Ruokarajoitukset ja terveysjutut

Kauheeta.. mun esikolla on adhd ja sen odotusaikana just himoitsin salmiakkia. Ehkä yritän sitte pidättäytyä ettei tälle tule samaa :confused:
 
Mites on Bepanthen voiteen (ihan se normi tuubi, punaisella viivalla) käytön kanssa? Mulla kärvähti lomamatkalla vikana päivänä olkapäät aika mukavasti, ja ajattelin laittaa niihin tuota.. Lukee että lääkäriä pitäisi ensin konsultoida.. Uskaltaako täällä muut käyttää ilman mitään turhia lääkärien vaivaamisia?
 
Minä olen myös huoletta käyttänyt, ei ole tullut mieleenikään ettei saisi käyttää. Joka ilta mm. huuliin laitan. Mikähän ainesosa siinä on, minkä vuoksi ei suositella raskaana olevalle.
 
Jaa-a, näin siis lukee pakkausselosteessa: "Ei ole viitteitä siitä, että valmisteen käyttöön raskauden tai imetyksen aikana liittyisi riskejä. Valmistetta tulisi kuitenkin käyttää raskauden aikana vain lääkärin suosituksesta.". Jotain lääkeyhtiön ylivarovaisuutta kenties? :eek:
 
Niin voinee olla ylivarovaisuutta... Kun minulle itseasiassa neuvola lääkäri sanoi, että voi käyttää kuivien limakalvojen hoitoon, tuonne alakertaan eli ei varmaan nyt siis kovinkaan "vaarallinen" tuote ole.
 
Juu mäkin laitan joka ilta huuliin. Laitoin viime raskaudessakin.
 
Mä oon kans käyttäny. Ei tullu mieleen ees ettei vois käyttää :eek: Eikä nyt ainakaan imetyksen aikana pitäs olla mitään, kun laitetaanhan sitä usein jo vastasyntyneiden pyllypunotuksiinkin.
 
Bepanthenia mäkin olen käyttänyt viimeksi pari päivää sitten kamalaan ihottumaan kasvoissa. Luulin että joku raskausihottumakin tässä vielä iski, mutta onneksi on rauhoittunut nyt. Enpä tiedä mitä oli..
 
Hei mites katkaravut ja ravut, tietääkö joku saako niitä syödä?En löytänyt eviran listasta mainintaa niistä.
 
Jos ei oo mainintaa niin saa syödä. Ei kai niitä raakana syötäis muutenkaan ja yleisesti ottaen kaikki kypsennetty/kuumennettu on ok.
 
Hei mites katkaravut ja ravut, tietääkö joku saako niitä syödä?En löytänyt eviran listasta mainintaa niistä.

Ainakin katkaravut mennee turvallisten listalle, koska niiden elohopeapitoisuudet on pieniä ja toisaalta ne on myös proteiinirikkaita ja vähärasvaisia, joten ne lienee hyvästä. Ravut myös kunhan valmistaa hyvin loisriskin vuoksi. Meillä tosin pannassa äyriäisallergian takia.
 
Meillä on popsittu 400ug foolihappolisiä jo ennen raskautta ja sen lisäksi nyt 1000mg kalsiumia ja kalanmaksaöljykapseleita joissa 640mg omega-3, 150mg C-vitamiinia, 5ug D3-vitamiinia ja 10mg E-vitamiinia. Tämä pillerimäärä (5) vähän tökkii ja mietin, että tuleeko näistä edes oikeita hivenaineita oikeissa määrin? Olisiko nuo Femibion tai jonkun muun nimenomaan raskauteen tarkoitetut vitamiinilisät helpompia/parempia? Ja jos niitä ottaa, pitääkö silloin erilliset foolihappotabletit jättää pois, kun näissä on foolihappoa myös lisättynä? Näiden lisäksi kuitenkin täytynee syödä kalkkitableteita, kun meillä ei maitoa kulu käytännössä ollenkaan ja juustotuotteetkin vähemmällä (eikä niitä pehmeitä juustoja edes suositella).
 
Itse koen raskaana ja imettäville olevat vitamiinit helpompina ottaa. Ei tarvitse ottaa kuin yksi Tabletti päivässä ja eri valmistajilta löytyy omanlainen.
 
Jos ottaa raskausvitamiinilisiä niin ei varmastikaan tarvii muita lisiä, ainakaan niitä mitä siitä yhdestä pilleristä löytyy. Kalsium on hyvä lisätä jos sitä saa ruoasta vähän, mutta kantsii ottaa sitten eri aikaan kuin raskausvitsku, ettei rauta ja kalsium häiritse toistensa imeytymistä. Kantsii ens kerralla neuvolassa kysellä mitä suosittelisi :) Mutta yleensä noissa monivitskuissa on sopivasti magnesiumeista ja sinkeistä lähtien niitä tärkeitä juttuja.
 
Joo, mä oon kans syönyt ihan sitä multivitan raskaus+imetys -tablettia joka sisältää kaiken mahdollisen. Ja iltaisin magnesiumia lisäksi levottomiin jalkoihin.

Oliko nyt niin että raaka kananmuna on myös kiellettyjen listalla? Entä majoneesit? En löytänyt näistäkään eviran listasta mainintaa mutta moni tuntuu välttelevän.
 
Mulla on multivitan raskausvitamiinit, sit lisäks vielä foolihappoa, kalsiumia, D-vitamiinia ja magnesiumia.
 
Takaisin
Top