Ravitsemussuositukset, vitamiinit yms. terveysasiat

toupie

Asioista perillä oleva
Maalismammat 2018
Täällä vois jutella näistä ravitsemussuosituksista, vitamiineista ja muista terveyteen liittyvistä jutuista raskausaikana. :)

Miten tarkkaan noudatatte ravitsemussuosituksia? Mulla ei varmaan muuten ole ongelmaa näiden noudattamisen suhteen, mut pehmeiden juustojen välttäminen on kyllä vaikeaa! Tykkään syödä tuorejuustoja ja salaatissa salaattijuustoja yms. Ja sit kun on juhlia, niin vaikee kun kaikessa tuntuu olevan sitä tuorejuustoa ja sit niitä huolettaa syödä.:/ viimeksi juhlissa söin kyllä kinkkuvoileipäkakkua ja tuorejuustokuorrutteisia muffinseja ja täytekakkua. Muuten en varmaan olis voinu syödä mitään.
En nyt tässä raskaudessa koe olevani niin hysteerinen kuin ekassa, mutta eilen kun söin mansikoita torilla, niin mietin että pitäiskö nää huuhdella ennen syöntiä kun entä jos näissä on multaa.:D
Onko täällä muita hysteerikkoja?:D

Entä mitä vitamiineja teillä on käytössä? Mulla vielä jäljellä yritysajalta multivitan raskaus ja imetys-vitamiinit. Lisäksi syön loppuun vielä nuo gelee royalet ja vehnänalkioöljyt mitä jäi yritysajalta. Multivitaa varmaan syön koko raskauden ajan niin kuin esikoisenkin aikaan.
 
Mulla minisun raskaus ja imetys vitamiinit ollu käytössä jo ekasta raskaudesta. Omega rasvoja kai pitäis ruveta syömään.

Valion tuorejuustot ja saalaatti juustot on suht turvallisia syödä. Niillä on netissä tieto et niillä ei ole ollut listeriaa yli 10vuoteen.

Ite ainoo minkä syömisen jätän nyt kokonaan on meetvursti.
 
Mulla on se hysteerinen ensiraskaus :hilarious: Apteekin vitamiinihylly veti hiljaiseksi, joten nappasin pakkauksen perusteella Femibion 1 paketin, joita olen napsinut.
Tupakointi tyssäsi jo siinä hetkessä, kun menkat olivat myöhässä, eikä ole tehnyt lainkaan tiukkaa olla ilman. Mutta se mikä on hankalaa, on salmiakki! Olen hurja salmiakkihiiri sekä hysteerinen ensikertalainen, joten päätin hyllyttää salmiakin ainakin ensimmäiseen neuvolaan asti. Tiukkaa tekee ja käyn välillä herkkukaapilla vain haistelemassa mustaa herkkuani :nailbiting:
 
Minulla kans raskaus- ja imetysajan multivitat käytössä. Tähän mennessä en ole vielä kovin tarkkaan seurannut edes kiellettyjen listaa, vaan koittanut muistella edellistä raskautta. Voisi toki nyt lukaista sen, niin ei ainakaan tule syöytyä mitään sopimatonta.

Tässä toisessa raskaudessa en ole varmaankaan niin tarkka kuin ensimmäisessä ruoka-ainekieltojen kanssa, mutta toki yritän välttää niitä. Nyt vasta näitä viestejä lukiessani tajusin, etten voi syödä kesän juhlissa juustokakkuja jotka on mun ihan lemppareita [emoji1] tulee varmasti tekemään tiukkaa..
 
Miten muuten tuon salmiakin kanssa, onko se kokonaan kielletty vai sallitaanko kohtuullinen määrä?

Ja te joilla on alhaiset verenpaineet, miten olette saaneet nostettua niitä? Mulla on normaalistikin alhainen verenpaine ja nyt on vieläkin alhaisempi, tuntuu että koko ajan huimaa. Olen tähän mennessä yrittänyt suolaa syödä hieman enemmän, mutta en nyt niin tiedä onko ollut vaikutusta.
 
Mä syön jotain raskaus ja imetys vitamiinia. Kun imetän vielä meidän 5kk vanhaa tyttöä.
 
Mä syön kanssa noita Minisunin MAMA vitamiineja :) Esikoisesta taisin olla aika hysteerinen mitä sai ja ei saanut syödä , mut nyt tuntuu etten jaksa liikaa alkaa niillä päätä vaivata. Eikö suomessa kuitenkin aika turvallisesti voi kaikkea syödä? Ja tietty kohtuudella. En edes muista enään mitä ei saanut syödä :D Graavilohta en onneks muutenkaan syö ja se on ainut minkä muistan mitä ei saa syödä :D Fetaa yms ei vissiin kauheestikö sais? mutta en aijo vältellä vaan syödä kohtuudella :)
 
Mun suurin ongelma tulee olemaan juustot ja salmiakki :sad001 Ilmeisesti salmiakki on nykyisten ohjeiden mukaan kokonaan kielletty? Onneks aurajuustoa voi käyttää ruoanlaitossa :p Vaikka esikoinen kyseessä niin yritän olla hermoilematta liikaa, maalaisjärjellä ja lievästi ehkä myöskin raskaana olevan siskon esimerkillä mennään :wink

Käytän loppuun noi nykyiset vitamiinit ennen kuin ostan mitään mama-versioita eli D-vitamiini, foolihappo, sinkki, magnesium ja gelee royale. Neuvola-aikaa varatessa tuli suositus myös kalkkilisään koska käytän aika vähän maitotuotteita.
 
Lisäys: Mulla on pohdinnan alla aloe vera -juoma. Olen siis aina sillointällöin juonut kuuriluontoisesti aloe vera + sitruunamehushotin aamuisin ja pari viikkoa oli kuuria mennyt kun plussasin. En oo muistanut ostaa lisää sitruunoita ni nyt on ollu vajaa viikko taukoa mut mieluusti joisin sen aloen pois jääkaapista kuleksimasta.

Ilmeisesti aloe vera on raskaanakin ok mikäli elimistö on siihen tottunut, vähän kuten inkiväärikin (jota myös tykkään nauttia shottina). Muilla kokemuksia tai mielipiteitä?
 
Itse olen käyttänyt Multi-tabs raskaus ja imetys -monivitamiinivalmistetta jo useamman kuukauden - siitä lähtien kun ehkäisy jätettiin pois. Ruuan suhteen yritän ottaa kohtuullisen iisisti; katson, että maitotuotteet ovat pastöroituja, kofeiinipitoisuutta myös laskeskelin alkuun tarkkaan, mutta nyt kun kahvi ei maistu niin eipähän tarvitse sitäkään enää stressata :D ja tiettyjä asioista toki välttelen täysin esim. raaka kala ja tokikaan en tippakaan alkoholia ota raskausaikana. Salmiakki ja lakritsi eivät onneksi muutoinkaan kuulu suurkulutukseen, en usko, että muutama karkki silloin tällöin näistäkään suurta vahinkoa aiheuttaa.
 
Pehmeissä juustoissa vissiin se, että listeria voi tarttua jääkapissa sinne juustorasiaan, vaikka esim siellä tehtailla sitä ei oliskaan todettu kymmenen vuoden seurannan aikana. Mut en mä tiiä, jos vaikka kakku tai salaatti on kuvun tai kannen alla, niin miten mistään jääkaapista sinne joku listeria pomppais?:D

Ja salmiakkia ja lakritsia ei ilmeisesti enää saisi ollenkaan syödä, esikoisen aikaan tais olla se joku 50g päivässä. En usko että muutama karkki silloin tällöin haittaa, ja olen niitä muutamia nytkin syönyt. Mun verenpaineet oli viime raskaudessa tosi matalat, että ei ainakaan nostanut se vähäinen määrä mitä söin.:) mutta ei sitä turvallista rajaa ilmeisesti pysty määrittämään, enkä nyt muista oliko siitä muuta haittaa kun se verenpaineen nousu ja siihen liittyvät jutut?
Itse syön salmiakkia ja lakritsia vain silloin kun sekakarkkipussissa niitä on, että tosi harvoin.:D

Kahvikaan ei ole ongelma, juon aamulla ja iltapäivällä kupillisen.
 
Mä taas en oikein muista nameista pidä kuin salmiakista :banghead: Nyt on herkkuhimoon tullut napsittua suklaata ja vaahtokarkkeja. Laukusta piti heittää pois kolme pastillirasiaa, kun kaikki ovat salmiakkisia :hilarious: Varsinainen salmiakkivieroitus...
 
Mä taas en koske salmiakkiin tai lakritsii muutenkaan. Ihan hirveen makusta.

Enkä kyllä alkoholiakaan oo koskaan juonut. :)
 
Lakritsi ja salmiakki sisältävät makean makuista glykyrritsiiniä. Glykyrritsiinin tiedetään heikentävän istukan kykyä estää stressihormonien siirtyminen äidin elimistöstä sikiöön. Liiallinen stressihormonitaso vaikuttaa puolestaan negatiivisesti sikiön aivojen kehittymiseen. Mut iän kaiken on ihmiset syöny lakua ja salmiakkia satunnaisesti raskauden aikana ja suurinosa meistä on ihan normaaleja.
 
Mulla käytössä multivita raskaus ja imetys. Huomaa jo nyt, että en oo niin tarkka kaikkien rajoitusten kanssa ku esikoisen raskaudessa. Viimeks salmiakkipastillit oli ainoa mitä päivällä pysty syömään. Se suositus muuttuikin puolivälissä raskautta.
 
Joo toi salmiakki- ja lakukielto on kyl huono juttu. Päivinä, kun voi oikein pahoin ei muuta pysty syömäänkään. Näin siis ainakin viime kerralla..
 
Mulla myös multivita raskaus&imetys sekä sit foolihappo erikseen sinne rv.12 asti. Ruoka-ainerajoituksia oon yrittäny muistella ja täältä palstaltaon hyvin saanu jo ohjeistusta mitä saa ja mitä ei..:wink Vadelma oli semmonen mitä piti tarkistella ku uutta satoa odottelen jo lujaa et pääsee poimimaan.. Kotimaista siis saa syödä muttei ulkolaisia keittämättä ja taitaa päteä kaikkiin marjoihin sama sääntö.
 
Onko se mikä sen foolihapon määrän suositus? Mietin että onko mulla mennyt jotain ohi kun syön pelkkää sitä raskaus ja imetys- multivitaa enkä ota sen päälle foolihappoa. Eikö se sisällä sitä? Apua ainakin niin oon muistellu, äkkiä tarkastamaan! ->
 
Juu eli on 500ug foolihappoa noissa. Mites ku luin ja muistelin esikoisenkin ajalta, että foolihappoa pitäs syödä vaan ekan kolmanneksen ajan, mut sit kun sitä noissa raskausvitamiineissa kuitenkin on. Kyllä mä muistaakseni niitä koko raskauden viimeksi söin.
 
Joo, on niis raskausmonivitskuis tarpeeksi foolihappoa.:) Mä aloitin vaan ekana foolihapon käytön vähä ennen ku plussasin (ku en muistanu/saanu aikaseksi hommattua niitä heti ku yritys alkoi..), niin otan molempia sit tän ekan kolmanneksen ajan.:)
 
Takaisin
Top