Ruokarajoitukset ja terveysjutut

Suomalainen kananmuna on ok raakanakin, majoneesia en söis, ellen ois varma että on joko tehty suomalaisista munista tai on purkkikamaa, mutta tuoremajoneesista jos en alkuperää tiedä, niin en syö. Salmonellan takia siis.
 
Oliko nyt niin että raaka kananmuna on myös kiellettyjen listalla? Entä majoneesit? En löytänyt näistäkään eviran listasta mainintaa mutta moni tuntuu välttelevän.

Raakaan kanamunaan sisältyy salmonellariski, tosin sitä ei ole esiintynyt suomalaisissa kanamunissa enää pitkiin aikohin. Majoneesissa puolestaan voi olla ulkomailla tuotettua raakaa kanamunaa ja näin ollen siinä on myös salmonellariski. Salmonella taas johtaa ruokamyrkytykseen, joka voi aiheuttaa keskenmenon. Meidän hoitaja sanoi hyvänä nyrkkisääntönä, että kaikki ruoka kannattaa lämmittää kunnolla, mieluiten vähän "ylikypsiksi", jotta erilaiset bakteerit varmuudella kuolisivat. Tietysti oma terve järki ja harkintakyky mukaan ja riski on pienehkö joka tapauksessa, mutta ei vara venettä kaada?
 
Mitenkäs muuten vegetaristinen/vegaaninen ruokavalio ja raskaus? Me syödään pääpainotteisesti ovo-lakto-vegetaristista ruokaa, mutta ei liharuuasta myöskään kieltäydytä jos joku tarjoaa. Olemme adoptoineet tuttavalta leikkimielisen termin "flexiterian". Olen muokannut ruokavaliomme nyt sisältämään myös kalaa (lähinnä viljeltyä lohta), koska se on hyväksi sikiön kehitykselle. Mutta tässä myös pohdituttaa, että pitääkö sitten ottaa erikseen huomioon esimerkiksi B-12 vitamiini, jota on runsaasti lihassa, mutta heikosti kasviksissa. Tämä on yleinen huolenaihe vegaaneille muutenkin.
 
Tuo foolihappolisän ja astman todennäköisyyden yhdistelmä on kyllä aika jännä. Kuitenkin foolihappoa suositellaan käytettäväksi ensimmäisen kolmanneksenkin jälkeen.

Itse olen lisännyt napsittaviin tabletteihin maitohappobakteerit. Niistä on ilmeisesti tutkittua näyttöä syntyvän lapsen allergioiden mahdollisen vähenemisen kanssa. Ja haittaa niistä ei ainakaan pitäisi koitua.

Myös kalaöljyvalmisteen taidan lisätä omaan listaani satunnaisesti nautittuna, jotta tulee varmasti tarpeeksi saatua. Niitä pitäisi olla raskauteen sopivia valmisteita tarjolla.

Muuten ollaan menty täysin raskausajan monivitamiinilla.
 
Mun vatsalle ei sovi maitohappobakteerit kuin tarvittavaan käyttöön. Aiheuttaa ummetusta. Muuten perussetti vitamiineja käytössä.
 
Karhunkainen, mulla on nyt menossa kolmas raskaus lihattomana, tai noh, kalaa kyllä syön. Raskausmonivitskun (mulla siinä on myös B12 mukana) ja kalsiumlisän kanssa mennään. Tai tällä kierroksella en oo vielä saanut aikaiseksi hankkia kalsiumia, mutta olisi se varmasti hyvä lisä.

Neuvolassa ei oo oltu ainakaan mun ruokavaliosta huolissaan. Syön monipuolisesti kasviproteiineja ja lisäksi käytän ruoanlaitossa maitotuotteita ja leivän päällä juustoa. Kananmunia käytän myös, niissähän on runsaasti sitä B12:kin.

Neuvolan kautta voi pyytää pääsyä ravintoterapeutille, jos ravintoaineiden kattava saaminen mietityttää. Mulle tarjottiin sitä mahdollisuutta pyytämättäkin esikoisraskaudessa :)

Niin ja mainittakoon, että kaksi ekaa lasta on ainakin toistaiseksi täysin terveitä ja allergiattomia pääasiassa kasvisruokavaliolla masussa ja masun jälkeenkin kasvettuaan, vaikka kyllä meillä lihaa lapset viikoittain syökin.
 
Help! Saisiko pika-apua! Miten se menee kun pehmeät juustot on kielletty, niin mites puolipehmeät/puolikovat? Emmental juustoraasteesta siis kyse, joka on netin mukaan puolikova juusto niin uskaltaako sitä nyt syödä?

T. Alkava hysteriako? :facepalm::nailbiting:
 
Mun mielestä niihin sallittuihin on listattu edam, emmental jne. En ole kuitenkaan ihan 100% varma.
 
Help! Saisiko pika-apua! Miten se menee kun pehmeät juustot on kielletty, niin mites puolipehmeät/puolikovat? Emmental juustoraasteesta siis kyse, joka on netin mukaan puolikova juusto niin uskaltaako sitä nyt syödä?

Jostain luin, että "kaikki Suomessa oleva juusto on pastöroitua" ja pastöroitu juusto on ok. No ehkä se ei aivan pidä paikkaansa, mutta kaupassa ihmetellessä huomasin, että suurin osa juustoista on tosiaan pastöroituja ja siten pitäisi olla ok? Päti myös isoon kasaan pehmeitä juustoja. Onko tämä tosiaan näin?
 
Teoreettinen kontaminaatioriski on pastöroiduissakin, joten virallinen suositus on, ettei niitäkään syötäisi kuumentamatta, mutta sitten moni (asiantuntijatahokin) näkee tuon hätävarjelun liioitteluna. Yleisempiä listerian tartuttajia lieneekin kyllä ne vakuumipakatut kalat ja huonosti pestyt (ulkomaiset) kasvikset.
 
Olen syönyt pastöroituja pehmeitä juustoja. Eikö se ollut ainakin Valio jolla ei ole tavattu listeriaa pieneen ikuisuuteen? Nyt alkaa Valion salaattijuusto vaan tulemaan korvista ja pakostakin ajattelee että ovatko muutkaan sen turvattomampia...

Samalla ärsyttää kun lounasnoutopöydässä olen erikseen jopa kysynyt, että onko tarjoiltu feta tehty pästoroidusta maidosta ja vastaus on ollut että "on se laktoositon". Thanks!
 
Minä syön Mama-vitaa, calsiumia, maitohappoja, 50D ja magnesiumia.
Lisäomegat kiellettiin kokonaan raskauden ekassa kolmanneksessa verenvuotoriskin vuoksi.
Ja edellisessä raskaudessa jättäydyinkin niistä lopulta kokonaan.
Ehkä nytkin?
Syön kuitenkin kananmunia ja kasviöljyjä lähes päivittäin.
Ruokavalio noin muuten on mulla laktoositon, kalaton, viljaton ja myös tärkelyspitosia ruokia välttelen, kuten peruna ja riisi.
Edellisessä raskaudessa olin kyllä ihan tosi tarkka kaikesta mitä söin ja join, ja jos vähänkin epäilytti niin kieltäydyin kokonaan.
Ja voi sitä tuoteselosteiden lukemista ja selvittelyä...
Mutta nyt aion kyllä ottaa ihan huomattavasti rennommin.
Sillä ihan turhaan olen ressannut.
Ja enemmänhän siitä ite stressistä on haittaa ite vauvalle, kuin jostain vähästä mitä nyt sattuu vaikka syömään...
 
Minä syön Mama-vitaa, calsiumia, maitohappoja, 50D ja magnesiumia.
Lisäomegat kiellettiin kokonaan raskauden ekassa kolmanneksessa verenvuotoriskin vuoksi.
Ja edellisessä raskaudessa jättäydyinkin niistä lopulta kokonaan.
Ehkä nytkin?
Syön kuitenkin kananmunia ja kasviöljyjä lähes päivittäin.
Ruokavalio noin muuten on mulla laktoositon, kalaton, viljaton ja myös tärkelyspitosia ruokia välttelen, kuten peruna ja riisi.
Edellisessä raskaudessa olin kyllä ihan tosi tarkka kaikesta mitä söin ja join, ja jos vähänkin epäilytti niin kieltäydyin kokonaan.
Ja voi sitä tuoteselosteiden lukemista ja selvittelyä...
Mutta nyt aion kyllä ottaa ihan huomattavasti rennommin.
Sillä ihan turhaan olen ressannut.
Ja enemmänhän siitä ite stressistä on haittaa ite vauvalle, kuin jostain vähästä mitä nyt sattuu vaikka syömään...

Minkä takia omegat on yhteydessä verenvuotoon? En ole kuullutkaan ennen. Mulla todettiin viime viikolla hematoomasta johtuvaa vuotamista ja oon kyllä välillä syönyt omega tabletteja.
 
Niillä on jotenkim vertaohentavaa vaikutusta. Pitää jättää pois viim 4vko ennen suunniteltuja leikkauksia ja synnytystä.
 
Omega-3-rasvahapot auttavat sydämen kammioita ylläpitämään vakaata rytmiä ja suojaavat sydäntä vahingollisilta rytmihäiriöiltä. Ne vähentävät myös tulehdusta ja ehkäisevät vaarallisten verihyytymien muodostumista verenkierrossa. Omega-3-rasvat alentavat myös veren triglyseridejä, jotka ovat verenkierrossa yleisimpiä rasvaa kuljettavia hiukkasia.[14]

Alfalinoleenihappo lievittää tulehduksen oireita, vähentää veren hyytymistä ja ehkäisee sydämen rytmihäiriöitä sekä rintasyöpää.

Tämmönen teksti on wikipediassa
 
Minkä takia omegat on yhteydessä verenvuotoon? En ole kuullutkaan ennen. Mulla todettiin viime viikolla hematoomasta johtuvaa vuotamista ja oon kyllä välillä syönyt omega tabletteja.

No just etenkin tuon verta ohentavan vaikutuksen vuoksi...
Mm. limakalvothan herkistyvät monella tosi paljon raskauden aikana ja sehän saattaa ihan näkyäkin, mm. tihuttelevana vuotona tai vaikka verta vuotavina ikeninä, vaikkei varsinaista tulehdusta olisikaan.
Ite herkistyin edellisessä raskaudessa ihan tosi paljon.
Mutta silloin kannattaa todellakin harkita, että ottaako omegaa vielä lisänä purkista, vaiko ei.
Myös synnytyksessä ja ikävissä keskenmenotapauksissa, saattaa verenvuotoa olla tällöin vaikeampi saada tyrehtymään ja jälkivuotokin voi kestää pidempään.
Mutta jos esim. et syö riittävästi kalaa, kananmunaa, pähkinöitä, terveellisiä kasvirasvoja ym. hyviä omegan lähteitä, eikä sen kummempaa verenvuotoriskiä ole, niin eiköhän se silloin ole kyllä ihan paikallaan.
Ja kyllä senkin huomaa, jos puutetta on.
Iho saattaa kuivua, päänahka hilseillä ja limakalvot tuntua kuivilta ym.
Ja ottaen huomioon myös riittävän nesteen saannin, niin ehkä silloinkin on hyvä sitä Omegaa vähän lisätä, ja jos ei nyt ravinnosta, niin sitten vaikka siitä purkista.
Ihminen kun on niin yksilö...
Ja myös jokainen raskauskin voi olla kuin yö ja päivä.
Mutta kyllä sen vaan itse tietää parhaiten, mikä on milloinkin itelle (ja vauvalle) hyväksi ja mikä ei. :happy:
 
Eikös omega oo ihan kielletty loppueaskaudesta just sen verenvuotoriskin takia.. ainaki ennen leikkauksia on kielletty.

Edit. Nyt huomasin et sireeninkukka olikin jo kirjoittanu samaa...
 
Hyvä tietää nämä asiat Omegasta! Itse oon napsinut niitä raskaus-omegoita nyt, kun aika harvoin on tullut syötyä esimerkiksi kalaa..
 
Takaisin
Top