Ruokavalio ja syöminen

Mäkin tossa viikko sitten sein suomalaisia mansikoita ihan pesemättä. Tulin samalla ajattelematta syöneeks ulkomaalaisia kirsikoitakin pesemättä. Ja nyt oon syöny mustikoita ihan hyvillä mielin. Ihan kaikkea ei jaksa stressata. Ne kirsikat olis voinut tietty pestä... Täytyy koittaa vähän tarkemmin keskittyy tästälähin :)

Minäkin oon syönyt ihan hyvillä mielin pesemättä kotimaisia marjoja, enkä niistä ihan hirveenä ala stressaamaan. Pari päivää sitten menin syömään huomaamattami pari ulkomaalaista kirsikkaa, vähän jälkeenpäin "kaduttaa", mutta ehkä vastasuudessa sitten oppii tarkemmaksi:)

Täällä on aika perusruokavalio. Suklaata menee kyllä liikaa mutta se on nyt kyllä raskauden aikana vähentynyt ja hyvä niin. :) Kalaa tarttis varmaan saada enemmän syötyä vaikka nyt raskausomegat onkin käytössä.

Oon noiden ruokarajoitusten kanssa ehkä vähän turhankin tarkka, ainakin nyt alkuraskaudessa. Mutta eipä siitä varmaan haittaakaan ole. Oon mä nyt sentään esim. lakua pari palaa syöny. :p

o-ou vaaka näytti tänään kilon vähemmän ku viime viikolla... Mä jotenkin arvasin tän ku yrittää syödä terveellisemmin ja jättää ylimääräset mässyt pois niin alkaa vaaka heilumaan...

Ehkä mäkin vähän turhaan mietin. En syö ulkomaisia marjoja ollenkaan. Ite poimin mansikat ja mustikat ja herukat niin niitä uskaltaa varmaan ihan syödä. Oon mäkin aika tarkka mutta jos liian tarkaks rupee niin sitte ei voi syödä mitään..

Mä olin edellisessä raskaudessa tosi tosi tarkka kaikesta, huomaan että nyt suhtaudun hiukan rennommin mutta riskit kuitenkin huomioiden.

Itseasiassa just lukiin jostain et suomalaiset mansikat suositellaan pestävän ihan kaikille, koska niissä käytetään niin paljon kaiken näköisiä myrkkyjä :grumpy:

Itse ajattelin ostaa tänä kesänä luomu mansikkaa pakkaseenkin, niin voi sit hyvillä mielin popsia niitä koko talven, koska en todellakaan jaksa alkaa niitä peseen :)

Kylläpä ottaa pannuun. Menee tosi pitkä aika ku syön. Pakko syödä ettei tuu paha olo ja yökkälilen välillä :D yh

Kyllä pesen ostetut mansikat, koska poimijoilla voi olla hyvinkin puutteellinen käsihygieniä. Ja luomua suosin aina :)

Kannattaa myös välttää esim. Viinirypäleitä koska ne käsitellään mm.homeenestoaineilla eikä se lähde pesulla/liottamallakaan pois :(
Luomuhedelmät on ihan parhaita, voi hyvillä mielin syödä :)

En ole tullut tuota suomalaisten mansikoiden tai muidenkaan suomalaisten marjojen pesua ajatelleeksi, ihan olen suoraan ruvennut popsimaan. Täytyypä ruveta sitäkin asiaa katsomaan tarkemmin. :)

Juu enpä määkään ole tullut tuota ajatelleeksi et saattaahan niissä olla tosiaan kerääjän käsistäkin jotain :(
Ajattelin kyllä käydä itse keräämässä jos jossain lähistöllä vain olisi sellainen tila mistä voi itse kerätä.

Vitsi ku ärsyttää ihan hulluna ku ruokaan tungetaan nykypäivänä niin paljon kaikkee tarpeetonta moskaa muutenkin et pitäis olla joku kemisti et osais ostaa edes kaupasta kunnollista ruokaa :(

Eihän punajuuret oo kiellettyjä? :D tein punajuuri pihvi taikinan mihin tuli tavallista säilöttyä punajuurta, ja nehän on jo keitettyjä ja mä vielä paistan pihvit pannulla, nii eihän niistä mitään haittaa voi olla? :D

Mä oon kasvissyöjä (lakto-ovo) niin esm b12 pitää varmistaa ja kalaöljyä kapseleina. Aika samoilla linjoilla mennään ku ensimmäisessä raskaudessa, mut oon nyt muutenkin yrittäny parantaa syömisiäni. Yritän syödä enemmän vihreää, ns alkaloivaa ruokaa ja proteiinia joka aterialla. Yks kourallinen on hyvä mitta. Helppo "laskea" myös esikoisen (1v 8kk) syömisiä. Hänen oman kourallisen kokoinen määrä kasviksia, vihanneksia tai hedelmiä joka aterialla sekä yks "kourallinen" jotain proteiinipitoista. Tietysti meil juodaa myös maitoa ym ja täysjyvää suosin.. :)

Itse olen ollut aina aika huono ruuanlaittaja mutta nyt olen keskittynyt siihen että teen itse melkeinpä kaiken niin tiedän mitä suuhuni pistän. Plussana olen tässä parin viikon aikana oppinut jotain ruuanlaittoniksejäkin ja tajunnut että ei se ruuanlaitto ole mitään rakettitiedettä, ihan kivaa hommaa :)

Mulla on ensimmäisen kerran tänää energiaa varmaan pariin viikkoon tehdäkin jotain. Aijon tehdä kaalilaatikkoa. Aivan sairaasti tekee mieli! :happy:

Mime mun ei oikeen koskaan tuu vaan itelleni laitettua ruokaa niin aina kun mies on poissa oon vaan jollain leipä yms linjalla. Mutta muille tykkään tehdä ruokaa. En välttämättä mikään huippukokki ole mutta ei oo hirveesti valituksia tullut :p

Mulla tekee ihan sikana mieli grillikylkeä :hungry:
Mutta laiska kun olen joudun tyytymään salaattiin. Voi että kun ei jaksa lähteä kauppaan :mad:

Ninni22: uusissa pienissä perunoissa voi olla solaniiniä, luontaista myrkkyä, jota ei suositella ainakaan pikkulapsille. Hysteriaan tuskin kuitenkaan on aihetta, ja menen kohta itsekin popsimaan uudet perunat jauhelihakastikkeella.

Kotimaiset marjat syön pesemättä (myös pakkasesta :) ).

Osaako joku sanoa, onko pakastehedelmäkuutiot, esim. mango jees or no? Rrrrakastan smoothieita ja etenkin mangosellaista himoitsen yli kaiken. Onko jollain tähän tietoa? Pitäisikö nämäkin keittää...?

Mime; Turvotukseen auttaa veden juonti ja vähän suolaa. Jos tykkäät herkutella mielummin suolaisia herkkuja niin yritä välttää teollista suolaa...tee herkut niin että lisäät niihin itse vähän suolaa. Illalla runsas juominen voi turvottaa ja miksi juoda yötä vasten. Mielummin runsaasti nestettä heti aamusta. Itsellä nämä auttaa :)

Jännä juttu muuten toi suolan juominen.. Vaihtoehtohoitojen puolella neuvotaan ihan kaikille ihmisille, et pitäis saada veren natrium-kalium tasapainoon ja jättää tavallinen suola pois. Itse oon joka aamu juonu 2,5dl vettä ja 1/2tl raffinoimatonta merisuolaa.. Kummasti lähtee nesteet liikkeelle!
Myös puolen vuoden yrittämisen jälkeen raskauduin juuri tässä kierrossa kun aloitin natruimin, kaliumin, magnesiumin ja jodin lisäämisen..

Happy : Kiitos vinkistä, juonkin runsaasti vettä, mutta ehkä juuri illan aikana juomista voisin hieman hillitä:)

Takaisin