Mä siirryin 6v sitten tokan keskenmenon jälkeen (lueskeltuani mikä kaikki voi aiheuttaa lapsettomuutta) lähes kaikessa myrkyttömiin tuotteisiin ja pikkuhiljaa aloin siirtymään luonnonkosmetiikkaan (jos joku tuote loppui, niin korvasin sen luonnonkosmetiikalla). Jossain vaiheessa aloin käyytämään cosmethic appia, niin oli helppo ostaa turvallisia tuotteita.
Nyrkkisääntönä se, että kaikkea mitä mitä meillä kotona käytetään ja mitä kosmetiikkaa käytän, niin on myös turvallista "syödä". En nyt tarkoita että kukaan niitä oikeasti söisi, mutta esim kaikki kodin pinnat pestään myrkytömästi ja jos joku niitä nuolee, niin ei ainakaan oo mitään myrkkyjäämiä. Myöskin kun käytän suihkutettavia pesuaineite kylppärissä ja keittiössä niin mietitytti että mitä kaikkea niiden mukana hengittää.
Esikoisen raskauden alussa heitin sitten kaikki sellaiset tuotteet menemään joita en olisi raskaus aikana käyttänyt ja siirryin täysin luonnonkosmetiikkaan sekä lopetin kynsienlakkaamisen kokonaan. Nykyään ehkä lakkaan pari kertaa vuodessa kynsiä ja kaikki kynsilakat on vaihtunut vähemmän myrkyllisiin, mutta raskaus aikana en oo käyttänyt vielä niitäkään.
Ajattelin silloin että ihan kaikki kemikaalit voi mahdollisesti mennä lapseen ja sellainen tuote mitä en lapsen iholle laittaisi, en myöskään laita sitä itselleni. Ripsiväri, kulmakynä ja aurinkopuuteri oli poikkeuksia ja niitä käytin satunnaisesti, jos halus vähän freshimmältä näyttää kun menin jonnekkin. En ole ikinä ollut mikään kosmetiikan suurkuluttaja, mutta kuitenkin tykkään käyttää kivoja tuotteita ja nykyään panostan laadukkaaseen luonnonkosmetiikkaan ja myöskin silloin tällöin teen jotain kotikosmetiikkaa itse.
Hiusten värjäämisen olin jo lopettanut aikaa sitten, kun mun hius on jotain erikoista laatua, jossa ei pysy juuri mikään kestoväri. Ennen plussaa haaveilin että kävisin kampaajalla kasvivärjäämässä, mutta en nyt viitsi, kun hormoonit saattavat vaikuttaa ja ei ole mitään akuuttia tarvetta, kun oma väri on ihan ok.