Ruokavalio ja syöminen

Mullakaan ei mikään vielä töki. Jopa kahvi maistuu.
Tykkään syödä paljon hedelmiä, salaatteja ja smoothieta.
Tänään huomasin et suklaata oon syönyt aika paljon mitä en normaalisti syö ja mulla on kaapissakin kolme levyä suklaata...jostain kumman syystä tarttunut kaupasta mukaan...kääk :)
 
Mulla on menny syömiset ihan hunningolle raskauden myötä. Normaalisti syön aika säännöllisesti ja hyvin, mut nyt sitten kun on ollut vähän hutera olo välillä, niin koko ajan nälkä. Ja sitten vähän antanut itelle periks ja syöny ihan liikaa kaikkee :) Välillä tekee mieli hirveesti jotain raikasta ja välillä jotain suolasta.
 
Mun on tehny mieli jo monta päivää sitä hesen guacamole-hampurilaista! :) nytki tuli sen ajattelemisestakin kauhea nälkä :D
 
Täällä kans haaveiltu hampparista muutama päivä, mutta vielä ei ole tarvinu lähteä hakemaan :D
Omat syömiset on hyvällä mallilla, jopa omaksi yllätykseksi. Lähinnä yritän panostaa laatuun, olen lisänny kasviksia ja maitotuotteita. Viikkoja toki on vielä niin minimaalisesti, että vaikka ja mitä ehtii tapahtua. Sen olen huomannut, että kolmen tunnin välein täytyy syödä jotain, koska jos nälkä yllättää niin se saa aikaan huonon olon.
 
tää ei muuten oo hyvä ketju nälkäselle itavuorolaiselle :nailbiting:


Parin - kolmen tunnin välein täälläkin on pakko syödä tai sitte kärsitään huonoa oloa. Useemmin mitä normisti oon tottunut, tuottaa vähän noi välipalat päänvaivaa kun välillä oon työn puolesta liikenteessä & nälässä.. Ideoita?
 
Even, kaikenlaiset pähkinät ja siemet on hyviä jos niitä pystyy syömään. Hedelmät ja kasviksetki on helppo ottaa mukaan, tarvittaessa voi pestä/kuoria valmiiksi. Itse ajattelin myös kokeilla tehdä itse välipalapatukoita, olisikohan Iltalehden sivuilla ollut resepti taannoin..
 
No mä oon ihan huolella syönyt mansikoita enkä oo ees tajunnut ajatella et niistä on haittaa. Enemmän mä varon kaikkia aspartaameja jne jotka on kyllä sallittuja suosituksissa mut oikeesti ihan hirveetä myrkkyä ja niitä on vähän joka paikassa.
 
Jeilei, mantelit mulla jo kulkeutuuki vakiona mut heeeei. En oo kyllä ees hoksannu et porkkanaa esim vois myös pitää matkassa :signs001
 
Tilasin viimeviikolla porotilalta poronlihaa, nyt luin netistä ettei sitä muka saisi syödä raskaana ollessa :O

Kuivalihan ymmärrän, koska sehän on tavallaan kypsentämätön.. Mutta jauhaliha ja käristyskin, jotka kuitenkin kypsennetään :O
 
Marikoo, joltain foorumilta luin kommentin, että lappalaiset mahtais kuolla nälkään jos he ei uskaltais poronlihaa syödä :grin Tuskin Lapissa jättää raskaana olevatkaan syömättä.
Minkä takia sitä ei saisi syödä?
 
Noiden ruokahommien kanssa oon käyttänyt ihan maalaisjärkeä. Toki oon jättänyt ruokavaliosta ne asiat mitä ei ehdottomasti suositella syötäväksi raskauden aikana, mutta muuten syön kyllä ihan tavalliseen tapaan. Meetvurstit sun muut siis menee, kun eivät ole kiellettyjen listalla :) Netistä nyt löytyy vaikka mitä ruokapelotteluja, porkkanaankin voi tukehtua. Just juteltiin äidin kanssa, että ei näistä ruoka-asioista hysterisoitu läheskään niin paljon silloin kun se odotti mua, ja ihan ongelmitta meni raskaudet silloinkin :) Samoin eri maiden ruokasuosituksissa on eroavaisuuksia. Jokainen tietysti taaplaa tyylillään!
 
Tuo poron syömisen välttäminen on liittynyt ilmeisesti siihen, että v. 1986 Tšernobylin onnettomuuden jälkeen laskeumia tuli myös Suomeen ja sienet ja jäkälä keräsi niitä. Jäkälä-poro-ihminen ravintoketjussa tuo cesium sitten rikastuu, joka on tietysti haitallista. Viime vuosikymmenellä poro on ollut vielä raskaana vältettävät-listalla, muttei enää. Meillä kans tulee poroa pohjoisesta ja aion tässäkin raskaudessa syödä hyvällä omatunnolla. Vähemmän kemikaalikimaraa siinä on kuin monessa kaupan lihassa.
 
Mulla sama juttu, Metsämansikka84! Tai koitin tietty välttää suklaata ennenkin, mut keväällä oli sellane hirveä suklaanhimovaihe, mikä poistu kokonaan nyt raskauden myötä :)
 
Iivje, oon ihan just samaa mieltä sun kanssa, että maalaisjärjellä näitä asioita kannattaa miettiä. :)
Mulla Metsämansikan kanssa sama homma, yleensä oon aika kova makean perään, mutta jostain syystä tässä alkuraskaudessa ei tee yhtään makeeta mieli. Se on jotenkin "tunkkaista". Tää sama juttu oli ekassa raskaudessa (miks mä aina vertailen...:grin ) Himot mulla kohdistuu just suolaiseen, johonkin ihanaan tuoreeseen leipään ja sitten hedelmiin. Appelsiinimehua voisin juoda vaikka kuinka!
 
Mites purkkitonnikala? En löydä mistään tyhjentävää tai tuoretta vastausta siitä, voiko sitä syödä ja jos voi, kuinka usein? Maistu nimittäin erittäin hyvältä pari päivää sitten kun vetelin purkillisen uunileipien päällä... Jälkikäteen sitten jäin miettimään, oliko se kielletty vai sallittu... :meh:
 
Tonnikalaa saa syödä vähän. Siinä voi olla elohopeaa, joten suuria määriä ei suositella.

Millään tavalla raskauteen liittymättä suosin itse vain msc-sertifioitua tonnikalaa, koska se on tietyillä alueilla niin liikakalastettu otus.
 
Yritin lukea mitä pehmeistä juustoista oli kirjoitettu, mutta en löytänyt mainintaa siitä, että pehmeät juustot ei ole sallittuja koska listeria lisääntyy herkästi pehmeässä juustossa, oli maito pastöroitua tai ei. Näin se kuitenkin on, eikä pastörointi siis tee siitä turvallista.

Luotan kuitenkin Valion prosesseihin ja laadunvalvontaan joten niitä olen syönyt, samoin Castellon juustoja.
 
Hei, tietääkö joku onko parmesan-juusto kiellettyjen listalla? Sehän on kova eikä pehmeä juusto.
 
Takaisin
Top