Ravitsemussuositukset, vitamiinit yms. terveysasiat

Onko täällä muita vegejä? :) Kiinnostaa, miten yleensä neuvolassa suhtaudutaan kasvissyöntiin vaikka kohta kai se selviää muutenkin...
 
Mä oon kasvissyöjä. Näin raskausaikana etenkin syön kyllä kalaa myös jos on tarjolla. Neuvolassa ainakin ekassa raskaudessa suhtauduttiin hyvin kasvissyöntiin. Enempi meidän esikoisen kasvissyönti vauvasta lähtien huoletti joitain neuvolalääkäreitä (kunnes kuulivat kuinka monipuolisesti syö :) ) mutta oma th on senkin suhteen ollut kannustava koko ajan. Kasvissyöjä- ja vegaanilapsille on omat ravintosuosituksetkin joten sinänsä kyse on neuvolan puolelta lähinnä tiedonpuutteesta jos tulee sanomista. Varmaan tosi neuvolakohtaista tämä!
 
Mä koitan ajatella, että mikäli km tulee, niin siihen ei itse pysty vaikuttamaan. Sitä lääkäri myös painotti km saatuani, että pahinta on alkaa syyllistämään itseään. Ei ole mitään mitä teki väärin tai olisi pitänyt jättää tekemättä. Se vaan on niin, että alkuraskaus on kriittistä ja osa päättyy km. Itseäni helpottaa myös ajatella, että alkio on alkio, ei vielä vauva.
 
Mä oon kasvissyöjä. Näin raskausaikana etenkin syön kyllä kalaa myös jos on tarjolla. Neuvolassa ainakin ekassa raskaudessa suhtauduttiin hyvin kasvissyöntiin. Enempi meidän esikoisen kasvissyönti vauvasta lähtien huoletti joitain neuvolalääkäreitä (kunnes kuulivat kuinka monipuolisesti syö :) ) mutta oma th on senkin suhteen ollut kannustava koko ajan. Kasvissyöjä- ja vegaanilapsille on omat ravintosuosituksetkin joten sinänsä kyse on neuvolan puolelta lähinnä tiedonpuutteesta jos tulee sanomista. Varmaan tosi neuvolakohtaista tämä!

Kiva kuulla! Mä en oo syönyt kalaakaan 13 vuoteen, mutta nyt yritän kuitenkin syödä omegakapseleita. Niistä tulee vaan aina hetkellisesti tosi huono olo, mutta onneksi se menee aika pian ohi. Mukava kuulla, ettei mahdollisesti tarvitse ruveta kauheasti vänkäämään asian suhteen! :)
 
Kiva kuulla! Mä en oo syönyt kalaakaan 13 vuoteen, mutta nyt yritän kuitenkin syödä omegakapseleita. Niistä tulee vaan aina hetkellisesti tosi huono olo, mutta onneksi se menee aika pian ohi. Mukava kuulla, ettei mahdollisesti tarvitse ruveta kauheasti vänkäämään asian suhteen! :)

Ai niin joo! Mulle tuli jossain vaiheessa viime alkuraskautta ihan hirveä lihanhimo :P Kerran piti väen vängällä saada Shelliltä lihapullat ja niistä tuli vain ja ainoastaan ihan kauhea olo :D Kinkkusämpylää muistan myös syöneeni iltapäivänälkään töissä. Ja jonkin viikon elin katkarapunuudeleilla. No onneks se meni ohi, saa nähdä mitä jänniä himoja tällä kertaa iskee. Rautalisää mä nappailin neuvolan ohjeiden mukaan, mutta mulla on ilman kasvissyöntiä ja raskauttakin aina ollut aika alhainen hemppa.
 
Ai niin joo! Mulle tuli jossain vaiheessa viime alkuraskautta ihan hirveä lihanhimo :p Kerran piti väen vängällä saada Shelliltä lihapullat ja niistä tuli vain ja ainoastaan ihan kauhea olo :D Kinkkusämpylää muistan myös syöneeni iltapäivänälkään töissä. Ja jonkin viikon elin katkarapunuudeleilla. No onneks se meni ohi, saa nähdä mitä jänniä himoja tällä kertaa iskee. Rautalisää mä nappailin neuvolan ohjeiden mukaan, mutta mulla on ilman kasvissyöntiä ja raskauttakin aina ollut aika alhainen hemppa.

Haha, apua. :p Kovasti hämmästyn, jos mulla alkaa tehdä lihaa mieli, mutta eihän sitä koskaan tiedä.:grin Kai sitä voi kaikenlaista kummaa mielihalua tulla...
 
Mä olin kans pitkään vege (vieläkin sillee kasvispainotteinen ja lihaa sillon kun se on helpoin vaihtoehto (esim. kylässä en tee asiasta ongelmaa vaan syön mitä on tarjolla) tai tekee oikein mieli). Mulla ainakin hemoglobiinin lasku aiheuttaa näitä lihan himoja niin oon ajatellut että ehkä sekin on vaan elimistön tapa kertoa että mistä on puutetta. :)
 
Me ollaan vegaani, satunnaisesti sekaani perhe. Kotona syödään pääsääntöisesti vegaania ruokaa (aikaisemmin lakto-ovo-vege, mutta lapsella on maito ja kananmuna allergiat). Silloin tällöin mies haluaa kokata jotain lihaa ja välillä ostetaan tuoretta kalaa. Kylässä ja reissussa syödään mitä tarjolla on. Taapero saa syödä mitä itse haluaa ja esim isovanhempien luona syö lihaa, niin oon miettinyt että pitäiskö kotonakin olla useammin lihaa, vaikka en itse siitä pidäkkään.
Nyt raskausaikana pitäis yrittää syödä useammin kalaa ja jos vaikka kananmunia opettelis uudestaan syömään, mut lihaa ei oo tehnyt mieli.
 
Riittääkö et ottaa pelkkää minisun mamaa vai tarviiko vielä lisäksi jotain muuta? Miten noitten leikkeleitten syöminen esim. Kinkku, kalkkuna jne.. Kai niitä sai syödä?
 
Riittääkö et ottaa pelkkää minisun mamaa vai tarviiko vielä lisäksi jotain muuta? Miten noitten leikkeleitten syöminen esim. Kinkku, kalkkuna jne.. Kai niitä sai syödä?

Mä oon syöny omega 3:sta kun en kalaa kovin usein syö :)
 
Mietin myös, kun vatsa kovalla ja aiheuttaa sit haavauman joku nyt on niin pakko käyttää ummetuslääkettä. Pegorion käytössä ja vaikka kuin ohjeessa lukee et sopii raskaana oleville ni silti mietityttää voiko ottaa useemman päivän? Kysyin kyl neuvolasta ja ei sanonut ettei voisi.
 
Mä oon syöny omega 3:sta kun en kalaa kovin usein syö :)
Mäkin söin mut käytiin ekakäynnillä lapsettomuupolilla niin sieltä sanoivat et miksi käytän ja suositteli et lopetan. Eivät pidä sen syömisestä, jos tulee leikkauksia jne niin lisää verenvuotoa.
 
Mäkin söin mut käytiin ekakäynnillä lapsettomuupolilla niin sieltä sanoivat et miksi käytän ja suositteli et lopetan. Eivät pidä sen syömisestä, jos tulee leikkauksia jne niin lisää verenvuotoa.

Mutta sehän vaikuttaa vasta jos lähempänä laskettua vielä syö? Alkuraskaudessa kuitenkin tärkeitä noi omega3 sikiölle niin sillä oon syöny sinne jonneki 7-8kk asti ekassaki. Ei ollu ylimääräistä vuotoa synnytyksessä

Lisäys. Googletin ja vähän parantelin omaa muistia asiasta niin,suositus jättää pari viikkoa ennen. Toki jos ennenaikasuus riskiä niin sitten jättäsin kans pois
 
Muokattu viimeksi:
Nii en tiedä näin mulle sanottiin ja olin ihan suuauki. Kysyi onko joku syy miksi syön ni sanoin et eipä juuri. Suositteli lopettamaan. :hungover:
 
Eikös kalkkunat sun muut vastaavat leikkeleet oo aina täyskypsiä kun on lintua tai possua, joten miksipä ei vois syödä. Monet on savustettu mut kai ne nyt on ihan ok?
 
Mäkin söin viime raskaudessa (ja tässäkin) Omega 3, ja lopetin joskus loppuraskaudessa. Mäkin syön liian vähän kalaa, ja varsinkin nyt kun mikään ei ees maistu, saati sitten joku kala!:depressed:

Suzkip, varmasti voit ottaa Pegorionia, jos ohjeessakin sanotaan, että voi raskausaikana käyttää.:) Minusta noihin voi hyvin luottaa, jos ohjeessa sanotaan että sopii raskaana oleville ja on taatusti paljon tutkittu, kun ummetus niin tavallista raskausaikana.
 
Varmaan pitäis itekkin alkaa syömään tota omegaa mun ei tuu syötyy yhtään kalaa. Esikoisen raskaudessa neuvolassa sanottiin et jos söisin edes kalapuikkoja niin sekin olis jo jotain :D
 
Mäki syön Omega 3:sta ja söin myös edellises raskaudes ihan loppuun saakka. En ees tiennyt ettei suositella loppuraskaudessa :bored:
 
Saako sinappia syödä? Kun tuntuu et kaikki siemenet on kielletty...
 
Myös mangneesiumin syöminen suositellaan lopetettavan lähellä laskettua aikaa kun vähentää lihasten supistelua eli supistukset voi olla heikompia.
 
Takaisin
Top