Ravitsemussuositukset, vitamiinit yms. terveysasiat

Kannattaa neuvolassa terkkarin ja lääkärin kanssa keskustella jos mietityttää. Itse olen aika rokotemyönteinen ja uskon, että saatavat hyödyt niistä ovat haittoihin nähden suuremmat. Toki kausirokotteet ovat vielä eri asia kuin rokotusohjelmaan kuuluvat rokotteet kuten MPR. Ainahan näin on, että jos rokotuskattavuus on suuri niin se suojelee niitä rokottamattomiakin, mutta jos rokotuskattavuus jää pieneksi niin varsinkin ne rokottamattomat tästä kärsivät - rokotetut sairastaessaankin taudit yleensä saavat ne lievempänä - varsinaisen taudin lisäksi kannattaa aina huomioida myös siitä seuraavat jälkitaudit, jotka voivat olla varsin tuhoisia.. :/
 
Meillä koko perhe ottaa mun astman ja pojan infektioherkkyyden takia Joka tapauksessa ton influenssarokotteen.
 
Ihan ilman muuta otan. Sairastuin 2008 influenssaan jonka jälkitautina kehittyin keuhkokuume, josta toipuminen työkuntoiseksi kesti 3 kk. Sairastumisen myötä keuhkofunktiot heikkeni ja näin sitten kuljetaan astmaatikkona.

Perus flunssavirustahan ei influenssarokote suojaa, mutta turvaa kuitenkin influenssalta. Pääasiallisesti kuitenkin saavat kohdennettua virustyypin rokotteessa hyvin. Olen siis rokotteen ottanut v 2009 alkaen, siis myös sen sikainfluenssarokotteen, ilman haittoja. Työskentelenkin tk:n vastaanotolla influenssapotilaiden parissa enkä siis ole sairastunut tautiin sen 2008 jälkeen. Hyvä kommentti oli aiemmissa keskusteluissa tuo laumaefekti, minkä kattava rokottaminen tuo. Mielestäni kannattaa muistaa että virustsutien otollisimmat leviämipisteet on kaupat. Ruokaa kun pitää saada oli kippee tai ei...
 
Just tänään neuvolalääkärin kanssa puhuttiin influenssa rokotuksesta. Täällä Oulussa ainaki voi halutessaan ottaa osaa tutkimukseen tuohon liittyen. Rokote annettais kun viikkoja kasassa reipas 20 ja sitten vauvan napanuorasta otettas verikoe tutkimusta varten. Suosittelivat terveydenhoitajan kanssa molemmat rokotetta, koska vauva kuulemma ensimmäisen puolen vuoden ajan hyvin suojaton. Pitää lähempänä miettiä osallistuuko tutkimukseen, mutta rokotteen ainakin otan. Miehelle se tulee työn kautta.

Mä vähän ihmettelen tollaista kommenttia terveysalan ammattilaiselta, että lapsi on suojaton ekat puoli vuotta, kun nimenomaan tutkimukset osoittaa että täysimetyksen ajan (yleensä just ekat puol vuotta) lapsi saa hyvät vasta-aineet rintamaidosta ja suoja voi kestää vielä useamman vuoden. Ainoastaan lapsi jota ei imetetä ollenkaan on suojaton ja silloin on hyvä miettiä vastustuskykyä parantavia juttuja.
Meillä siis esikoisen kanssa neuvolassa keskusteltiin paljonkin näistä asioista, koska tiedettiin jo ennen syntymää että 2kk ikäisen vauvan kans lähdetään kuukaudeksi ulkomaille ja mietittiin rokote asiat läpi ennen reissua. Terkkari ja lääkäri olivat molemmat täysin sitä mieltä että rintaruokitulla lapsella ei ole suurta riskiä, kun saa äm kautta vasta-aineet mitä mulla on ja en missään vaiheessa kyseenalaistanut tätä faktaa. Koin turvallisemmaksi matkustaa 2kk ikäisen vauvan kans, joka on ns. turvassa pöpöiltä, entä sitten vuotta myöhemmin 1v2kk kans, joka meni joka paikkaan ja maisteli vähän kaikkea jne.
 
Mä vähän ihmettelen tollaista kommenttia terveysalan ammattilaiselta, että lapsi on suojaton ekat puoli vuotta, kun nimenomaan tutkimukset osoittaa että täysimetyksen ajan (yleensä just ekat puol vuotta) lapsi saa hyvät vasta-aineet rintamaidosta ja suoja voi kestää vielä useamman vuoden. Ainoastaan lapsi jota ei imetetä ollenkaan on suojaton ja silloin on hyvä miettiä vastustuskykyä parantavia juttuja.
Meillä siis esikoisen kanssa neuvolassa keskusteltiin paljonkin näistä asioista, koska tiedettiin jo ennen syntymää että 2kk ikäisen vauvan kans lähdetään kuukaudeksi ulkomaille ja mietittiin rokote asiat läpi ennen reissua. Terkkari ja lääkäri olivat molemmat täysin sitä mieltä että rintaruokitulla lapsella ei ole suurta riskiä, kun saa äm kautta vasta-aineet mitä mulla on ja en missään vaiheessa kyseenalaistanut tätä faktaa. Koin turvallisemmaksi matkustaa 2kk ikäisen vauvan kans, joka on ns. turvassa pöpöiltä, entä sitten vuotta myöhemmin 1v2kk kans, joka meni joka paikkaan ja maisteli vähän kaikkea jne.

Oisko tuossa sitten ammattilaiset miettineet asiaa niin, että jos se imetys ei vaikka syystä tai toisesta onnistuisikaan? Raskauden aikana kun sitä ei voi tietää eikä se pelkkä oma halu riitä aina saamaan imetystä toimimaan..
 
Ihmisellä ei ole luontaisesti mitään vasta aineita influenssaa vastaan ja rokotteesta ne saa. Toki hyvä vastustuskyky auttaa välttämään influenssan mutta lapsi ei siihen edes rinta maidosta saa vasta-aineita jos äitiä ei ole rokotettu.
 
Oisko tuossa sitten ammattilaiset miettineet asiaa niin, että jos se imetys ei vaikka syystä tai toisesta onnistuisikaan? Raskauden aikana kun sitä ei voi tietää eikä se pelkkä oma halu riitä aina saamaan imetystä toimimaan..

Niin. Usein sitä ei huomioida, kun ei voi olettaa että kaikki imettävät, osalta se ei vain onnistu ja osa ei edes halua. Mutta siis minun mielestä tämä olisi silti terveydenalan ammattilaisen velvollisuus kertoa asiasta, jos voivat kertoa sen toisen puolen. Olisi ehdottoman tärkeää ja vähentäis kaikkien äitien huolta ja stressiä vauvan terveydestä jos kerrottais että vauva saa samat vasta-aineet äm kautta mitä äidillä on, eli jos äiti ei itse helposti sairastu, niin todennäköisesti ei vauvakaan. Usein pelotellaan että vauvalla ei ole lainkaan vastustuskykyä ja pitää vältellä kaikkia vähänkään flunssassa tai jälkitaudissa olevia ihmisiä.
Imetys ei ole pelkkä ravinto lapselle ja sen tuomia hyötyjä yritetään tuoda kaikkien tietoisuuteen maailmanlaajuisilla kampanjoilla. Tosi ikävä kuulla että edes täällä jossa terveydestä puhutaan, ei puhuta useinkaan äidinmaidon tuomasta suojasta ja muista hyödyistä. Osittain johtuu siitä että ei haluta asettaa mitään paineita äideille ja annetaan jokaisen tehdä omat päätökset ja valinnat.
En ole siis mikään fanattinen imetyksen puolestapuhuja, mutta muistelen että minulle ei raskausaikana aisasta ja sen hyödyistä juurikaan puhuttu. Aika pitkälle piti kaikesta ottaa selvää itse ja vasta lapsen syntymän jälkeen imetyksestä puhuttiin neuvolassakin.
Mä aloitin nyt itse syömään probiootteja että saan paremman bakteerikannan, ostin tollaisen 150kpl purkin joka sopii päivittäiseen käyttöön. Syön nyt alkuun 1-2kk ja sitten 1kk ennen la aloitan uuden kuurin ja syön purkin loppuun. Niistä on hyötyä sitten mulle ja vauvalle.
 
Puhuttiin lääkärissä nimenomaan influenssasta ja ylipäätänsä rokotuksista. Eihän sillä vauvalla ole mitään suojaa influenssaa vastaan jos mullakaan ei ole, ei siis voi äm:n kautta suojaa saada. (Ja jos rokotuksen ottaa niin ois hyvä että kaikki perheessä sais sen.) Ymmärrän näkökannan, että imetyksen eduista puhutaan liian vähän, mutta kun tähän asiaan se ei oikein edes liity. Vaikka kuinka täysimettäs niin eihän se tommosilta isommilta sairauksilta suojaa ja siksi on rokotteet :)
 
Asiasta imetys. Esikoisen kohdalla annettiin niin ruusuinen kuva imettämisestä ja sen helppoudesta ja siitä että kaikilta tulee kyllä maitoa. Kukaan ei kertonut että se aluksi voi sattua aivan veetusti. Ennen kun tajusin soittaa imetystukeen jonka neuvon sain kaverilta niin olisin lakannut imettämisen siihen kun kotiin päästiin. Siitä pitäis ehdottomasti saada neuvot ja tuki odotus aikana jo. Takkuisen alun jälkeen homma olikin ihan iisiä.
 
Soffii, käsitin tuosta aikaisemmasta kommentista että "on ensimmäisen puolenvuoden ajan hyvin suojaton", ylipäätään suojaton taudeilta kun on määritelty aika noin, että tämä ei liittynyt pelkästään rokotteeseen. Sen takia pisti silmään ja oon kuullut vastaavia muualtakin.
Vastustuskyky ja vasta-aineet kehityvät jo raskausaikana ja niitä voi tehostaa eri keinoin. Ei rokotekkaan anna 100% suojaa influenssaan, mutta rokotteen saanut yleensä sairastaa sen lievänä ja samallain lievänä voi sairastaa jos on hyvä vastustuskyky. Niitä eri virus kantoja on niin paljon, että ei millään voida rokottaa kaikkia vastaan, mutta rokote toki suojaa niiltä yleisimmältä sen kauden viruksilta.
 
Asiasta imetys. Esikoisen kohdalla annettiin niin ruusuinen kuva imettämisestä ja sen helppoudesta ja siitä että kaikilta tulee kyllä maitoa. Kukaan ei kertonut että se aluksi voi sattua aivan veetusti. Ennen kun tajusin soittaa imetystukeen jonka neuvon sain kaverilta niin olisin lakannut imettämisen siihen kun kotiin päästiin. Siitä pitäis ehdottomasti saada neuvot ja tuki odotus aikana jo. Takkuisen alun jälkeen homma olikin ihan iisiä.

Jep, imetyksen hyödyistä puhutaan jatkuvasti mutta se konkreettinen tuki jää valitettavan usein varsin hintsuksi :sad001 Itseä jännitti ekalla neuvolakerralla kun kerroin että mun molemmat rinnat on leikattu (pienennetty) eikä siis mitään takeita imetyksen onnistumisesta. Onneksi neuvolatäti oli avoimin mielin ja ymmärsi miksi olen moisen päätöksen tehnyt niin nuorena. Leikkauksesta tulee nyt joulun alla jo 5v niin voi hyvin olla että maaliskuussa imetys jo onnistuukin (:
 
Suosittelen tosi lämpimästi Imetyksen tuen sivuja ja fb-ryhmää jo raskausaikana (ilmeisesti järjestöjen ei-kaupallisia ryhmiä sai mainita täällä?). Siellä on koulutettuja tukiäitejä vastaamassa kysymyksiin ja näkee et muut kamppailee samojen kysymysten kanssa. Ite löysin ryhmään joskus vauva-aikana ja moneen asiaan on kyllä löytynyt tukea. Esim. neuvolassa ja etenkin lääkäreillä imetystietämys on välillä huteraa, mutta eipä heille niin paljon tätä koulutetakaan.
 
Itselleni iso hyöty kuopuksen imetysongelmien kanssa oli tuon imetystuen fb-ryhmän lisäksi imetystukiryhmän kokoontumiset. Meidän tapauksessa imetystukiäiti vahvisti mun aavistuksen kireästä kielijänteestä oikeaksi. He järjestävät myös imetystuki iltoja odottajille :)
 
Rokotteista kun oli puhe niin kävinpä vihdoin OmaKannasta tsekkaamassa mun uusimpien verikokeiden tulokset, ei ole tämä tyttö sairastanut vesirokkoa :eek: on kyllä vuosikaudet pitänyt tsekata tilanne ja ottaa se rokote mutta ei vaan saanut aikaiseksi, nyt sitten vaan kaikki sormet ja varpaat ristiin ettei lähipiirin mukulat saa vesirokkotartuntaa ennen maaliskuuta (vaikka onhan siihen se estolääkitys) :sorry:

Täytyy sitten synnytyksen jälkeen ottaa heti puheeksi se rokote.
 
Rokotteista kun oli puhe niin kävinpä vihdoin OmaKannasta tsekkaamassa mun uusimpien verikokeiden tulokset, ei ole tämä tyttö sairastanut vesirokkoa :eek: on kyllä vuosikaudet pitänyt tsekata tilanne ja ottaa se rokote mutta ei vaan saanut aikaiseksi, nyt sitten vaan kaikki sormet ja varpaat ristiin ettei lähipiirin mukulat saa vesirokkotartuntaa ennen maaliskuuta (vaikka onhan siihen se estolääkitys) :sorry:

Täytyy sitten synnytyksen jälkeen ottaa heti puheeksi se rokote.

Eikö sitä voi ottaa raskaus aikana?
 
Meillä ekan kohdalla kysyttiin ekassa äitiysneuvolassa et ollaanhan molemmat sairastettu, ja mies kun ei ole niin suosittelivat ottamaan rokotuksen heti. Ei tainnut kyllä ottaa siltikään muistaakseni, pitää taas patistella ottamaan. Ei kyllä ollut puhetta et voiko odotusaikana ottaa rokotetta mutta ainakin neuvolassa ottivat aika vakavasti sen, jännä jos ei teillä ole asiasta neuvolassa puhuttu?
 
Varilrixia ei ainakaan saa antaa raskauden aikana ja lisäksi rokotteen saamisen jälkeen tulisi kuukauden ajan varmistaa ettei tule raskaaksi. En tiedä onko markkinoilla muitakin vesirokkorokotteita, mutta epäilisin, että sama ohjeistus näissäkin on. 20 raskausviikkoon asti kai vesirokkoon sairastuminen aiheuttaa ne vakavimmat riskit, loppuraskaudesta riskit on pienempiä..
 
Jep ei anneta raskausaikana, kaveri ainakin joutui kuopusta odottaessa ottamaan estolääkityksen kun esikoisen tarharyhmässä oli vesirokkoa liikkeellä.
 
Onko muilla vaikeuksia salmiakin kanssa..? :arghh: Välillä tulee vähän syötyä mut paras olis kai suuria määriä vältellä.. :wideyed:
 
Onko muilla vaikeuksia salmiakin kanssa..? :arghh: Välillä tulee vähän syötyä mut paras olis kai suuria määriä vältellä.. :wideyed:

Kyllä mie syön salmiakkia. Neuvolassakin sanoivat että kun verenpaine ei ole korkea niin voi välillä vähän syödä. Tiedän että uusissa tutkimuksissa on todettu muutakin haittaa enkä nyt jokapäivä - edes joka viikko sitä syö.
 
Takaisin
Top