Raskauskilot

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja granger
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Mun mies just tossa eilen tokas, että hyvä vaan jos tulee ylimääräistä kun se kuuluu asiaan. Tämä kommentti siis silloin, kun mietin miksi ihmeessä mun paino ei nouse. Eli täällä ei ainakaan pelätä yhtään painon nousua, päinvastoin. Tällä hetkellä painoa tullut oman vaa´an mukaan 2,6 kiloa, mutta jos otetaan huomioon alussa tapahtunut painon lasku niin yhteensä painoa on tullut koko raskauden aikana 4 kiloa. Neuvolan lääkärin mukaan kaikki on kunnossa eli en sitten murehdi tuosta. Saa nähdä mikä loppupyrähdys pikkuiselle tulee, joillakin kun se paino nousee vasta loppuraskaudesta enemmän :grin

Minä en niinkään pelkää raskauden aikaisia muutoksia vaan enemmänkin, että miltä kroppa mahtaa näyttää sitten synnytyksen ja varsinkin imetyksen jälkeen. Kun varoittelin miestä, että sitten minulla on roikkurinnat ja roikkuvatsa niin hän vain rauhoitteli ja sanoi, että sehän on aivan luonnollista, että lapsen saaminen näkyy kropassa. Varsinkin roikkurinnat vaikuttaa olevan ihan se ja sama miehelle, vaikka itseäni ne vähän mietityttävät. Minä en tosiaan ole huomannut kropassani mitään muita muutoksia kuin vatsan kasvamisen. Meillä oikeastaan mies on lihonut enemmän ja hän murehtii tätä. Hän jonottaa polvileikkaukseen eikä pysty juoksemaan juuri nyt ja meidän joulukuun muuton aikana syötiin vähän kaikenlaista. Joten meillä on niin päin, että minä rauhoittelen häntä, että ei ne kilot haittaa ja kyllä ne siitä vähitellen lähtee. :)

Tänään neuvolassa 26+6 ja kiloja kaikkiaan +4 :) Neuvolantäti totesi, että ei tartte ottaa stressiä syömisistä. Suklaata naamaan siis :D

En vain voi käsittää miten itselle tota painoa on tullut jo +10kg ja toisille ei tunnu tulevan kuin vain pari kiloa! Syön kyllä reippaammin kuin aikasemmin ja oli ennen tosi laiha, mutta silti! En siitä paineita ota, mutta kummastuttavaa miten erilailla raskaus vaikuttaa eri naisiin.

Mulla tullu kans +10 nyt 29+0 ei hätää et ole ainut :D

Sent from my Lumia 900 using Tapatalk

Täällä viikkoja 27 ja masun kasvuvauhti vain kiihtyy! Mietin, että mihin mittoihin sitä päädytään. Vielä ei ole terkkari mitenkään moittinut painonnoususta tai kysellyt ruokailutottumuksista.

Kymppikilo on tännekin tullut plussauksen jälkeen. :sad001
Ennen plussausta olin tarkka syömisistä koska aina ollut kiloja liikaa. Plussan jälkeen pääni käänsi ohjeen "ei saa laihduttaa" muotoon "nyt saat syödä vapaasti!". Näistä kiloista voin syyttää vain itseäni. :BangHead

Mä en ole edes herkutellut mitenkään paljon. Ennen raskautta tuli syötyä kaiken maailman herkkuja. Nyt ne ei maistu yhtään samaan tapaan kuin ennen. Silti kiloja vaan tulee, vaikka syönkin terveellisesti.
Fizzi, peliä ei ole vielä menetetty:) Vielä voit tehdä muutoksia ruokavalioon! Tsemppiä!

reilut +10kg tullut tännekkin. Ahistaa ja tympäsee. Oon ollu semmonen sopusuhtanen ennen raskautta, en laiha enkä ylipainoinen. Nyt tullut lisä painoon ottaa omatunnon päälle ja olo niinku norsulla :/ En kyllä ole mitenkään tarkkaillut mitä syön tai kieltänyt itseltä mitään, mutta perus kotiruokaa ja herkkuja sillon ku tulee vieraita ja niitäkin vaan kohtuullisesti ja silti paino vaaaaaaan nousee....

Hyvä et on muitakin. Mulla on kilojen myötä kyllä kans itsetunto täysin nolla. Osa syy on tietty itsessä... Muutenki tää raskaus niin juupas eipäs mielellä koko ajan..

Se on kyllä jännä, miten jokaisen naisen kroppa on erilainen tässäkin suhteessa! Jokainen kerää niitä kiloja omaan tahtiin. Yksi ystävä keräsi näille viikoille mennessä 13kg, ja sen jälkeen paino ei ihan huimasti noussutkaan ja toinen alkoi vasta keräämään painoa näillä viikoilla. Itse taidan osua aika lailla siihen keskiverto käyrälle painonnousun suhteen.
Voin vaan kuvitella miten tuo 10 saattaa ahdistaa, itsellä kun on jo nyt olo kuin norsulla ja mieli sen mukainen. Tässä kohtaa olisi taas helppo muistutella olemaan armollinen itselleen ja arvostamaan kroppaansa tällaisenaan, kasvaahan tuolla masussa pieni ihme...mutta itsellä se ei ainakaan ole ihan niin helppoa. Onneksi keväällä pääsee taas urheilemaan ja treenaamaan, eiköhän sen kropan ehdi saada takaisin kuosiin :)

Joo saa sen. Tiedän sen kokemuksesta. Siis tämä on neljäs lapsi meille ja 2/3 edellisestä raskaudesta noudattanut lähes samaa kaavaa kuin tämä... Niin painon kun mahan koon mukaan.. Ja 4-6kk synnytyksestä on ihan vaan imetyksellä ja vaunulenkillä paino taas normaali.mutta silti. On se ihmisen mieli vaan kummallinen. Tai hormoonit tai minkä syyksi sitte haluakaan laittaa nämä ajatukset ja tuntemukset. :)

Juu. Kiva ensin lukea, että äidin mieliala vaikuttaa vauvaan ja pitäs olla kovin hyvällä mielellä. Sitten tulee kivat hormoonit kylään ja olo on kauhea ja mieli on ihan maassa. Synkeä olo vaikka on niinkin ihana asia matkalla maailmaan kuin oma lapsi. Yritä sitten piristyä ja olla hyvällä mielellä! Itsellä ainakin mielialat vaihtelee hetkestä toiseen. Yleensä osaan ottaa painonnousun ja pyöristyvän vatsan rauhassa ja hyvillä mielillä. Välillä taas itkettää kun katsoo peiliin. Kun näen alusvaatemainoksissa litteitä vatsoja, ajattelen "mullakin oli joskus yhtä litteä!" Eniten vaivaa näissä kiloissa tämä jatkuva epämukavuus! Vatsa on tiellä ja nivelet huutaa hoosiannaa (kuten myös selkä ja jalat). Missään asennossa ei tunnu saavan helpotusta ja rauhaa. Vain vedessä on taas mukavan kevyt olo. Joskus aamulla herätessä on mukava olla kunnes liikkuu ja taas huomaa omistavansa jättivatsan, joka supistelee kostoksi täydestä rakosta ja siitä että menit liikkumaan hieman!
Mieluusti skippaisin nämä vikat 3kk ja menisin suoraan sinne synnärille! Saisi kilot pois, kropan melkein takas omaan käyttöön ja vauvan sylkkyyn:)

Pookkana, tosiaan toisille paino tulee vasta loppuvaiheessa. Tästä juttelin neuvolalääkärin kanssa, kun mulle on tullut tähän mennessä painoa se 4 kiloa (jos otetaan huomioon alun painonlasku). Kaikki on kunnossa ja raskaus on edennyt ihan normaalisti eli varmaan itselleni tulee sitten vasta lopussa se painon nousu vauhdilla. Hauskaa vaan, miten erilaisia raskauksia tosiaan on olemassa :)

Mitä te päivän mittaan syötte? voisitteko antaa konkreettisia esimerkkejä päivän ruokavalioista ja miten paino noussut, kun se ei paljon kerro jos joku sanoo syövänsä terveellisesti/kohtuudella/paljon. Ihmisillä on niin erilaisia käsityksiä :D

Itse esim. eilen söin keskimäärin normaalisti itselleni:

Aamulla maitoonkeitetty kaurapuuro voilla
välipalaksi veteenkeitetty kaurapuuro jossa runsaasti raejuustoa
ruuaksi italianpataa pari isoa kauhallista, raejuustoa, runsaasti salaattia ja pari viipaletta punajuurta. Lautanen oli ihan kukkurallinen.
välipalaksi pari palaa suklaata ja pipari.
Töiden jälkeen smoothien jossa maitoa, maitorahka, banaani ja ananasta
illalla kolme leipää jossa yht. 10viipaletta juustoa, kurkkua tomaattia
Ennen nukkumaanmenoa runsas kourallinen maapähkinöitä.

Lisäksi vihreää teetä 1-3 kuppia ja vettä n. 7 lasillista päivän mittaan. Minusta määrä tuntuu sopivalta ja nälkä ei todellakaan tule. silti paino on lopettanut nousunsa. Aluksi nousi heti 5kg, nyt yht. 7,5kg noussut. Lähtöpaino 55. Ei ole kuukauteen oikeastaan noussut, vaikka joulunakin ahmin järkyttävän paljon.

Mä tossa just kirjotellu ylös syömisiä ku pitäny mittaillu sokereita kotona.. Ja yllätyin kun lähes samallai ku terkkarin antaman ohjeen mukaan oon syöny.. Ja silti paino nousee vaan. Toki joulun aikaa suklaata..

Elikkäs.. Aamupalalla ruispalat siis molemmat puolet ja päällä voita, juustoa ja kalkkunaleikettä. Kuppi kahvia.
Ruoka 2dl riisiä ja nakki kastiketta, kasviksia.
Välipala hedelmäsalaatti sisältää banaania omenaa viinirypäleitä päärynää ananasta. Kuppi kahvia.
Ruoka 2 perunaa ja jauheliha kastiketta ja salaattia.
Iltapala kaurapuuroa voisilmällä..
Vettä päivän mittaan parisen litraa..

Tässä suunnilleen yleinen ruokavalio:

Klo 8: 2 ruisleipää voilla ja juustoviipaleilla (4kpl) ja teetä.
Klo 10: klementiini ja banaani
Klo 12: ruokaa (edellisen päivän jämiä)
Klo 14: klementiini
Klo 16: 2 ruisleipää voilla ja juustoviipaleilla (4kpl) ja teetä
Joku hedelmä vielä ehkä 18/19 aikaan
Klo 21: ruoka (syömme myöhään)

Ja vettä juon 2-3 litraa päivän mittaan. Joskus pulla aamupäivällä, joskus vähän karkkia jossain vaiheessa

Tässä meikäläisen eilinen ruokavalio...

Aamulla puolikas ruispala juustolla ja kuppi teetä
Kaksi mandariinia ja protskurahka
Kaksi riisikakkua juustolla ja suklaata, jotka kului 100g koko päivän aikana :D
Taas puolikas ruispala juustolla
Ihan illalla maitoon keitetty mannapuuro
Päivän mittaan reilu 2l vettä ja pari lasillista mehua.

Yleensä pyrin syömään edes yhden kunnollisen lämpimän aterian päivässä, mutta pahoinvointien takia se ei aina onnistu.
Lähtöpaino mulla oli siis 54kg ja nyt tullut +4kg :) Aika sopivasti kiloja kertynyt kun tänään 27+0. Enempää ei tarvitsekaan olla, koska mulla poksuu polvet, jos kerrytän itseeni yhtään ylimääräistä. Vauvahan kasvaa vielä sen pari kiloa, ja nestemääräkin kehossa vielä lisääntyy ja kohtu kasvaa, että eiköhän se paino nouse vielä loppuraskaudesta ihan tarpeeksi. Neuvolassa ainakin olivat tyytyväisiä painoon :)

No huh miten tarkkaan osaatte sanoa! Itsellä nuo määrät ja mitä syön on ihan päivä kohtaista!
Tässä kumminkin sellainen keskiarvoinen päivä:

Aamulla (klo 9-11): Pari kolme leipää, leikkeellä&juustolla (en käytä voita leivällä). Pari hedelmää esim. päärynä, omena, klementiini.
Päiväruoka (klo 11-14): Tortilla, salaatti, hampurilainen, juureksia&lihaa tai pastaa&lihaa.
Välipala (klo 15-17): Porkkanaa, hedelmiä, leipää yms.
Illallinen (klo 17-22): Pastaa&lihaa, juureksia&lihaa, kasviskeittoa tai kasvisruokaa tai sitten käydään ulkona syömässä.
Iltapala (klo 20->): Syön iltapalaa vain jos on hiukova olo illalla, ettei tule aamulla yrjö. Yleensä en ole kovin kiinnostunut mitä tällöin syön, kunhan vatsa tulee täyteen. Iltapala voi olla mitä vain täyttävän ruuan ja hedelmän väliltä.

Näiden ruokien lisäksi saatan ''napostella'' välipaloja, jos hiukoo. Välipalat ovat kumminkin yleensä hedelmiä, puuroa, leipää tai porkkanoita. Laukussa on aina mukana jotain ruokaa, sillä minulle tulee kova kiukku, jos pääsee verensokeri liian alas.

Tosiaan syön välillä ihan roskaruokaa ja välillä syön pelkästään hedelmiä ja kasviksia koko päivän. Riippuu aivan siitä mitä on tarjolla ja mitä tekee mieli. Jos on kova kiire tai ruuan tekeminen/hankinta on vaikeaa, en kauheesti nirsoile mitä menee suuhun. Kiireettömimpinä päivinä teen enemmän valintoja terveysperusteella. Mielestäni on parempi ettei elä nälässä kuin se että söisi koko ajan tosi terveellisesti. Itse pidän terveellisenä ruokavaliona sellaista, että kaikki ruoka ei olisi einestä ja että syö monipuolisesti.

Takaisin