Ruokarajoitukset ja terveysjutut

Kätilöltä kuulin, että osa säännöllisestä lääkityksestä voi heikentää foolihapon tehoa/imeytymistä joten saattaa tarvita lisää foolihappoa. Gynet kuulemma valveutuneita asiassa ja osaavat kertoa milloin tarvitaan lisää.
 
Minäki ilmoittaudun atoopikoksi! Täällä nyt pahimpana käden atooppinen ekseema sekä päänahan ihottuma. Varmaan ihan perus hyrdokortisoni liuosta saa käyttää päänahkaan?? Vai pitääkö seki varmistaa neuvolasta? Ärrinmurrin...
 
Hilimainen, paikallisesti käytetyn kortisonin pitäisi olla ihan turvallista. :) Niitä uudempia lääkkeitä kuten tuo takrolimuusi ei suositella, eikä kortisonia suun kautta.
 
Ei kyl pitäis olla haittaa kortisonista suun kauttakaan. Mulla meni viimeks ja myös suoneen.
 
Riippuu syystä. Kyllä sillä jonkinasteinen pieni riski haittoihin on, mutta jos on riittävän hyvä syy, niin hyödyt ylittää riskit. Esim. vaikeassa astmassa kyllä käytetään, mutta ihottumassa ei.
 
Jos on oikeasti tarve lääkkeelle ja yleislääkäri tai neuvolan hoitaja on sitä kieltämässä, niin mun mielestä kannattaa vielä varmistaa erikoislääkäriltä jos mitenkään mahdollista. Monesti kokemattomat kieltävät varmuuden vuoksi jos ovat epävarmoja, mikä on tietysti ihan ymmärrettävää, mutta esim. nuo migreenilääkkeet on sellaisia että kurja kärvistellä ilman jos ei ole pakko. Itse varmistelin viime raskaudessa, ja silloin sanottiin että sumatriptaania saa tarvittaessa ottaa. Myös HUS:n sivuilla sanotaan, että sekä parasetamolia että ibuprofeenia voi käyttää, ja jos näistä ei ole apua niin myös triptaania voi ottaa. (Mutta ibuprofeenia ei saa käyttää loppuraskaudessa toistuvasti.)

Mulla on migreenin lisäksi hankala atooppinen ihottuma, johon on määrätty takrolimuusivoidetta jota ei saa käyttää raskauden aikana. Ihotautilääkärin mukaan riski varsin teoreettinen, mutta varminta vaihtaa raskauden ajaksi kortisoniin. Viime raskaudessa iho ei onneksi ollut ongelma, mutta nyt se on ollut heti alusta asti ihan kamala. Voi olla että joudun/pääsen syksymmällä vielä valohoitoon.

Mulle tuli ihan puskista viime viikolla tuo Ibuprofeenin syöntilupa (alkuraskaudessa), ku jouduin selän takia lääkäriin. Ei tarvinu montaa kertaa ees ottaa, ku sai selän rauhottuun ja pysty lepäämään. Aiemmin on pistetty relaksantti, mutta niiden arvasinkin olevan kiellettyjen listalla. Vähän jänskättää, että mitä selkä tykkää, ku maha kasvaa.
 
Fifi, mäkin olin aiemmin ymmärtänyt, että ibuprofeenia saisi syödä vain keskiraskaudessa. :wideyed: Mutta ilmeisesti viimeisimpien suositusten mukaan yksittäiset annokset missä tahansa raskauden vaiheessa on ok, tai niin tuo HUS:n migreeniohjekin väittää. Itse en kyllä loppuraskaudessa söisi, mutta sitä ennen jos on aivan pakko niin otan.
 
Tietääkö kukaan tarkemmin passiivisesta tupakoinnista raskaana? Oltiin eilen guns'n rosesin keikalla ja siellä poltettiin koko ajan. Noin viisi tuntia olin altistuneena tupakansavulle, toki ulkoilmassa, mutta silti tuli kyllä paljon henkeen. Nyt olen panikoinut tätä. Yöllä keikan jälkeen oli tullut ihan pientä vuotoa. En tiedä onko sattumaa vai voisiko liittyä juuri tuohon tupakansavuun? Rankka keikka se oli muutenkin. Pitkää seisomista ja liian vähän juomaa ja ruokaa.
 
Mä sanoisin, että vuoto vois liittyä ennemminkin tohon fyysiseen rasitukseen, sikäli kun se voi liittyä mihinkään. Sattumaa todennäköisimmin. Mutta tokihan se savu on varmasti aiheuttanu sullekin nikotiinia ja häkää verenkiertoon ja se ikävä kyllä menee istukan läpi ja heikentää hapen kulkemista. Mutta en usko, että sillä on mitään dramaattista merkitystä kuitenkaan.
 
Juu veikkan enemmän toi seisominen ja liian vähänen juominen saanu paikat ärtyyn. Osa kuitenkin polttaa läpi raskauden( ikävä kyllä) ja osalla ei tule muuta ongelmaa kun synnyttyään lapsella kamalat vieroitus oireet.
 
Toivottavasti tuosta tupakansavusta ei koidu mitään. En tullut yhtään ajatelleeksi etukäteen, ettei keikalle voisi mennä savun vuoksi. Ja eihän elämistä voi täysin lopettaa vaikka on raskaana. Tää oli nyt kuitenkin poikkeus, muuten en altistu tupakansavulle. Verta ei ole enää tullut ja tuli silloin ihan tosi vähän, joten yritän olla huolestumatta.
 
Olen samaa mieltä kuin Mielipidekysymys. Toistuvasti passiiviselle tupakoinnille altistuminen on sitten tietysti eri asia :/
 
Mäkin olen samoilla linjoilla tuon tupakansavun kanssa, että ilman muuta välttäisin koska tilapäisesti heikentää sikiön hapensaantia, mutta en usko että kerta-altistuksesta mitään isompaa aiheutuu. Tosiaan osa polttaa läpi raskauden, ja iso osa niistäkin vauvoista on verrattain terveitä. Siis on toki mm. pienempää syntymäpainoa, infektioherkkyyttä ja allergioita, mutta ei esim. vaikeaa vammaisuutta. Ja se on siis säännöllisesti polttavilla, kerta-altistuksesta tuskin tulee yhtään mitään.

Ja passiivisen tupakoinninkin kannalta pahin on toistuva altistus ja erityisesti sisällä tupakoiminen - jos tuo keikka oli Suomessa, niin mitä ilmeisimmin se oli ulkona jos siellä kerran sai polttaa? Silloin ollaan kuitenkin ihan toisella tavalla "ilmastoidussa" tilassa kuin sisällä. En olisi huolissani mutta välttäisin jatkossa. :)
 
Joo ulkona oltiin, Hämeenlinnassa. Yritin aina hengittää toiseen suuntaan kuin mistä tupakansavu tuli, mutta kyllä sitä joutui silti keuhkoihin. Normaalisti en joudu ollenkaan hengittämään tupakansavua, joten helppo vältellä jatkossa. :)
 
Tupakoinnista tuli mieleen neuvolakortin kohta "altistutko passiiviselle tupakoinnille", itse rastitin tähän kohtaan ei, mutta terkka kirjasi kuitenkin tietoihin kyllä, koska mies tupakoi parvekkeella ja saattaa tuoda sisälle tullessaan sitä savua tms. mukanaan. Jotenkin tuntu liioittelulta tuo, ymmärtäisin, jos itse istuisin siellä parvekkeella vieressä hönkimässä savua sisääni tai oleskelisin paikassa, jossa poltetaan sisällä, mut...o_O
 
Ehkä siihen halutaan kirjata, jos on missään kosketuksissa tupakansavun kanssa säännöllisesti. Ja onhan se totta, että herkästi sitä savua kantautuu ainakin jonkin verran sisällekin, ihan jo jos partsille menee jokin ilmanvaihtokanava.
 
Ja ihan että kun tupakoinut tulee viereen niin se haju, varmasti vielä uloshengittää niitä tupakan myrkkyjä... en oo antanut miehen mennä ees nukuttaa esikoista,jos on just röökannu.
 
Tupakoivien kodin pinnoiltahan löytyy haitta-aineita, vaikka sisällä ei polttaisikaan. Siksi myös tupakoivien vanhempien lapset altistuvat, vaikkeivat olisi koskaan vieressä kun poltetaan. Mielestäni terveydenhoitaja teki ihan oikein tässä tapauksessa.
 
Joku kyseli litalginin käytöstä ja on kiellettyä raskaana! Myös imetysaikana siinä on tietty aika kun pitää antaa poistua elimistöstä ennen kuin imettää. Mulla oli litalginia käytössä esikoisen syntymän jälkeen kun oli sappirakon ja haiman tulehdus.
 
Takaisin
Top