Ruoka ja juoma

mää yks päivä söin voileipäkakkua missä oli kylmäsavulohta päällä ja sisällä lämminsavulohta.. En kehannu olla syömättä ku anoppi ois saattanut hoksata jotain.. :D

Ravuthan kypsennetään keittäen tai paistaen vaikka kylmänä tarjoiltaiskin?niin eiköhän niitä syödä saa. Itsellä ihan alusta asti oikeen merenelävät himottanut.

Nii ja kysyin niistä silleistä neuvolassa nii ei se ainakaa sanonu ettei oo kiellettyä...ainut vaa et on aika suolasta..mut sano et saa syyä...ei varmaa purkki tolkulla :D

Mulle taas sanottiin, että sillit kielletty, koska ovat raakaa, luki ihan siinä uudessa ohjeessa. Siellä oli myös raakaan tomaattiin jtn rajoitusta ja auringonkukansiemeniä ei saisi syödä. Meetwursti kans oli uutena kieltolistalla, tekee tiukkaa kun ei meillä muuta leivän päällä yleensä käytetä :D

Mulle taas sanottiin, että sillit kielletty, koska ovat raakaa, luki ihan siinä uudessa ohjeessa. Siellä oli myös raakaan tomaattiin jtn rajoitusta ja auringonkukansiemeniä ei saisi syödä. Meetwursti kans oli uutena kieltolistalla, tekee tiukkaa kun ei meillä muuta leivän päällä yleensä käytetä :D

Täh eikö meetwurstia saa syödä? :o ja entäs toi raaka tomaatti?

Vuosi siten noista ei ollut vielä mitään :o

Juu ne uudet suositukset löytyy nyt kai eviran sivulta, oli semmonen kolmen sivun nippu paperia sillä th:lla, mistä näytti ne kohdat raskaana oleville... Mut joo, metukkaa syön kyllä jatkossakin ja tomaatteja :D

Siis häh, meetwursti :D kyllä vuosi sitten tehtiin yhtä terveitä vauvoja vaikka metukkaa ja tomaattia syötiin. Nyt täytyy sanoa, että en aio todellakaan noudattaa, ellei jotain todella raskasta syytä löyty. Listeriat sun muut verenpaineet ymmärrän, mutta suurin osa taitaa olla niitä "ei olla tutkittu tarpeeksi" -syitä, joten aika pöhköltä vaikuttaa jo kiellot..

Toi raaka tomaatti kyl varmaan tarkoittaa ihan vihreää tomaattia, eihän se muuta voi tarkoittaa..

No totta, sitä ei onneks tuu syötyä :D

Mä tossa mökillä käydessä mietin, että miten hitossa mä voin olla olemassa tai mun sisarukset :D Järvivedessä astiat tiskattu ja järvivedessä huuhdottu vihannekset yms... Ei todellakaan mistään kunnon hygieniasta tietoa! Samoin mun mummilla ku käy syömässä, niin ihan normaalistikin saa olla tosi tarkkana kun saattaa vaan veitsellä leikata pintahomeet pois ja juustokin on ihan ok ku onhan niitä homejuustojakin... Onhan se toki totta, että säilömismenetelmät kun kehittyneet, kasvaa riskit bakteereille, mut joku raja sentään! Sit tuorejuustojakaan ei sais syödä kuumentamatta, no varmasti syön jos on avaamaton paketti, pitkään auki olleesta en enää sit syö.

Ja mun mummin aikaan kehotettiin syömään paljon maksaa ja A-vitamiinia, jotta tulee terveitä muksuja ja nyt ne on ehdoton ei! (Ihan syystäkin tosin) Listeriasta tietoakaan ja alkoholiakin taisi saada nauttia jonkun verran. Ihan hyvä että päihteet on osattu kieltää ja totta kai listeria on vaarallinen, mutta aikamoista hysteriaa lietsotaan odottaviin äiteihin.. ihan kuin se listeria vaanisi kaupan juustohyllyllä valmiina saastuttamaan odottavat mammat pelkästä ajatuksesta :rolleyes:

Mä söin kyllä edellisessä raskaudessa fetaa, pastöroituja tuorejuustoja yms. Kypsentämättömänä ja niin aion nytkin tehdä.

Eihän se listeriakaan avaamattomassa paketissa piile, vaan avattuun pakettiin saattaa tarttua jääkaapista ja nopsaan sitten kasvaa. Vissiin todennäköisempää saada pesemättömistä kasviksista listeria kuin tyhjiöpakatusta kalasta. Paitsi olihan tuossa edellistä muksua odottaessa Lidlin maidosta löytynyt listeriaa o.O Periaatteessa jos isojen meijerien tuotteita syö, voi olla melko huoleti :)

Kyllä mä ainaki aion metukkaa,tomaattia,fetaa syyä...harmittaa vaa vietävästi ku ei jouluna ees kraavilohta saa :( ehkä iha pienen palan.....

Ja mun mummin aikaan kehotettiin syömään paljon maksaa ja A-vitamiinia, jotta tulee terveitä muksuja ja nyt ne on ehdoton ei! (Ihan syystäkin tosin) Listeriasta tietoakaan ja alkoholiakin taisi saada nauttia jonkun verran. Ihan hyvä että päihteet on osattu kieltää ja totta kai listeria on vaarallinen, mutta aikamoista hysteriaa lietsotaan odottaviin äiteihin.. ihan kuin se listeria vaanisi kaupan juustohyllyllä valmiina saastuttamaan odottavat mammat pelkästä ajatuksesta :rolleyes:
Olen miettinyt paljon näitä samoja asioita ja yritän ettei itse ihan hysteeriseksi näiden ruokarajoitusten kanssa menisi. Kuitenkin ennen vanhaan lapsikuolleisuuskin oli varmasti aika paljon suurempi kuin nyky päivänä. Hetki sitten muistelen lukeneeni jostain, että Suomessa menehtyy vuosittain listerioosiin eniten ihmisiä pohjoismaista, vaikkei lukumäärä niin kovin suuri onneksi olekaan. :)

Jahas, mä nautiskelin kiellettyä salmiakkia, vaan eipä tuu mitään kun pistää voimaan niin pahoin :wacky: Ehkä jotenkin alitajuntaisesti nyt kehokin pitää niitä pahana, kun kerta kiellettyjä ovat, eipähän tuu enää lipsuttua :grin

Olisko kellään ideoita, mitä lämmintä juomaa vois juoda? Sellasta missä ei ole kofeiinia eikä yrttejä? Täällä töissä kun palelee, niin olisi kiva jotain lämmintä juoda. Jotain jauhe"teetä" missä ei kuitenkaan olis teetä?

Juon siis välillä teetä, mutta ei oo mikään välttämätön tarve saada sitä kofeiinia..

Kelpaisko Rooibos-"tee" joka ei oo teetä? On kyllä jostain kasvista tehty mutta luin että se ois ihan sallittu ja kofeiiniton juoma. Ite ainakin juon sitä tavallisen mustan teen lisäksi. Satunnaisesti juon myös minttu- ja kamomillateetä tms.

Takaisin