Ruokavalio ja syöminen

Minä myös kaipaisin neuvoja alkuraskauden järkyttävään turvotukseen (muuten ei juurikaan turvota, mutta tuo maha). Kuitenkin halusin pitää tämän "salassa" mahdollisimman pitkään (ainakin sinne 12 viikolle asti) ja erittäin lupaavalta näyttää, että jo 6+1 näkyy kaikille...

mä oon helmikuun alusta ollut painonhallintaryhmässä, jossa oli pt:n tekemä ruokavalio.. Kyselin häneltä uutta ruokavaliota nyt raskausajalle ja sillä samalla alkuperäisellä suositteli jatkamaan :)

Aamulla siis puuro + mehukeitto.. Lisänä raejuusto tai rahka/skyr.
lounaalla sitten pasta/peruna/riisi ja lihaa/kalaa/kanaa ja salaattia..
välipalana täysjyvävoileipä ja hedelmä
iltaruokana liha/kala/kana ja salaatti/kasvikset ja leipä+hedelmä
iltapalana rahka ja hedelmiä/marjoja + voileipä

Mä en kuitenkaan osaa syödä noin paljoa! Ei mene alas..

Tänään esimerkiksi olen syönyt vain valmissalaatin ja Skyrin.. Ja juonut kupin kahvia.. Ja nämä 11-12 maissa.. Kohta pitäis syödä jotain.. Varmaankin syön purkin rahkaa ja ananasta.

Iltaruokana meillä on tänään täysjyvätortilloja salaatilla ja kanalla..

itse olen miettinyt, että söisin puuron aamuinilloin.. marjoilla tai mehukeitolla.. välipalana 15 maissa rahka marjoilla/ananaksella. lounaaksi joku salaatti jollain proteiininlähteellä ja vasta 18 maissa tuhdimpi ruoka..

maitoa mulla menee paljon! ja hiilihapollista lähdevettä myös.. kahviakin menee ihan liikaa.. pitäis vähentää..

Mäkin oon tosi huono aina ollut syömään aamu- ja iltapalaa. Aamusin oon yleensä muroja syöny, mutta luulen, ettei murot pidä kovin pitkään poissa huonoa oloa. Iltapalaakin on nyt ollut pakko syödä, ettei tule huono olo. Parina aamuna oon herännyt ennen kuutta ja on täytyny nousta syömään ruisleipä, jottei pahaolo yllätä. Ehkä siis tää raskaus opettaa mut syömään aamu- ja iltapalaa. :)

Muuten ruokailutottumukset on ihan kunnossa. Makeaa tulee välillä syötyä, mutta sekin pysyy kohtuudessa.

Mites saako fetaa? halloum juusto syödä raskaana ollessa?
Huomenna ois kaverin polttarit ja mennään kreikkalaiseen ravintolaan..
enkä todellakaan haluais paljastaa olevani raskaana. Suurimmassa osassaa annoksista on jompaa kumpaa, halloumi yleensä grillattuna.

en yleensä oo kyllä mikään hysteerikko. ja luulen että syön kyllä sitä halloumia kun on kerran grillattu.

Kyllä niitä pähkinöitä varmaan saa syödä mutta mullakin kaapissa jotain jotka jostain Vietnamista niin en tiiä miten se ns. valmistetaan. Tykkäisin kovasti syödä mutta kyselen neuvolassa. Sama homma toi feta, jotkut varmaan syö ja toiset ei. Ainakin mun feta on pastöroitua mutta niin.. Oon tarkka, ehkä liiankin :)

Pähkinöitä saa syödä. Niissä on hyviä rasvahappoja. Neuvolasta saa sen listan mitä ei saa syyä. Maksan ja pellavansiemenet muistan et niitä ei saa syödä.

Mulla tulee olemaan ongelma syömisen kanssa.. hyvät ja helpot välipalat tulis tarpeeseen.. mutta olen allerginen lähes kaikille hedelmille, raaoille juureksille, pähkinöille yms. Ruista en voi raskausaikana syödä kun närästää. Yleensä himoitsen hapankorppuja, mutta ne tosissaa aiheuttaa närästystä. Eilettäin jo huomas että tuttu vaiva palannut kun söin pari palaa ruisleipää..

Niin että ehottakaas mitä sydä kun huono olo yllättää vähän väliä.. tämä on onenksi vielä seidettävissä määrissä... oksentelu mulla alkaa yleensä 7. viikolla.

Ny loppu kahvin juonti. Alko tänään närästää niin älyttömästi kahvin juonnin jälkeen. Mulla esikon aikana feta alko maistuu ja haisee pahalta enkä tänä päivänäkään voi sitä syödä. Saa nähä tuleeko tän raskauden kanssa jotain vastaavaa.

Mä saan ainakin arkena syötyä ihan hyvin aamupalaa. En tykkää keitetyn puuron mausta niin syön raakapuuroa mutta kai se on ihan sama asia. Aamupalan jälkeen vaan alkaa alamäki. Töissä ei ehdi kauheesti syödä yleensä vaan jogurtti ja joku hedelmä. Nyt kun alkanut väsyttämään niin paljon niin en jaksa enää töiden jälkeen tehdä ruokaa. Ennen syötiin keittoja ja salaatteja yms. nyt voi mennä koko iltapäivä vaan leivällä ja sitten illalla jotain mättöä kun pakko saada ruokaa :(

Makeesta en oo kamalasti tykännyt koskaan mutta suolanen ja rasvanen on parhautta. Voisin syödä sipsejä joka päivä! Oon nyt saanut jo aika hyvin vähennettyä niiden kanssa mutta haluisin että menis vaan kerta kuussa tms. periaatteella.

Vielä ei oo alkanut mikään ällöttää mutta eiköhän nyt kun tänne kirjotin niin huomenna okseta kaikki mistä tykkään :D

Junibea täälläkin paljon allergioita ja just noi samat kun sullakin..täytyy keksii taas jotain mitä vois välipalaks syödä..

Ninni22, siihen rahkan makuun tottuu, kun jäärämäisesti vaan popsii niitä.. tai ehkä poikkeuksiakin löytyy :). Itsellä kävi niin, että aluksi söin mustikan/piltin/mehutiivisteen kera, mut sit alko ajan myötä toimia myös sellaisenaan (ei makuelämys plankkona, mut menee). Tosin voisin ottaa ne mustikat takaisin kaveriksi, kun mustikat ois terveellisiä popsittavia :).

Mä oon kans ymmärtäny, et suomalaista fetaa saa syödä, kuhan lukee pastöroitu :)

Täällä on kanssa fetaa popsittu jo monta päivää, kun on niin älyttömästi tehny mieli tonnikala-fetasalaattia. Kipasin äsken jääkaapille tarkistamaan niin onneksi on pastöroidusta maidosta tehty, en ostaessa edes älynny tarkistaa! Pitääkin ruveta olemaan tarkkana..
Mulle ei maistu mikään makea, sacherkakkukin pyöri tuolla jääkaapissa monta päivää kunnes mies sai sen syötyä (on yleensä mulle ihan lemppariherkku). Sen sijaan suolasia ruokia ja säilykkeitä voisin syödä vaikka kuinka. Tonnikala, oliivit, aurinkokuivattu tomaatti, feta.. Myös vihanneksia tekee mieli, erityisesti tomaattia! :) Lisäksi happamat maut maistuu: eilen imeskelin jäisiä puolukoita koko illan TV:tä katsoessa..

Mun ruokavalio ennen raskautta on ollut ihan ok. En ole erityisesti pyrkinyt syömään terveellisesti, mut miehen kanssa tykätään kokkailla niin on automaattisesti tullut syötyä ihan terveellistä kotiruokaa. :) Aamupalan oon syönyt aina, ilman sitä ei pärjää. Ruisleipää tai puuroa yleensä.

Meillä on jääkaapissa joku vanha cheddar, joka ei ilmeisesti ole pastöroitu ku pakkauksessa ei ainakaan lue, eli en ainakaa söisi sitä. Ja koskenlaskijakaan ei välttämättä ole pastöroitua, ku kaikki tuorejuustot ei ole..

Saakos ruokaa muuten maustaa yrteillä? Googlailin joitakin yrttejä, kun ruokaa laitettiin et saakos niitä käyttää. Joillain sivuilla luki et esim. inkivääri on ihan nou nou, mutta tarkottaako se nyt vaan jotain yrttivalmisteita?

Takaisin