Ravitsemussuositukset, vitamiinit yms. terveysasiat

Minkälaisia ravintolisiä olette ensimmäisen kolmanneksen jälkeen käyttäneet/ajatelleet käyttää? Itselläni tuo raskaus multivitamiini on juuri loppumaisillaan ja pohdin jatkanko sillä vaiko en, siinä on foolihappoa jota kai ei ole välttämätöntä ensimmäisen kolmanneksen jälkeen saada..?

Mä jatkan raskauvitskuilla koko raskauden, tein viimeksi niin :)
 
Itsekin olisin mielelläni syönyt vaikka koko raskauden ajan, mutta kun ei maha kestänyt, niin pitää yrittää saada ruoasta kaikki tarvittava. :)
 
Itse syön foolihappoa, d-vitamiini ja c-vitamiini. Tämän lisäksi maitohappobakteerit. Pakko sanoa että ovat auttaneet turvotukseen ja pahimpaan mahajumiin! On ollut raskausmultivitat käytössä, mutta mullakin tuli paha olo niistä. Varmaan toi rauta. Niin, ja kalkkitabletin otan jos jostain syystä en ole maitotuotteita käyttänyt sinä päivänä.
 
Multitabsin raskausvitamiinin ajattelin pitää synnytykseen saakka. Lääkäri määräs mut 1. Kolmanneksen siihen vielä lisäämään 1-2 foolihappotablettia, mitä kyllä ihmettelin... No kiltisti oon syönyt. Nuo käytän loppuun. Lisänä jatkuu vielä kalkki-d, jota muutoinkin käytän kun vähänlaisesti maitotuotteita menee. Nyt piti hakea rautalisää, kun hb tipahtanut 147 tasosta 110 ja juukelinmoinen virranvähyys, johon ei nukkuminen auta
 
Minäkin oon syönyt tuota multivitan raskaus- ja imetysajan vitamiinia. Ristiriitaisia ohjeita olen saanut kestosta...saako/pitääkö syödä koko raskausaika? Neuvola seuraavan kerran parin viikon päästä niin voin kysyä sielläkin :)
 
Apteekista kyselin suosituksia mitä ravintolisää kannattaisi käyttää nyt kun toisella kolmanneksella ollaan menossa, mutta eipä se työntekijä ainakaan kovin kummoisia osannut sanoa :D Sanoi vaan et voi olla hyvä jatkaa tuolla mitä on tähänkin asti käyttänyt niin tehdään sitten niin.. Oon kyllä viime aikoina vähän huonosti ravintolisän käytön muistanut kun en pahoinvoinnin pelossa sitä enää aamulla ole uskaltanut ottaa..
 
Apteekista kyselin suosituksia mitä ravintolisää kannattaisi käyttää nyt kun toisella kolmanneksella ollaan menossa, mutta eipä se työntekijä ainakaan kovin kummoisia osannut sanoa :D Sanoi vaan et voi olla hyvä jatkaa tuolla mitä on tähänkin asti käyttänyt niin tehdään sitten niin.. Oon kyllä viime aikoina vähän huonosti ravintolisän käytön muistanut kun en pahoinvoinnin pelossa sitä enää aamulla ole uskaltanut ottaa..

Minä otan raskausvitamiinitabletin ennen nukkumaanmenoa :)
 
Mulla tulee illalla otettuna aina huono olo vitamiineista vaikka ottaisin täyteen mahaan. Onneksi tajusin kokeilla aamupalan jälkeen ja siinä ne menee ihan hyvin.
 
Mäki oon yrittänyt et illalla ennen nukkumaanmenoa ottaisin, mutta niinhän se vaan tuntuu unohtuvan :D
 
Nyt tarvisin jeesiä. Mulla oli ihan tavis multivitat käytössä ennen raskautta ja neuvolassa sanottiin et kun olin niitä ostanut pari purkkia niin voin ne syödä loppuun eka. Nyt sitten pitäisi aloittaa se mammavita, mutta mitä noista suosittelisitte? Tämän lisäksi mun pitäisi aloittaa lisärauta, koska hb laskenut ja punasolujen erittelyarvot oli liian alhaiset.. mutta sitten itse ongelmaan. Mun oksennusrefkeksi on erittäin voimakas, en kestä yhtään mitään pahoja makujakaan ja tuo raudan maun tulo esim aamulla suuhun aiheuttaa välittömän oksentamisen.. (aiemmissa raskauksissa käytössä retafer, obsidan ja maltofer tipat) ja nuo kaikki on siis nounou. Neuvolasta unohdin kysyä, että mitäs mä nyt sitten söisin, että saisin hb:n nousemaan ja saattaisin vaikka taas jaksaakin jotain. Mitä te siis syötte?
 
Mulla käytössä Minisun Mama. Vertailin niitä apteekissa ennen ostoa ja tuossa oli mielestäni kaikki mahdollinen vitamiini ja sit siinä on lisäksi rautaa. Ja tais olla hinnaltaankin etuisampi kuin muut,muistaakseni. :-)
Rautaa en erikseen syö,koska hb oli ihan ok.
 
Noissa mammavitamiineissa yleensä on rautaa. Ei tosin niin paljon kun pelkissä rautatabuissa. Mites jiku nestemäinen esim luontaistuotekaupasta? Esim floralita tai ferrofortte? Ite en oo kokeillu mutta molemmista oon kuullu hyvää.
Näitä saa ainakin netistä tilaamalla hyvinvoinnin tavaratalosta ja varmaan life myymälöistä. Ehkä jopa apteekista.
 
Mulla käytössä Minisun Mama. Vertailin niitä apteekissa ennen ostoa ja tuossa oli mielestäni kaikki mahdollinen vitamiini ja sit siinä on lisäksi rautaa. Ja tais olla hinnaltaankin etuisampi kuin muut,muistaakseni. :)
Rautaa en erikseen syö,koska hb oli ihan ok.

Mulla oli siis hb 110 ja mietinkin, et täytynee sen vitamiinin lisäksi ottaa vielä rauta, kun noissahan se raudan määrä on tosi vähäinen näihin pelkkiin rautavalmisteisiin nähden. Hitsit, kun näitäkin on miljoona :wideyed:
 
Noissa mammavitamiineissa yleensä on rautaa. Ei tosin niin paljon kun pelkissä rautatabuissa. Mites jiku nestemäinen esim luontaistuotekaupasta? Esim floralita tai ferrofortte? Ite en oo kokeillu mutta molemmista oon kuullu hyvää.
Näitä saa ainakin netistä tilaamalla hyvinvoinnin tavaratalosta ja varmaan life myymälöistä. Ehkä jopa apteekista.

Hei kiitos ! Mulle ei luontaistuotteet tullu edes mieleen ! En myöskään pysty käyttämään mitään, mikä maistuu pahalle :yuck: Kiva olla vähän hankala tapaus, kun ei ne apteekissakaan oo koskaan ennenkään ymmärtäneet, et siinä menee kaikki vitamiinit hukkaan jos oksennan samantien..
 
Jos rautaa aiot syödä erikseen, osta raskausvitamiinit jossa on kalsiumia eikä rautaa. Turhaa syödä päällekkäin ja saat sitten sitä kalkkiakin, kun kalkkia ei voi laittaa samaan tabuun imeytymisen takia. Kannattaa huomioida myös ettei ota rautalisät yhtaikaa multivitan kanssa sitten. Mulla oli joskus käytössä joku apteekista ostettu juotava. En nyt tietenkään muista minkä niminen. Olisiko ollut toi Ferroforte tai Ferronol? Kivan makuinen minun suussani ainakin. Ferronol omien sanojen mukaan ei pistä pakki sekaisin enkä kyllä silloin mitään huomannut. Toisaalta en silloin ollut raskaana. :)
 
Onko kukaan teistä käynyt ottamassa influenssa rokotusta? Mulle suositeltiin viime neovola käynnillä. Nyt mietin hakisinko sen?
 
Just kun lapsi flunssassa, eikä sitä flunssaakaan toivo itselleen saavansa, niin aion ottaa rokotteen. Pitää kysyä ensi neuvolassa. Otin viime raskaudessakin. Ikinä en muista että olis influenssaa mulla ollut, mut kyllä raskausaikana haluan sikiötä suojata, enkä halua ottaa riskiä että just nyt ae influenssa mulle tulis. Lapsenkin kanssa kerhoja kierrellään, niin kyllä niissä varmasti pöpöt jyllää.
 
Onko kukaan teistä käynyt ottamassa influenssa rokotusta? Mulle suositeltiin viime neovola käynnillä. Nyt mietin hakisinko sen?

Otan kyllä ja olen pitkään ottanut joka vuosi. Raskaanaolevat kuuluu riskiryhmään ja influenssa/sen jälkitaudit voi olla sikiölle vaarallisia ja myös äidille rajumpia. Riskiryhmät ja niiden perheenjäsenet saa ilmaisen rokotteen neuvolasta.
 
Täällä ottaa koko astmaatikkoperhe. Sairastin edellisen raskauden aikaan sikainfluenssan ja olin varma, että en selviä siitä - aivan kauhea tauti !
 
Takaisin
Top