Ravitsemussuositukset, vitamiinit yms. terveysasiat

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja toupie
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Apua:arghh: mä oon juonu nyt 3 päivää putkeen sitruuna inkivääri teetä..auttanu pahaan oloon.. ja just luin et inkivääri on kielletty:sad001 ..onks tää nyt tosi paha juttu

Ei oo paha..täällä myös toista päivää putkeen juonut inkivääri-hunaja-sitruunaa kurkkukipuun, vaikka tiedän että käyttöä ei suositella.
Inkivääriä ei suositella runsaaseen tai pitkäaikaiseen käyttöön, koska silloin se voi olla haitallista sikiölle, mutta mausteena ja satunnaisessa käytössä on ok.
Vielä joitakin vuosia sitten inkivääriä suositeltiin just raskauspahoinvointiin, mutta koska turvallista rajaa ei voida asettaa käytön suhteen, niin se on siirretty vältettäviin.
Turvallisin mielin jatkan tän kurkkukivun yli inkiväärin lipittämistä ja sitten voi pitää taukoa ja jatkaa normaalia käyttöä mausteena.

Vieläkin melkein kaikilla englanninkielisillä nettisivuilla suositellaan inkivääriä raskauspahoinvointiin. Aika omituista, että se on Suomessa sitten kieltolistalla.

Suomessa niin moni juttu taitaa olla "kieltolistalla" varmuuden vuoksi kun tutkimuksia on niin vähän raskausajalta. Ja käsittääkseni taas muualla on kieltolistalla tyyliin joku ananas, kun se voi aiheuttaa keskenmenon, mutta Suomessa ei ole, kun sitä pitäisi syödä tosi paljon että olis haittaa. Näin siis luin joskus, et nyt satavarma ole onko se missään millään kieltolistalla vai okiko ihan höpöhöpöä. Mut tuo vain esimerkki, kyllähän ne taitaa aika paljon vaihdella eri maissa nuo ruokasuositukset.:)

Mua edelleen ihmetyttää salmiakin ja lakritsin täyskielto kun edelleen perustelut alkaa sanoilla "suurina määrinä nautittuna" o_O

Mua edelleen ihmetyttää salmiakin ja lakritsin täyskielto kun edelleen perustelut alkaa sanoilla "suurina määrinä nautittuna" o_O

Mua kehotettiin neuvolassa syömään niitä vähän ku verenpaine niin matala..:p Oon ny sit syöny lakua. :)

Pitäisköhän saada hysteriakohtaus.. Oon nyt ehkä kuutena iltana juonut magnesiumporetta, joka sisältää näitä s-alkuisia makeutusaineita. Eipä käynyt mielessä ennen kuin aloin tsekkailemaan pakkausselostetta.

En siis oikeasti saa hysteriakohtausta :hilarious: Mutta poreet lentää roskiin silti. Ihan vain oman neuroottisuuden takia.

Mua kehotettiin neuvolassa syömään niitä vähän ku verenpaine niin matala..:p Oon ny sit syöny lakua. :)

Lakritsi- ja salmiakkimakeiset sisältävät glysyrritsiiniä, jonka turvallisesta käyttömäärästä ei ole tietoa. Korkea glysyrritsiinipitoisuus nostaa verenpainetta, lisää turvotusta ja voi aiheuttaa keskenmenovaaran ja on mahdollisesti yhteydessä lapsen kehityshäiriöihin.
Pienet annokset (esimerkiksi annos lakritsijäätelöä tai muutama makeinen) eivät ole haitallisia. Evira: https://www.evira.fi/globalassets/vrn/pdf/evira_taulukko1.pdf

Lakritsi- ja salmiakkimakeiset sisältävät glysyrritsiiniä, jonka turvallisesta käyttömäärästä ei ole tietoa. Korkea glysyrritsiinipitoisuus nostaa verenpainetta, lisää turvotusta ja voi aiheuttaa keskenmenovaaran ja on mahdollisesti yhteydessä lapsen kehityshäiriöihin.
Pienet annokset (esimerkiksi annos lakritsijäätelöä tai muutama makeinen) eivät ole haitallisia. Evira: https://www.evira.fi/globalassets/vrn/pdf/evira_taulukko1.pdf

Tiedetään. :thumleft

Juu kyllä mulla on tuo sama ohjelappu saatu neuvolasta... mutta edelleenkin, tiedetään mitä aiheuttaa SUURINA MÄÄRINÄ eikä siltikään kukaan osaa perustella miksi se aiempi pieni määrä on vaihdettu täyskieltoon.

Ja kyllä, käytän maalaisjärkeäni, ihmettelen vain asioita joita kukaan ei osaa perustella kunnolla :joyful:

Pitäisköhän saada hysteriakohtaus.. Oon nyt ehkä kuutena iltana juonut magnesiumporetta, joka sisältää näitä s-alkuisia makeutusaineita. Eipä käynyt mielessä ennen kuin aloin tsekkailemaan pakkausselostetta.

En siis oikeasti saa hysteriakohtausta :hilarious: Mutta poreet lentää roskiin silti. Ihan vain oman neuroottisuuden takia.

Mulle tuli muuten vähän paha mieli siitä että ravinto-ohjeessa on sallittu aspartaami, koska mun mielestä se on se kamalista kamalin myrkky :sorry: itse vältän keinotekoisia makeutusaineita, steviajohdannaisia ja xylitolia sisältäviä tuotteita oon harvakseltaan käyttänyt. Aspartaami ja asesulfaami-k on mulle sama ku syömäkelvoton :wideyed:

Mulle tuli muuten vähän paha mieli siitä että ravinto-ohjeessa on sallittu aspartaami, koska mun mielestä se on se kamalista kamalin myrkky :sorry: itse vältän keinotekoisia makeutusaineita, steviajohdannaisia ja xylitolia sisältäviä tuotteita oon harvakseltaan käyttänyt. Aspartaami ja asesulfaami-k on mulle sama ku syömäkelvoton :wideyed:
Mä kans tutkin noita s-alkuisia ja jossain oli, että jossain muualla ovat yleisiäkin makeutusaineita. Tuli mieleen että tämäkin on case inkivääri uudestaan. Toki suomessa s-alkuisten käyttö on vähentynyt paljon ilmeisesti ja varmaankin syystä. En oikein tiedä mitä mieltä loppupeleissä olen, joten en vain sekoa ja pelästy nyt turhaan. Olen varmasti vahingossa jotain muutakin kiellettyä tarkkuudestani huolimatta syönyt. Maalaisjärki ja kohtuus.

Minkälaisia ravintolisiä olette ensimmäisen kolmanneksen jälkeen käyttäneet/ajatelleet käyttää? Itselläni tuo raskaus multivitamiini on juuri loppumaisillaan ja pohdin jatkanko sillä vaiko en, siinä on foolihappoa jota kai ei ole välttämätöntä ensimmäisen kolmanneksen jälkeen saada..?

Osaatteko sanoa kylmägeelin käytöstä. Netti on täynnä ristiriitasta tietoa. Neuvolassa kysyin ja sanottiin et voi mut sit taas netistä luettuna on kielletty. Unohdin kysyä lääkärissä.

Osaatteko sanoa kylmägeelin käytöstä. Netti on täynnä ristiriitasta tietoa. Neuvolassa kysyin ja sanottiin et voi mut sit taas netistä luettuna on kielletty. Unohdin kysyä lääkärissä.

Varmaan vähän riippuu mihin sitä laittaa. Sen vaikutus on kuitenkin tosi paikallinen. Itse olen käyttänyt huoletta selkään ja niska-hartia seudulle.

Itse käyn fysikaalisessa hierojalla ja juurikin kysyin hierojalta asiaa, niin voi laittaa! Hän on mulle laittanut niskoihin kylmägeeliä aina kun sieltä lähden pois.

Pääsäntöisesti joo niskaan mut alaselkään haluaisin laittaa mutta en oo uskaltanut nyt käyttää ollenkaan. Mietin vaan ku esim ice power geelin nettisivuilla lukee et sopii raskaana oleville niin miten se sit olis kielletty?

Teratologisesta tietopalvelusta noi kylmägeeliasiat myös selviää, jos haluat varmistua, auki taas huomenna 9-12.

Minulle se mammavitamiini teki mahasta niin vaikean tapauksen, että lopetin sen viikolla 11. Soitin neuvolaan, että onko haittaa ja pitäisikö foolihappoa ostaa erillisenä valmisteena. Oli sitä mieltä, että ei. Kuulemma ne ekat 12 vkoa (ja mielellään ennen raskautta) sitä olisi hyvä syödä, mutta ekan kolmanneksen jälkeen ei ole välttämätöntä. Kehotti huolehtimaan riittävästä D-vitamiinin saannista.

Muokattu viimeksi:
Takaisin