Raskausdiabetes

kuituja tarvitaan vatsan hyvinvointiin ja terveen mikrobiston ylläpitoon, itse ainakin otan ne hyvin mielelläni täysjyväviljasta. Tosin jos olis todettu korkeet sokerit, olis tätäkin pitäny varmaan miettiä uusiksi esim. Just puurojen suhteen.
 
Muokattu viimeksi:
Vadelmamami, oon huomannut saman mutta paastoarvojen kanssa. Jos syön iltaisin (ruis)leipää, muista viljoista puhumattakaan, aamun paastoarvot on aina koholla. Nyt olen parina iltana testannut comboa avocado&kova juusto&mantelit ja tomaatti&mozzarella -salaatti+pähkinöitä ja arvot ovat olleet aamulla selkeästi paremmat.
 
kuituja tarvitaan vatsan hyvinvointiin ja terveen mikrobiston ylläpitoon, itse ainakin otan ne hyvin mielelläni täysjyväviljasta. Tosin jos olis todettu korkeet sokerit, olis tätäkin pitäny varmaan miettiä uusiksi esim. Just puurojen suhteen.

Kuituja saa myös erilaisista siemenistä ja kasviksista :)
 
^ Ja parhaiten kuitukasveista kuten esim. purjosta :)
Viikonloput on parhaimpia kun ehtii tehdä aamupalaa - paistettua munaa, pekonia, jne ja päälle hedelmäsalaattia. Ei nouse sokerit kun jättää leivän pois. Harmillisesti ei viikolla vaan jaksa tehdä + mun kolesteroli tykkäis varmaan kyttyrää jos vetäis niin paljon rasvaa päivittäin.

Mun uusi ruokasuosikki on spagettikurpitsa jauhelihan kanssa - yllättävän hyvä rakenne ja korvaa pastan ihan kympillä mun mielestä.
 
Mulla ne minihiilari-leivät ei tosiaan nosta sokereita eikä itsetehty siemennäkkäri. Ja kasviksia tulee mussutettua valtavasti. Ne myös kuitupitoisuuden lisäksi auttaa tasoittamaan sokereita. :) Mulla ei oo kyllä vatsa ollut ikinä näin hyvänä, tää dieetti sopii siis ruumiille, muttei mielelle :p
 
Nyt kyllä ihmettelen. Söin päivälliseksi puolikkaan itsetehdyn pizzan, jossa tonnikalaa, paprikaa, ananasta ja juustoa..ja tietysti pohja. Mittasin sokerit tunnin päästä ja meinasin pyörtyä, 9,9! Minulla ei ole koskaan ollut noin korkeita, miten on mahdollista nousta noin korkeaksi? Olin kyllä vahingossa syömättä 4h, että olisiko sokerit päässy liian matalalle..en ottanut arvoa ennen ateriaa. Jos olen joskus syönyt hesen aterian, niin ei ole silloinkaan noussut edes yli rajan. Ihan outo lukema.
 
Mulla ainakin pitsa nostaa ihan hitosti - pohja (vehnä), ananas ja juusto nostaa ihan kivasti mulla ainakin. Tomaattikastikkeessa on myös useasti sokeria.

Mutta jos on oikeasti ihme lukema niin suosittelen pesemään kädet kunnolla ja mittaamaan muutamaan kertaan samasta sormesta (itelläni on heittänyt samasta sormesta mitattuna jopa 2,0 yksikköä - riippuu usein siitä pitääkö verta pumppaa vai ei ja mistä kohtaa sitä ottaa).
 
Joo ikinä ei sais ns just pumpata sitä verta ulos. Ja ananas = hedelmäsokeria.. Mulla ei nouse käytännössä yhtään sokerit ku syön pitsaa mut tosiaan mulla ehkä se lääkitys tekee sen ettei oikein nouse.. Monta kertaa oon mitannut just tunti syömisen jälkeen ja ollut 4,9-5,9 vaikka on ollut pitsaa..
 
Tuli taas mietintämyssy päähän näiden arvojen kanssa. Välipalan jälkeen mittasin 7,3. Arvo ok ja ei siinä sen kummempaa. Nyt mittasin paaston ennen ruokaa (edellisestä oikeasta ruuasta 6h ja välipalasta 3,5h) niin paastoarvo oli 8,3?! Miksi se on noussut vaikken ole syönyt tässä välissä mitään?
 
Ihminen ei nyt kyllä noin muutenkaan tarvii oikeastaan viljoja mihinkään.. Ne on otettu muistaakseni ruokavalioon vaan koska vaihtelua ja helppo ja halpa hiilihydraatin lähde.. Ihminen pärjää ihan hyvin lihalla ja kasviksilla..

Viljan viljely on mahdollistanut ihmiskunnalle sen, että sen ei ole tarvinnut käyttää kaikkea aikaansa ravinnonhankintaan keräilemällä ja metsästämällä ja on sitä mukaa pystynyt käyttämään aikaa esim kirjoitetun kielen kehittämiseen jne jne. Historiallisesti viljellyn viljan käytöllä on hyvinkin suuri merkitys ihmiskunnan kehitykselle sekä määrällisesti että sivistyksellisesti.

Ravitsemuksellisesti ihminen voi kohtuu menestyksekäästi elää hyvinkin monenlaisista raaka-aineista koostetulla ravinnolla.
 
Loppuraskaudessa nämä arvot kyllä heittelee sellaisista ruoista mistä ne ei ole ennen niin paljon heitelleet. Söin eilen illalla vain rahkaa ja sokeritonta mehukeittoa, otti niin päähän nuo arvojen nousut..tuosta iltapalasta ei ainakaan noussut vaikkakin nälkä jäi. Tuli huomaamatta yöllä 12 h paasto mutta onneksi aamunarvot kuitenkin hyvät, kun inska käytössä. Esikoinen herätti klo 05 yöllä ja nukahti vasta klo 7 uudelleen, joten aamun unet venyi klo 10 asti.
 
Takaisin
Top