Meillä sairastetaan erittäin harvoin. Ollaan paljon tekemisissä lapsiperheiden, päiväkotien ja leikkipaikkojen kans, sekä matkustetaan paljon, eli riskit suuremmat. Huolehditaan perusterveydestä ja hyvästä bakteerikannasta, niin niillä vältytään paljolta ja sairastelut lieviä jos tulee.
Ei olla ikinä otettu mitään kausirokotteita, enkä muutenkaan luota uusiin rokotteisiin ja raskauden aikana en halua ottaa mitään. Meillä kaikki rokotteet minimissä, vain ne välttämättömät mitä maailmalla tarvitsee, että voi matkustaa turvallisemmin.
Kausirokotteissa pitää muistaa ainakin kaikki samassa taloudessa asuvat rokottaa, muuten siitä ei ole yhtälailla hyötyä. Usein oon kuullut että rokotteen ottanut on sitten sairastellut koko kauden normaalia enemmän, että riskit on sitten niissä rokotteissakin.
Vastasyntynyt saa hyvän suojan rintamaidosta ja ensimmäisten kuukausien aikana on hyvin suojassa taudeilta. Me lähdettiin 2kk ikäisen kans kuukaudeksi ulkomaille ilman mitään rokotteita. Neuvolasta sanoi myös että kun imettää niin vauva saa siitä hyvän suojan. Kun tultiin reissusta käytiin kylässä perheessä jossa oli pari pv aikaisemmin lapsi kerran oksentanut. Mä aloin yrjöömään seuraavana yönä ja olin ihan pois pelistä vuorokauden ja kuumeessa lisäksi. Just ja just pystyin imettään. Vauvalle ei tullut mitään vaikka olisi voinut kuvitella että tollanen helposti tarttuva tauti olis sitten tullut hänellekkin.