Ravitsemussuositukset, vitamiinit yms. terveysasiat

Mä oon itse aika hyvin saanut välteltyä niin salmiakkia ja lakritsaakin - kovasti kyllä tekisi mieli, mutta olen onneksi saanut itseni hillittyä kun ei olla kotiin hankittu.. :)
 
Pari kertaa oon syönyt salmiakkia :) mulla on radi niin halusin jotain sokeritonta karkkia ja löysin sokeritonta salmiakkia! Toi oli ihan tommonen pieeeni pussi, n. Viikko sitten ostin ja välillä tässä viikon sisällä oon niitä napsinut ja mietin kehtaisko tänään syyä loput :D ei kummiskaan tuu usein syötyä muuten
 
Kyllä mä oon ihan normaalisti syönyt salmiakkia ja lakritsia, jos on mieli tehnyt. En nyt ehkä ihan yhtä suuria määriä kerrallaan, kuin aikaisemmin. En juuri tykkää muista karkeista, niin pitäis olla ilman karkkia jos välttelis kokonaan salmiakkia ja lakuja. Sirkusaakkoset on mun lemppari tällähetkellä ja pandan kaura lakut.
Välillä saattaa olla kuukausiakin etten syö yhtään karkkia, mutta sitten tulee taas kausia että tekee mieli joka viikko ostaa vähän jotain karkkia ja aina ne on jotain missä on salmiakkia edes puoliksi.
 
Mulla on kyllä muuten herkuttelu lähtenyt hieman lapasesta, pitäisi yrittää taas ottaa itseään niskasta kiinni ja jättää karkit sinne kaupanhyllyyn. Paino onneksi ei ole lähtenyt vielä hurjasti nousemaan, mutta ei tuo jatkuva sokerin syöminen hyvästä ole itselle eikä vauvalle..
 
Mulla kans koko ajan tekee mieli makeaa, mutta oon rajannut viikonloppuihin herkuttelun, mutta vois sitä nyt edelleen vähentää. Varsinkin nyt kun ollut monia lastensynttäreitä ja ollut semmosia herkkuja tarjolla että tekis aina mieli vetää kunnon överit, ei kyllä kärsis enää sen lisäksi kotona herkkuja syödä. Mulla ei yleensä ole tämmöistä makean nälkää kuin nyt on ollut. Mut joo, vaikka paino ei ole mullakaan paljoa noussut, niin ei se hyvää tee liikaa herkutella.
 
Onko muilla vaikeuksia salmiakin kanssa..? :arghh: Välillä tulee vähän syötyä mut paras olis kai suuria määriä vältellä.. :wideyed:

On! Kyllä mulla tulee pari karkkia syötyä sillon tällön, kun tekee niin mieli. Imeskelenkin sitten aina oikeen antaumuksella viimeseen pisaraan
 
Mä oon kyl kans syöny salmiakkia.. Irtokarkit on mun heikkous enkä saa pidettyä niistä salmiakeistakaan näppejäni erossa.. Mulla on ehkä muutenki aina ollu sellanen periaate et kaikkea kohtuudella niin hyvä tuloo ja hengis selvitään :-D
 
Minulla. Itse asiassa en ollut ennen raskautta tajunnut, että syön lakua ja salmiakkia ihan säännöllisesti ja eniten kaikista karkeista. Silloin tällöin olen vähän syönyt.

Tämä. Tuli ihan järkytyksenä, kuinka paljon salmiakki- ja lakukielto vaikuttaa herkkuhetkiin. :wideyed: Työpaikan kahvipöytään oonki sit kantanu namuja jatkuvasti, kun epähuomiossa ostelen kiellettyjä. :hilarious: Itse en syö mustia karkkeja nyt ollenkaan, koska koen sen stressittömämpänä kuin määrien miettimisen.
 
Kyllä mä oon ihan normaalisti syönyt salmiakkia ja lakritsia, jos on mieli tehnyt. En nyt ehkä ihan yhtä suuria määriä kerrallaan, kuin aikaisemmin. En juuri tykkää muista karkeista, niin pitäis olla ilman karkkia jos välttelis kokonaan salmiakkia ja lakuja. Sirkusaakkoset on mun lemppari tällähetkellä ja pandan kaura lakut.
Välillä saattaa olla kuukausiakin etten syö yhtään karkkia, mutta sitten tulee taas kausia että tekee mieli joka viikko ostaa vähän jotain karkkia ja aina ne on jotain missä on salmiakkia edes puoliksi.

Mulla on vähän sama. Välillä oon syönyt, mutta en tietentahtoen ostanu salmiakkia, paitsi irtokarkeissa sitte. [emoji85]
 
Oon kans aikamoinen karkinsyöjä ja noin kerran kuussa tulee ostettua irtokarkkeja. Nyt raskausaikana olen syönyt muutaman kerran salmiakkia ja lakritsia, mutta selkeästi olen vähentänyt sen syömistä. Tuossa kun lueskelin THL:n suosituksia ja siellä sanottiin, ettei lakritsia ja salmiakkia suositella raskaana olevalle, kuin vain hyvin pieniä määriä, kuten muutaman karkin verran, niin päätin, etten nyt enää loppuraskauden aikana syö noita. Luulisin, että voin olla ihan hyvin ilmankin lakritsia, mutta ehkä jossain vaiheessa tulee kova salmiakin himo.
 
Mulle tosiaan sillon aikaa sitte th sanoi että syö lakia/salmiakkia vähän kun verenpaine on niin tosi matala.. Vähä sitä tuli sillon maisteltua (en oo mustien karkkien ystävä), mut nyt oon tyytynyt kahviin ja vichyihin verenpaineen kohottajana. Jostain kun luin että laku/salmiakki edistää stressihormonien eritystä istukasta vauvaan, mutta tällä hetkellä tuntuu siltä että oon niin stressaantunut muutenki että yks-kans lakua sitä enää muuta miksikään.. Muutenkin nyt alkanut joku alakuloisuus. Kaikki taas vaan itkettää ja tuntuu pahalta, mut pistän hormonien piikkiin tän.
 
Itse en hirmuisesti uskalla lakuun ja salmiakkiin koskea verenpainetautidiagnoosin vuoksi, vaikkakin nyt koko raskauden onkin lääkitys ollut pois matalien rr-lukemien vuoksi. Naureskelinkin, että nytkö se parannuskeino naisten verenpainetautiin löyty :)
 
En lähtenyt nyt alusta lukemaan onko tästä ollut jo puhetta. Mites noi majoneesti. Onko ne keillettyjen listalla vai ei? Kävin just hellossa ja tajusin syödessäni hampparia et on täynnä majoneesia. En siis tiennyt onko käytetty raakaa kananmunaa :dead:
 
Kyllähän majoneesissa käytetään raakaa keltuaista... Joissian majoneesituubeissa lukee että on pastöroitu, mutta itse en ole niihinkään lähtenyt just kun pehmeät juustotkin on kielletty vaikka olisi pastöroidusta maidosta tehty. :sour: Mutta Suomessa sairastumisriski on niin häviävän pieni että en lähtisi panikoimaan, sattuuhan noita lipsahduksia paremmissakin piireissä. :p

Hesessä ainakin on saatavilla vegaanimajoneesi, mutta sitten tajusin että onhan niissä hamppareissa usein se sulatejuustoviipalekin niin meni vaikeaksi. o_O Eli kun mies haluaa välillä Heseen niin ite oon sillä soijatortillalinjalla, se kun on tyystin vegaaninen tuote niin ei tarvi erikseen olla pyytämässä mitään tuunauksia. Eikä kyllä juustoton ja majoneesiton hamppari hirveästi houkuttelekaan...
 
Mä oon hesen ja mäkkärin hampurilaiset syönyt hyvällä omalla tunnolla juustoineen ja majoneesineen päivineen. Luotan siihen että kun on pastöroitu, niin uskallan syödä. :) Ja en mä muista missään törmänneeni että majoneesi olisi nitten raakojen keltuaisten vuoksi kiellettyjen listalla, että kai se pastörointi riittää. En tiiä, ekassa raskaudessa stressasin tätäkin, nyt en niinkään. Varmaan kun ekassakin raskaudessa niitä söin, niin tullut joku luotto siihen että kyllä niitä uskaltaa syödä. :D
 
Kysyin neuvolasta tänään niin saa syödä ja yllätys oli myös, kun joka puolella lukee ettei meetvurstia saa syödä ni neuvolan täti katto mua tyhmänä ku kysyin. Hänen mielestä saa syödä, miks ei?
 
Oioi, eipä tullut mieleen tuo majoneesiasia. Sitä ja aiolia on muutes melkein kaikissa ihanissa salaateissa, panineissa ja hampurilaisissa, joita todellakin tykkään syödä :hungry:. Onneksi nyt alkuraskaus oli sen verta väsynyttä ja kiireistä, ettei tullut oikein ulkona syötyä ja töissäkin olen syönyt omia eväitä. Nyt tässä lähiaikoina on muutamia juhlia ja risteily, joissa varmasti tulee vaikeuksia, kun ei voi valita kaikkia herkkuja lautaselle :sad001 Pitääkin kysellä sit onko juustot ja majoneesit pastöroituja, niin josko sit jotain uskaltaisi syödä.
 
Aika monissa majoneeseissa käytetään keltuaisjauhetta, samoin esim. Caesar-salaatinkastikkeessa. Niissä en usko et voi ees olla mitään. Ja eikö sulatejuustoa saa syyä? Mää jostaki luin että kun se on hyvinki kuumennettua jo valmistusvaiheessa.
 
Takaisin
Top