Raskausdiabetes

Eivät aina käy käsi kädessä, mutta kuten diabeteksessa usein, niin painonnousu voi olla yhteydessä myös sokereihin ja sitä kautta vauvan kokoon. Sen takia onkin hyvä, että sokerirasituksessa testaillaan miten kroppa hoitaa sokeritasapainon.
 
Jee jee! Neuvolassa jo sanoi että ei tartte ottaa välttämättä joka päivä edes noita sokereita eikä aina joka aterian jälkeen! Aattelin että joka toinen päivä vois olla jees ku terkka sanoi että 3-4 päivää viikosta jos ottaa niin riittää.
 
Nyt sain arvot. Viitealueella oli, mut korkeat (5,2-9,3-5,4). Joudun h 26 uuteen sokerirasitukseen. Täytyy kyllä alkaa tarkkailla vähän ruokavaliota. Ja raskauden jälkeen tiputtaa painoa reilusti. En tosiaan halua kakkostyypin diabetestä.
 
Mä en vieläkään oo päässyt uusimaan sitä sokerirasitusta mutta mulla on kysymys niille kellä radi diagnosoitu. Tuleeko/tuliko teille
1. huono olo jos ootte syönyt aamulla ja sit tulee pitkä tauko ruokailussa
2. huono olo jos ette syö tarpeeksi usein
3. huono olo ruokailun jälkeen

Emmä mitenkään hysteerinen ole... (eipä)
Mä oon huonovointinen niin usein ja ärsyttää kun se sokerirasitus meni penkin alle ja neuvolanlääkäri pelotti, että huonovointisuus saattaa johtua radista
 
Muokattu viimeksi:
Ei tuu huono olo (sokerit laskee liian hitaasti) eikä tosiaan noista muistakaan mitään.
 
Mun mielestä toi huonovointisuus johtuu siitä että sokerit on liian alhaalla.. eikä se tarkoita radia..
 
Yleensä pitäis muutenkin siis jos pelkkää sokeria vetää semmosen määrän niin tippua nopeasti myös kun ei todellakaan ole mikään pieni glykeeminen indeksi..
 
No mä ihmettelin sitä neuvolalääkärin paasatusta tosta mun huonovointisuudesta. Oli myös sitä mieltä, että voin huonosti koska nukun liian vähän (ei pidä paikkaansa). Ei se ottanu oikein kuuleviin korviin, että mä en söis sokeria järjettömiä määriä ja oli aivan varma, että saan radi-diagnoosin. No, uusi rasitus varattu ensi viikolle - toivottavasti menee paremmin ku viimeks.
 
Mulla hoitaja joka anto mittauslaitteet jne. paasas mulle kyllä ihan kaikesta, neuvolassa onneks samoissa asioissa kannustettu..

Jotenkin siihen tyyliin siis paasas että mitäs oot läski, nyt sun vauvas voi kärsiä siitä. Jos tälle samalle hoitajalle tarttee viel mennä niin aion kyllä pyytää jotakuta muuta hoitajaa.
 
Huono olo tulee jos sokerit nousee liikaa tai laskee liikaa ainakin mulla. Mullahan oli diabetes jo ennen raskauksia monenmonta vuotta. Mulla tulee huono-olo kun sokerit nousee yli 15 ja jos ne laskee alle 4.
 
Onko hei kellään muulla vähennetty mittausta ns säästösyistä? Mulle sanottiin tänään että maksimissaan neljänä päivänä viikossa ja pari kolme kertaa otetaan verensokerit..
 
Mulle sanottiin jo heti alkuun että neljä päivää viikossa ja min. 4 kertaa päivässä. Lääkäri sano torstaina ettei tästä eteenpäin tartte mitata kuin kerran kuukaudessa sen neljän päivän ajan, arvot on ollu niin hyviä.
 
Täällä rasituksessa taas. Litkut vedetty ja nyt odotellaan. Ei tarjottu makuupaikkaa vaikka viimeksi tuli kaikki ylös joten täällä odotushuoneessa istun.
 
Jee, eka näyte otettu. Pääsin makuulle kun kinusin. Nyt tiedän myös et jos vauvan liikkeet ei tunnu niin menkää sokerirasitukseen. Tuo tyyppi on tanssinu sokerihumalassa mambaa tuolla vatsassa tunnin.
 
Jossain luki että vauva tykkää makeasta ja liikkuu sillon enemmän. Ja kyllä sen itekin huomaa jos juo paljon mdhua/limsaa ja syö karkkia niin johan alkaa :D
 
Takaisin
Top