Ruokavalio ja syöminen

Inkiväärikielto on lähinnä siis lisäravinteena. Toki muutenkaan varmaan kilokaupalla kannata vetää, mutta mausteena ok.

Ja yrtit ruuanlaitossa on oikein terveellisiä! :) Yrttiteet on ne, mitä neuvolat ei suosittele ja johtuu just siitä, ettei niitä ole lääketieteen puolella tutkittu. Ja että heille on helpompi kieltää kaikki yrttiteet, kuin alkaa erittelemään, että mitkä voi olla raskaana oleville oikein hyviäkin.

Tänä aamuna rupesin muuten miettimään onko vihreästä teestä mitään ohjeistusta, sitä kun oon tottunut juomaan varmaan litran päivässä.. Netistä löytyy vähän ristiriitasta tietoa, jotkut sanoo että on turvallista, toiset kehottaa välttämään ainakin ekan kolmanneksen aikana.. Onko kellään tarkempaa tietoa? :wideyed:

Mulle on sanottu neuvolassa, että vihreä tee on oikein turvallista. Myös thl:n sivuilla on sanottu näin:

"Teen lehdistä (musta, vihreä, valkoinen, keltainen), marjoista ja hedelmistä tehdyt juomat käyvät. "

Kiitos tiedosta Tähtityär! Voi olla, että vihreä tee ja yrttitee on menneet joiltakin sekaisin ja siksi tullut väärinkäsitys. :)

Niin ja Suomessa maito pastöroidaan lakisääteisesti eli kaikki jotka käyttää juustoissaan suomalaista maitoa, saa syödä ihan rauhassa.. Esim kaikkia valion tuotteita saa syödä ihan huoletta :) Oikeastaan kaikki mitä itse olen syönyt/käytän on pastöroitu. Eli meillä on käytössä ihan tuorejuustot, Lidlin brie, vuohenjuusto, aura ym.... Kaikki olleet ihan pastöroituja :)

Niin ja jos oikein ymmärsin thl:n sivuilta, niin ruuanlaitossa voi käyttää pästöroimattomiakin jos ne kuumennetaan kuplivaksi :)

Tuosta vihreästä teestä: itse olen kova teen juoja (kahvia en juo). Yritän raskausaikana siirtyä juomaan enemmän vihreä teetä mustan sijaan, koska siinä on vähemmän kofeiinia ja se on pahasta suuremmissa määrin.

Tosin: kokis on mun herkkujuomaa ja sen aion esim. näin lauantai-iltaisin itselleni sallia. Jotakin piti nytkin saada lasiin, kun mies korkkasi hyvän punkkupullon. :)

Onko kananmunan syönnissä rajoituksia?
Syön välillä paljonkin, en tietenkään raakana ;)
Aamupalaan jo yleensä kuuluu yksi keitetty kananmuna..

Dottie, en tiedä kananmunan saannin rajoituksista raskaana, mutta ainakin ite ajattelisin että sitä saa syödä ihan päivittäin. :)

Entäs suomalaiset mansikat? Saako syödä suoraan pellosta vai pitääkö pestä ensin?

Mansikat pesisin kyllä. Helppohan erilaisten tuhoeläinten on käydä tarpeillaan mansikkapuskan juurella, että en uskaltaisi raskautta riskeerata.

Mä just eilen torilta ostin mansikoita ja himoissani söin ne pesemättä.. :/ ei niitä paljoa ollu mutta no, mietityttää..

Oon ymmärtänyt et kotimaiset mansikat on ihan fine syödä sellasenaan, mutta ulkomaisten kohalla miettisin asiaa. Mies sai ruokamyrkytyksen kaupasta ostetuista puolalaisista mansikoista tässä taannoin.

En mä alkais mansikoita pesemään, sitten pitäis pestä mustikat, vadelmat ja herukatkin. Verrattuna ulkomaisiin ja varsinkin jos omista/tuttavan puskista marjastaa, niin torjunta-aineiden välttäminen hyödyttää jo paljon.

Söin juuri suomalaisia mansikoita pesemättä. Oli vielä tästä ihan läheltä poimittuja. Puhtaita ja hyvännäköisiä oli että en pessyt niitä.

Takaisin