Ristiäiset/nimiäiset

Me ei oo päätetty nimee eikä kummia... edelleen vaan suunnitellaan nukkumisvuoroja!

Ei meilläkään oo nimi tai kummit viä tiedossa. No on täs viä vähä aikaa... Mun mielestä nykyään kummius on menettäny tarkotuksensa. Kummiutta pidetään lähinnä velvotteena muistaan lahjoilla merkkipäivät sun muina.:/

Meillä on poikaystävän puolelta kaks kummii, mut mun ei.. koskaha nimiäiset täytyy pitää?

Lapsen nimi pitää rekisteröidä maistraattiin/ seurakuntaan 2 kk:n kuluessa syntymästä. Tästä johtuu, että ristiäiset pitää järjestää tuon aikarajan sisällä. Jos lasta ei kasteta, niin rekisteröinti tapahtuu lähettämällä täytetty nimenantolomake maistraattiin.

Nimiäiset ovat epävirallinen tilaisuus, joten niiden pitämiselle ei ole mitään takarajaa, mutta luulen, että useimmat pitävät nekin tuossa 2 kk:n sisällä lapsen syntymästä. Me tähdätään tälläkin kertaa varmaan siihen n. 2 kk:n ikään.

Suositus on siis tuo 2 kk, mutta kun itse pappia varailtiin ja näytti siltä, ettei tuohon 2 kk sisään ehdi, niin seurakunnan virkailija kertoi, ettei se ole niin kiveen hakattu aikaraja. Maistraatti rupeaa kuulemma kyselemään nimen perään vasta joskus 4 kk jälkeen. Eli siis ristiäisiä ei ole pakko pitää aikarajan sisällä. Me nyt kyllä saatiin tuon ajan sisään (lapsi syntynyt 9.2. ja ristiäiset 21.3.), mutta jos ei oltaisi sitä päivää otettu, niin olisi mennyt huhtikuun lopulle, kun kirkon tilat ja papit oli varattuja kaikenlaisten muiden tapahtumien ja pääsiäiskirkkojen yms. vuoksi.

Meilläkin on nyt pappi ja seurakuntatila varattuna ja kutsukorttien tekstit tulostamista vaille valmiina. Kortit väsäsin onneksi jo raskausaikana. Meille tulee vieraita noin 20 eli meiän lähisuku suoraan ylenevissä polvissa, sisarukset+puolisot ja kummit. Tarkoitus on tarjota keitto, koska osa vieraista tulee kaukaa ja lisäksi tietysti kakkukahvit. Ite on tarkoitus apuvoimien kanssa kaikki tehdä. Tänään just anoppi lupasi keitellä lohikeitot ja mun sisko tekee kasvisversioksi bataatti-kookoskeittoa. Äiti lupasi leipoa ainakin täytekakun ja kääretortun, joten eihän mulle jää tässä paljon mitään! Oisko jollain hyvää reseptiä joihinkin ihaniin pikkuleipiin? Haaveilen jostain sellaisista vaaleansinisellä kuorrutteella koristelluista strösselikoristeisista luomuksista, mutta ei taida taidot riittää...

Niin ja eilen tajusin, että tarviin jonkun imetyskelpoisen mekon, jee! Hyvä syy shoppailla :) Mieskin uhkasi hankkia uuden puvuntakin ristiäisten kunniaksi ja pikkupojalle on mamma eli mun äiti hommannut mustat samettihousut ja smokkirypytyksellä ja rusetilla varustetun bodyn. Kasteen aikana vauvan päällä on miehen suvun kastemekko (jos hyväksyn sen :P ).

Meilläkin on nimijuhlissa huomenna tarjolla lohikeittoa :) Kaikki vieraat tulee kaukaa. Keitto oli miehen toive ja lisäksi on minun toiveesta voileipäkakkua. Eivät ole ehkä yhteensopivat, mutta onpa meidän näköiset tarjottavat :D Lisäksi on täytekakku ja juustokakku. Kaikki on tilattu pitopalvelusta, kun ei tässä ehtis mitään tehdä eikä viitsi pyytää äitejä leipomaan, kun tulevat pitkästä matkasta.

Juhlatilakin on kodin ulkopuolella, ettei tarvia hössätä siivouksen kanssa. Ihan riittämiin on tekemistä ihan vaan itsensä ja koristeiden ym. paikalle viemiseksi :)

Poika vetää yleensä lähemmäs tunnin rinnasta, joten suosiolla annetaan pullosta syömiset juhlan aikaan. Saapa isovanhemmat tai tädit tai serkut tai kummit osallistua syöttämiseen halutessaan.

Huomatkaa tossa 2 kk nimenrekisteröintiajassa, että esim. Pohjolan vakuutus raukeaa, jos sotua ja nimeä ei toimiteta 2 kk:ssa! Toihan saattaa olla neuvoteltavissa myös mut hyvä tiedostaa.

Meidän nimiäiset/ristiäiset on vasta huhtikuussa, kunhan tyttären serkku on syntynyt ja ovat äitinsä kanssa matkustuskunnossa. Nimi on kyllä ilmoitettu maistraattiin jo. Kohta saa isänsä tilailla ihan keskenään papin, kun ei saa sanottua haluaako sellasen paikalle vai ei. Tosin, eihän se päiväkään ole vielä selvillä ja paikkakin on varmistamatta. Eli bileet on vielä levällään kuin Jokisen eväät :D

Voiko raamatun tekstin lukea ristiäisissä joku muu vai onko sen pakko olla kummi tai jompi kumpi vanhemmista?

Huomatkaa tossa 2 kk nimenrekisteröintiajassa, että esim. Pohjolan vakuutus raukeaa, jos sotua ja nimeä ei toimiteta 2 kk:ssa! Toihan saattaa olla neuvoteltavissa myös mut hyvä tiedostaa.

IFille riitti, että ilmoittaa henkilötunnuksen ja sitten myöhemmin voi ilmoittaa nimen. Sillähän nyt ei niin väliä ole vakuutuksen kannalta, vaan tärkeintä on kohdistaa vakuutus oikeaan tyyppiin hetulla.

Meillä vakuutus pohjolassa. Hetu ilmoitettiin jo ja siellä sanovat et ilmoittaa nimi sit ristiäisten jälkeen. Ei puhuttu mitään aikarajasta...

Ok, hyvä tietää. En oo ite selvitellyt kun toi nimikin ehtii siihen 2kk, lueskelin vaan vakuutusehtoja, kun käytiin lääkärissä.

Noniin! Nyt on ristiäispäivä määrätty, se on 18.4 lauantaina. Pappi ja tilat on varattu. Nyt teen pikaisen kartotuksen ketä ja monta henkee tulee. Samalla vois suunnitella tarjoiltavat ja sen mitä tehdään itse ja mitä tilataan. Ihanaa! Kaikki kummit ei ole vielä selvillä eikä vauvan nimi... Mutta So What? Nyt on 1kk aikaa suunnitella juhlat, hyvin kerkii! Tekiskö ihan ite kutsut vai ostanko? Oon huono askartelija :-(

Käytät sellasta liimapuikkoa.. Huomasin tuossa että erikeepperi sopii huonosti valokuvien liimaamiseen...tai sitten laitoin sitä liikaa ;-)

Mun piti kerran töissä liimata kaikkien työntekijöiden kuvat kartongille, yläreunassa luki "täällä töissä", se oli niinku asiakkaita ja heidän omaisia varten. No sutrasin sitä liimaa niin kamalasti, että ne valokuvat kupruili ja aaltoili niin, että meidän naamat vääristyi... Eikä kukaan tehnyt uutta!

Takaisin