Ravitsemussuositukset, vitamiinit yms. terveysasiat

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja toupie
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Meille äiti oli ostanut jotain siemennäkkileipää, luomua. Kaura-speltti jotain ja söin eilen kaksi palaa aamulla. Olikin hyvää ja kun vilkaisin sitten pakettia niin sisällä on pellavan siemenistä lähtien kaikkia kiellettyjä.. että en nyt sitten tiedä voiko tuota syödä, miehen mielestä ei :D

Ehkä uskallan aina välillä tupata jogurtin joukkoon vaihtelevan valikoiman siemeniä, niitä kun ei tule laitettua edes teelusikallista per laatu eikä joka päivä :D

Mä en ole kehdannut siemennäkkileipää ostaa, vaikka mieli olisi tehnyt monta kertaa. Mut jos leivässä on vähän siemeniä, niin niitä syön ja itsetehtyyn leipään laitoin auringonkukansiemeniä. Ekassa raskaudessa muistelen, että olis ollut vain pellavansiemenet "kieltolistalla". Nyt tuli jotenkin yllätyksenä että siellä on nyt monia muitakin siemeniä.

Itsekin olen siemeniä välillä puolivahingossa syönyt. Esim. mysleissä ja leivissä erilaisia siemeniä tuppaa olemaan ja en ole jättänyt syömättä, jos olen ehtinyt lautaselleni ottaa. Aika vähäiseksi määrät onneksi kuitenkin jäävät.

Itsekin olen siemennäkkärit jättänyt nyt suosiolla hyllyyn vaikka ne oiskin ihan superhyvä välipala.. Jos tätä rataa mennään ravitsemussuositusten suhteen raskauden aikana niin kohta varmaan lista syötävistä on lyhyempi kuin kielletyistä :D

Joo mua kanssa huvittaa että miten pitkäksi se kiellettyjen lista vielä voikaan kasvaa....:confused: Itse en ole asiaan joutunut aiemmin perehtymään, mutta kuullut tosiaan monilta joilla useampi lapsi tuon että jokaisen raskauden kohdalla se kiellettyjen lista on aina ollut vähän edellistä pidempi... Onneksi neuvolatäti mulle sanoi että saa sitä omaa järkeäkin käyttää niin mulla ei ole niin kapinallinen olo. Koska ihan rehellisesti, kuinka monta siementä nyt muka on jossain siemennäkkärin palasessa?

Katsoin tänä eviran ravitsemussuosituksen taulukkoa ja siellä oli että raakaa tomattia ei vois oikeastaan kukaan syödä (tomatiinin toksiinin takia) :P tästä kyl aika vaikea mulla luopua, onneksi yleensä käyttänyt sitä omletin tai ruokien sisällä kuumenettynä mutta tykkään raakanakin leivän päällä ja muuten...

Katsoin tänä eviran ravitsemussuosituksen taulukkoa ja siellä oli että raakaa tomattia ei vois oikeastaan kukaan syödä (tomatiinin toksiinin takia) :P tästä kyl aika vaikea mulla luopua, onneksi yleensä käyttänyt sitä omletin tai ruokien sisällä kuumenettynä mutta tykkään raakanakin leivän päällä ja muuten...

Sillä tarkoitetaan vihreitä ei vielä punaisia raakoja tomaatteja. Ei siis tarkoiteta että kaikki tomaatit pitäisi kuumentaa ja kypsentää. Ne vain pitää olla kypsyneitä eikä vihreitä ja raakoja.

Katsoin tänä eviran ravitsemussuosituksen taulukkoa ja siellä oli että raakaa tomattia ei vois oikeastaan kukaan syödä (tomatiinin toksiinin takia) :p tästä kyl aika vaikea mulla luopua, onneksi yleensä käyttänyt sitä omletin tai ruokien sisällä kuumenettynä mutta tykkään raakanakin leivän päällä ja muuten...

Raakaa tomaattia ei myydä suomessa missään, eikä käytetä ylipäätään minkään tuotteiden valmistuksessa. Ja euroopassa melko vaikea löytää markkinoilta.
Meksikossa saatetaan käyttää esim suositun salsa verden tekemiseen, mutta yleensä siihen käytetään tomatilloja. Ja joissain muissakin maissa saatetaan käyttää tomaatteja raakana, mutta harvemmin sellaisiin ruokiin törmää.
Meillä on pihalla muutama luomu amppelitomaatti puska ja taapero on pari kertaa alkuun napannut vihreän tomaatin. Niin kovia ja pahoja että oppi toisen kerran jälkeen että vain punaisia voi syödä.
Tomaatit on just nyt huippu hyviä ja hyvä syödä tuoreina niin saa kaikki vitamiinit hyödynnettyä.

Mietin, että jättäisinköhän ainakin hetkeks ihan kokeilun vuoksi nuo mammavitamiinit pois, kun tosiaan viikon ajan ollut maha niin sekaisin, että on jo rajoittanut normaalia liikkumista ja elämää. Voisikohan sen vitamiinin sisältämä rauta pistää sekaisin (ainakin aiemmat Obsidan rautakuurit on pistäneet)? Toisaalta ois hyvä saada vitamiineja ja rautaa, kun hemoglobiini oli viimeks niin alhainen.

Mä en oo varmaan kahteen viikkoon syöny noita vitamiineja koska on ollu niin huono olo. Vaikka nyt on helpottanut niin en haluu että se tulee takas kun syön niitä :D täytyy varmaan koittaa nyt iltasin muistaa taas ottaa. Mutta eipä kai siitä sille vauvalle haittaa oo vaikka niitä ei söiskään, itelle ehkä. Eiks vauva kummiski ota kaiken tarvittavan äidiltä ja just sit ite ehkä tarvii lisävitamiineja?

Mietin, että jättäisinköhän ainakin hetkeks ihan kokeilun vuoksi nuo mammavitamiinit pois, kun tosiaan viikon ajan ollut maha niin sekaisin, että on jo rajoittanut normaalia liikkumista ja elämää. Voisikohan sen vitamiinin sisältämä rauta pistää sekaisin (ainakin aiemmat Obsidan rautakuurit on pistäneet)? Toisaalta ois hyvä saada vitamiineja ja rautaa, kun hemoglobiini oli viimeks niin alhainen.

Kuitenkin luontainen rauta ja vitamiinit imeytyy aina paremmin kuin synteettiset ja muut purkista otetut, niin onnistuisko lisätä esim vihreitä kasviksia, baby pinaattia, papuja, quinoa, siemeniä ( vaihtelevasti 2rkl/vrk). Kun katsoo vähän että mikä sisältää hyvin vähän kaikkia vitamiinejä ja syö vaihtelevasti niin saa kyllä hyvin kaikkea, eikä tarvi ottaa purkista. Smoothieihin ja salaatteihin saa hyvin uppoamaan päivän kasvikset, jos ei muuten tuu käytettyä. Rauta tarvitsee c-vitamiinia imeytyäkseen niin katsoo että samaan aikaan nauttii myös jotain c-vitamiini pitoista että varmasti imeytyy rauta.

Mä en oo vieläkään aloittanut mama vitamiinejä, ku monivitamiineista tulee ilman raskauttakin etovaa oloa. Mulla menee tosi nopeesti hb alas kun syön pääsääntöisesti vegaanista ja muutenkin oon herkkä jos vähänkään jostain puutosta.

Jos foolihapon ottaa erikseen ja syö monipuolisesti niin, että saa vitamiinit ruuasta niin ei varmasti ole välttämätöntä :)

Pitäisikö foolihappoa syödä vain ensimmäinen kolmannes? Eikös joissain tutkimuksissa ollut yhteyksiä astmaan tms jos viimeisellä kolmanneksella syö? En ole perehtynyt tähän asiaan vielä enempää, ajattelin jos jollain on suorilta käsin jo tietoa.

Mietin kyllä tuotakin, että syön jo nyt melko monipuolisesti eli tuskin kovin pahaa puutostilaa minkään suhteen tulee.

Takaisin