Raskausdiabetes

Oliko sulla TCN niin, että suvussa on ollut isoja lapsia muutenkin? Sehän voi olla myös ihan geneettistä ja lapsen kokoon vaikuttaa vanhempien pituus myös. Voisi olla vaihtoehtoinen selitys isolle lapselle.
 
Täällä myös radi-diagnoosi, mikä ei tosin yllättänyt. Kaikki kolme arvoa oli pikkasen yli. Ekassa raskaudessa oli myös radi, pärjäsin just ja just pelkällä iltainsuliinilla ja tiukalla ruokavaliolla. Vauva painoi 2940g ja 48cm rv 39+3. Huomenna pitäisi aloittaa sokeriseuranta.
 
Mulla oli eilen paljon pelkäämäni käynti diabeteshoitajalla neuvolassa. Mutta turhaan pelkäsin, sillä hoitaja oli aivan ihana eikä ollenkaan saanut minua tuntemaan itseäni maailman paskimmaksi ja läskimmäksi ihmiseksi :) Asenne oli hänellä jotenkin tosi kohdallaan, kun ei lähtenyt vielä turhan tarkkaan ihan joka asiaan puuttumaan ennen kun olen edes tehnyt mittauksia. Käytiin toki läpi perus radiruokavalio ym. asiat, mutta sain luvan mennä omalla harkinnalla niin kauan, kun arvot pysyvät hyvinä. Mittauksen aloitan siis nyt. Tällä hetkellä vaikuttaa siltä, että saan jatkaa kirsikoiden ja mansikoiden syömistä <3
 
Mulle ei nyt sitten tullut radi-tuomitota. Oli hyvät arvot. paasto 5.1, 1h 6.2 ja 2h 6.6. Paastosta neuvolantäti huomautt, mutta sanoi, että kun muut arvot on niin hyvät niin ei aiheuta mitään sen ihmeempiä toimenpiteitä. Äänessä kuulsi pienoinen pettymys. Täytyy myöntää, että ihan vähän vaan olin vahingoniloinen asian suhteen... :D

Mutta joo on ollut isokokoisia äidilläni me lapsukaiset. isoveljeni oli vähän yli 3 kiloa, minä 4kg ja pikkuveljeni 4.6 kg, viimeisessä äidillä oli radi. Itse olen varsin pieni kokoinen, 158 pitkä ja mieskään ei ole mikään pitkä ihminen, 165. No, nyt sitten vaan tarkkailen silti vähän rennommin mitä syön ja vältän makeaa siitä huolimatta. En tahdo kuitenkaan synnyttää mitään 5 kiloista.

Mutta liikuntaa ja hyvää syömistä jatketaan täällä. Voihan olla, että myöhemmillä viikoilla jotain ilmenee, mutta nyt ei mitään erikoistoimenpiteitä tullut itselleni.
 
Ite myös hyvillä mielin alan mittaamaan ja testaamaan mitkä ruoat on hyviä. Just hain systeemit neuvolasta ja aamupalasta oli 2h ja verensokeri oli 3,9.. Täti ei oikein tykännyt tuosta ja käski syödä välipalaa piakkoin :D
 
Mä kävin tänään rasituksessa 8.50 ja nyt vaan odotellaan tuloksia. Esikoisen aikana radi tuomio tuli ja siitä lähtien ollut mittarit ja härvelit esillä. Toivottavasti tällä kertaa pääsisin pälkähästä :D
 
Mun ei onneks tarvitse ottaa enne ruokailua. Kuulemma riittää näin alkuun että otan ruoan jälkeen. Huomasin kyllä jo tänään että mulle ei vaan sovi normaali leipä aamupalaksi vaan täytyy olla kokojyvä tai ruisleipää.
 
Syksyinen, joskus, ei joka kerta. Selittyy meidän äidin kertoman mukaan sillä, että kun aamulla nousee ylös, alkaa maksa käyttää energiaa jolloin arvot nousevat, joten siihen ei itse kauheasti voi vaikuttaa..

Muoks. Ja sekin että tunti syömisen jälkeen arvot voivat olla vielä laskusuuntaan päin, kahden tunnin päästä ne onkin jo kohonneet, tätä meidän äitikin ihmetteli että miksi otetaan jo tunnin päästä, mutta niinkuin joku tuolla aikasemmin sanoi, näin tehdään raskauden takia..
 
Vadelmajuoma vedetty naamaan ja nyt odottelen seuraavaa verikoetta. Olisin mielelläni jossakin pitkällään mutta lähettivät mut takaisin odotushuoneen muovipenkeille odottamaan. Menee se tässäkin. Sovin onneksi brunssitreffit ystävän kanssa, joten sitä odotellessa :)
 
Mut ei se haiman tuottama määrä aina heti pysty vastaamaan siihen tarpeeseen jos maksakin vapauttaa lisää sokeria. Mulla eilen aamulla lääkkeestä huolimatta oli aika korkealla arvo vaikkakin vielä rajoissa. Ei se lääkekään ala niin nopeasti vaikuttaa.
 
Lacrima, kiitos infosta. On tää mahtava paikka, kun aina löytyy joku, joka tietää vastauksen :) Ei tarvii yksin arpoa. Tai siis tiettyhän asiasta voisi kysyä ihan terveydenhoidon ammattilaisiltakin, mutta kun kyseessä lähinnä kuriositeetti eikä mikään akuutti tiedon tarve, niin mieluummin näin :)

Fuji, mulla taas ihan päinvastoin eli aamusta otan myös aterian jälkeiset arvot, mutta mahdollisista muista mittauksista pelkät paastoarvot. On nää radit niin erilaisia ja onneksi ilmeisesti myös neuvolassa ovat tämän tajunneet. Viime raskaudessa mun piti orjallisesti mittailla koko ajan sekä paastot että aterioiden jälkeiset, vaikka aterian jälkeiset arvot ei ollu juuri koskaan edes yli kuutta. Nyt saavat sormenpäät olla hiukan enemmän rauhassa.

Onnea titem radittomuudesta! :)
 
Ärsyttää kyllä vähän mitata noita arvoja ku pysy 5,0-6,0 välillä.. Mut no pari viikkoa niin pitäisi olla kait se aika polilla..
 
Huh! Täällä labrassa istun. Tänään myös poksui 15+0. jee! Yököttävää oli toi litku. Edellisessä raskaudessa paastoarvo oli 0,1 yli ja radi diagnoosi tuli. Koko raskausajan kotiseurannassa arvot hyviä ei insuliinille tarvetta, painonnousu oli maltillista 9 kg tuli. Vauva painoi silti 4,7 kg. Tässä raskaudessa paino on noussut reippaammin. En jaksa enää uskoa että painon vähäisellä nousulla voi vaikuttaa vauvan kokoon. Tosin sokeriarvot varmaan voi sit heitellä enemmän. Oma ja mieheni syntymäpaino oli 3,5 kg luokkaa ja sisaruksetkin samaa luokkaa. En tiiä miten meidän esikoinen oli noin iso syntyessään.
 
Just mietittiin tota samaa eilen mamman kanssa että ei sillä omalla painonhallinnalla varmaan Vauvan kokoon kauheasti saa vaikutettua jos on sokereista kiinni kuitenkin tuo..
 
Takaisin
Top