Ruokavalio ja syöminen

Milena90

Sukkela juttelija
Toukomammat 2018
Ajattelin, että alotetaas tällänen ketju.

Mitä ja miten te syödään?
Mitä ei kannata syödä?
Onko ollu jotain ongelmia syömisen suhteen?
Tai vaikka jotain hyviä vinkkejä muille ruoan suhteen?

Itse olen tosi huono aamusyöjä. Olen aina ollut. Ja nyt kun pitäisi syödä aamupala, ettei tulisi pahaolo. Tosi aikasin aamulla en saa oikeen mitään alas. Tuntuu että ainut jonka saan alas on joku jogurtti mutta se ei vaan riitä. Puuro tökkii ja kovasti. Leipää syön silloin tällöin aamusin.
Ja ateriarytmi! Se on kanssa pielessä sitä yritän nyt korjailla parhaani mukaan..
 
Mulla olis ruokavalion suhteen paljon parannettavaa. Mulla oli pari vuotta sitten personal trainer, eli tiedän miten ja koska pitää syödä, mutta en toimi kuitenkaan niinku pitäis..
Syön aikalailla 3-4h välein niinku kuuluukin, mutta illalla mässäilen jäätelöä, tai jotain hyvää.. :/ ja liikun tosi vähän.
No nyt oon ollu 1,5viikkoa herkkulakossa mikä on varmaa mun elämän pisin herkkulakko. Oon laihtunu reilu kilon :D
Aamupalan opin syömään sillon ku oli se Pt, piti vaan väkisin syödä vaikka ei tehny mieli.. nykyään en vois lähtee töihin ilman aamupalaa. :)
Mutta joo joku joka arvostaa terveellisiä elämän tapoja, vois antaa hyviä vinkkejä miten tehdä terveellistä ruokaa ja välipaloja ja aloittaa liikunta melkee nollasta? :D
 
Kävin reilu vuos sitten läpi pienen elämäntaparemontin yhden painonhallinta-/liikuntaryhmän myötä ja opin uusia liikunta- ja ruokailutapoja. Sittemmin kuntoilu on jäänyt kiireiden myötä pois, mutta vielä paino ei oo pahemmin päässy nousemaan, kun pitää ruokarytmit hyvinä ja syö vaan hyvälaatuisia ruokia (ei höttöä). Ehkäpä raskauden ja kasvaneen ruokahalun myötä joudun kohta jo kiinnittämään tarkemmin huomiota taas syömisiin :)

Mites Milena90 ois jogurtin sijasta aamupalalla maitorahka? Syön itse joka aamu rahkan sellaisenaan, mutta mikäli maku tökkii, sitä voi maustaa esimerkiksi mehutiivisteellä tai nokareella omena- tai päärynäpilttiä. Rahkan proteiini on hyväksi sulle ja kehittyvälle vauvalle, ja pitää kylläisenä lounaaseen asti :)
 
Mä yritän tehdä mahdollisimman monipuolista ruokaa ja syödä terveellisesti.
Olen lisännyt nyt paljon kasviksia ja hedelmiä ruokavalioon ja vähentänyt lihaa.
Nyt alkuraskauden aikana järkyn turvotuksen vuoksi olen koittanut välttää viljatuotteita jotka normaalistikin turvottaa, mutta aion kyllä viljatuotteita syödä enemmän taas kun alun turvotus menee ohi, suosien mahdollisimman tummaa/täysjyväviljaa.
Kalaa aion lisätä, tavoitteena syödä kerran viikossa.
Maitoa en kauheesti juo mutta jogurttia, rahkaa ja juustoa kyllä syön päivittäin.
Rasvaa käytän kohtuudella leivän päällä ja ruoanvalmistuksessa, yritän suosia pehmeitä rasvoja.
Vettä yritän juoda reippaasti.

Herkkujen suhteen mulla on hyvä tilanne. Normaalisti tykkään makeasta ja varsinkin suklaasta mutta raskauksien aikana makeanhimo on kadonnut. Pari päivää ennen plussaa ei enää tehnyt mieli mitään makeaa enkä sen jälkeen ole niitä syönyt. Edes jätski ei maistu. Ja tämä on tietenkin hyvä juttu :)

Ja yleisesti raskausajan syömisestä. Minusta lähes kaikkea voi syödä kohtuudella. Itse vältän raskausaikana ainoastaan ei suositeltuja kalatuotteita ja sisäelimiä.
Esim. katkarapuja ja kampasimpukoita olen satunnaisesti syönyt, pehmeitä juustojakin silloin tällöin vaikkei tuotteessa olisi mainintaa pastöroinnista.
Ja myös herkut on ihan sallittuja silloin tällöin.

Nyt alkuraskaudessa tosin syöminen ei ole kaikkein parhainta mahdollista. Kauheasti ei tee mieli syödä mitään ja sitten kova nälkä saattaa yllättää yhtäkkiä. Olen kuitenkin yrittänyt päivänmittaan syödä tasaisin väliajoin jotain, mm. pähkinöitä ja hedelmiä.
 
Itse olen saanut syömiset kuntoon sekä laadullisesti että määrällisesti vuosien työllä, mutta silti välillä meinaa lipsua ja esimerkiksi kotipäivinä saattaa jäädä aamupala syömättä. Kotoa en osaa lähteä ihan ilman mitään.

Mitä jos tässäkin ottais saman menetelmän kuin lasten kanssa eli hiljalleen totuttaisi uuteen? Jogurtin sekaan ensin ihan hipuu leseitä/hiutaleita ja joka aamu murunen enemmän. Itse en osaa mitään valmiiksi maustettuja jogurtteja syödä, mutta hedelmäsoseet on hyvä makeuden tuoja, jos pelkkä maustamaton jogurtti tökii. Kun itse maustaa, pysyy kärryillä kuinka paljon sokereita tulee syötyä.
 
Täällä ruoka maistuu hyvin, huono olo tulee vaan jos venyy väli yli 4 tuntiin.

Oon aina ollu kova tyttö syömään mutta myös liikkunu melko paljon, oon ihan normipainoinen.
Suosittelen myös rahkaa jogurtin sijaan, laita marjoja tai hedelmiä tai jotain sekaan jos ei muuten maistu.
Mä oon nyt ollu vielä tarkka kiellettyjen aineiden kanssa. Pähkinöistä en vielä tiiä syönkö vai en. Kotimaista suosin niin paljon kun mahdollista.
Söin tänään pari palaa suklaata, yleensä jos syön vähän sokeria niin sitä on saatava sitten koko ajan lisää mutta nyt ei oo moista fiilistä.
 
Syöminen on täälläki vähä mitä sattuu.. Aamiaisen yleensä syön ja lounaanki ihan ok aikaan. Välipala ja iltapala saattaa venyy ja välissä tulla naposteltuu jotain.. Pitäis nyt yrittää kiinnittää siihen huomioo.. Toi veden juonti on kans liian vähästä, täytyy ottaa taas tavotepullo käyttöön jos sillä sais sen kuntoon nyt taas..
 
Mä kyllä tiedän miten usein ja mitä pitäis syödä mut en sitä noudata, joten pyrin vain siihen ettei ruokaväli veny yli 4 tunnin mutta iltaisin sit tulee naposteltua.. Esikon raskaudessa teki mieli kebabia, pizzaa yms kaikkea epäterveellistä mutta nyt suurimmaks osaksi syön vain hedelmiä, marjoja ja salaattia. Mikä ehkä parempi :wink katotaa mikä tän raskauden himoruoka tulee olee, aikaisemmassa se oli lakritsijäätelö
 
Mulla syöminen ollu hankalaa refluksin vuoksi jo kauan ja nyt tuntuu että yhä useampi ruoka-aine aiheuttaa oireita. Säännöllisesti tulee kyllä syötyä mutta vähän sitä sun tätä. Liikakilojakin on muutama, mutta josko se tästä.
 
Enpäs muistanu taaskaan koko rahkan olemassaoloa, kiitos siitä :D
Voi ei oli unohtanu että kalaaki pitäis syödä :D Meillä mies ei syö kalaa, ei ole allerginen mut ei vaan tykkää. Joten harvemmin meillä syödään kalaa.
Ite kyl pääosin syön tervellisesti mutta tykkään kyl välillä vähän liikaa herkutella :D Sipsit on mun pahe :D
 
Ai eikö pähkinöitä saisi syödä? :eek: tuollasesta en ole kuullutkaan.
itse syon aika terveellisesti ja pyrin liikkumaan säännöllisesti. Tässä raskaudessa taytyy olla tarkkana suolan kayton kanssa, koska edellisessä oli verenpaineet koko ajan koholla.
 
Tuhinamurmeli: yks mistä oon löytäny avun on ne jotku aamukeksit (en muista nimeä mutta telkussa mainostettu). Niitä oon nakertanu aina välillä ja tuntuu ainaki auttavan siihen, ettei oksennus tuu.

Nyt raskauden myötä tuntuu, että närästys on pahentunu, ja lääkkeitäkään ei voi nyt syödä.
 
Nabakettu, joskus on ainaki mainostettu belvita breakfast aamupala keksejä :D

Onko mitään närästys lääkettä mitä voi raskaana käyttää? Siis jos joskus alkaa närästää..
 
Mulla syöminen kanssa vähän mitä sattuu.. Kahvia juon vaan aamusin 1-2kuppia.
Aamulla vaikea syödä.. Ei vaan maistu. Koittanu kuitenki jotain syödä. 1ruipala se on nyt ollut.
Lounaan oon syönyt mutta muuten syöminen jäänyt aika vähäiseksi. Esim. illalla monesti meen vaan nukkuu enkä syö. Nyt tietysti pakko koittaa syödä enemmän.
Rahkaa vois alkaa syödä. Se on hyvää ku laittaa vähä mehukeittoo sekaan. :)
 
Pitäis oppia syömään tota rahkaa, oon kyllä maistanu varmaa kaikkia merkkejä enkä tykkää rahkan karvaasta mausta! Oon kokeillu sekaan pilttiä, marjoja, mehukeittoa, hedelmiä jne, menee ehkä pari kertaa mutta sitten tulee stoppi ettei enää pysty :S
 
Joo just noita belvitan :D Vähän tuo lähimuisti haparaa :D En itse asias tiiä onko jotain närästyslääkettä jota voi käyttää raskaana, pitäis itekki selvitellä jos äityy pahaksi.
 
Pakko sanoa Milena90 että et ole ainut joille sipsit on heikko kohta :D

Mä yritän syödä säännöllisesti mutta välillä kyllä laatu on vähän mitä sattuu...
Suolasta tekis vaan mieli.
 
Mullakin toi aamupalan syönti on varmasti se heikoin kohta, jotenkin ei meinaa upota sitten millään ruoka aamuisin, mutta nyt olen yrittänyt puuron syödä se tekee kuitenkin vatsalle hyvää, rahkaa en ole pystynyt nyt raskaana syömään siitä tulee etova olo :/ Muuten ruokavalioni on aika hyvillä mallilla (ainakin omasta mielestä) tietenkin joitakin herkkuja tulee silloin tällöin syötyä, pääasiassa suolaista, makeaa en jostain syystä pysty syömään mutta se ei ole joka päiväistä.
Jos jollakin on hyviä neuvoja mikä helpottaisi tähän alkuraskauden turvotukseen niin otan apuja vastaan nimittäin viikkoja ei ole paljon ja eilen töissä tuli jo kollega kysymään olenko raskaana :D En ajatellut että ihan näin aikaisesti rupeaisin näyttämään siltä että olen raskaana.
 
Takaisin
Top