Ruokahimot

Niiin aivan :) ja mä tarkistin pitkän kieltolistan minkä sain alussa neuvolasta mukaan ja siinä ei kyl kielletä fetaa, jos on tehty pastöroidusta maidosta. Eli eiköhän uskalla siitä nauttia tästä eteenpäinkin :) ei voi kaikkia iloja kieltää. ;)

Mulle ainakin neuvolassa ja yksityisellä puolella on sanottu, että kotimaisia juustoja voi syödä ihan huoletta, koska ne on pastöroituja ja niin olen kyllä syönytkin :)

Oon huomaamattani ruvennut osteleen punajuuria ja lykkään niitä joka ruuan kylkeen. Empä oo vuosiin moisia ostellut :hungry:

Mä oon syönyt säilykepunajuurta ku oon tehny Lindströmin pihvejä pari kertaa. Onkohan se ok?

Mä oon syönyt säilykepunajuurta ku oon tehny Lindströmin pihvejä pari kertaa. Onkohan se ok?
En siis tiedä yhtään miksi ei saa syödä. Johtuiskohan niiden sisältämästä nitriitistä? Ainakaan alle 1-vuotiaille ei saa punajuurta syöttää raakana niin ehkä liittyy siihen :) mä luulen et pihvit olis ihan ok koska ne on kuitenkin uunissa jonkun aikaa kovassa lämpötilassa, mutta tietäiskö joku tarkemmin?

Sain neuvolasta Eviran laatiman suosituslistan raskaana oleville. Ja Eviran sivuillakin lukee, että punajuurta suositellaan syötäväksi vaan kypsennettynä. Punajuuressa on luontaisia myrkkyjä eli nitraatteja, jotka on aiheuttanut useita ruokamyrkytys epidemioita. Eviran sivuilla kerrotaan enemmän, mutta mä kyllä luottaisin niiden ohjeisiin kun ne niitä työkseen tutkii :)

"Nk. nitraatinkerääjäkasviksia ovat pinaatti, punajuuri, erilaiset lehtisalaatit (ml. kiinankaali ja rucola), tuoreet yrtit, lehtikaali, kyssäkaali, kurpitsa, retiisi, varsiselleri, fenkoli, idut ja juuresmehut.
Raakana tarjottu punajuuriraaste on aiheuttanut useita ruokamyrkytysepidemioita viimeisen kymmenen vuoden aikana. Epidemiat ovat olleet pääosin yksittäisiä. Evira suosittelee punajuurta käytettäväksi ainoastaan kunnolla kypsennettynä."

Kyllähän punajuuret on keitetty ennen kuin niistä tehdään etikkasäilykkeitä. Ainakin jos itse tekee, niin pitää keittää. Sama prosessi varmaan ostosäilykkeissäkin.

Mulle ei tulis edes mieleen syödä punajuurta raakana, hyiii.... Mutta ilmeisesti noita raakaraasteita ja smoothieita on tehty.

Muoks. Niin ja olen kyllä uunijuureksena punajuurta syönyt, ja silloinhan nitraatti ei ainakaan liukene veteen, en tiedä paljonko siinä nitraattia silloin on. Toisaalta määrät on jääneet aika pieniksi.

Oon syönyt punajuurta raakana raasteena omenan ja kermaviilin kanssa sekä mehuna. Ihan hyvää se on ja erityisesti miehille suoasiteltu eturauhasvaivojen ehkäisyyn. Nyt raskausaikana ei tosin ole käynyt koko punajuuri mielessä.

Kiitti, mä täällä luen teidän punajuuren syönnistä ja nyt tekee säilykepunajuurta mieli :grin

Mulla ei mitään himoja... Paitsi tietty makeaa himoitsee, mikä mulle täysin normaalia. :-D

Punajuurta ja viikunoita on mennyt viime aikoina, lisäksi himoitsen kylmää maitoa muroilla edelleen ja kaikkea makeaa, mikä on selkeä raskausoire kun en ennen ollut tällainen suklaa/kakku/pullahullu :grin:grin

Kirsikkatomaatteja menee aina kerralla koko paketti jos ei keskity lopettamaan ajoissa. Ja piimää tullu pidettyä jatkuvasti kaapissa vaikka en oo vuosiin sitäkään nautiskellu. Onneks myös miehellä alko piimä kausi:D

Mun tehny lähiaikoina koko ajan mieli omenakaurapuuroa tai ruisleipää paistetulla kananmunalla ja tomaatilla. Onneks siis aika terveellisiä mielitekoja ni ei tarvii rajottaa syömistä :)

Takaisin