Ristiäiset/nimiäiset

Mä oon yrittänyt tavoittaa meidän kirkkoherraa nyt varmaan viikon kun mekin tarvittas poikkeuslupa yhteen kummiin. Mutta kun ei tuo vastaa!!!! Ja sama tyyppi on meillä kastepappina...NepaliIna, pitääkö pyyntö tehdä kirjallisena vai riittääkö suullinen pyyntö?

Knyttet: Meilläkin on tulossa vaan yksi kirkkoon kuuluva kummi, ja soitettiin kirkkoherralle (ennen kun varattiin tiloja ja pappia) et onko se ok. Hän vastas et on, ja sen yhdenkin kirkkoon kuuluvan kummin tiedot tarkastellaan sit vasta samalla kun pappi lähempänä ottaa yhteyttä sopiakseen tarkemmin kastetilaisuudesta. Täällä se ei siis ainakaan mitään kirjallisia toimenpiteitä ole meiltä vanhemmilta edellyttänyt.

5.4. on poitsun ristiäiset ja pitäis vielä hommata/päättää:
Mamman läninki ja kengät
Poitsun asu kastemekon jälkeen päälle laitettavaksi
Kastepöydän vermeet (kastemaljan tuo anoppi ja appiukko, eipähän tarvi moista pölynkerääjää ostaa)
Kukat
Pikkunen taulu pöydälle, jossa poitsun nimi (sen mahdollisesti taiteilee tuleva kummisetä, en oo vielä kysyny)
Virret pitäis valita, mut sen kait ehtii ku pappi tulee käymään

Oiskohan ne siinä...

Apua nyt tuli ressi, jos pitää nuin paljon kaikkea hifiä olla :eek:. Eihän meillä oo kastemaljaakaa, eikä valkosta pöytäliinaa, eikä tommosii kynttilöitäkään, eikä kynttilänjalkoja... Saiskohan vielä muutettua kasteen järjestettäväks kirkossa tai seurakuntatalolla....?

Meillä riitti ainaki sähköpostilla kirkkoherralle tehty vapaamuotoinen anomus. Lähettivät sitten postitse meille täytettäväksi vielä semmosen virallisemman lomakkeen, joka annetaan sitten papille.

Me käytiin eilen tsekkaamassa paikka, jossa ristiäiset pidetään. Se on sellainen seurakunnan vanha huvila, jossa pidetään kaikenlaisia saunailtoja ja raamattupiirejä yms. Meren äärellä ja vanha miljöö luo oman tunnelmansa. Ristiäiset onkin sitten huomenna. Suolainen piirakka on valmistumassa ja porkkanakakun pohja paistettu. Kunhan tuo jäähtyy, niin pitää vielä kuorruttaa. Täytekakku/ristiäiskakku kootaan myös tänään ja koristelu sitten huomenna. Keksit yms. on kaupasta, kuten myös riisipiirakatkin. Munavoi on jo tehtynä. Eli perus kahvipöytämeiningillä mennään, vieraita parikymmentä. Astiat yms. tulee talon puolesta, tänään tarvii vielä käydä ostamassa lisää sellaista kertakäyttöpöytäliinaa rullalla, kun ne pöydät ei ole mitään niin nättejä eikä meidän oikeat pöytäliinat niille riitä. Ei tosin olisi samanlaisiakaan niin montaa.

Äitini hommaa paikalle kukat, kastemalja ja kynttilä tulevat kirkolta ja kastemekko anopilta. Huomenna pitää vielä järjestellä siellä pöydät haluttuun järjestykseen ja kattaa tarjoilupöytä. On tässä pitänyt tehdä listaa kaikesta siitä, mitä mukaan sitten tarvitaan. Kotona kun jotain kahvisokeria ja maitoa löytyisi aina, mutta nyt sellaisetkin pitää muistaa viedä paikalle. Mutta eiköhän tästä hyvä tule.

Pivi: Mä oon ollut nimiäisissä kahdesti; ekan kerran v. 2005 oman esikoisen juhlissa ja sitten toisen kerran miehen siskon tytön kekkereissä. Molemmissa tilaisuuksissa on koottu läheiset ihmiset juhlimaan vauvaa ja sitten vanhemmat tai toinen vanhemmista on pitänyt puheen, jossa on ilmoitettu lapsen nimi ja kerrottu vähän nimen taustoista sekä julkistettu ketkä ovat lapsen "kummit" ja miksi juuri heidät on tähän tehtävään valittu.

Muuten sitten on ollut oman mielen mukaan musiikkiesitystä, onnentoivotusten/ elämänohjeiden keräämistä vierailta pikkuiselle, jne. Meillä esim. esikoisen nimiäisissä oli lahjapöydässä kertakäyttöinen pöytäliina, johon pyysimme vieraita jättämään viestin lapselle. Liina löytyy nyt taiteltuna tytön vauvakirjan välistä. :)

Meille tulee pappi keskiviikkona käymään. Pitää siltä tarkistaa mitä kaikkee tulikaan seurakunnan puolesta, ettei turhaan mee hommaamaan semmosta minkä saa lainaksi.

Te, joille tulee ristiäiset, mitkä virret ootte valinneet? :) Nuo lasten virret on monet ihan kauniita, tulee ihan valinnan vaikeus!

Meille taitaa tulla Herra kädelläsi ja Ystävä sä lapsien. Vielähän tässä ehtii mieltä vaihtaa monta kertaa! Mun mielestä virsien veisaaminen on mukavaa, vaikken mikään himouskovainen ookaan. Ei haittaa vaikkei osaa laulaakaan, antaa mennä vaan :)

Voi toi herra kädelläsi on kaunis virsi. Jos se lauletaan ni mummin kyynellanavat aukee!:) mä tykkäisin laulaa jos olis ääntä.. Mä harrastin nuorempana paljo isoshommia ja leireilyä vaikken kans uskovainen ookkaan. Ja fanitin gospel musiikkia:)

Takaisin