Ristiäiset/nimiäiset

Nyt mua alkaa ressaa noi lauantaina olevat ristiäiset vaikka enää ei oikeestaan tartte kuin siivota. Mutta kun täällä iski nyt tiheän imun kausi päällensä niin on vähän haastavaa. Ai niin ja eihän mulla oo vielä mekkoa itelle. Niin ja vauvalle tarttis juhlavaatetta. Ja kuka meillä silittäs pöytäliinat ja juhlavaatteet. Ja kävis kaupassa ja ja ja...miksi en voinut aloittaa valmiateluja ajoissa?!?! Pappi tulee torstaina ja ollaan saatu lupa yhteen kummiin. Jes jotakin on hoidossa :-)

Meilläkin sunnuntaina kemut, eilen sain leivottua muffinssit ja keksit, kakku on tilattu, suolaiset tekee äiti. Mutta kirkkoon kuulumattomien kummien todistus! Sen vois muuten väsätä tänään. Tytöille on vaatteet, oma vaatetus pitäisi vielä katsastaa. Niin ja pöytäliinan silitys + siivous.., hmm... Pappi tulee keskiviikkona, ja yhden kummin lupa-anomus pitäis jättää kai sillon? Ei hajuakaan tuosta prosessista, mutta eiköhän se tästä.

Oliko muilla kummeja valitessa ongelmaa siinä, ettei tiedä ketkä nykyään kuuluu kirkkoon? Tiedän monesta kaverista, etteivät todellakaan kuulu, mutra kuka satavarmasti kuuluisi? Eipä meillä sinakaan pahemmin tuollainen sihe tule keskusteluissa ilmi. Niin nyt sitten tytölle tulee yksi kirkkoon kuuluva ja kaksi kuulumatonta kummia.

Täällä myös tuntuu aika loppuvan kesken.... :gen113 pitäis siivota ja kaikki mitä aikoin ite leipoo on tekemättä. Ja ristiäiset on lauantaina :excited001 onneksi sisko lupas tulla perjantaina meille yöks ni saadaan kaikki laitettua valmiiks. :gen014 Tänään pitää käydä ostaa tarvikkeet leipomuksiin, leivon sit huomenna ja torstaina. Mies sai todella typerän kuningas idean ja lähtee perjantaina töiden jälkee hakee jotain "kesäautoo" jostain hornan tuutista :smiley-angry019 just ku aattelin et siivotaan perjantaina... onneks on ihana sisko joka aina auttaa :love2

Tää oli hyvä apu, nyt on kummitodistusten tekstit valmiit ja aikaa meni ehkä vartti. Kiitos Untuva!
Isi saa tulostaa ne töissä, jonka jälkeen aattelin leikata niistä vähän A4-kokoa pienemmät ja liimata ne A4-kokoisille pinkeille pahveille (joita pitäisi vielä jossain kaapissa olla häiden jäljiltä) niin saavat olla valmiit. :)

Mun ei onneks tarvi ressata ristiäisistä kun mummi ( mun äiti) ja kummitäti ( mun veljen vaimo) hoitaa sen mun puolesta:) ne järkeilee paljo semmosia asioita mitä mulle ei oo tullu mieleenkään. Ja jotka koen kovin turhiks mietittäväks. Esim. Pidetäänkö kengät jalassa? Tehäänkö piirakka vuokiin vai valmiiks paloiks?!? Voi luoja, onko noilla jotain merkitystä?:D tai sit mä en vaan tajua!! Kaikki vieraat on meiän perheenjäseniä!!! Mua oksettaa koko hössötys, ja kuinka tarvis meikata ja tällätä itteensä. Ei ei, miks mun tarvis.. Kukaan mua tuu kattoon!! Ja kyllä ristiäiset on mullekki tärkee juhla. Mutta mun mielestä pääasia ei oo miltä äiti näyttää tai minkä mallisia piirakan palaset on!!!

Onneks toi yhden kirkkoon kuuluvan kummin poikkeuslupa oli ainakin täällä läpihuutojuttu. Soitin kirkkoherralle ja kysyin että sopiiko ja se sopi. Olin jo kehitellyt mielessäni kauheesti perusteluja mutta ei niitä kyselty. Pojalla siis yksi kirkkoon kuuluva ja toinen pakana kummi ;-)

Pivi, mua kans ärsyttää tommonen ihme hössötys juhlien suhteen. Hulluna aletaan stressaamaan asioista, joista ei tarvis kyllä stressata. Aina pitää miettiä, että "mitä ne ihmiset ajattelee, jos..." - voi luoja, kun juhliin tulee just perheenjäsenet (sisarukset, vanhemmat, ehkä miehen mummi) ja yks kaveripariskunta lastensa kanssa, niin jos joku (äiti!!!!) alkaa tälläkin kertaa jotain sekoilee leipomusten kanssa, niin se kakku on luultavasti äiteen naamassa lopulta :grin

Meidän suvussa sekoilut liittyy yleensä:
  • leipomuksiin: "nää on nyt ihan tämmösiä epäonnistuneita ja naapurin koirakin ois leiponut paremmat"
  • vaatteisiin : "mulla nyt on vaan tämmöset ryysyt" - vaikka just on uudet ostettu
  • siisteyteen: "täältäkin löyty pölyä, voi apua!!!!!" - tyyppi hinkaa jotain oven päällisiä, kukaan ei ois huomannu mitään jos ei ois erikseen sanonu
Mutta onneksi tosiaan tulee tällä kertaa alle 20 vierasta, joten jospa suuremmilta sekoiluilta vältyttäis... Toivossa on hyvä elää :) Onneksi pystyy nykyään omalle äitillekin jo sanomaan, että "turpa tukkoon" :grin :grin

Meillä on ristiäiset 11.4. Eilen tuli postissa miehen suvun ristiäismekko ja perjantaina serkku toi meidän suvun kastemaljan. Vauvan vaatteet on kunnossa, ruuat ja niiden tekijät enimmäkseen mietitty, kutsut saapuneet perille ja pappi ja juhlapaikka sovittu. Kukat pitäis vielä miettiä ja multa puuttuu mekko. Olisko kenelläkään vinkata, mistä sais kivan mekon, jossa pystyy imettämään ja joka ei ole musta?

Täälläki alkaa kiirettä pitää valmistelujen kanssa sunnuntain ristiäisten suhteen. Meil on äidin kanssa kädenvääntö siitä, että tarjotaanko kahvit muumimukeista vai tasseista. Täs on selvästi pienehkö kuilu ikäpolvien välillä. Itsehän en edes tassei omista joten, jos haluaa moiset tänne kiikuttaa ni senkus. Itse en moisia varta vasten ala mistään hankkimaan!

Vieraita tulossa 28, joista 21 tulee mun vanhemmista ja sisarusten perheistä, jotka on mulle niit erittäin arkisia ihmisiä ni enpähä jaksa alkaa heidän takia hifistelemään. Miehen suku jää pienel edustuksel, ku asuvat 800km pääs.Tääl tarjoillaan kahvit muutenki aina mukista.

Mut onpahan ihana järkätä juhlat ja väkertää kaikkea pientä tyttöjen söpöilyjuttua. Sain hyvän tekosyyn törsätä kukkiin. Nyt onkin sit kimppu ja asetelma tilattu. :) Kakun tilasin muualta, loput väkertelen itse.

Kiitoskortit ajattelin teettää ifolorilta, niin tein esikoisenkin kohdalla. :)

Mites te jotka pidätte ristiäiset ja on sekä kirkkoon kuuluvia että kuulumattomia kummeja, oletteko ajatelleet miten otatte kirkkoon kuulumattomat kummit huomioon seremoniassa?

Meillä tulee molemmat kummit seisomaan siihen kastepöydän viereen kyllä, vaikka toinen on vaan "virallinen" kummi. Kysyin tähän luvan papiltakin tänään, ja on kuulemma ok, mutta mihinkään muihin juttuihin tämä epävirallinen kummi ei saa osallistua.

En oo lupia kyselly mutta kyllä meillä molemmat saa seisoskella kastepöydän luona. Kaipa tuo täytyy papilta vielä varmistaa kun torstaina tulee. :-)

Meille tulee pappi käymään tänään kotona :) en oo yhtää miettiny noita virsiä, kattoo sit ku se tulee. Eipähän mee jappasuks :)

Takaisin