Ruokavalio & Syöminen

Miur

Jostain jotain jo tietävä
Tammikuunmammat 2016
Mites kaikki syö täällä? :)

Itsellä tuo syöminen ennen raskautta on ollut jokseenkin epäsäännöllistä, yleensä en aamupalaakaan ole syönyt ja nyt sekin tuntuu aika haasteelliselta kun kaikki tuntuu vaan etovan aamulla.
Kunnon ruislimppu tosin menee hetkessä :P (silloin kun ei satu jo valmiiks oksettamaan kaikki)

Muuten tulee syötyä kanaa, vihreitä salaatteja, juustoa, appelsiinimehua, naudanlihaa ja kalaa silloin tällöin, täysjyvä riisiä ym täysjyvää, turkkilaista jogurttia hedelmillä tai marjoilla.

Smoothieta varmaan vetelisin pitkin päivää jos olisi tehosekoitin ja se täytyy nyt kyllä hommata, raikkaat kylmät smoothiet vois hetkellisesti auttaa oloja :D

Mitäs mieltä täällä on muut noista ulkolaisista tuoremansikoista mitä jo kaupoissa on? Voiskohan niitä napostella kunhan muistaa huuhdella?
 
Mulla ruokavalio onneks entuudestaan kunnossa, säännöllisesti syön ja terveellisesti. Nyt pahoinvoinnin ym myötä olen vähän joustanut ja esim. murot, hedelmät, mehut ja jogurtit maistuu nyt hyvin. Pakko syödä sitä mistä ei tuu huonoa oloa :D
Itse ajattelin välttää kaikki ulkomaiset marjat, pian saa sitten kotimaisiakin :)

Oon löytäny eriävää tietoa noista homejuustoista ja tuorejuustoista. Eli saako mitä vaan juustoja syödä jos ne on tehty pastöroidusta maidosta vai onko joka tapauksessa kielletty?
 
Oon löytäny eriävää tietoa noista homejuustoista ja tuorejuustoista. Eli saako mitä vaan juustoja syödä jos ne on tehty pastöroidusta maidosta vai onko joka tapauksessa kielletty?

Minun tietojen mukaan kaikki maitotuotteet pitää olla pastöroituja ja homejuustot pitää olla kunnolla kuumennettuja. :)

Noista ulkolaisista marjoista saa kyllä aika paljon eriäviä mielipiteitä, toiset sanoo ettei tuoreita tarvitse kuumentaa kun niissä ei bakteerit säily kuten pakastetuissa, toiset taas ovat kuumennuksen kannalla.

Itse tänään kuitenkin kiskasin noin 300g huuhdeltuja espanjalaisia mansikoita. Oli niin hyviä mutta eivät kyllä peittoa suomalaisia :)
 
Minä syön mitä jääkaapista sattuu löytymään ja mitä mieli tekee ( paitsi maksa ruuokaa joste en oo ikinä tykännyt) en ota niinkään ressiä ruoan suhteen.. Eli katson mitä tekee mieli ja meneekö se alas :)
 
Itse syönyt vähä mitä sattuu eli ei aina välttämättä terveellisintä mahdollista ennen raskautta. Nyt yrittänyt panostaa monipuoliseen ja terveelliseen ruokaan eli kasviksia enemmän kehiin ja jättänyt pois herkut ja sokerijuomat.
Aamupala on sellainen, joka pitää aina saada, muuten ei päivä lähde käyntiin :)
Yrittää illasta vielä saada itsensä syömään esim. jogurttia, että saisi tuota maitopuolta kanssa paremmin esille. Tällä hetkellä tulee pari lasillista maitoa päivässä juotua.
Hedelmiä yrittää kanssa enemmän syödä, niistä kyllä tykkää, kunhan jaksaa laittaa. Esikoisen kanssa syödään kilpaa viinirypäleitä, kunhan ensin huuhtoo niitä jokusen minuutin kuuman veden alla. Viimekesän mansikoita löytyy vielä onneksi pakkasesta :smug:
Teetä tulee juotua 2-3 kuppia päivän aikana. Nyt maistuu vihreä tee, jospa se olisi vähän parempaa kuin tuo tavallinen tee.
Ja vettä yrittänyt juoda ainakin 0,5l päivän aikana että tulisi nesteitä riittävästi juotua. Jospa tuo veden kulutuskin vähitellen lisääntyisi raskauden edetessä.
 
Jihuu meille tulee kohta postissa tehosekoitin! :eek: En malta odottaa että pääsee tekemään kaikenlaisia ihania sosekeittoja, smoothieta yms :)

Jos sitten vaikka saisi syötyäkin jotain kun ollut nyt älyttömän vaikeeta tän ällötyksen kanssa..
 
Täällä on kanssa syöty ennen raskautumista todella terveellisesti. Paljon vihanneksia ja salaatteja ym. Roskaruokaa olen syönyt viimeksi varmaan pari vuotta sitten, siis mäkkäriä tai muuta vastaavaa. Ei tee sitten yhtään mieli niitä ikinä. :wtf:
Viikonloppuisin olen pitänyt aina toisena päivänä herkkupäivän, jolloin ostan karkkipussin ja jäden. :):p

Mutta yksi todella koukuttava "pahe" minulla kyllä on. Nimittäin Coca cola zero... Olen nyt vähentänyt sitä paljon, ja ajatuksena on että vkonloppuna voisi muutaman lasillisen ottaa... Itseäni mietityttää siinä se aspartaami.. Neuvolan täti käski katsa THL:n sivuilta suositukset kun oli niin uusi että ei muistanut itse. SIelä lukee että voi edelleen juoda raskaana ollessaan, että ne on niin pieniä määriä mitä niitä niistä saa.. Onko ketään muuta limuholistia paikalla? :nailbiting:
 
Limuja en saa nykyään alas millään vaikka kuinka tekis mieli :sad001 Menee vatsa ihan sekasin! Maitoakaan en ole koskaan juonut, varmaan pitäisi alkaa yrittämään tai sitten enemmän muita maitotuotteita..

Eilen ei mennyt lämmin ruokakaan alas niin tyydyin syömään vaan vihreää salaattia ja pari tomaattia.. Mä haluun ruokaaa! :eek: Ärsyttää kun kaikesta tulee hirveet ällötykset. Juuri äsken tuli telkkarista mäkkärin vai hesen mainos.. Arvatkaapa mitä tekee mieli nyt? -_-

Kaikki makea ja rasvanen menis mutta ei niitä viitti kokoajan syödä.
 
Me käytiin tänään lounaalla mäkkärissä. Oksettaa pelkkä ajatus että pitäs tuolta jääkaapista syödä eilistä kanarisottoa :D
En tiiä mitä taas söis ku kaikki ällöttää ja oksettaa :/
 
Mimi, ihan sama juttu edellispäivän ylijäämien kanssa.. Oksettaa jo ajatuskin et pitäis lämmittää uudelleen :|
 
Mulla on kans ällötykset nostaneet nyt päätään. Leipää en ole pariin päivään voinut syödä, mutta hapankorppu menee.
Tein illalla makaronilaatikkoa, mutta jauhelihan haju alkoikin ällöttää niin, etten pystynyt edes loppuun paistamaan, vaan piti mies laittaa asialle..saapa nähdä mitä sitten söisi lounaaksi huomenna, jos eväs ei maistukaan :yuck:
 
Nuorempaa odottaessa mä elin ekat raskausviikot pelkästään hapankorpulla, josnka päällä rasvaa, metukkaa ja tuorekurkkua. Kaikki muu ällötti. Kurkku jäiki sit koko raskauden kestäväks himoks. Nytkin sitä tekee kovasti mieli, mutta se saa tällä kertaa niin kovan närästyksen ettenpä viitti sitä sitte syödä :sad001
 
Mulla oli ekassaraskaudessa tuck keksit kurkulla ja juustolla sellasta herkkuu :p
 
Huoh, nyt mun tekee mieli skottilaisia munia, mut kuka niitä jaksais ruveta väsäämää. Ehkä jos viikonloppuna..
 
Mikä on skottilainen muna?
Jotenki hassua et kurkku voi närästää.. ja et joku voi olla sille allerginenki :D
 
Skottilainen muna on sellanen kovaksi keitetty kananmuna, joka ympäröidään jauhelihataikinalla (vähä niinku lihapullataikina esim.) ja laitetaan vielä uuniin paistumaan :p En oo vielä koskaa ite niitä tehny, mut näin niistä netissä kuvan ja oli niin herkunnäkösiä et pakko niitä joku päivä saada :D

Kurkku voi tosiaa närästää, ja se on yks niitä ruokia joka voi myös ärsyttää mahalaukkua samoin ku omenakii.
 
Mulla alkoi tammikuussa laihdutus, muutin ruokavalioo ja laihduinkin 9 kg. Mietin että projekti vielä aivan kesken ja pamahdin paksuksi. Varmaan saa lisää tietoa neuvolasta sitten miten sitä kannattaa syödä nyt jatkossa? Kun mun ruokavalioon ei kuulunut: pastat, riisit, perunat, leivät, maito, sokeri, limut, mehut.. tai sokeri oli minimissään.. Tää on itelle niin ihmeellinen asia. P.S kokoajan tekis mieli syödä vaikka mitä. Syön siis aamupalan, lounaan, päivällisen, iltapalan.. Pyrin syömään korkeintaan 4 tunnin välein.
 
Alinah, Raskaana ollessakin voi jättää pastat, riisit, perunat, leivät ym pois (kunhan pitää huolen, että saa kaikki ravintoaineet kuitenkin) tai ainakin pitää minimissään. Mä itse syön aina pääasiassa kasviksia ja lihaa, hyvin pieniä määriä noita viljatuotteita ja perunoita. En myöskään käytä maitotuotteita juurikaan juustoa lukuunottamatta, koska mulla on maitoproteiiniallergia ja maha ei kestä maitotuotteita kovinkaan paljoa. Pois ruokavaliosta on allergioiden vuoksi monta muutakin asiaa. Ja ihan hyvin tällä ravitsemuksella on kasvatettu kaksi lasta kohdussa jo aiemmin. Mutta jos itseäsi mietityttää tuo ruokavalioasia niin kysy ihmeessä saisitko neuvolasta lähetteen ihan ravitsemusterapeutille. He osaavat laskea kunnolla kaikki ravintoaineet ja energiamäärätkin niin, että raskaus sujuu hyvin niiltä osin. Itse asioin lasten vuoksi ravitsemusterapeutilla säännöllisesti ja kun vielä imetin lapsia niin huolehti minunkin ruokavalioni siinä samalla (koska jouduin lasten allergioiden vuoksi karsimaan lisää ruokavaliotani).
 
Okei, joo täytyy ottaa selvää.. :) tai miksi en voisi mennä tällä samalla ruokavaliolla millä olen kokoajan ollutkin.. Ei tarvisi stressata turhia! :)
 
  • Tykkään
Reaktiot: mom
Maitotuotteita kannattaa mahduttaa mukaan siedon mukaan ja hyvät hiilarit auttaa jaksamaan ja ei, uutta ruokavalioo ei tartte kokonaan hylätä siis! Itsellä osittainen maidolle herkistyminen, kaikkia tuotteita maha ei kestä mutta maitojäätelöä menisi litroittain.... :D :D esim kesäkeitto olisi suurinta herkkua mutta maito siinä saa mahan kuplimaan... Jos on ns liikapainoa niin ystäväni ainakin sai käyttää ravitsemusterapeutin palveluja raskausaikana ilmaiseksi, sanoi että ruokavalion balanssi oli toteuttaa jopa helpompi raskaana! En tiedä miten koska omat mieliteot alkaa varmaan parin viikon päästä jos mennään edellisraskauden kaavalla.
 
Takaisin
Top