Ruokarajoitukset ja terveysjutut

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Deb
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Eviran sivuilta inkivääriin liittyen:

"Osa inkiväärin kemiallisista
aineosista saattaa olla haitallisia sikiön kehitykselle; joidenkin kemiallisten ainesosien
on todettu aiheuttavan mm. solukuolemaa. Arviointi antaa viitteitä siitä, että
inkiväärivalmisteiden käyttöä samoin kuin inkivääriteen runsasta tai pitkäaikaista
käyttöä olisi raskauden aikana syytä välttää."

Ei oo siis bakteereista/viruksista kyse, eikä kuumentamisella oo merkitystä.

Evira sanoo lakusta ja salmiakista, että ei suositella, mutta pienet määrät (kuten annos lakritsijäätelöä tai muutama lakritsimakeinen) ei ole haitallisia. Kun tuolla aiemmin pohdittiin, että onko se nyt tiukka täyskielto vai ei.

Luin tän ketjun läpi ja nyt pää on aivan pyörällä. :woot: Vaikka tämä on toinen raskaus niin en muistanut kunnolla mikä on kiellettyä tai ei suositeltavaa. Enkä ole ennen tätä ehtinyt (=viitsinyt) perehtyä asiaan. No leipää, jossa oli pellavansiemeniä söin eilen, mutta ei siinä varmaan vaarallisen paljon ollut. Vuohenjuustoa söin myös salaatissa, mutta pastöroitua se oli. Nyt pitäisi kunnolla ja ajatuksella käydä läpi tuo Eviran lista.

Ei liity ruokarajoituksiin mutta rajoituksia kuitenki...eli mulle soitti terkkari tänään joka oli konsultoinu lääkäriä minun tarvittaessa otettavasta vatsalääkkeestä ja tuomio oli ettei sitä saa käyttää ollenkaan raskauden aikana :grumpy: en olisi sitä nyt vielä plussan jälkeen kertaakaan tarvinnut mutta jo tieto siitä että sitä ei saa ottaa kun kipukohtaus iskee, pistää vatsan oireilemaan ja paniikin nousemaan.

Onko muilla lääkerajoituksia/kieltoja raskauden aikana?

Mulla on migreeni ja migreenilääkkeet kiellettiin myös kokonaan raskauden aikana. Panadolilla pitäisi pärjätä ja jos ei pärjää, niin ainoa vahvempi sallittu lääke on Panacod ja teidän kokemuksesta, että se on ihan hirveetää. Siitä tulee mulle sellainen olo kuin olisi humalassa ja krapulassa yhtä aikaa. Että mieluummin kärsin sitten karmeesta särystä kun syön ton lääkkeen. Migreeni kuitenkin mulla menee yleensä päivässä ohi ja oon oppinut tiettyjä niksejä, jotka saattaa auttaa lievittämään kipua.

Monille on kyllä lääkäri määränny sumatriptaania migreeniin raskauden aikanakin. Teratologinen palvelukin on sille näyttäny vihreetä valoa kysyttäessä. Ilmeisesti lääkärit herkästi kieltää kaiken ihan vaan varmuudeksi, mutta eihän sekään oo lapsen etu, jos äiti kärvistelee pitkään migreenikohtauksen kourissa, vaan kyllä se täytyy saada silloin loppumaan. Kantsii ehkä hakeutua jollekin erikoislääkärille (kuka se näissä asioissa lieneekään) ja varmistaa vielä omalta kohdalta. Mutta yleislääkärit taitaa tosi usein sanoa vaan "ei".

Hilimainen mikä lääke kyseessä? Mun pitäis kans selvittää vielä saako litalginia käyttää, en muista yhtään.

teratologinen tietopalvelusta voi kysyä ja yoapteekin sätissä sopiiko joku lääke. Jos on jokin hankala sairaus tai jokin muu niin kannattaa pyytää että neuvolasta konsultoivat äitiyspolia lääkityksen suhteen jotta pystyy elään raskauden normaalisti.

Monille on kyllä lääkäri määränny sumatriptaania migreeniin raskauden aikanakin. Teratologinen palvelukin on sille näyttäny vihreetä valoa kysyttäessä. Ilmeisesti lääkärit herkästi kieltää kaiken ihan vaan varmuudeksi, mutta eihän sekään oo lapsen etu, jos äiti kärvistelee pitkään migreenikohtauksen kourissa, vaan kyllä se täytyy saada silloin loppumaan. Kantsii ehkä hakeutua jollekin erikoislääkärille (kuka se näissä asioissa lieneekään) ja varmistaa vielä omalta kohdalta. Mutta yleislääkärit taitaa tosi usein sanoa vaan "ei".

Kiitos vinkistä. Pitää vissiin käydä jonkun neurologin juttusilla. Olin itsekin vähän pöyristynyt, ettei muka muita vaihtoehtoja ole kuin panadol ja sit toi superlääke, jota en kyllä kykene ottamaan, sillä se rajoittaa elämää vielä enemmän kuin migreeni. Otankin tämän asian vielä puheeksi neuvolassa uudestaan ja toivottavasti löytyisi muitakin vaihtoehtoja. Oma taloustilanne on sellainen, ettei ole varaa yksityselle neurologille mennä, joten olisi kiva saada joku lähete tms. neuvolasta. Mulla on kyllä vakuutus, mutta oon sairastanu migreeniä niin kauan, että se on suljettu pois korvauspiiristä.

Alenda, voishan sieltä äitipoliltakin saada asiantuntevia ohjeita, siis joltain synnytyslääkäriltä tms?

Hilimainen mikä lääke kyseessä? Mun pitäis kans selvittää vielä saako litalginia käyttää, en muista yhtään.

Mulla käytössä Librax ärtyvän suolen ja stressivatsan kipuihin tarvittaessa. Terkkari kyllä sano että tulevalla lääkäri käynnillä voidaan vielä keskustella vaihtoehdoista mutta eipä niitä taida oikein olla :/

Ei liity ruokarajoituksiin mutta rajoituksia kuitenki...eli mulle soitti terkkari tänään joka oli konsultoinu lääkäriä minun tarvittaessa otettavasta vatsalääkkeestä ja tuomio oli ettei sitä saa käyttää ollenkaan raskauden aikana :grumpy: en olisi sitä nyt vielä plussan jälkeen kertaakaan tarvinnut mutta jo tieto siitä että sitä ei saa ottaa kun kipukohtaus iskee, pistää vatsan oireilemaan ja paniikin nousemaan.

Onko muilla lääkerajoituksia/kieltoja raskauden aikana?

Mikä lääke? Kiinnostaa itseäkin.

Edit:ei kun se näkyikin jo [emoji85]

Mä myös painiskelen tupakan kanssa. Esikoisesta oli jotenkin helppo lopettaa, mutta nyt se tuntuu hirveen vaikeelta. Stumppaa tähän luettu, muttei toimi. Mä vielä odottelen niitä raskausajan himoja. Viimeks himoitsin pehmistä.

Mulle sumatriptaanit imetyksen aikana määräs ihan päivystuksen yleislääkäri, kun migreeni oli kuitenkin diagnosoitu.

Jos on oikeasti tarve lääkkeelle ja yleislääkäri tai neuvolan hoitaja on sitä kieltämässä, niin mun mielestä kannattaa vielä varmistaa erikoislääkäriltä jos mitenkään mahdollista. Monesti kokemattomat kieltävät varmuuden vuoksi jos ovat epävarmoja, mikä on tietysti ihan ymmärrettävää, mutta esim. nuo migreenilääkkeet on sellaisia että kurja kärvistellä ilman jos ei ole pakko. Itse varmistelin viime raskaudessa, ja silloin sanottiin että sumatriptaania saa tarvittaessa ottaa. Myös HUS:n sivuilla sanotaan, että sekä parasetamolia että ibuprofeenia voi käyttää, ja jos näistä ei ole apua niin myös triptaania voi ottaa. (Mutta ibuprofeenia ei saa käyttää loppuraskaudessa toistuvasti.)

Mulla on migreenin lisäksi hankala atooppinen ihottuma, johon on määrätty takrolimuusivoidetta jota ei saa käyttää raskauden aikana. Ihotautilääkärin mukaan riski varsin teoreettinen, mutta varminta vaihtaa raskauden ajaksi kortisoniin. Viime raskaudessa iho ei onneksi ollut ongelma, mutta nyt se on ollut heti alusta asti ihan kamala. Voi olla että joudun/pääsen syksymmällä vielä valohoitoon.

Itellä migreeniin/sydämmen tiheälyöntisyyteen estolääkeenä peettasalpaajat jotka neuvolan lääkäri käski lopettaa kun ei saa käyttää. Valitettavasti meinasin kuolla väsymykseen jo matkalla sohvalta vessaan. Työterveys lääkäri soitti sitten äitiyspolille että mites tehdään. Söin loppuraskauden pienellä annoksella peettasalpaajia jotta pystyin elään. Nyt tässä raskaudessa syön samoin pienellä annoksella.

No niin, söin sitten eilen mediumkypsää jauhelihaa hampurilaisessa. En ollut yhtään odottanut, että hampurilaisen pihvi voisi olla mediumkypsää, kun yleensä ne ovat ihan kypsiä. Jotenkin siinä ravintolassa en sitten jaksanut miettiä tarkemmin vaan söin ihan hyvillä mielin. Nyt vasta tänään otin enemmän selvää, että miksi raaka liha on kiellettyä ja nyt iski kauhea paniikki. Mielessä pyörii vain kaikki mahdolliset seuraukset. Piti lopettaa työtkin aikaisemmin tältä päivältä, kun ahdistaa niin kauheasti. Mä odotan nyt takaisinsoittoa neuvolasta, aion pyytää lähetettä vasta-ainetestiin. Mä vähän epäilen, että myöskin raskaushormonit vaikuttavat mun reaktioon. Viime raskaudessa olin joskus tässä vaiheessa täysin varma, että mulla oli kkm ja mua ahdisti ihan kauheasti. Eli tää ahdistus varmaankin kuuluu mulla tähän raskausvaiheeseen.

Kiva kuulla, että täällä muitakin atoopikkoja! Mulla viime raskaudessa iho parani raskausaikana ja imetysaikana taas meni ihan hirveäksi. Nyt on lähinnä vähän läiskiä ja kasvojen iho oireilee, saa nähdä kuinka käy. Mekin ollaan nyt reissussa (Puolassa) ja kiellettyjen asioiden syömättömyys tuntuu kielimuurinkin vuoksi aika vaikealta, mutta yritän parhaani [emoji85]

Takaisin