Ravitsemussuositukset, vitamiinit yms. terveysasiat

Joo, täällä nuo d-vitamiinisuositukset on kyllä todella matalat. Itse söin jossain vaiheessa 50μg päivässä, mutta kesäaikaan, ja nyt raskausaikana taidan ottaa sen mitä suositellaan. Lapselle olen antanut sen suositellun 10μg, mut pitäisköhän talviaikaan antaa kaks tablettia...

Voi kun muut osaa ottaa niin rennosti noiden juustojen kanssa. Kaikista vaikeinta mun mielestä on mennä kylään ja syödä jotain juustokakkuja, kun stressaan että onko niitä säilytetty kannen alla ja millon tehty plaaplaa... Ärsyttää!:banghead: Ja sit jossain juhlissa, kun ei tiedä kuinka kauan kakut on seissy pöydässä, ja just onko ollut ilman kantta jääkaapissa. Pitääkin olla tämmönen hysteerikko tässsä asiassa.:sad001
Onhan se listeria harvinainen, ahistaa vaan ku oon varma että just minä sen mun tuurilla saan ku syön jotain juustoa.:D
Yhdellä tutulla oli salaattia tarjolla, jossa jotain salaattijuustoa. Tuoreena oisin muuten syönyt, mut ei tehnyt yhtään salaattia mieli. Mut sit se salaatti laitettiin yön yli ilman mitäään kantta jääkaappiin, niin eihän sitä sitten enää uskaltanut ees ajatella että söisin seuraavana aamuna.
Noh, onneksi muuten muissa asioissa oon osannut ottaa rennosti.:D juustot on pahin, kun tykkään juustoista ja sitä tuntuu olevan joka paikassa just tuorejuustona kakuissa, salaateissa...
 
Me ollaan menossa tulevana vkoloppuna häihin, jossa tiedän olevan hääkakkuna juustokakkua. En tiedä, uskaltaako sitä syödä.. :bored:
 
Me ollaan menossa tulevana vkoloppuna häihin, jossa tiedän olevan hääkakkuna juustokakkua. En tiedä, uskaltaako sitä syödä.. :bored:

Jos on pitopalvelun valmistamat, niin varmasti on asianmukaisesti säilytetty ja hygieenisesti valmistettu. Ammattilaiset ei ota turhia riskejä, koska kyseessä on heidän työ. Jos on itse tekemät, niin veikkaan että on tehty tiiviiseen irtopohjavuokaan ja kelmut päälle, eli kyllä pitäisin turvallisena. Monesti juustokakut tehdään aikaisemmin pakasteeseen ja nostetaan jääkaappiin sulamaan, niin niitä ei ole edes kauaa ehditty säilyttämään jääkaapissa.
Voisin syödä ilman pelkoa heti kakkutarjoilun alussa, mutta en enäänsen jälkeen kun on ollut pitkään tarjolla tai vaikka seuravana päivänä.
 
Paljolti ollut nyt puhetta pehmeistä juustoista, pitäisi töihin tehdä voileipäkakku. Sain neuvolasta valion "mainoksen" että esim viola tuorejuustoa voisi huoletta käyttää.. jos teen kakun tänään (sisus tuorejuustoa), kuorrutan tuorejuustolla huomenna ja vien tarjottavaksi perjantaina. Uskallanko itse syödä? :D
 
Apua onko meetwursti kielletty? Mites noi tuorejuustot? Neki on pastöroituja niin miksi ei saa syödä? Eikö fetat ja raejuustotki ole pastöroituja? Ekasta odotuksesta kohta 8v ni ei enää muista mitään :happy: Itse ostin just minisun MAMA vitskuja.
 
Eikö Suomessa sentään aika rauhallisin mielin voi salaatin joukkoon heittää pari fetapalaa jne? Mä olen ensikertalainen, mutta ehkä eniten vaikealta tuntuu nämä syömisiin ym. liittyvät jutut. Toki tietyt jutut on selkeesti pannassa, mutta koitan ajatella, ettei tämä homma ehkä sitten fetajuustoon kaadu. Kokonaisvaltainen hyvinvointi ehkä enemmänkin. Miten muut nämä ohjeet kokee? Kiinnostaa kuulla fiiliksiä.
 
Ei se varmaan muuten kaadukaan, mutta jos sattuisi olemaan listeriaa ja siitä seuraisi keskenmeno, niin sitten kaatuisi isosti... Ei kai siinä muuta kuin että tietää riskit ja vaikutukset ja puntaroi sitten niiden mukaan. Ekassa raskaudessa söin muistaakseni fetaa, raejuustoa ja tuorejuustoa mutta en oo varma onko tuo pastöroidusta maidosta valmistettujen pehmeiden juustojen suositus sittemmin tiukentunut, kun muistelin että oli löyhempi silloin 3v sitten. Just söin kyllä fetaa ja raejuustosta en varmastikaan luovu.

Muuten komppaan ihan täysin kokonaisvaltaista hyvinvointia ja monipuolista ruokavaliota, mut sit nää kielletyt aineet ite punnitsen aina sen kyseisen aineen riskin mukaan, esim. listeria vs hieman kohonnut verenpaine painii mun kohdalla eri vakavuussarjassa. Onhan tää vähän tällaista näppäilyä suositusten kanssa, mut onneks lopulta se raskausaika menee aika nopeaan ohi (ja jää vaan imetyasuositukset ihmeteltäviksi [emoji28]).
 
On tiukentunu suositukset. Mäkin pari vuotta sitten muistan että pastöroituja juustoja sai syödä, mutta oisko sit evrilalla kuitenkin ollut suositus ettei pehmeitä juustoja kannattais, ja en sitten itse uskaltanut. Nyt tässä raskaudessa oon koittanut sillä periaatteella, että jos on just avattu juustopaketti tai vasta tehty kakku, jossa tuorejuustoa, niin oon uskaltanut syödä.
 
Totta. Itsekin ehkä tässä ajan kuluessa alkaa miettiä tiukemmin, tässä joka päivä tuntemukset muuttuu. [emoji1] Sitä miettii nyt, että milloin lähiaikoina kukaan saanut Suomessa listeriaa, mutta kuten yllä kirjoitettu niin onhan se silti iso riski. Ja on tätä raskautta yrittänyt sen verran kauan, että toisaalta miksi riskeerata. Itse koitan katsoa mitä syön, pysytellä sallituissa. Mutta jos joku juhlissa antaa lasin skumppaa käteen, niin mielelläni kippistelen yhden kulauksen ja syön mitä pöydästä löytyy. Liha kypsänä ja perusjutut kunnossa totta kai.
 
Onkohan nyt jotain peruuttamatonta tapahtunut kun en ole pystynyt syömään raskausvitamiineja? En muutenkaan tykkää pillereiden nielemisestä ja nyt vielä kun jatkuvasti on etova olo. Olen kyllä yrittänyt syödä monipuolisesti ja terveellisesti, mutta silti mietityttää..
 
Ala sitten tas syömään vitamiineja ku pahoinvointi ei niin vaivaa, niin minä oon ainaki edellisissä raskauksissa tehny.
 
Katruska, tuota en tullutkaan ajatelleeksi. Kiitos vinkistä. Jotenkin niin tottunut, että vitamiinit otetaan aamuisin. Eli äkkiä vaan pilleri naamaan ja unta palloon ennen kuin tulee huono olo :D
 
Mullakin ainakin viikon vitamiinit ottamatta.. Tänään otin hetin ruoan päätteksi. Esikoisesta ne sai oksentamaan kun otti tyhjään mahaan niin nyt pahoinvoinneissa ei oo tehny mieli ottaa.
 
Onkohan nyt jotain peruuttamatonta tapahtunut kun en ole pystynyt syömään raskausvitamiineja? En muutenkaan tykkää pillereiden nielemisestä ja nyt vielä kun jatkuvasti on etova olo. Olen kyllä yrittänyt syödä monipuolisesti ja terveellisesti, mutta silti mietityttää..

Mä en oo vielä edes aloittanut raskausvitamiinejä. Foolihapon aloitin jonkin aikaa ennen raskautta ja sit pahoinvoinnin välttämiseksi/lieventämiseksi plussaamisen jälkeen B-vitamiini lisän. D-vitamiini lisän aloitan taas kesän jälkeen. Ja jos iskee kamala väsy niin syön sitten rauta+c, mutta tsekkaan eka hb neuvolassa. Magnesiumia käytän suihkeena tarvittaessa. Lisäksi en muista läheskään joka päivä otta näitä, niin suurempi hyöty on siitä mitä päivittäin syön.
Mulle ei oo ikinä sopinut monivitamiini valmisteet, ilman raskauttakin etoo. Syön monipuolisesti ja huolehdin että saan ravinnosta tarvittavia vitamiinejä ja hyviä rasvoja ja kuituja jne. En koe että varsinkaan nyt kesällä olis tarvetta syödä purkista vitamiinejä, kun ruokavaliossa ei oo puutteita. Katson sitten syksyllä tilannetta uudestaan.
En usko että mitään peruuttamatonta saa aikaseksi. Vauva ottaa kaiken tarvitsemansa äidiltä ja näitä monivitamiinejä syödään lähinnä sen takia ettei sitten itselle tule puutostiloja, kun joidenkin tarve kasvaa, mutta tuskin vauva kohdalla mitään peruuttamatonta saa aikaiseksi jos ei syö purkista vitamiinejä. Eli hyvinkin voi mennä omaa kehoa kuunnellen ja sitten jos ei purkista voi vitamiinejä ottaa niin etsii siihen sopivia ruokia.
 
Mä taas yritän joka päivä ottaa sen vitamiinin, kun tällä hetkellä niin yksipuolista syöminen pahoinvoinnin takia, vaikka eihän se purkista otettu vitamiini monipuolista ravintoa korvaa.:/ Mutta kyllähän se vauva äidin varastoista tarvitsemansa ottaa, jos jostain onkin puutosta. En vain tällä hetkellä pysty ees ajattelemaan lämmintä ruokaa ja elän lähinnä leivällä, hedelmillä ja viileillä. Hyvinä päivinä joku lämminkin ruoka on mennyt alas.
 
Noista juustoista ja muista ruokasuosituksista, mä ainakin olen tämän kriittisimmän ekan kolmanneksen vähän tarkempi syömisistäni mutta varmaan rv12 jälkeen löyhempi ote :)(salmiakki! :p)
 
Mulla kans aiemmat monivitamiinit aiheutti äklötystä (jo ihan ilman raskauttakin), mutta nyt ostin multitabsin raskausvitskuja, eikä pahoinvoinnista ole tietoakaan. :) Kannattaa siis harkita eri merkin kokeilemista, jos tuntuu oikein tukalalta.

Itse varmaan pyrin parhaani mukaan noudattamaan ohjeita ja suosituksia läpi raskauden, niin ei tarvitse sitten jossitella. Edellisen, keskenmenoon päättyneen raskauden jälkeen ehdin ihan tarpeeksi pohtia, että teinkö jotain väärin. :sorry:
 
Takaisin
Top