Raskauskilot

Mulla tulee tehtyä kaks lämmintä ruokaa päivässä ja välipala väliin ja aamu ja ilta palat aika säännöllisesti ku lapsille joutaa ruokaa laittamaan... Ja aika säännöllisesti syödään joka päivä, sillon säilyy suunnilleen rauha ja sopu jos ei liian nälkäseks lapset (äitikään) pääse.. :)

Ja ihan perus koti ruokaa.. Riisiä, perunaa, pastaa.. Nakki jauhelihaa kalaa.. Yms.. Lisukkeeksi salaattia ero muodoissa ja kasviksia...
 
Mulla päivän sapuskat menee edelleen aika pitkälle ihan sitä mukaa, että mikä maistuu ja menee alas. Joskus saatan vetää kaksikin hampparia päivässä kaiken muun ohella, toisena päivänä saatan syödä pelkästään mandariinin... on niin päivästä = pahoinvoinnista kiinni. Pyrin kuitenkin pitämään jonkun tolkun tossa syömisessä, niin on aina hedelmiä ja protskurahkaa kaapissa, että on jotain terveellisempää helposti syötävää kun nälkä iskee.
 
Juuri näin Maatunen:) Toisinaan päivä alkaa köyhilläritareilla jatkuu hampparilla ja päättyy pitsaan:D Seuraavana päivänä sitä syödään vain kasviksia ja hedelmiä. Ihan päivästä kiinni!
 
Itse syön aika samaan tyyliin kuin Ahomelskaaja, välillä tulee töissä otettua joku pieni herkku kahvin kanssa lisäksi. Pyrin niitä välttämään tai ottamaan tosi vähän ;-) Minulla vähän sama ongelma, että kyllä sitä painoa meinaa silti tulla. Nyt tullut n 6kg ja painoa ennestään liikaa, eli mulle on suositeltu maksimissaan 10kg painonnousua. Mutta olenkin menossa enso vko kokoarvioultraan ja tod näk insuliineille joudun kun sokerit niin korkeat.
 
Meillä syödään aamulla puuroa , arkisin veteen keitettyä kaurapuuroa ja viikonloppuisin joko riisipuuroa tai mannapuuroa. Voisilmän tai itsetehdyn marjakeiton kanssa sekä kupillinen teetä. Päivittäin syödään kaksi lämmintä ruokaa joissa yleensä riisi tai pasta kaverina. Ja ruuat on tosiaan kanaa/lihaa/kalaa ja salaattia. Välipalaksi ja iltapalaksi mulla partaäijäjugurttia ja marjoja :) sitten kun leivotaan niin sillon tulee tietty napsittua sitä itte leivonnaistakin :)
 
Jotenkin alkoi tuntumaan siltä että mää syön jotenkin vähän. Yleensä päivä menee näin:
Klo. 9 1 leipä, kuppi kahvia, banaani/klementtiini ja 0,5l vettä
Klo.12 lounas (samaa moskaa mitä vanhuksille tarjotaan)
Klo. n. 17 päivällinen (jotain mitä jaksaa tehä)
Aika harvoin syön 4 tai 5 kertaa päivässä. Viikonloppuisin yleensä miehen kaa herkutellaan joko pitsalla tai hampparilla, usein tehdään noi ite. Joka päivä juon 3l vettä kun neuvolassa sanottiin mun olevan kuiva. Ja kahvia max 3 kuppia päivässä teetä senkin edestä. Välillä sit tekee mieli suklaata ym muuta makeaa ja sallin ne.
 
27+5 ja +0 kg, hyvä vaan kun on ihan liikaa alkujaankin. Syön kyllä edelleen epäterveellisesti vaikka pitää noita sokereita kytätä. Jotenkin oon vaan niin huono syömään ja liian monesti jää välipala/lounas/iltapala väliin ja miten helppo se onkaan nälkään vetästä suklaapatukka naamaan! Ja veikkaanpa, että vielä ne kilot ehtii tulla. Nyt oiskin just se viimeinen hetki ottaa syöminen haltuun. Eli edelleen sen opettelua täällä :)


Sent from my iPhone using Vau Foorumi
 
Jokaisen kroppa kerää painoa omaan tahtiin ja ja kilot myös karisee synnytyksen jälkeen yksilöllisesti. Ekassa raskaudessa keräsin kiloja huimat 22, mutta olinkin ennen raskautta lähes alipainoinen. Synnytyksen jälkeen kilot hävisivät parissa kuukaudessa. Saas nähdä, kuinka tällä erää käy, kun lähtöpainokin on korkeampi. Painoa oli tullut viimeisimpään neuvolakäyntiin mennessä (rv 26+4, nyt menossa rv 29+1) n. 10kg. Ruokahalu on erittäin hyvä ja välillä herkkuja on vaikea vastustaa. :rolleyes: Alkuraskaudessa pahoinvoinnin vuoksi söin, mitä pystyin. Käytännössä ykä lensi smootiesta ja salaatista, samoin pihvit ja grillimakkara äklötti, joten tuli vedettyä paljon leipää, pastaa, perunaa ja jugurttia.

Tässä ruokailuani päivisin:

aamupala - hedelmäsmootie, jossa appelsiini, päärynä, omena, banaani, kiivi / ananasta ja tuoremehua (jos useammalle samasta satsista, niin lisäksi yksi ruis- tai kauraleipäpala sekä 2 juustoviipaletta + kinkkuleike) juomaksi vesi

lounas - kaurapuuro maitoon ja veteen keitettynä sekä mansikoita/mustikoita 1-2dl / välillä jos en laita lisukkeeksi marjoja, syön 2-3 viipaletta ruisleipää kinkkuleikkeellä puuron kanssa (on muutes hyvää :thumleft) / edellisen päivän sapuskaa ja salaattia, juomana vesi

välipala - 1% maustamaton viili hillolla / jugurttia / useampi dl marjoja kera turkkilaisen jugurtin (viimeisin on todella hyvää :thumright), juomana vesi

päivällinen - kotiruoka esim. itse maustettu kanan paistileike, lohkoperunat ja salaatti, jossa tomaattia, kurkkua, salaattia/kaalia sekä kastikkeena oliiviöljyä (lautasmallin mukaan puolet lautasesta - siis salaattia :wink), jauhelihakeitto/kasvissosekeitto kera 1-2 leipäpalaa juustoviipaleella, täysjyväpastaa kermaisellapaprikalihakastikeella + salaatti, juomana vesi

iltapala - 1% maustamaton viili hillolla / jugurtti ja/tai leipäpala kinkkuleikkeellä ja juustoviipaleella / marjasmootie tehtynä turkkilaiseen jugurttiin ja maitoon

naposteluun/välipalaksi - kourallinen tai pari maapähkinöitä / lohkottuja porkkanoita ja dippiä tai ihan vaan herkkuja (karkkia tai jäätelöä)! :biggrin

Välillä juon päivisin laimennettua mehua. Nesteitä (vesi, mehu) tulee killitettyä päivässä varmasti 3 litraa ja ylikin, koska juon myös aterioiden välillä ja öisinkin menee lasillinen, koska suuta kuivaa. Leipää menee välillä enemmän ja välillä ei lainkaan. Herkkuja pyrin napostelemaan vain max parina päivänä viikossa, helposti tulee kyllä lipsuttua siinä. Välillä käyn hampparilla tai pizzalla, ehkäpä 2-4 kert/kk. Pyrin myös liikkumaan joka päivä kävelyn merkeissä.

Tällä ruokavaliolla toimii muutes masu! Vinkkinä teille jotka kärsitte ummetuksesta! Itsekin ekassa raskaudessa siitä kärsin ja tässäkin raskaudessa joulun aikaan maha meni kovemmaksi (jouluruokia ja -herkkuja paljon, vähän hedelmiä, marjoja ja kasviksia sekä olematon määrä kävelyä reilun parin viikon ajan). Aattelin jo, että nytkö saan peräpukamat loppuraskauden riesaksi! Mutta niin vaan masu alkoi taas toimia, kun siirryin syömään terveellisemmin ja liikkumaan. Eikä tarvinnut salvoja apteekista hommata. :bootyshake :grin

Ja vinkkinä painonhallinnan / liiallisen herkuttelun kanssa painiskeleville: Ennen kauppareissuja kannattaa syödä hyvin eli ajoittaa kauppakäynnit esim. lounaan / päivällisen jälkeen ja laatia mukaan kauppalista, niin jää turhat herkut ostamatta. Samoin säännöllinen ateriarytmi edesauttaa, että verensokeri pysyy tasaisena, jolloin sitä jättiläisnälkää ei pääse syntymään. Itselläni jättiläisnälkä vaatii kaikkea hiilihydraattipitoista ja paljon. Monesti iltapäivän ja varsinkin illan aikana iskevä kova nälkä kertoo, että aamun ja aamupäivän ei ole tullut syötyä tarpeeksi. Kannattaa kokeilla juoda vettä, jos nälkä yllättää juuri syötyä. Joskus kroppa voi sekoittaa nälän ja janon tunteen. Omalla kohdallani hedelmä- ja marjasmootiet vievät kovimman sokerinhimon. Tässä nyt mitä äkkiseltään tulee mieleen. :)
 
Ei meillä tuu herkkuja ostettua kaupasta. Yleensä leivon silloin ku on joku juttu, syndet tai esimerkiksi nyt tuleva Runebergin päivä torttuja meinasin tehä..
Oon kyl reippaasti pienentäny annos kokoa koska syödä täytyy useasti. Ja ku on kolme lasta jo ennestään heille on säännöllinen ruokailu rytmi tulee itsekin syötyä samalla rytmillä. Luulen et mun kilot on tullu joulu aikaa enimmäkseen.. Neuvola oli sopivasti 15pvä joulukuuta ja seuraava 15pvä tammikuuta ja siinä välissä tuli 5kg.. Joten jospa nää kiloa ois enimmäkseen nyt tullu.. Ite teen kaikkeni sen eteen et ei enää tulis paljoa..
 
Juu ei se munkaan paino herkuilla (pelkästään) ole tullut, mitä nyt tietenkin jouluna tuli herkuteltua. Mutta ei joulun aikaan tullut kuin kilon verran lisää painoa. Minulla on radi, ja sokeriarvot ruokavaliosta huolimatta pielessä, joten se nostaa tässä vaiheessa painoa. Diabeteshoitaja sanoi, että tässä vaiheessa se vaikuttaa vain minun painooni, kohta myös vauvan. Siksi melkein toivon saavani sen insuliinin.
 
Pitääkö minunki laittaa tänne nyt syömiset? Tänään sunnuntaina hiukka erilaiset...
Aamu: Croisant, sitruunatahnaa 1rkl, mövempick-rahka, viinirypäleitä.( aamu on yleensä croisant tai leipä latten kanssa töissä) jos kotona niin puuro.
Lounas: Cesarsalaattia kanalla n. 4dl( töissäkin usein salaatti)
Päivällinen: Tehdään varmaan jotain kalaa tai kanaa vihannesten kanssa. ( rakastan pannulla paistettuja maustettuja ruusukaaleja ja parsakaaleja)
Illalla: joko raakapuuro marjoilla tai rahka
Päivällä varmaan kahvin kanssa joku pieni herkku...
Juoda pitäisi paljon. Se on ollut aina minulle jotenki muistamisen paikka. Nyt kyllä iltaisin janottaa eli merkki että lisää vettä. Ihmiskroppahan toimii raskaudessa niin että nesteen määrälläkin on tarkoitus. Odottava äiti on kävelevä veripankki. Jos jotain sattuisi, äiti ei heti kuole verenhukkaan vaan ylimääräinen neste tehdään vereksi lisäämällä siihen punasolut. Aika hieno systeemi. Eli verimäärä ei sinänsä heti odottajalla lisäänny, vaan nestemäärä kudoksissa. Luonto on ihmeellinen, eikö?!
Jokatapauksessa, tiistaina uä, joten hyppän sitten vaa'alle. Let's see sitten...
 
Mulla meinaa kanssa juominen unohtua... oonkin ottanut nyt saikun aikana tavaksi ottaa 0,5l vettä isoon lasiin aina kun käyn keittiössä. Tulee sitten litkittyä sohvalla maatessa.

Ja tän päivän ruokailut on taas olleet oikeinkin mulle tyypilliset, eli varsin epäsäännölliset :D mutta herkkuja ei oo mennyt ollenkaan! Okei, se yksi pienen pieni pulla :P

Aamulla paahtoleipä ja kuppi teetä
Lounaaksi protskurahka ja pieni pulla
Illalliseksi kasvispihvit kierreperunoilla
Jotakin pientä iltapalaa pitäisi vielä pistää suuhun, ettei oo aamulla ihan kamala olo, mutta ei oo yhtään nälkä. Ihme kyllä.
 
Voi ku teillä on hyviä listoja päivän ruokailuista!:) mä syön kyllä ihan miten sattuu:wacky: tuli kyllä hirveen huono fiilis tänään ku soitin terkalle. Pyysin lisää saikkua alaselän takia....ja se sano " no sähän olet kookas ja nyt vielä kookkaampi ni ihan normaalia noi selkäkivut" :depressed:joo en oo pulkan naru, mutta mielestäni olen normaali/vähän pyöreä.... pitäis vissiin siirtyä enemmän syömään salaattia...
 
Täällä paino tippunut 0,5 kg viime neuvolasta vaikka oon syönyt kauheasti herkkuja ja liikkunut vähemmän flunssa takia.
 
Otin itseäni niskasta kiinni ja päätin vähä seurailla omia syömisiäni. Teillä oli tosi hyviä listoja päivän ruokailuista:hungry:
elikkäs tänään heräsin puol 5 ja siitä päivä lähti käyntii.
klo.4:45
150g hedelmäcoctailia+banaani+4rkl raejuustoa.

klo.9
2siivua ruisleipää. päällä margariini, juustoa,makkaraa ja tomaatti. Iso kuppi kahvia. Riisifrutti.

klo.13:30 appelsiini+mandariini.

klo.16
2vehnätortillaa jauhelihalla+kurkkua, tomaattia,salaattia ja persikkaa. 3dl rasv.maitoa.

lisäksi päivän aikana on menny 2l vettä ja pari lasia mehukattia ja tietty suklaata:facepalm:

ja mitenkäs selviytyä illan kiusauksista? Ilta on mulle sitä jääkaapilla kuikuilua... ainaki meinaan juoda vielä vettä ja iltapalaki pitäis tietty vielä väsätä.
ajattelin kokeila käydä puntarilla aamulla ( kotona en tätä yleensä harrasta) mulle oli ehdoton raja että sais tulla vaan + 10kg lisää...muutenki on jo tarpeeks. Viime viikon neuvolassa oli tullu +7,5kg....joo nämä on vaan numeroita, mutta ei kivoja sellasia:nailbiting:
 
Mulla on ollu tänään kyllä semmonen päivä että oisin voinu syyä vaikka hevosen. Varsinkin nyt illalla hirvee nälkä kokoajan vaikka oon syöny ihan normaalisti (ja ehkä vähä enemmänki...) :sorry::wtf: Varmasti johtuu siitä että (ännnnyyyteeenyt) pitää alottaa 12h paasto aamusia verikokeita varten :sad001 Taian mennä jo nyt nukkumaan että ei tuu houkutus käyä jääkaapilla. :angry3
 
Voi Jenska, koita selvitä tää ilta! Tsemppiä! Helppohan se on täältä huudella suklaalevy kädessä :D Oon ite kanssa tosi kova syömään iltaisin, oikeastaan söin taas äskenkin vasta ruoan tälle päivää... vielä vähän suklaata ja joku leipä menee varmasti. Tänään ei ookaan tullu paljoa syötyä...
Aamulla kuppi teetä ja paahtoleipä, päivällä kuppi kahvia ja lion-patukka, äsken meni muutama lohkoperuna ja n.100g kasvisgratiinia ja nyt oon mussuttanut 2 riviä suklaata. Jos vielä sen ruisleivän juustolla ottaisi iltapalaksi jossain vaiheessa :) Täytyypä huomenna lääkärillä käydessä lainata vaakaa, niin näkee, paljonko on taas tullut lisää :D
 
Puuh, kun on nykyään vaikea saada pientä annosta enempää mahtumaan vatsaan! Normaali kokoinen annos tuntuu jäävän puoliksi ruokatorveen! Vauva on selvästi tehnyt uusia aluevaltauksia:cool: Tulee myös noita happamia röyhtäyksiä ja alkanut myös korventamaan tuo närästys... Täältä tullaan loppuraskaus!:eek:
 
Nii ja miks just se "kunnon"ruoka tuntuu täyttävän hirveesti...herkut ei kyllä kylläkään:depressed:
puntarilla käyty, eikä onneks oo tullu yhtään lisää. -900g verrattuna viime viikon neuvolaan.
 
Joo, ihme juttu, kun suklaata kyllä menis vaik levyllinen, mutta puolikas ruisleipä tekee jo tiukkaa! Tosiaan alkaa huomaamaan, että viimeistä kolmannesta viedään :D
 
Takaisin
Top