Raskausoireet

Joillakin luki, et ollu jo nyt matala hemppari. Onko teillä kalsiumlisää käytössä tai käytättekö paljon maitoa? Rauta ei pääse imeytymään, jos syö samaan aikaa kalsiumpitoista ruokaa. Eli jos ottaa vaikka sitä mammavitamiiniä ja kalsiumlisää tai maitotuotteita samalla, niin se rauta ei imeydy.
 
Rautalisä kannattaa ottaa sellasee aikaa ettei samalla tule kalkkia saatua, mut c-vitamiinia kannattaa ottaa raudan kanssa. Moni ottaaki raudan just siks yöllä :) Raudan ku ottaa niin pitäs välttää myös kahvia/teetä pari tuntii ennen ja jälkeen ottamisen. Mä oon yrittäny sitä rautaa jo nyt napsia, mut yleensä unohdan sen kumminkii. Pitäs ottaa itteä nyt niskasta kii ja ruveta sitä syömää.
 
mulle terkka nauroi ekassa neuvolassa ettei tää mama lisärautaa tuu tarviin, hemppa oli 141
 
No mul se oli vaa 123, mikä on mulle kyl ollu aika normaali, mutta sais olla parempiki. Nyt pitää vaa tiukasti yrittää pitää se ylhäällä. Ei nimittäin ollu kivaa ku synnytyksen jälkee laski sinne 108:aa ja mul oli pari päivää tosi heikko olo.
 
Käytiin tänään Lidlissä. Olisin voinut ostaa koko karkkihyllyn tyhjäksi, sekä kaikki irtoleipä ja -leivonnaistuotteet, jotka tuoksuivat niiiin hyvältä. Lisäksi tekee mieli roskaruokaa. Mitä milloinkin. Koko ajan on joku mieliteko. Pitsaa, ranskiksia, sipiä, irtokarkkeja... ooh omnomnomn. No onneksi on jonkun verran itsekuria ja ukko katsoo vähän pahalla silmällä jos kauheasti mässäilen, onneksi! Parempi vaan kun ei osta kotiin mitään houkutuksia.. mua ei saa päästää yksin kauppaan. Mulla ei oo koskaan ennen ollut vaikeuksia mennä esim.karkkihyllyn ohi! Kaikki mainoksetkin saavat himoitsemaan ruokaa, kuola vaan valuu! :nailbiting:
 
lelluuu: kyllä ne himot asettuu kuhan alkuraskaus on ohi, alkuraskaudessa keho huutaa sitä mitä se tarvii, itelläki oli tos viikko sitten vielä hirvee sokerihimo (ollu plussauksesta lähtien) ja nyt huomaa että himo alkaa hiipuun ja alkaa maistuun taas marjat ja salaatit, jotka hetki sitten vielä öklöttivät.
 
Millaisissa tilanteissa tuota lisärautaa on suositeltu neuvoloissa kun kaikkien raskaana olevien sitä ei neuvota ottamaan? Vasta kun hb on alle viiterajojen? Mulle oli lähetetty vaan viesti, jossa luki että hb 124. Kuulostaa vähän alhaiselta ottaen huomioon, että rautavarastot tulevat kulumaan raskauden aikana, muttei mitään käsitystä mikä juuri mulle on normaalia. Ajattelin vaan, että ehkä olisi hyvä alkaa syödä ennaltaehkäisevästi rautalisää, ettei sitten joudu sinne anemian puolelle.

Asiasta löytyi vähän ristiriitaista tietoa, voisipa kai soitella sinne neuvolaan.
 
Mulla on nyt kauhee morkkis kun kävin syömässä hesessä oikee, mut lähtijän nälkä! Ehkä sitä taas voi kattoa joskus. Nyt jos yrittäisi syödä terveellisemmin.. :D
 
Ilona88, Muistaakseni mua ohjattiin ottamaan sattunaisesti rautaa kun Hb laski alle 120. Siinä vaiheessa siis aloitettiin tekemään sitä varmistelua vaan ettei putoaisi enempää. Tai siis niin mulle sanottiin edellisessä raskaudessa et olikohan se alle 110 niin sit vasta täytyy oikeasti alkaa syömään rautaa. Ihan tarkasti en nyt noita lukuja muista kun tuosta on 4v aikaa. Itse syön koko ajan raskausmonivitamiinia jossa taitaa olla myös pieni määrä rautaa, mutta parastahan on jos huolehtii, että saa ravinnosta riittävästi rautaa.
 
Nokkonen ja parsakaali on tosi hyviä raudanlähteitä. Nokkosesta löytyy rautaa enemmän kuin pinaatista :) Persiljaa ja punajuurta ja punasta lihaa.
 
Mulla on vissiin joku raudan puute, kun taas rupes tänään tekeen mieli maksalaatikkoa ja puolukkahilloa. Ei auttanu kun lähteä kauppaan ostamaan laatikkoa :D Huomenna voisin hakea anopilta puolukkahilloa kaveriksi :D
 
Mulla sama muistikuva kuin Aphraelilla että jos laskee alle 110 niin jatkuva lisärauta on tarpeen.
 
Ei oikeesti, mistä tää etova olo taas hiipii? On monta päivää jolloin ei ole mitään pahoinvointia/etovaa oloa. Ja sit taas se iskee jostain nurkan takaa. En tykkää tästä yhtään, olisin voinu jäädä nukkuu kotiin. :/
 
Täällä on alkanu etova olo katoamaan pikkuhilkaa pois ja pahoinvointi rannekkeita ei tarvii enää käyttää. Ihan kiva et alkaa palaa ihmisten kirjoille. :) toivottavasti muillakin helpottaa pian!

Mä sain terkkarilta viime raskaudessa syödä vihreitä vihanneksia jotta sain rautaa. Ohjeena oli että mitä tummemman vihreämpi vihannes, sitä enemmän rautaa. :) söinki sillo suhteellisen paljon parsakaalia lisäkkeenä.
 
Joo eiköhän nää ruokahimot tästä tasaannu. Näyttää ainakin, että pahoinvointi hiipuu pikkuhiljaa! En ainakaan enää makaa sohvalla koomassa koko päivää. :woot: Tänään rv 11+0. Tissit ei oo enää kipeät. Tai vähän tuntuu, kun mahallaan nukkuu. Eivät myöskään ole enää ehkä niin turvonneet, vai olenko jo tottunut. :grin Viikon päästä olis eka ultra, onkohan siellä edes ketää asukasta. :nailbiting:
 
Tänään 9+0 ja on muuten mukava kuulla että muilla on tissikivut ja pahoinvointi alkanut hellittää vähän näiden viikkojen jälkeen. Tuntuu että ollaan matkalla kohti parempaa. Olo on kyllä jotenkin tosi räjähtänyt, iho superkuiva ja muuten olen tosi turvoksissa. Tuntuu kuin olisin lihonut 10 kiloa :O Mutta ei, vaaka näytti +1 kg kuukauden takaisen, mikä oikeasti tässä kokoluokassa ei ole yhtään mitään. Mutta housut kiristää ja rintaliivit kiristää ja sormukset kiristää. Oma osuutensa on ehkä sillä salmiakin- ja suolanhimolla mikä nyt on pari viikkoa vaivannut...
 
Mulla alkaa iltaisin ylävatsakipu. En muista oliko ekassa raskaudessa samaa. Kai tuo ihan normaalia on. Ja välillä jomottaa kauttaaltaan koko mahaa.
 
Onko muilla raskaus vaikuttanut uneen? Mä olen kiinnittänyt nyt huomiota, että alan heräillä aamuyöstä ja aamuyön tunnit menee sängyssä pyörien ja välissä torkkuen. Aamulla sitten kyllä väsyttäisi... :sleep002
 
starling, mulla ainakin on aamuyöt olleet aika levottomia ja tuntuu että koko ajan näkee unia. Työpäivät on mennytkin haukotellessa ja työtuolilla "roikkuessa". Hirmuisen paljon tekis mieli nostaa aina jalat vaan pöydälle ja torkahtaa. Onneksi eilen alkoi loma. Saa nukkua silloin kun nukuttaa.
 
Mä nauroin tuossa edellisessä raskaudessa, että mulla ainakin alkaa kroppa selvästi valmistelemaan mua vauvan kanssa valvomista varten. Yöt on siis raskausaikana olleet tosi rikkonaisia ja mun nuo kaksi lastahan eivät ole öisin (tai päivisin) juuri nukkuneet..
 
Takaisin
Top