Raskausdiabetes

Ei ollut mun sokerirasituksen tuloksissa mitään vikaa. Paasto 4,6, tunnin jälkeen 4,4 ja kahden tunnin jälkeen 4,2 :)
 
Kauan niissä tuloksissa kestää? Kävin viime perjantaina ja mä en jaksais odottaa enää....
 
Qaakkeli ne pitäis seuraavana päivänä olla jo valmiit. Sinuna soittaisin neuvolaan ja kysyisin.
 
En ite kattonu näkyykö vai ei.. Voit myös soittaa kait labraan ja tiedustella sieltä..
 
Fuji, olit aiemmin kysellyt tuosta mittausten määrästä ja mitä ohjeistusta sen suhteen on tullut. Mulla on ohjeena mitata joka viikko yhteensä kahdeksan kertaa. Joka toinen viikko neljä kertaa ennen ja jälkeen aamupalan ja joka toinen viikko yhtenä päivänä neljältä aterialta ennen ja jälkeen arvot. Ekassa raskaudessa mulla oli sama juttu ja musta se oli ihan perseestä, kun kyllähän sitä oikeasti ainakin alussa toivoisi voivansa mitata lähes koko ajan, että tietäisi varmasti sokereiden tilanteen.
 
Käytännössä sanottiin että pitää mitata ennen aamupalaa ja vaikka pari kertaa sen lisäksi mutta ei mitään tarkkaa määrää noissa mittauksissa annettu.. Edelleen pari kolme päivää viikossa.. Vituttaa ihan suunnattomasta ku en saanu edes diabeteshoitajalta kunnollisia ohjeita tohon..
 
Ihan älytöntä tommonen epäammattimainen ohjeistus Fuji.. Mitä jos vain mittaisit ihan sikana ja sitten pyytäisit liuskojen ja neulojen lopun lähestyessä lisää, ei ne niitä sulta varmaan kielläkään. Jospa sieltä sitten alkaisi täsmällinen ohjeistus
 
No siis sanoin neuvolassa jo kun kysyttiin miten usein mittaan että päivittäin.. Vastaus oli että säästösyistä johtuen pitää harvemmin.. Ja taas se sama 3-4 kertaa viikossa ja 3-4 mittausta päivässä.. Sillee että voi ny helvettiä ku toi ei merkkaa yhtään mitään ja onko väliä mihin aikaa ja mitä vittua! Oon oikeesti tosi kiukkunen tosta.. Eikä tosiaan tyksissä annettu yhtään parempia ohjeita.. Ainoa ohje mikä tyksissä tuli oli se että aamun paasto pitää ottaa aina mittauspäivänä..
 
Mulle aluks ohjeistettiin että neljänä perättäisenä päivänä viikossa josta vähintään yhden päivän pitää olla vkolopun päivä. Näinä neljänä päivänä aamupaasto ja kolme aterian jälkeistä mittausta, ei väliä minkä aterioiden jälkeen.

Muoks. Ja siis edelleenkin sama ohjeistus mutta vain kerran kuussa, ei joka viikko.
 
Olis ollu kiva jos ite olisin saanu noin tarkat ohjeet.. Mut ei ku ei vaan voi..
 
Mulla ohjeena: joka päivä aamupaasto ja kaksi kertaa viikossa aamupaasto + 1h syönnin jälkeen, ja siis joka aterian jälkeen.
 
Täällä varmaan kaikki pärjää ruokavaljolla, kun ei näköjään ole kovin korkeita arvoja. Ja näköjään jotkut mittaavat melkein yhtä usein kuin diabeetikot.
 
Mie en pärjää pelkästään ruokavaliolla.. Mulla oli jo ennen raskautta metformiini käytössä.. Ja kuulemma vielä on tarvittaessa varaa nostaa sitä annosta jos mittaukset rupee menemään yli vaikka karsii ne pahiten arvoja nostavat pois.
 
Qaakkeli mulla oli rasituskokeen tulokset merkattu Kannassa samaan paikkaan, missä oli ensimmäisten verikokeiden tulokset eli seerumiseulat, kupat, hivit ym.
Itsekin etin niitä aikani ennenkuin hokasin.
 
Qaakkeli mulla oli rasituskokeen tulokset merkattu Kannassa samaan paikkaan, missä oli ensimmäisten verikokeiden tulokset eli seerumiseulat, kupat, hivit ym.
Itsekin etin niitä aikani ennenkuin hokasin.
Joo, mä katoin läpi kaikki tutkimukset ja ei näy missään. En tiedä johtuuko siitä, että eka meni mönkään ja tokan rasituslähetteen kohdalla lukee et näytteenottoaika ois vasta heinäkuun lopussa kun se on kilpparin näytteenottoaika mikä on samassa lähetteessä. No, onneks on huomenna neuvola, saa kaivaa ne vastaukset mulle jostain :)
 
Radihan sieltä tuli :/
Paastoarvo oli rajalla ja tunnin mittaus ylitti 0,1. Tänään tehty paastomittaus (sattumoisin olin ollut syömättä) oli ihan normaali 4,2 joten saa nähdä mitä tuloksia saan mittauksilla. Selvisi myös miksi eivät tulokset näkyny OmaKannassa - kukaan ei ollut käsitelly niitä eikä ne ilmesty sinne itsestään.

Mittausohjeeksi tuli seuraavanlainen:
Eka viikko 2-4 krt aamupaasto (vähintään 4krt jos lukemat liian korkeat)
Toka viikko mittausta yhden kokonaisen päivän (joka ateria ennen ja jälkeen)

Kahden viikon jälkeen tarkennetaan mahdollisesti ruokavaliota jos on aihetta ja/tai mittauksia ja sen jälkeen uusi kontrolli jne. Ihan hyvältä mun korvaan kuulosti.
 
Täällä istun rasituksessa...hyihele...ei se litku vaan tekemälläkään hyvää ole. :P mut kai tästä selviää. Inhottavaa vaan kun pistellään, kun multa saa niin huonosti muutenkin aina näytteitä.
Ja siis tosiaan en kestä jos arvot pielessä...en halua jatkotutkimuksia. Omaseuranta kyllä ok, mut ei ramppaukset sairaalassa ja ylimääräiset lääkärikerrat.
Nyt siis viikkoja 17+6...siirrettiin paristi aikaa kun niin paljon pahoinvointia ollut.

Ja Fuji...tutta viimeraskaudesta toi Tyksin touhu! Raivostuttavaa....ja siellä ramppaus...huoh!
 
Takaisin
Top