Raskausdiabetes

Mulla huomenna rasitus eli tänään alkaa paasto joskus kasin aikoihin (rv 15+6). Mainitsin neuvolassa mun horkka-olosta kun oon syönyt leipää aamupalaksi ja sit rasitusta päälle ja sen jälkeen onkin kylmähiki, horkka ja paha olo niin neuvolatäti oli sitä mieltä, että olisi hyvä testata vaikka leipä kuulema on on syypää tuohon oloon. Ainakaan mun liikkuminen, paino ja ikä ei oo mun puolella tässä asiassa.

Mä niin toivon et kaikki olisi normaalia. Enkä voi edes syödä mitenkään erityisen paljon tänään koska jos syön paljon edellisiltana niin herään aina hirvittävään nälkään... :D
 
Mulla myös huomenna 8:55 tuo sokerirasitustesti.. En todellakaan odota innolla..
 
Mulla myös huomenna 8:55 tuo sokerirasitustesti.. En todellakaan odota innolla..
Mulle sanottiin että varaa aika jo 7.30. Isona yllätyksenä oli, että sokerirasitusta ei tehdä läheskään kaikissa labroissa tai ainakaan ne ei jaa aikoja niihin. Löysin tasan yhden (neljästä) labran jolla oli aikoja seuraavan kolmen viikon aikana ja sielläkin oli tasan yksi vapaa aika.
 
Mun pitäis varata aika mutta tää pahoinvointi on edelleen niin kamalaa, että en tiedä kuinka selviän. Ensi viikolla pitäisi viimeistään käydä...
 
Qaakkeli mulle ei sanottu mitään.. Ja 8:55 oli viimeinen vapaa aika niin otin sen.. Soitin siis ihan ajanvarausnumeroon tällä kertaa ku en ollu varma pitääkö jokainen aika varata erikseen jne..
 
Onpa täällä paljon ällölitkun lipittäjiä huomiselle! Voitte chattailla sitten täällä huomisaamun parina luppoaikatuntina :) Toivotan kovasti tsemppiä kaikille ensinnäkin tietysti rasituskokeeseen ja sitten ennen kaikkea puhtaiden papereiden saamiseen! <3
 
Soittivat labrasta, että siellä ollaan kipeitä eikä sijaisia saa. Eli ei muuta kun toiseen labraan ilman ajanvarausta ja kuulema numerolapulla sitten vaatimaan aikaa itselleen. Mä niiiiiin tiedän miten tää päättyy koska nää HUSin jutut on niin nähty. Mä paastoan varmaan nyt sit turhaan :sour:
 
Mulla edes toi rasituskoe torstaina 7.50.
Neuvolantäti on niin varma, että mulla on radi kun edellinen oli syntyessään niin iso. Oli ihan hämmentynyt kun sanoin ettei mulla ole ollut mitään ongelmia sokereiden kanssa kahdessa aiemmassa. Kuulemma varmasti on ollut. Suunnittelil siis jo miten ja koska antaa mulle mittarin kotiin ja sain jo silloin ekalla neuvola käynnillä ruokavalio ohjeet. Ihan en oo noudattanut niitä niin justiinsa.. Mutta jos tossa jään kiinni niin kyllähän se pitää terästäytyä.
 
ja kohta paasto alkakoon.. Just kerettiin kaupasta kotio, että kerkesin vielä syömään.. Mietin tässä, että mikähän järki oli varata aika jo klo 7.15 :laughing025. Ja vien nuorimmaisen tosiaan eka porukoille.. Lähteä liikenteeseen viim 6.40.. no pääsempähän syömään ajoissa.
 
Joo just kans suunnittelin että pitää ottaa iltapalaa ja ruveta miettimään että jos menis aikasin nukkumaan ku en oikeasti kestä jos pitää olla syömättä niin pitkään :(
 
TCN miten iso sun vauva oli syntyessään?
Mulla ei ole ollut radia eikä kai oireitakaan, eikä neuvolassa oo passitettu sokrerirasitustestiin, mutta aloin tässä itsekseni miettimään kuulunko riskiryhmään kun on jo kolmas tulossa, ikää on 36 ja omalla isällä todetti kakkostyypin diabetes.

Että pitäiskö mun ite pyytää tota testiä vai näkeekö jostain muusta testistä (hemoglobiini/virtsa jne) jos arvot on jotenkin hälyttävät ja passittavat sitten rasitustestiin?
Ja mitä oireita radista on raskausaikana, huomaako sen jotenkin itse? En tiedä siitä yhtään mitään :/
 
Täälläkään ei radia ollut, mutta poika syntyi viikoilla 39+2 4.5kg eli makrosomisena. Olin syönyt terveellisesti, silloin tällöin tietenkin herkkuja mutta valtavan vatsan lisäksi kiloja ei kertynyt juuri muualle. Sokereissa ei ollut mitään raskausaikana, rasituksesta selvisin puhtain paperein ja itse huvikseen paastoja tsekkailin töissä aamuvuoroissa. Synnärillä hoitaja tuli katsomaan tunti siitä kun oltiin päästy omaan huoneeseen, kysyi ensimmäisenä että sinullahan oli siis se radi? Sanoin että ei. Nosti pojan rinnalle, sanoi että tällaisia pulloposkia nää sokerivauvat on, kannattaa ens kerralla vähän kattoo mitä syö. Mietin vaan tuolloin, miksihän jo mummoni on synnyttänyt kaikki 5 lastaan yli 4 kiloisina, hänellä kun ei diabetesta ollut eikä taatusti herkkuja... mutta mielenkiinnolla taas rasitukseen, se kun annettiin edellisen koon perusteella automaattisesti :)
 
Hildamaija, mulla ei ainakaan ole ollut mitään oireita, mistä olisin itse voinut päätellä, että on radi. Esikoisen sokerirasituksessa verikokeita ottanut hoitajakin sanoi, että tosi epätodennäköistä, että sulla olis mitään häikkää arvoissa, kun ei tullu huonu olo rasituskokeessa. Siksi ehkä järkyttikin aika paljon, kun tuomo kuitenkin tuli. Tässä toisessa raskaudessa sitä osasi jo odottaa, vaikka tosiaan, rasituskoe meni vielä lupsakammin kuin ekalla kerralla...

Windy, ihan uskomattoman törkeä hoitaja sulla ollut siellä synnärillä.. Tai siis onneksi sulla ei ollut radia ja lapsen paino ei mitenkään johtunut sun tekemisistä, koska muutenhan tuollainen kommentti olisi voinut saada vaikka millaisen tunnekuohun aikaiseksi..Nojoo, mä oisin kyllä varmaan alkanu itkemään siinä hetkessä enivei, hyvä jos sä osasit suhtautua kypsemmin :)
 
Mä tulin labraan ajoissa.. Aika oli kun pitikin.. Ottaa kilpirauhaskokeen.. Ei täällä ole lähetettä sokerirasitukseen.. Kiva..
Otti kuitenkin paastoarvon ja juotti litkun..

Laitoin tekstiviestin nla-tädille että soittaa heti, kun lukee viestin. Soitto tulikin minuutin sisään. Nla-täti oli unohtanut laittaa lähetteen.
 
Istun täällä odotushuoneessa, enää puolitoistatuntia. Vähän heikko olo ei muuta, mut ärsyttää täällä istuminen. Hoitaja kyllä nikotteli hetken kun kerroin mitä oli käyny ja et mulle neuvottiin ottamaan päivystysnumero. Pitkin hampain suostui ottamaan näytteen :D
 
Ääh. Koska ne arvot on omakannassa? Ei vieläkään vaikka tänään on jo se "huomenna".
 
Takaisin
Top