RaskausOireita

Mulla oli töissä käytössä Birkkarit.. Silti tuli ajoittain jalkakipuja (vaikka lisäkiloja oli max 6 työssäoloaikana ja treenasin normaalisti..) Kompressiosukat koin hyvin auttaviksi työssä ollessa.
Mutta se on hyvä, kun löytää jtn mikä helpottaa. Osais vaan käyttää ja toimia "oikein"..
 
Viimeyönä nukkuessa vasemmalla kyljellään maha oli siltä puolen aivan sairaan arka, enkä pystyny edes kääntymään selälleen kun sattu niin helkutisti. Tuota kipuilua ollu jo pitemmän aikaa aina silläpuolella kummalla nukkuu, mut ei ihan noin kovana. Ulko reisiä myös särkee hulluna aina joka yö.
 
Tiedättekö... Mua ärsyttää! Mä oon lotrannu bio oilin ja rasvojen kanssa päivittäin viikolta 16. Siitäkin huolimatta, että bio oilin teho raskausarpien ehkäisyssä on kyseenalainen.. mutta mitkäs ne mun kylkiin on ilmestynyt viikon sisään. Aiemmin vain reisissä vaaleita raskausarpia, mut nyt mä repeilen ihan kunnolla :sad001 ja sitä se iho tuntuukin, todella kiristävältä. Surku sentään :depressed:
 
Eipähän niiltä raskausarvilta voi rasvailulla/öljyämisellä välttyä vaan se on se oma ihotyyppi joka ne saa aikaan. :sad001 Itse olen epäsäännöllisen säännöllisesti rasvaillut sillä sun tällä (korkean rasvapitoisuuden) rasvalla kutinan tai kuivuuden ilmaantuessa ja välillä suihkun jälkeen, eikä vielä ainakaan ole raskausarpia tullut. Onhan tässä vielä aikaa niillekin ilmestyä...
 
Mulla ei oo pitkään aikaan masu kutissu, oli jossain vaiheessa ihan kammottavaa. Enkä ees säännöllisesti oo nytkään rasvaillu, oon aina ollu vähän huono siinä hommassa. Mahaan oon käyttäny perusrasvoja mut järkyttävän kuiviin tisseihin oon käyttänyt tota bio oilia. :) Tisseihin tullut valkosia juovia jotka vähän "venyttämällä" näkyy, mut niitä on ollu ennestäänkin jo..
Ja piti vielä avautua tästä kauheesta olosta. Tuntuu että koko aika olo vaan pahenee loppua kohden niin henkisesti kun fyysisesti. Tulee ihme kohtauksia ihan yhtäkkiä, esim tänä aamuna ihan hyvä olo herätessä kunnes aamupalaa syödessä meinaa oksennus lentää ja se huono olo jatkuu sit melkein koko päivän. Ei ihan niin pahana mut semmonen vellova paha olo. Oon pariin otteeseen luullu että iskee joku mahatauti mut ei.. Ihan itkut piti äskenkin vääntää kun on niin paha olo kaikinpuolin, eikä nää supistukset ainakaan auta mitään.
 
Ymmärrän, että oman kehon muutokset surettaa tai järkyttää ja kaikki ei vaan palaa enää ihan entiselleen raskauksien ansiosta. Olen itse pärjännyt muutosten kanssa sillä, että miellän arpeni kunniamerkeiksi eletystä elämästä. En ala väittää niitä kauniiksi. Mutta naisen elämästä jää jälkiä. Välillä tahroja, välillä arpia. Välillä koskee mutta enimmän aikaa sitä on kuitenkin kiitollinen ja onnellinen.
 
Mullekkaan ei vielä oo tullu yhtään arpia. Oon tunnollisesti aina aamuin illoin rasvannu aqualan L ja aqualan oililla ja tuntuu että on niistä kyllä ollu apua. Välillä tuntunu et ihoa kiristää just sen tuntusesti et repee, mut rasvaamalla kiristävä tunne menee ohi. Kyllä mulle on joskus vuosia sitten tullu muutamia arpia painon nousun myötä, mut ei yhtään nyt raskausaikana. Varmasti paljon ihotyypistä on kiinni, mut uskon että omat rasvailut on auttanut :)
 
Mullakaan ei vielä ole arpia, mä kyllä luulen että sisäisellä rasvauksella on enemmän merkitystä kuin ulkoisella, eli syömällä hyviä rasvoja muutenkin pysyy ihokin kimmoisana :rolleyes: Minä lotraan myös kyl joka suihkun jälkeen järjettömät määrät kookosöljyä ihan koko kroppaan :grin

Mutta onkos kukaan muu saanut rannekanavaoireyhtymää kiusakseen?
Minä olen viikon kärsinyt hirveistä kivuista ranteissa ja ne ihan lonksuukin välillä, mutta lähinnä sattuu vain paljon. Oon miettinyt kaikenmoisia syitä mut tämän aamun googlettelu kertoi että tää on ihan "normaali raskausoire", siis en oo koskaan kuullutkaan. Nyt toivon että tää jää sitten synnärille, kaikil ei oo jääny. Mies toi mulle tukisiteet ja nyt yritän pitää niitä edes välillä ranteissa, ei ainakaan nyt satu yhtään.
 
Mulla ei vielä näy yhtään raskausarpea, eikä iho ole kiristävältä tuntunutkaan. Olen öljynnyt tunnollisesti lähinnä bio-oililla, jonkin verran muillakin, aikalailla kahdesti joka päivä. Ja ainakin vatsan iho tuntuu ihanan pehmeältä ja hyvinvoivalta, kun kaikkialta muualta iho on tosi kuiva ja kämmenselät hilseileekin pahasti. Jos todella vältyn raskausarvilta, olen vahvasti sitä mieltä, että rasvailulla on paljonkin merkitystä (tai ainakin voi olla), koska muualta olen kyllä yltäpäältä raskausarvissa teini-iän jäljiltä, eli ihotyyppi ei kyllä ole pelastamassa mitään. Tiedänpähän tehneeni kaikkeni, ja jos arpia silti tulee, en niille mitään voinut :)
 
Mulla on kans rannekanavaoireyhtymä ja oireet pahempia nyt. Eli periaatteessa ihan normaalia raskausaikana pahenevaa muuta vaivaa. Hoitona on suht pieni leikkaus, mutta raskausaikana niitä ei yleensä leikellä. Oireet kyllä vähän helpotti raskauden jälkeen, mutta ei se tilannetta kokonaan parantanut. Leikkaus olis siis jossain vaiheessa suunnitelmana, mutta milloin ehtii olla käsi paketissa kun on pieniä lapsia... siinä isompi ongelma!
 
Loppuraskauden turvotus pahentanee rannekanavaoireyhtymää. Ja siitä nestekertymästä osa on ihan luonnollista nestemäärän lisää, jota elimistö kerää ehkäistääkseen nestehukkaa synnyttäessä. Ikävä vaiva mutta lievittyy kyllä pian. :wink
 
Mulla on tosi paljon raskausarpia, mutta aika vaaleita. En valita. Tämä raskaus oli minulle niin pitkän ajan toive. Eikä minun enää tartte olla nuori ja nätti :happy:
 
Mulla ei ole arpia näkynyt, vain ihon kiristelyä oli talvemmalla. Luulin, että ihotyyppini takia olisin arpien joukossa.
Nyt ottaa päähän jatkuvat symfyysikivut. Luulen, että kaveri laskeutui alemmas eilen.. Liikkeet tuntuu alempana ja jo ihan pieni rasitus saa aikaan alavatsan kivut ja vihlomisen. Ei vieläkään ymmärrä, että varmasti on normaalia tälläset oireet.. On vaan ajatus, että synnytys on "sitten joskus". Närästys on myös jonkinverran laantunut.. Tämäkin kertoo kai laskeutumisesta.
Vielä haluaisin paljon touhuta ennen vauvan tuloa. Ehkä pitää vaan viiiielä enemmän rauhoittua..
 
Vajaa viikon nukkunut todella huonosti kun oikealla kyljellä nivuskivut, selällään nousee pulssi ja loppuu happi ja vasemmalla supistaa ja vauva painaa. Tänään heräsin jäätävään suonenvetoon pohkeessa vaikka magnesiumia oon vetäny kuukauden päivät. Mainitsinko että seuraavaksi kakkujen koristelua ja mekkoa päälle? Illalla miehen 30v juhlien järjestämistä. Peilistä katsoo väsynyt ja raihnainen nainen. Enää reilu 5 viikkoa. Jaksaa jaksaa!
 
Ai, mulle tää tuli ihan yllätyksenä kun ei mulla oo koskaan mitään rannekipuja ole ollut :grin Ensin jo aattelin että rasitusvamma tullut ja nyt oireilee kun ei ole enää töissä! Mut ei sitten :grin Mies toi tukisiteet mulle joten nää helpottaa kun ranne ei pääse ihan niin vain taittumaan!
 
Mulle ei oo vielä tullut uusia arpia tästä raskaudesta, mut mulla oli esikoisestakin ihan vikoille viikoille saakka silkonen maha ja haaveilin ettei yhtään tulisi.. no olin väärässä. Toivon kyllä ettei tästä nyt tulisi kovin paljoo lisää ainakaan.

Must tuntuu et oon koko ajan ihan täynnä. Siis ruokaa. Pienikin ateria saa semmosen tukahtuneen ähkyolon ja sitten kuitenkin vähän ajan päästä on hirvee nälkä. Todella turhauttavaa.

Mä taas heräsin viimeyönä siihen et molemmat pohkeet kramppas ja oon syönyt koko raskaudenajan magnesiumia.. Todella ärsyttävä vaiva sekin! :D
 
Kiitos Etsijä tuosta rannekanavatiedosta! Oonkin ihmetellyt, kun oikea käsi on aamuisin ihan puutunut ja voimaton. Oireethan täsmää täysin tuohon. Tartteekin rannetukea harkita.
 
Niin juu ja närästys on loppunut käytännössä kokonaan ja liitostuntemukset lonkkien alueella koko ajan yleistyy. Laskeutumisen merkkejä on siis ilmassa :)
 
Edellisessä raskaudessa en huomannut koskaan mitään napsumista, tässä raskaudessa mahasta kuuluu "napsahduksia" päivittäin. Aika hauskan kuuloisia.. :) Sen sijaan nivusissa aika ajoin tuntuvat vihlonnat on tosi inhottavan tuntuisia. Ja monesti ulkona kävellessä oikeasta jalasta tuntuu välillä katoavan voima ihan täysin, sekään ei ole kovin mukavaa, kun on melkein pysähdyttävä hetkeksi että helpottaa. :sad001
 
Mä jossain ketjussa rutisinkin kun keskiviikkona piti oksentaa ja oli maha kuralla, nyt (sunnuntaina) taas sama juttu. Eli ei tää ollutkaan mahatautia vaan jotain loppuraskauden pahoinvointia. Tähän ei vaikuta se onko maha täysi tai tyhjä eikä auta syöminen. Pötköttely auttaa, nytkin olo on kuin jyrän alle jäänyt kun on koko päivä esikoisen kanssa touhuttu ja menty paikasta toiseen, vaikka nukuinkin päikkärit. Onneksi tyttö jo nukahti, niin kohta minäkin. Onhan se kellokin jo 20.20 :singing:
 
Takaisin
Top