Ravitsemussuositukset, vitamiinit yms. terveysasiat

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja toupie
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Mulla on tollasia lidlistä ostettuja imeskeltäviä karkkeja, joissa on jotain vaihtelevaa hedelmäistä makua ja sit salmikkia tai lakritsia. Niitä otan aina välillä kun huikoo, auttaa kummasti.

Ja kun tarkemmin rupesin asiaa tutkimaan niin isojen, suomalaisten yritysten tuotteita (juustoissa) saa syödä turvallisin mielin. Itse haluan pitää maalaisjärjen näissä asioissa, jos minun tekee mieli salmiakkia niin minä ostan salmiakkia. Toki kohtuus kaikessa. En halua uskoa että mikäli syön sillointällöin salaatin mukana 100g fetaa, se aiheuttaa minulle keskenmenon.

Nää suositukset on muuttunut, niin mun on nyt tosi vaikea sisäistää sitä että tänä vuonna on kiellettyä kaikki pehmeät juustot ja 2015 esikoisen raskaudessa pastöroituja pehmeitäkin juustoja sai syödä. Kuitenkaan tässä 2v aikana ei ole tullut juustoista tietääkseni yhtään listeria tapausta.
Myöskin ihan uutta että fetaa ei nyt saakkaan syödä, kun ennen sai.
Eli todellakin turvallisin mielin voi syödä pastöroituja pehmeitäkin juustoja tuoreina. Eli kun just avaa feta tai tuorejuusto paketin, niin valmistajan mukaan siinä ei voi olla listeriaa.
Nämä on nykyisin kiellettyjä sen takia, koska valmistaja ei voi taata ettei jonku koti jääkaapissa olisi listeriaa ja kun sitä siellä säilyttää, niin valmistaja ei voi enään taata että avattuna tuote on turvallinen. Eli jos on puhdas jääkaappi niin ei se listeria tyhjästä sinne juustoon pomppaa.

Mulle sanottiin neuvolassa eilen ettei Raskausajan Omega 3sia suositella virallisesti ollenkaan. Selitti sen sillä, että kun ne on tehty kalasta eikä koskaan oo tarkkaa tietoa mistä ne kalat on ja mitä ne on sisältäneet.
Mä olin aivan ihmeissäni tästä tiedosta ja viime raskaudessakin söin niitä koko raskausajan.. :nailbiting:

Onko muille tullut vastaavaa tietoa neuvolasta?

Joo mulle kans sanottu neuvolasta Dreamy ettei kannattas purkista syödä niitä. Pähkinöitä, avokadoa, rypsiöljyä, lohta/kalaa tilalle.

Just kun eilen sellasen Raskaus omegan ostin :D Ehkä odottelen vielä pari viikkoa neuvolaan ja katsotaan sitten alanko syömään niitä. Kalapuikoista kuitenkin selvisin :wink joten niiden ja lohen mutustelua sitten siihen asti...

Mä on Dreamy myös saanut saman neuvon ravitsemusterapeutilta ja viimeksi apteekissa asiasta kysellessä. Lohta, rypsäriä ja noita muita Taigankin mainitsemia valitsen itse.

Täytyy sitten jättää niiden syöminen. Kyllä mäkin syön noita em. mutta ajatellut että tosta olis viel plussaa mut mitäpä vielä :shifty:

Jotenki tosi harhaanjohtavaa kun kuitenkin niis lukee ihan Raskaus Omega 3 jne.. ja apteekki vielä niitä myy :shifty:

Joo on kyllä höplästä vedetty olo, kun nimen perusteella juuri tuon Raskaus omegankin ostin. Siitä riittää kuukaudelle ja parille päivälle ja hintaa oli jotain 22 euroa. Voiskohan se suositus tulla siitä, että THL:n ohjeet ylipäänsä kehottavat terveydenhuollon ammattilaisia jotenkin näin, että "tukekaa äitiä mieluummin syömään monipuolisesti, ja valitsemaan sellaisia ruokia, mistä vitamiinit saa ruoasta, kuin että tarjoaa helppoa ravintolisävaihtoehtoja". Ehkä se on niin, että pienempikin määrä puhtaasta ruoasta saatua vitamiinia on parempi kuin 100% määrä teollisesta ravintolisästä saatua...

Mie aion nyt seuraavaan neuvolaan asti, tai miten noita pikku kaloja nyt riittää, niitä syödä. Tuskin siitä nyt niin isoa haittaa on.. kalan syönti muuten niin vähällä.

Voiskohan se suositus tulla siitä, että THL:n ohjeet ylipäänsä kehottavat terveydenhuollon ammattilaisia jotenkin näin, että "tukekaa äitiä mieluummin syömään monipuolisesti, ja valitsemaan sellaisia ruokia, mistä vitamiinit saa ruoasta, kuin että tarjoaa helppoa ravintolisävaihtoehtoja". Ehkä se on niin, että pienempikin määrä puhtaasta ruoasta saatua vitamiinia on parempi kuin 100% määrä teollisesta ravintolisästä saatua...

Ravitsemusterapeutti silloin tätä asiaa meille avasi niin, että purkkikalaöljyissä on riskinä raskasmetallikertymä eikä siksi niitä oikein suositella enää kellekään.

Tyhmä kysymys, mutta onko mitään syytä, miksi pekonia ei voisi syödä?

Paljon kolesteroolia ja muuden aika roskaruoka mutta raskauden puolesta ei ollut erikseen kyl minusta mitään miksi ei vois... itsekin olen silloin-tälloin munaleivan tai omletin kanssa käyttänyt kun tykkään sen mausta aika paljon :P
Sitä vaan että pitäis olla hyvin kypsetty, taas sen listerian riskin vuoksi..

Muokattu viimeksi:
Mulle sanottiin neuvolassa vaan että pastöroimattomat juustot pannassa. O_O sen takia oonkin syöny esim aitoa fetaa salaatissa, en tosin suuria määriä ja vain heti avaamisen jälkeen tai max seuraavana päivänä. Parmesan-kielto oli mulle kyllä ylläri!

Toi siemenasia mua kanssa vähän ketuttaa koska pelkkä jogurtti ei täytä yhtään mutta pähkinöiden ja siemenien kanssa siitä tulee heti "ruokaisampaa" ja niistä tulee myös hyviä rasvoja ja kuitua. Auringonkukansiemeniä sekä chiaa tykkään siis käyttää.

Mut auringonkukansiemeniä vissii ei suositella? Pellavarouheen laitoin suosiolla jo syrjään...

Niittipyssy, tulkitsen niin että Eviran ohjeistuksessa ei erikseen kielletä kuin pellavansiementen käyttö... Muissa öljykasvien siemenissä on vain aikuisväestölle mainittu rajoitus, 2rkl/vuorokausi. Mutta joku mielikuva on mullakin, että nuo siemenet rasittaisi maksaa tms. erityisesti raskauden aikana o_O Itsekin tykkään auringonkukansiemeniä syödä, ja olen edelleen satunnaisesti salaattiin laittanut mutta en enää päivittäin, niin kuin ennen..

Eikös chiasiemenet mene sillä rajalla ettei niitä saa markkinoida syötäväksi kun ei ole tutkimusdataa takana vai muistelenko nyt väärin? Itse annoin omat chiat vanhemmilleni..

Eikös chiasiemenet mene sillä rajalla ettei niitä saa markkinoida syötäväksi kun ei ole tutkimusdataa takana vai muistelenko nyt väärin? Itse annoin omat chiat vanhemmilleni..

Täällä https://www.evira.fi/elintarvikkeet...keet/chian-siementen-kaytto-elintarvikkeissa/ on eviran tietoa chia siemenistä.

Löysin myös tällaisen hesarin jutun nyt toukokuulta http://www.hs.fi/hyvinvointi/art-2000005233589.html
Tossa kyllä sanotaan että mitään siemeniä ei suositella raskaus aikana niiden raskasmetallipitoisuuden takia. Tämä oli mulle nyt ihan uutta mutta taidanpa jättää chia siemenet purkkiin enkä sekoita enää puuroon.

Kyllähän se välteltävien siementen lista oli melko pitkä... Tai siis kaikki öljykasvien siemenet. Mutta lähinnä siinä luki että ei niitä nyt sellaisenaan pitäisi hirveitä satseja vedellä ja just jotain pellavarouhetta ei saisi käyttää ummetuksen hoitoon, leivässä siemenet ihan ok joten itse tulkitsin sen niin että jatkossakin voin tehdä omat myslini ja siihen isoon satsiin tyrkätä lusikallisen tai pari jotain siemeniä ihan hyvillä mielin kunhan vaan vaihtelee niitä sortteja. Koska kyllähän niissä nyt on niin paljon hyvääkin.

Mä oon ihan normaaliati syönyt aamuisin chian siemeniä ja oma tekemään mysliin laitan kaikkia eri pähkinöitä ja siemeniä sekaisin. Hampunsiemen rouhetta käytän myös ja ei oo käynyt mielessä että saisko sitä syödä.
Pellavansiemenet ja rouheen jätin jo esikoisen raskaudessa pois ja niitä en oo kaipaillut, joten en oo muistanut edes ostaa.
Kuitenkin niissä on niin paljon hyvää ja kun käyttää luomulaatuisia niin ne on edes vähän puhtaampia. Hyödyt on paljon suuremmat entä mimimaaliset haitat/riskit. Ei niitä kuitenkaan joka päivä tuu käytettyä, niin sen takia ei oo tarvetta miettiä rajoittamista.

Takaisin