Raskauskilot

granger

Näppärä viestien naputtelija
Puntarille kilot ja kannustus ja tsemppi.

Mulla on edellisissä raskauksissa noussut paino jopa yli 30 kiloa (sitten lakattiin punnitsemasta kun ahdistuin liikaa) ja tässä en tahtoisi niin käyvän millään. En vaikka enemmän kuin on tullut onkin synnytyksen jälkeen aina puolen vuoden sisään tippunut. Kuulun kai siis niihin, joita täysimetys verottaa ihan kunnolla. Olen aikaisemmin antanut raskauden varjolla periksi kaikille mieliteoille, syönyt lounaaksi Mac Flurryjä ja päivälliseksi Maraboun suklaalevyn. Toisin sanoen, elämäntapani ennen raskautta on pysynyt ennallaan, lukuunottamatta sitä että ennen lapsia harrastin aktiiviliikuntaa 1-2 kertaa päivässä. Ihmekös tuo, että kiloja kertyi. Vaikka ne imetyksellä tosiaan katosivat, niin toimistorotan arjen alkaessa vaaka siirtyi pysyvästi vilkuttamaan lukemia yli 70kg, eli omat housut kiristää ilman raskauttakin... Tavoitteenani on pitää painonnousu kurissa noin 10 kilon paikkeilla, ja päästä vauvavuotena takaisin vähintään tähän nykyiseen lähtökohtaan.

Vinkkejä ja keinoja otetaan vastaan ilomielin ja jaetaan vastavuoroisesti jos hyväksi havaitaan!


Sent from my iPhone using Vau Foorumi
 
Tämä on hyvä ketju! Mulla takana pari vuotta sitten reilu 10kg tiputus. Suurin osa putosi liikunnan aloittamisen myötä, ruokatottumusten tiedän vieläkin olevan retuperällä.. Mulla heikkoutena ollut sipsit, nyt on jäätelö alkanut myös pelottavan hyvin maistua. Raskauden aikana on joutunut taistelemaan väsymyksen kanssa, mikä on osaltaan vähentänyt liikuntaa. On myös tosi helppo käydä ostamassa pizzaa, kun ei "jaksa" laittaa ruokaa...

Jännittää kyllä, miten paljon paino alkaa nousta. Nyt paino sahaa 69kg-70kg välillä, tänään päivällä oli 70.5. Reipas kaksi kiloa siis tullut jo, vaikka viikkoja vasta 8+5! Argh.. No mutta, kai se pitää luottaa siihen, että kyllä ne kilot saa karistettua sitten kun sen aika tulee.

Mulla on mies tosi "kannustava", totesi tuossa yksi päivä että olen kuulema pylskistynyt. :D Hänellä on aika ronski huumorintaju, samoin mulla normitilanteessa, mut nyt ei kyllä tarttis asiasta vitsailla.
 
Hei, mulla sama tilanne. N. 20kg tai ylikin tuli edellisestä raskaudesta, joista kyllä puolet jäi silloin laitokselle. Loppuraskaudesta minulla diagnosoitiin raskausdiabetes, jota jouduin parin viikon ajan hoitamaan insuliinillakin. Loput kilot eivät kotiuduttani suinkaan lähteneet pois, vaan imetyksen ajan kaikki pysyi suunnilleen ennallaan, kunnes imetyksen loputtua painoni nousi vielä kuutisen kiloa pikkuhiljaa...

Tuota 16kilon lisälastia on sitten antaumuksella pariin otteeseen yritetty tiputtaa, viimeksi vuosi sitten onnistuin puolet saamaan pois, jotka on sitten taas pikkuhiljaa tulleet takaisin... Todella lannistavaa! Elämäntavoissa on täälläkin korjattavaa, lisää liikuntaa, vähemmän herkkuja jne.

Tavoitteena myös mulla olisi nyt pitää kilot minimissä. Jos jotain hyvää haluaa tilanteessa nähdä, niin tällä hetkellä pahoinvointi estää mua herkuttelemasta yhtään millään tavalla, makea saa voimaan pahoin välittömästi eikä suolaiset ja rasvaisetkaan meinaa pudota. Olen ajatellut, että kroppani kertoo nyt, mitä pitää välttää...
 
Kokeilkaa kiloklubi.fi ruokapäiväkirjaa (tai jotain muuta mieleistä). Täyttämiseen menee aikaa, mutta sieltä saa palautteen päivän ruokavalion laadusta. Esim. itselläni pitäisi rasvoja lisätä ruokavalioon. Päiväkirjan avulla tulee myös herkuttelu pidettyä kuosissa (no okei, ei aina...) :)

Ite oon kesästä elänyt 1520 kcal/päivä ja tiputtanut n. 5 kiloa. Tänään ekassa neuvolassa tuli kyllä saman tien kielto tuolle ruokavaliolle/kalorimäärälle...

Mulla on jo valmiiks sokerit koholla (ts. raskausajan diabetes), joten ruokavalion/kalorimäärän tarkkailu jatkuu...
 
Mulla tuli yliannostus tuota kiloklubia kun käytin sitä vähän liian innokkaasti. :)
 
Joo mä olen käyttänyt kalorilaskuri.fi:tä se on toiminut tosi hyvin niin kauan kun sitä täyttää :-) Nyt ei tulis mieleenkään täytellä kun ruuat mitä syön valikoin sillä periaatteella, ettei oksu tulis syömisen jälkeen. En usko että kalorimäärät täyttyy tällä hetkellä, vaikka tosi usein pitää kyllä suuhun saada jotain... Käytännössä menee niin, että kun vatsa tyhjenee niin oksu meinaa tulla, joten jotain on taas syötävä. Myöhemmin tietenkin taas noudatan sitä radi-diettiä, kunhan pahoinvointi helpottaa. Toivottavasti pian!
 
Täälä menossa rv 11 ja paino pudonnut 7kiloa. Jospa kohta alkais paino nousemaan kun olokin jo paranee :)
 
Mulla ei oikein kärsivällisyys riitä tuollaisia päiväkirjoja täyttämään. Perusruoka on terveellistä, mutta hairahdun lähes päivittäin johonkin makeaan ja se on huonosta. Leipää olen vähentänyt, etten syö sitä enää usein lämpimien ruokien rinnalla.

Millainen tuo Radi-ruokavalio on? Sokeritesteistä olen tähän asti päässyt puhtain paperein läpi, mutta ei kai tuollaisesta erikoisruokavalion noudattamisesta mitään haittaa voisi olla, jos sillä voisi taata ettei diabetes puhkea. Jotenkin nyt pelottaa ihan kaikki, ja paljon isommin kuin aiemmin. Ehkä sitä ekan kans ei niin välittänyt, tokan kans taas ei ehtinyt. Nyt on liikaa kai aikaa ja tilaa ajatuksille, sekä tietoakin varmaan karttunut myös niistä ikävemmistä asioista.


Sent from my iPhone using Vau Foorumi
 
Se on itseasissa ihan normaali monipuolinen ruokavalio, jossa lasketaan hiilihydraattien määrä. Sillä saa imetysaikana painon putoamaan, ja syödä saa tietysti ihan kylläiseksi itsensä. Ja ruokavaliolla voi tosiaan vaikuttaa osittain raskausdiabeteksen puhkeamiseen, tosin perintötekijät vaikuttavat myös paljon.

Mutta ihan hyödyllinen ruokavalio jokaiselle odottajalle ja sai sitä välillä herkutellakin. Viimeksi ongelmana oli ainostaan se, että kun loppukesästä synnytin ja diettiä piti koko kesä noudattaa niin en saanut nauttia ihanista kesäherkuista, kuten hedelmistä ja marjoista riittävästi. Niissä on sitä hiilaria, joten joutui rajoittamaan niidenkin syömistä...
 
Täällä 8+5 menossa ja painoa tullut 3-4 kg lisää. Ihmettelin tätä neuvolassa ja siellä sanottiin että on täysin normaalia alkuraskaudessa ja että se on nestettä. Jospa ei kuitenkaan hirveitä määriä niitä kilojakaan tulisi..:rolleyes:
 
Mulla ei vielä ole tullut lisää, tai näin luulisin kun vaakaa ei ole ja vain satunnaisesti olen työpaikkapuntaria kehdannut käyttää. Tällä viikolla se onneksi näytti samaa lukemaa kuin ennen kesää.

Seuraavat 4 päivää tulee olemaan haasteellisia, kun olen yksin kotona ja tapana on ollut nauttia silloin roppakaupalla herkkuja ns piilossa. Pakko kehittää jotain fiksumpaa tekemistä! Löytyisikö vaikka radiruokavaliosta jotain terveellisiä herkkuvinkkejä? Anyone?


Sent from my iPhone using Vau Foorumi
 
Mulla 8+3 menossa ja max kilo tullu lisää. Normi paino 62kg.
Ihan normaalisti siis pystyn syömään kaikkea enkä ole oksentanut ollenkaan..
 
Mulla rv 8+2 ja normipaino ollut 48kg ja noin 2kg tullut lisää.. olen aina syönyt epäterveellisesti ja se onkin suurin muutos mitä yritän muuttaa. Hampurilaiset, ranskalaiset ja pitsat ovat vaan niiiiiiin hyviä... matkustan työssäni paljon ja hotellielämää vietän, eli haastetta on mitä sieltä ravintoloista tilaa.. :)
 
Eilen käytiin neuvolassa ja paino oli viimekäynnistä noussut 1,1kg (rv5 -->rv11). Ajattelin, että olisi noussut enemmänkin, kun en ole kerrassaan jaksanut liikkua ja ruokapuoli on menny täysin uusiksi - proteiinipitoisin ruuan tilalle on tullut hiilarihöttö. Mutta ihan kuulemma sopiva tahti painon nousussa näin alkuunsa.

Mä oon aina ollut hirmu tarkka ulkonäöstäni ja mua ahistaa hirveästi tämä liikkumattomuus ja painon nousu. Tärkeintähän toki on, että vauveli voi hyvin, mutta silti. Kunhan sais pidettyä niin, että paino ei raskausaikana nouse yli 20kg :D
 
Mulla oli noussu 2kg ja rv 10+0. Tuntuu kyllä että nousee kokoajan. No tiedän että se lähtee itsellä niin, että ne jää laitokselle ja ongelma on pikemminkin imetyksen jatkuminen, kun paino putoo, mut tässä vaiheessahan se aina ahistaa. Kyllä ihminen on lyhytmuistinen. :-)
 
Mä olin esikoista odottaessa lähtötilanteessa 58 kg/173 cm ja painoa kertyi raskausaikana tasan 20 kg. Kymppi jäi suoraan synnärille ja toinen kymppi lähti imettäessä. Nyt tän kakkosen kans oli jo lähtötilanteessa painoa pari kiloa enemmän (esikoisen myötä liikunta väheni) ja nyt rv 11 mennessä mulle on tullut jo kolme kiloa lisää, voi ahdistus... Ja pyrkimys oli olla kerryttämättä ihan yhtä suurta taakkaa kuin viimeksi. Mutta jos tämä tahti jatkuu, niin pääsen taatusti aivan uusille kymmenluvuille. :sad001 No, täytyy toivoa, että lähtisivät kuitenkin yhtä vauhdikkaasti kuin viimeksikin.
 
Mulla tullut nyt 2-3kg lisää, rv12+1. Mut ruokatottumukset on mennyt niin huonoksi että ihan hävettää. :eek:
 
Mamma_88 Sama täällä. Terveysintoilijasta on tulossa varsinainen pullasorsa... no, sitte vaunuillaan, pitäs olla motivaatiota :wink
 
Täällä 12+6 ja nyt -5,5kg..
Toisaalta hyvä, kun ylipainoa on, mutta tää pahoinvointi sais jo helpottaa ;(
 
Takaisin
Top