Ristiäiset/nimiäiset

Pikku_Myy85

Keskustelun kolmiottelija
Helmikuunmammat 2015
Onko muilla jotain perinteitä mitä jatkatte lapsellenne? Esim. suvussa kulkevaa nimeä tai kastemekkoa?

Meidän kummankaan suvussa ei ole muita perinteitä paitsi molempien puolella kastemekko. Ja nyt mietin miten asian ilmaisen muille ettei kukaan kummankaan puolelta loukkaannu... Anoppi toi heidän suvun kastemekon meille jo silloin ku raskaudesta kerrottiin :eek: ja olettaa tietenki ettei tätä lasta ei kasteta muussa mekossa ku siinä... Ensinnäkin voitte kuvitella kui hirveen näkönen se mekko on ku se on yli 30 vuotta vanha.... :angry3 Oma äitini kysyi vaan et joko meillä on kastemekko.

Löysin aivan ihanan kastemekon ja nyt mietinki et ostan sen ja meidän lapset kastetaan meidän perheen omassa mekossa ja sit jos meidän perheen lapset haluaa kastaa omansa siinä saa kastaa tai olla kastamatta.
 
Meillä on isännän puolen suvussa kulkenut kastemekko, jossa on kirjailtuna kaikkien siinä kastettujen nimet. Mukaan lukien esikoisemme. On itsestään selvää, että samaa mekkoa käytetään nytkin. Se on siis muutoin täysin valkoinen, mutta koristenauhat (vaaleanpunainen tai -sininen) vaihdetaan sen mukaan, kumpaa sukupuolta oleva perheenjäsen kastetaan.
 
Meillä myös molempien suvuissa kastemekot, eka ja kolmas kastettu mun suvun mekossa, toinen miehen. Nyt luulen että haluun käyttää meijän suvun mekkoo vaikkakin ois "isännän puolen vuoro". Johtuneen ehken siitä että olen tykästynyt samaan nimeen kun ensimmäinen mekossa kastettu oli.
Ja tuohon kuntoon/ikään. Jos mekko on asian mukaisesti säilytetty/hoidettu niin varmasti on 30v mekko kuosissa. Mun suvun mekko on 85v vanha, tehty aikanaan pappani siskolle. Onhan se hauras ja pelkistetty mutta alkaa sillä tunne arvoa olemaan..
Kastemalja on samoin suvussani kiertäny, tosin se on vasta 23v vanha, pikku veljelleni aikanaan ostettu. (Minut on kastettu hedelmäsalaatti kulhossa :D )
Nimiä meillä ei kierrä. Mutta omien lasteni ristiäisissä olen kaikissa lukenut jonkun runon liittyen äitiyteen/lapsen saantiin. Vaan ompa kaivaminen neljättä runoa..
 
Pikku_Myy, mä tiedän että anopilla on joku kastemekko olemassa, mutta mun äiti on luvannu neuloa meille mekon ja otan noin 100kertaa mieluummin sen. Ihan sen takia että minut on aikanaan kastettu äidin tekemässä mekossa (josta tosin ei ole tietoa missä se on koska äiti teki sen aikoinaan serkulleni). Minulla on vaan enemmän tunnetta jo niitä lankoja kohtaan.
 
Pikku_Myy, musta voit helposti tehdä ton kompromissin ja hankkia oman mekon. Ei siinä ole kellään nokan koputtamista, jos miehen kanssa niin päätätte.

Mutta miten nimiäiset toimii? Viimeyönä unta ootellessa mietin niitten järjestämistä - meidän äidiltä sain jo "luvan" olla kastamatta, isänsä tai isänsä äidin kanssa en ole vielä jutellut. Jos isänsä haluaa kastaa niin kastetaan, mutta muuten ei.
En ole koskaan ollut nimiäisissä, mulla ei ole hajuakaan, millaiset ne on. Sinnehän ei varmaankaan mitään kastemekkoa tarvitse? Haltiakummeille - joita siis tulee joka tapauksessa, kun kaikki kummit ei kuulu kirkkoon - meinasin tehdä jotkut "todistukset" käsin. Eikös ne muuten ole sitten vain kahvikekkerit, ristiäiset ilman pappia ja liturgiaa?
 
Minunkin suvussa kulkee kastemekko joka on kaikilla meillä serkuksilla ollut (+parilla serkkujen lapsistakni), liekköhän mummoni tekemä ja myöskin yli 30v vanha. Siihen myös kirjailtu kaikkien nimet. Sanoin jo esikoisen aikaan että ei tarvita eikä tarvita nytkään. Miehen puolelta kiikuttivat Rovaniemeltä asti meille jonkun kastemekon jossa kastettu miehen sisarusten lapset, senkin annoin takaisin että ei tarvita.

Esikoisen nimenantojuhlaan ostin vaaleanpunaisen perusmekon Name Itista ja se puetaan myös tälle tulevalle neitokaiselle hänen nimiäisissään. Ajattelin pyytää mummoa kirjailemaan tyttöjen nimet mekkoon.
 
Nimiäiset voi olla millaiset tahansa, niin juhlavat kuin itse haluaa tai niin pelkistetyt kuin itse haluaa. Suorituspaineita ei kannata ottaa. Meillä esikoisen nimiäiset meni melkeimpä nyyttäreiksi kun kaikki vieraat halusivat leipoa jotain. Sehän passasi mulle. Kutsut laitoin tekstarina tyyliin juhlatamineet voi jättää kotiin, luvassa rentoa yhdessäoloa, vauvan ihastelua sekä pientä makeaa ja suolaista purtavaa.

Meidän esikoinen oli kummankin sukuun ensimmäinen jota ei kastettu, ja varsinkin minun äitini otti siitä stressin itselleen. Tai lähinnä siitä miten nimiäisissä ollaan.
 
Meillä ainakin tulee nimiäisistä juurikin kahvittelu suvun kesken. Nimi askarrellaan näkyvälle paikalle, josta eri aikoihin tulevat vieraat saa itse katsoa. Vieraskirjaan toivotaan ideoita mitä voi perheenä yhdessä tehdä (häissä pyydettiin treffi-ideoita). Rentoa taustamusiikkia ja tosiaan ei mekkoa, vaan siistit vauvanvaatteet. Ne menee kuitenki pukluun jossain vaiheessa :D
 
Mä en oo viä miettiny muuta, kun sen et nimiäiset tulee. Äitille oon sen jo kertonu ja miehen puolen suku ei onneks välitä kummat pitää, mut omalle isälle se voi olla järkytys :D Varmaan mennään pelkällä kahvittelulla ja vauvan nimen kertomisella.
 
Mulla mies kuuluu kirkkoon siksi koska sillä saadaan ihmisille työpaikkoja, kumpikin on lähinnä tapakristittyjä ja vauvakin sitten kastetaan (eipähän tarvi kummankaan sukulaisten repiä hermojaan, molemmilla puolilla kun on näitä uskovia). Mä itseasiassa järkytyin kun mies otti puheeksi ristiäiset ihan itse, tietää jo papinkin kenet haluaisi ja paikkakin on mietitty, jos vaan on vapaa.
Mä aion vauvalle hommata jotkut "juhlavaatteet", mutta otan lisäksi tavallisen vaatekerran mukaan vaihtovaatteiksi.
 
Me pidetään ristiäiset, ei varmaan miehelle tulis muuta mieleenkään. Kaikki minun lapset on kastettu kuin myös hänen. Itse erosin kirkosta vuonna 2007, mutta nyt olen miettinyt palaamista. Ja ihan siksikin, että siitä tuli lähes trendi! Lapset käy srk:n leireillä ja vanhin kävi riparinkin jo. Eikä minuakaan ahdistais mennä srk:n perhekerhoon (taas). Eli kyllä vaan, ristiäiset tulossa. Yhden kummin olen jo miettinyt. Toista pähkäilen. On toiselta kansalaisuudeltaan venäläinen, onkohan siellä tuota kummiperinnettä?
 
Me ollaan kanssa niin tapakristittyjä kuin voi, mutta aiotaan lapsi kastaa kuitenkin. Mäkin aattelin hyödyntää seurakunnan palveluja ainakin perhekerhon muodossa ja tehdäänhän niillä kirkollisveroilla paljon hyvää.

Meillä on molemmissa suvuissa kastemekot olemassa. Toinen on mun mummilla, miehen puolen mekosta ei havaintoa. Anoppi lupasi sitä vähän sukulaisilta kysellä. Meidän suvussa on myös parikin kilpailevaa kastemaljaa, joista toisessa on kastettu vaikka ketä jo monen vuosikymmenen ajalla ja toisessa mut ja mun sisko. Ois siis kiva saada mekko miehen puolelta ja malja meidän puolelta.

Sain kaverilta vinkin, että kannattaa olla vauvalle yksi body kastemekon alle ja toinen sitten kasteen jälkeistä olemista varten. Hän oli juuri sylikummina ja vauva karjui koko seremonian. Voitte kuvitella, että oli vähän hiessä sen jälkeen, joten vaihtopaita tuli tarpeeseen.

Onko joku muu jo pohtinut tarjoiluja ristiäisissä/nimiäisissä? Me asutaan kaukana sukulaisista, joten tuntuu, että pitäis jotain muutakin kun kahvit tarjota ainakin pitkämatkalaisille. Aattelin kyllä pistää ruuanlaittopuuhiin lähinnä äidin, anopin ja siskon ja jättää itselleni vauvan saattamisen juhlakuntoon.
 
Me ei kuuluta kirkoon ja nimiäiset on siis toista kertaa tulossa. Ei olla vielä tarkemmin mietitty paikkaa tai muita yksityiskohtia. Kuopus saa kuitenkin ylleen mun suvun kastemekon, jossa on kastettu ensimmäisenä mun äiti reilu 60 vuotta sitten ja sitten mun eno, joitakin heidän serkkujaan, minä, enon lapset ja meidän Esikko. Mekkoa Turbo saa pitää ns. virallisen osuuden ajan eli sen aikaa, kun pidämme pienen puheen, jossa paljastamme nimen ja kerromme sen tarinan sekä "puhuttelemme" mukakummeja, eli kiitämme heitä kummeiksi suostumiseta jne. Muun aikaa neiti saa luultavasti pitää esikolle hänen nimiäisiinsä hankkimaani suloista, juhlavampaa potkupukua.

Esikoisen nimiäisissä meillä oli lahjapöytä ja pöydälle levitettynä kaunis kertakäyttöpöytäliina, joka toimi ikäänkuin vieraskirjana. Kaikki vieraat saivat siis kirjoittaa liinaan omat terveisensä lapselle. Juhlien jälkeen taittelin liinan talteen tytön vauvakirjan väliin. Jotakin samantapaista, ellen jopa täsmälleen samaa, haluaisin järjestää kuopuksellekin.
 
Yöllä miettiessäni kallistuin siihen, että koitan pitää nimiäiset läheisessä ruokapaikassa. Luulisin puolen siitä olevan varattavissa. Väkeä tulee väkisellään 20 vaikken aio kutsua kuin mun ja isänsä perheet ja kummit. Perheet tulee >= 200 km päästä, eli on pakko tarjota ruokaakin kaffen lisäksi. Mun 50 neliön kaksiooni ei saa millään mahtumaan tommosta määrää syömään (tai edes ruokaa :D), niin helpommalla pääsee, kun ulkoista koko bileet. Tuleehan se kalliimmaksi kuin jättiannos makaroonilaatikkoa/makkarasoppaa ja muutama pellillinen mokkapaloja mutta eipä nyt varsinaisesti kiinnosta toi suurtalouskokkauskaan. Ja kun kahvipannukin on puolen litran vetoinen :D

Voisin tietysti pitää ne isän luona mun lapsuudenkodissa, mutta en taida jaksaa: siellä pitäs näyttää monen vuoden jälkeen vähän naisen käden kosketusta (eli täyspuunaus) ennen kuin voi ihmisiä kutsua.
 
No siis tosi kätevää, kun ne käytävät on mitotettu kärryille niin kaikki mahtuu hyvin ja jokainen saa sit oman diettinsä mukaista syötävää. Ja eihän kukaan yhtenä päivänä niitä väliköitä jauhohyllyltä limuille tartte? :laughing025
 
Meille tulenee pitopalvelu, lista (ruokaa vai pelkkä kahvi) riippuu sitten kuinka laajasti kutsutaan.
 
Meillä ei oo mitään sukukalleuksia kiertämässä. Vahingossa kuulin, että siskoni ois ilmeisesti salaa neulomassa kastemekkoa. Toivottavasti on totta, arvostaisin sen kyllä erittäin korkealle :).

Ei muutenkaan olla ristiäisiä suunniteltu, mut luultavasti kutsutaan vain tulevat isovanhemmat ja molempien sisarukset eli yhteensä kahdeksan vierasta. Toki jos kummeiksi tulee muita kuin meidän sisaruksia (aika epätod.näk.), niin sit toki ne lisäksi. Mut en näkis ristiäisiä mitenkään isoina kekkereinä, vauva on kuitenkin niin pieni vielä, että halutaan varmasti olla suht rauhassa. Erikseen voi sit kutsua parhaimpia kavereita vauvaa kattoo, näin mää ainakin ajattelisin.
 
^ Jep, mutta mä otin sen asenteen että jos mies kutsuu puol sukuaan niin kyllä munkin suvulle sitten kutsu esitetään vaikka harva varmaan lähtee tänne asti ajamaan (pitkämatkalaisia). Ihan siis periaatteena ettei mun suku todellakaan oo eriarvoista :wink
 
Takaisin
Top