Ravitsemussuositukset, vitamiinit yms. terveysasiat

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja toupie
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Minut mies muistutteli ottamaan omega-3:sta. Ongelmana on vaan mun onneton sihti kurkku, en ikinä pysty nielemään niitä järkyttävän isoja kapseleita. Ostin sitten lasten Pikkukaloja :D apteekkari kyllä sano et ne ajaa ihan saman asian. Eikä tartte epätoivosesti nieleskellä, kapseleita tai sitä lientä, hyh :nailbiting::grin

Saako sinappia syödä? Kun tuntuu et kaikki siemenet on kielletty...

Eikai sinaappi oo öljykasvi? Tai jos on niin samat 2rkl/vrk rajoitus. Ei tietääkseni mitkään siemenet oo kiellettyjä, vaan osassa on rajoitettu käyttöä.
Laitan linkin missä on hyvä listaus tutkituista turvallisista siemenistä. Jos ei oo jotain siementä mainittu niin sitten se ei kuulu rajoitusten piiriin.

https://yle.fi/uutiset/3-9640971

Eihän noissa omegoissa ole A-vitamiinia. Kun sitä ei saaolla

Mullakin suositeltiin omegan lopettaminen, mut oli mulla muutenkin veri ohut, kun verihiutaleet vähissä..
Mä oon ottanut maitohappobakteereja ja toimis mulla paremmin kovalle vatsalle kun pegorion viime raskauden alussa. Myös jätin maidon juomisen vähemmäksi kun alussa join vaan maitoa töissä melko 2 litra päivässä. En pystynyt juomaan vettä eikä mitään kuplivia juomia ja teetä ei halunnut niin paljon kafeiinin sisällyksen takia. Nyt tämän raskauden aikana ei ole ollut vatsa kovalla kun maitohappobakteerit ollut koko aika muutenkin nyt käytössä :)

Söin Möllerin omega-3 kapseleita ennen raskautta, kun tuo kala ei ole oikeen ikinä maistunut. Olen vähän myöhemmällä iällä yrittänyt "opetella" kalan syömistä :D mut max. 1-2 kertaa kuussa mutta oikeastaan vaan savulohta... Jätin ne kapselit, kun niissä on tota a-vitamiinia, ei neuvolasta puhelimitse kuitenkaan kommentoinut asiaa oikein mitenkään. Onko myös sellaista omegakapselia missä ei tota a-vitamiinia olisi? Muuten pystynyt motivoimaan itsensä syömään suht hyvin suositusten mukaan, mutta pitänee sitten vielä suunnata kalapuikko-ostoksille ja ottaa tämäkin uutena haasteena :p

Mulla olit joskus puhelinmyyjältä saatu "suomen terveysravinto" omega3 kapselit missä ei ole mitään A vitamiinia ja on kirjoitettu viellä että sopii raskaana oleville. Tuntui kyl kaikki luodettava ja sillei mut lääkäri kielsi kuitenkin, ohuen veren takia siis.

Siis saisinko nyt vähän tarkennusta kun tässä oon lueskellu näitä "kiellettyjä ruokia", mitkä juustot on nyt kielletty? Jos oon tykänny viikonloppusin hakea juustotiskiltä muutamia juustoja ja vedelly niitä voileipäkeksien kanssa niin nytkö se on kielletty? Entä kun tykkään syödä salaattia johon kippaan arlan apetina feta-pakkauksen (olen syönyt niitä nyt muutaman pitkin viikkoa) niin onko sekin kielletty? Miksi ne on kieltolistalla? Jos vauvalla on/tulee jotain niin pitääkö rueta ittiään syyllistämään :banghead:

Siis saisinko nyt vähän tarkennusta kun tässä oon lueskellu näitä "kiellettyjä ruokia", mitkä juustot on nyt kielletty? Jos oon tykänny viikonloppusin hakea juustotiskiltä muutamia juustoja ja vedelly niitä voileipäkeksien kanssa niin nytkö se on kielletty? Entä kun tykkään syödä salaattia johon kippaan arlan apetina feta-pakkauksen (olen syönyt niitä nyt muutaman pitkin viikkoa) niin onko sekin kielletty? Miksi ne on kieltolistalla? Jos vauvalla on/tulee jotain niin pitääkö rueta ittiään syyllistämään :banghead:

Pehmeissä juustoissa on listeriariski joka voi aiheuttaa keskenmenon/kohtukuoleman/muita komplikaatioita vauvalle, siksi on kieltolistalla. Aiemmin oli pastöroidut juustot sallittu mutta nyt ilmeisesti on suositus että kaikki vaan kuplivaksi kuumennettuna. :)

Itse en ole syönyt kovia juustoja myös jos ei oo tehty pasteroidusta maidosta (vaikka parmesania en oo löydanyt pasteroiduna) mut en tiia voiko tai ei. Kuplivan kuumina olen käyttänyt mitä vaan mut en syö muutenkin niin paljon juustoa että tuntuis et luovutan jotakin korvaamatonta :P
Siitä syömisesta neuvola sanoi että vaikka mitä olis tähän saaka syönyt jos kaikki viellä hyvin sit ei tarvi huolestua siitä vaan voi eteenpäin olla syömättä mitä ei pitäis :) mä olin aika kauhuissaan kun en tiennyt pitkään että oon raskaana niin söin just sitä kaikkea mitä ei vois :P

Ja kun tarkemmin rupesin asiaa tutkimaan niin isojen, suomalaisten yritysten tuotteita (juustoissa) saa syödä turvallisin mielin. Itse haluan pitää maalaisjärjen näissä asioissa, jos minun tekee mieli salmiakkia niin minä ostan salmiakkia. Toki kohtuus kaikessa. En halua uskoa että mikäli syön sillointällöin salaatin mukana 100g fetaa, se aiheuttaa minulle keskenmenon.

Niinpä, ja voihan sen listerian saada vaikkei oliskaan raskaana ja montako tapausta tiedätte? Tosi huonoa tuuria pitäis olla mukana mut aina parempi olla tarkkana..

Ja lähinnä se että ei syö noita pehmeitä juustoja sillai että ne on seissy jääkaapissa pitkään avattuna. Et jos oikein tarkkaan jos miettii nii et sä maitoo, jugurttia ja leikkeleitäkään voi syödä koska myös niissä on riski että voi olla listeriaa. Vähän kaikessa ruuassa on mahdollisuus listeriaan jos sitä ei ole kuumennettu ja seissy pitkään.

Täällä yksi juustojen ja keksien ystävä. Kyllä ostan joskus juustoja, mutta katson että ovat pastöroituja. Brie juusto on herkkuni! En kuitenkaan syö juustoja niin usein, harvemmin nyt raskaana ollessa.
Kaikki kielletty aina houkuttelee ja salmiakkia tekee tosi usein nyt mieli, vaikka ennen raskausaikaa ei niin usein tehnyt mieli.

Täällä myös koitan syödä järkevästi kaikkea enkä oikeastaan pidä kielletynä juuri mitään. Alkoholi, raaka liha jne ehkä itselle ne selkeät kieltolistalla olevat, mutta perusjuustot ym. syön kyllä. Eilen meni jättiannos parmesania pastan joukossa jne. Oma riski jne, mutta sillä mennään.

Saako raskaana syödä rapuja?? :D appiukko tuossa just innoissaan selitti kuinka aikoo järjestää jotku ihmeen rapujuhlat..

Saako raskaana syödä rapuja?? :D appiukko tuossa just innoissaan selitti kuinka aikoo järjestää jotku ihmeen rapujuhlat..

Mun mielestä äyriäiset on vaan hyväks, itekin vähän epäilin ensialkuun mut turhaksi osoittautui :D jostain netistä taisin lukea eikä neuvolassakaan poikkipuolista sanaa sanottu kun asiaa erikseen kysyin. Kunhan on kypsää/kuumennettua :)

Okei kiva tietää! Ehkäpä uskallan sitte niitä syyä, en oo koskaan ennen maistanu. :D

Tuli muuten neuvolasta taas yksi syy lisää miksei salmiakkia saa syödä: se voi käynnistää synnytyksen o.O tätä en ollu ennen kuullu!

Takaisin