hedelmistä tulee melkein vain enemmän paha olo kun ovat makeita. Nyt itse asiassa tuli parempi olo kun vedin kokonaisen kurkun nassuun. Taidan lähteä kasviskaupoille.:porc
 
Lueskelin homejuuston tuote selostetta,niin siinä oli että sisältää ternisoitua maitoa.... Voiko sitä syödä raskaana..? Ja voiko tuoreita herkkusieniä syödä...? Kysyy tietämätön...
 
Herkkusieniä voi syödä, ne on kasvatettu tarkoissa olosuhteissa ja ympäristössä :) Homejuustoa voi syödä kuumennettuna, jos se ei ole pastöroitu. Ternisoitu maito kuumennetaan mutta vaan +65- +70 asteiseksi, kun taas pastöroitu vähintää +72asteiseksi. Mä kyl kuumentaisin suosiolla ternisoidusta maidosta tehdyn juuston (iha varmuuden vuoksi).

Muoks. Siis termisoitu eikä ternisoitu :hilarious: Miten senkii voi lukea niin väärin ja vielä monta kertaa (minä siis).
 
Sain torstaina neuvolasta listan (kolme sivuinen) missä kerrotaan mitä pitäis välttää ja mitä saa syödä ja mitä ei... :D
 
Täällä on ruokahalu kadonnut:eek: ihan kokonaan.. äsken meni puolituntia siihen että sain alas pari perunaa.. pakko vain jotain syödä vaikka ei yhtään tee mieli. ja salaatti on alkanut tökkimään, ennen söin sitä hyvillä mielin. hedelmät ja kasvikset menevät kyllä muuten, mutta salaatti, pthyi.:depressed:ja pistettiin vielä miehen kanssa kasvimaalle iso kasa salaattia kasvamaan:hilarious:
 
Parhaiten menee tällähetkellä alas kasvissosekeitto, pinaattikeitto ja risotot. Neutraaleja, ei paljoa tarvii pureskella. :)
 
Puurot eikä keitot uppoo yhtään, niist tulee niiiin huono olo. Ihana miten erilaisia nää on:joyful:
 
Siiseliini!! Mun teki eilen aamusta ihan hirveesti mieli kesäkeittoa! Yritin kaupastakin ettiä josko olis valmiina löytyny, mutta ei. Oon tasan kerran joskus moooonta vuotta sitten sitä syöny ja yhtäkkiä eilen iski himo. Pitää varmaan opetella tekemään sitä. Harmi vaan että saan todennäkösesti syödä sen yksin :D
 
Mä tein tänään eilisestä uunilohen jämistä kalakeittoo. Laitoin mukaan uusia perunoita, porkkanaa, herneitä ja ruokakermaa ja reilusti tilliä. Ai että oli hyvää! Nyt vaan tuntuu et kädet haisee kalalle, vaikka oon ainakin kolmeen kertaan yrittäny käsiäni jynssätä kalan käsittelyn jälkeen.. yök!

Muo alkanut tökkimään kaikki makeat jogurtit ja hilloviilit, joten oon alkanut syömään luonnonjogurttia ja tavallista viiliä ja alkanut laittaa pari ruokalusikallista marjamysliä päälle. Sai kyllä kaupassa etsiä pitkään mahdollisimman vähäsokerista mysliä.. ei tuokaan mitä nyt käytän ihan sokeriton ole mutta kelpaa nyt ainakin toistaiseksi.

Edit: niin piti vielä sanoa, että kalan kanssa olen yrittänyt nyt skarpata ja tehdä vähintään kerran viikossa. Aikaisemmin tuli tehtyä ehkä kerran kuussa kalaa, mutta työpaikalla usein kerran viikossa kalaa tarjolla, niin kun ei ollut raskaana se on riittänyt.

Ja maitotuotteita olen yrittänyt lisätä aamu-väli-tai iltapaloille, koska syön ja juon liian vähän maitotuotteita. Piimää olen ostanut kotiin, ja juon illallisella aina lasin piimää. Muuten ei tule maitotuotteita juotua, sillä työpaikalla ruoan kanssa on vain vettä tarjolla.
 
Muokattu viimeksi:
Olen pyrkinyt ennen raskautta jo syömään terveellisesti ja monipuolisesti, mutta aina se ei ole onnistunut :D tällä hetkellä lämmin ruoka on se mitä ei tekisi mieli syödä.. Kaikki kuiva/viileät eväät uppoavat kuten leivät, jogurtti, murot yms. :) Pääasia, että jotain saa suuhun tässä ekassa kolmanneksessa kun muuten huono olo iskee :sad001
 
Mulla muuten myös tökkii makeat jogurtit. Mieluummin turkkilaista tai jotain vastaavaa maustamatonta jogurttia erinäisten höysteiden kera.

Aamusin elovenan kaura hedelmä välipalakeksejä kaks, sillä pääsen aamupahaolon yli (muu ei uppoo sitten millään). Auttaa muuten päivisinkin silloin ku pahin olo yllättää. Muuten mua kiinnostas vaan valmiit ravintola ruuat. Ei jotenkin kokkaaminen nappaa yhtään:shifty: Jos ei ruokahimot helpota ni tulee turhan kallis raskaus:hilarious:
 
Mua on jotenkin ällöttänyt iät ja ajat nuo riisifrutti välipalat, no tänään sitten tuli semmonen päähän pisto että nyt on aivan pakko saada! Nää mielihalut... :D
 
Jaaha olo pysyy joten kuten siedettävänä kun syön tunnin välein.. oikein painajaista mulle, kun ennen on syöminen ollut aika hyvin kontrollissa ja olen syönyt säännöllisesti. Odotan aina vain iltaa, että pääsen nukkumaan ja pahoinvointi-syömiskierre katkeaa ja sitten aamulla toivon, että olisiko se tänään loppu. :facepalm: Kävin äsken vaa'alla, eikä paino ollut noussut kolmen viikon takaisesta neuvolasta, onneksi, vaikka normaalisti kyllä lihoisin tällaisella hiilarien napostelemisellä nopeasti. No kyllä kehonkoostumus on silti muuttunut löllömmäksi ja housut kiristää pyllystä. :wacky: Ja ne pari kiloa mitä on tullut lisää, tuli jo ennen plussausta ja oireita. :wtf:
 
Mulla on syöminen normalisoitunut nyt hurjasti reilun viikon aikana, aika vähällä loppujen lopuksi pääsin! Kivat jenkkikset kyllä jäi muistoksi hiilarihurjasteluista, mutta eiköhän niiden kanssa voi elää nyt kun olen taas saanut kiinni jonkinlaisesta kontrollista ja itsesäätelystä. Viime viikolla huomasin ensin, että eräs aamu ei ollut aivan sietämätön olo, sitten pian huomasin syöväni salaattia ilman mitään ällötyksiä. Sitten ei tarvinnut enää olla tunnin välein puputtamassa leipää tai näkkäriä, vaan normaali tasainen syöminen viisi kertaa päivässä alkoi riittää. Oikeastaan nyt on niin, että kaikki tosi hiilaripitoinen/maitotuotteet mitä tuli syötyä monta kertaa päivässä (esim. puuro, paljas leipä margariinilla, jogurtti) vähän ällöttää ihan vaan koska niitä tuli semmonen yliannostus. Noh, tässä pärähtääkin kohtapuoliin toinen kolmannes käyntiin, joten normaalia lienee. :)
 
Mä toivon myös pääseväni tuohon tilaan joskus. Mieluiten ennen pientä viikonloppureissua Tukholmaan johon on siis aikaa pari viikkoa. Pitäisi mennä koko perheen ja appivanhempien kanssa.
 
Kuinka tarkkoja te olette tuon raskausajan "riskiruokavalion" kanssa? Mä olen ollut molemmissa raskauksissa tosi tarkka sekä "kielletyistä" (tai siis ei-suositeltavista) ruoka-aineista että hygieniasta. Esikoisen kohdalla en ees välttämättä nauttinut ravintolassa salaattia kun ajattelin että jos ei olisi ollut kunnolla pesty (ah se panikointi :D). Nykyään kyllä tilaan sen salaatinkin ravintolassa :wink

No, mutta hyvällä omallatunnolla olen aina vetänyt pästöroituja maitotuotteita ja pehmeitäkin juustoja, jos niissä ilmoitettu pästörointi. Nyt kuitenkin luin uudestaan, että pehmeitä juustoja tulisi välttää olivat pästoroituja tai ei. Ja joidenkin lähteiden mukaan tämä tarkoittaa siis myös tuorejuustoja ja raejuustoja ja fetaa. Nostin tästä yön pikkutunteina pienen paniikin aikaiseksi, varsinkin kun olen kipeänä nyt (listerioosi voi ilmetä flunssana). Olen myös raskauden aikana kerran syönyt brie-juustoa kun siinä luki pästoroitu. Nyt luin nuo ohjeet taas ja tajusin, että olen tulkinnut ne väärin: pehmeitä juustoja ei suositella ollenkaan. Ja esim minun ruokavaliooni kuuluu feta ja raejuusto aika useinkin. Ja joo, tiedän että enää asialle ei mitään mahda ja moni ei välitä noista rajoituksista ollenkaan, mutta jotenkin nyt vain panikoin tästä omasta tyhmyydestä kun yleensä olen tarkka. :sad001 Ja kun olen niin ollut uskossa että se pästorointi on SE juttu joka tekee elintarvikkeesta turvallisen. Hemmetin briejuustokin nyt kummittelee päässä :D
 
Mä vältin viime raskaudessa tosi tarkkaan kaikkea. Nyt kysyin vielä varmuuden vuoksi kans noista pehmeistä juustoista kun niistä tuntuu olevan ristiriitasia tietoja ja terkkari sano mulle että ainaki täällä espoossa niitä ei suositella vaikka olis pästöroituja. Mutta se sano kans et noi suositukset vaihtelee helposti paikkakunnittain. Helsingin puolella tuttu taas oli saanu ohjeen et kaikki pästöroidut juustot on ok.

Mä välttelin kans lakuja ja salmiakkii viimesee asti mut nyt oon ollu niitte suhtee vähä lepsumpi. Tosin niissä katon et se annos on alle sen 50 g. :)
 
Takaisin
Top