Raskausdiabetes

Just pääsi sanomaan ettei tunnu missään niin nousi hirveä kylmähiki, silmissä sumeni ja kävin oksentamassa kaiken. Saas nähdä pystyvätkö edes tekemään ton kokeen.
 
Vielä 25minuuttia..
Hemmetti jos arvot heittää.. En halua mittailla.. En jaksaisi..
Hoksasin että söin varmasti järkevän iltapalan.. Hedelmäsalaatin nopeasti purkista..
 
Ite sain just juotua sen litkun.. Hyi hitto miten makeaa mut ainakaan nyt ei maistunut hiilihappoiselle. Nyt sit vielä 2 tuntia odottelua.

Oli muuten oikeasti vadelman makuista tuo.. Ja ällöttävää siirappia :DD
 
Joo siis kurkkua rupes kuivamaan ihan vaan koska se oli niin semmosta siirappia. No ehkä tää tästä..
 
Mun juoma litku maistu energiajuomalle... ei sillai läpitunkevasti, mutta kovin oli batterymainen. Mielelläni olisin juonut sitä colan makuista :D
 
No mönkäänhän tuo testi meni. Litkun juomisessa ei ongelmia, kaikki oli normaalia kunnes n. tunnin kohdalla rupes pyörii silmissä (ajattelin jo, että pyörryn), kylmähiki puski ihan kunnolla ja lopuksi tuli kaikki ylös. Sen jälkeen olo oli ihan normaali. Nyt mietityttää vaan, että tarkoittaakohan tuo vahva reagointi raskausdiabetesta... En aio ottaa uutta aikaa vaan meen neuvolalääkärille ens viikolla ja se saa keksiä mulle jostain mittarin tai labran jossa sais maata tuon ajan.
 
Joo mulle sanottiin että jos oksentaa niin keskeytetään testi :( eikä täällä pääse kyllä maaten mihinkään.. Vähän alkaa kyllä itteä kans heikottaa mut ei ainakaan sokereiden takia.. Tää johtuu kyllä enemmän mun stressistä.
 
Jee toinen takana! Eikä ole huono olo tai mitään. Vähän vaan väsyttää ja pää särkee. Kyl tää tästä :D tosin perhana ku noi mun suonet karkailee. Eka näyte saatiin helposti ja toinen ku otettiin niin suoni karkasi alta jälleen kerran :( mut onneks saatiin kuitenkin.

Muoks. Vihdoinkin se on ohi! Hyvä fiilis kaikesta aiemmasta kiukuttelusta huolimatta. Nyt pääsen hakemaan vaikka mansikoita palkkioksi ku meni niin hyvin.
 
Muokattu viimeksi:
Hildamaija, mulla ei ainakaan ole ollut mitään oireita, mistä olisin itse voinut päätellä, että on radi. Esikoisen sokerirasituksessa verikokeita ottanut hoitajakin sanoi, että tosi epätodennäköistä, että sulla olis mitään häikkää arvoissa, kun ei tullu huonu olo rasituskokeessa. Siksi ehkä järkyttikin aika paljon, kun tuomo kuitenkin tuli. Tässä toisessa raskaudessa sitä osasi jo odottaa, vaikka tosiaan, rasituskoe meni vielä lupsakammin kuin ekalla kerralla...

Windy, ihan uskomattoman törkeä hoitaja sulla ollut siellä synnärillä.. Tai siis onneksi sulla ei ollut radia ja lapsen paino ei mitenkään johtunut sun tekemisistä, koska muutenhan tuollainen kommentti olisi voinut saada vaikka millaisen tunnekuohun aikaiseksi..Nojoo, mä oisin kyllä varmaan alkanu itkemään siinä hetkessä enivei, hyvä jos sä osasit suhtautua kypsemmin :)
No jos oisin yhtään sanavalmiimpi tyyppi, en ois kovin kypsästi suhtautunut :D piti sitä hormonihöyryissä itkeä yksinään, ja huomaan että näin pulpahtelee aina joskus mieleen. Toivottavasti radituomion saaneet saa yleisesti vähän ammattimaisempaa kohtelua :)
 
No niin.. Kyllä tää oli pitäny tietää.. Tunnin ja 2 tunnin arvot heitti kumpikin noin 0,3.. Eli tosiaan en ihmettele että mulla on käytössä se metformiini. Testiaamuna en siis tosiaan ottanut lääkettä koska paasto ja toi lääke kuuluu ottaa aterian yhteydessä. Mut ihan selvästi on verikokeet ilmoittanut sen että on insuliiniresistenssi :) ens viikolla hakemaan mittari ja vehkeet..
 
Täällä odotan vielä tuloksia. Omakannassa ei mitää. Neuvolassaki puhelinaika parittoman viikon perjantai 10-11, ja varmasti ovat lomalla tietenki heinäkuun, että kai mä saan tiedon sitte joskus rv 35+ ärsyttää!!! Ei kai meistä syrjäkylien odottajista ole väliä, kun ei olla suurkaupungeille hyödyksi...
 
Fuji oon lohduttanut itseäni sillä että ainakin tulee syötyä terveellisesti kun tarvitsee mittailla niitä sokereita. Mut tiiän kyl kuin paljon harmittaa, ei tää kivaa oo..
 
Piikkikammo ei auta myöskään asiaa. :( ja kuitenkin monta kertaa päivässä tarttee pistää ja mitata :( ja nyt jo hirvittää jos joutuu loppu vaiheessa insuliinia pistämään :(
 
siis joku onni et asuu sopivan pienessä kaupungissa; sokerirasituksessa pääsee aina pitkälleen, et selviää kerralla läpi. Tulokset on seuraavana päivänä takuulla ja neuvolassa vastataan aina, tai jos on potilas just kun soittaa, niin soittavat takas.
Ja vaikka se paasto oli "vaan" 5,2 niin ruokavalio-ohjeet sain seuraavana päivänä hakea ylimääräisellä ajalla, joka tungettiin sinne muiden potilaiden lomaan.

Ei kyllä reissussa tullut ruokavaliosta niin onnistunutta kuin ajattelin; riisipiirakoita, pullaa, grillimakkaraa. Sentään kohtuudella kaikkea.
 
Mulle varattiin ihan aika että opetellaan se pistäminen ja mittaaminen. Lisäks sit keskustellaan just siitä ruokavaliosta. Mulla on varattu myös toinen aika sitä seuraavalle viikolle niin pidettiin se nyt sit ku totesin että parempi keskittyä nyt oikeasti siihen ruokavalio-ohjaukseen ensin ja sit seuraavalla viikollahan ns normi käynti.
 
Joku kyseli minkä kokoinen mun vauveli oli kun nyt neuvolantäti päätti, että on ollut radi edellisessä vaikka kiinni en ole jäänyt. Poika oli 4 440g. Pissassa ei sokerit hälyttänyt kertaakaan raskauden aikana, joten siksi ei mua laitettu rasitukseenkaan eikä kukaan mulle pojan koosta huomautellut missään vaiheessa, nyt vasta sitten tämän raskauden myötä siitä sanottiin. Tuntuu olevan täti aika täpäkkä jos painoa on tullut vähänkään hänen mielestä liikaa tai liian vähän. Eli vahvat on mielipiteet hänellä joten en ihan tiedä miten hänen joka sanaan jatkossa suhtauden, varsinkin jos radi tuomiota ei tule.

Mulla testi meni ihan ok. Litku ei ollut niin pahaa kuin pelkäsin. Labratäti ihmetteli miten sain juotua sen niin nopeasti, ilmeisesti muilla menee kauemmin. Hiukan etova olo tuli juomasta, mutta ei oksettanut ollenkaan. Toisen tunnin aikana ja hiuka ensimmäisenkin aikana alkoi väsyttää ihan sikana. Onneksi olin ottanut vapaapäivän töistä niin pääsin kotiin nukkumaan. Tunnin päikkärit teki ololle oikein hyvää. Ja mulla ei ollut nälkä kokeen jälkeen. Toki söin, mutta olisin pärjännyt hyvin tunnin- puoltoista ja sitten olis voinut syödä lounaan. Maanantaina kuulemma saa tietää tulokset varmasti.
 
Takaisin
Top