Raskausdiabetes

Itellä on ens viikolla sokerirasitus.. Kuulemma tulee päivässä sit tulokset neuvolaan.. No sit nähään mikä meininki täällä..
 
Nyt ei enää oo niin hirvee stressi, auttoi paljon kun ultrassa sai tietää että kaikki on kunnossa <3

Toi paastoarvohan on oikeastaan aika mielenkiintonen juttu, ihmettelin meidän äidille (jolla on diabetes) että miten voi olla mahdollista että paastoarvo on isompi mitä aamupalan jälkeen otettu arvo? Hän selitti että maksa alkaa paastossa käyttää energiaa joka nostaa sokereita tilapäisesti. Lisäksi ihmetteli miksi ruuan jälkeen otetaan arvot jo tunnin päästä, kun osa sokereista ei ole ehtinyt silloin edes imeytymään. Tämän takia siis ruuan jälkeinen arvo voi olla pienempi kuin paastoarvo.
 
mä soitin radi-tulokset tänään. Paasto 5,2, toka jotain 8 ja viimeinen 6? Viimeiset unohdin kun kaupan pihalla ei ollu mitään mille kirjoittaa ylös. Harkitsen et soitan kuitenkin huomenna ja pyydän ruokavalion, kestäis paino alhaalla ja siitä ei tulis urputusta.

Niin ja toinen rasitus sitten rv25 paikkeilla

ja minä ainakin selviän rasituskokeesta vain sillä, että pääsen labrassa pötköttämään. Istuillaan tulis kaikki ylös.
 
mie varasin ajan sokerirasitukseen, kun se varmaan pitää tehdä viimeistään rv 16, jos aikaisemmissa raskauksissa on ollut?
Aika olisi ensi viikon keskiviikkona rv 14+6 :arghh:.
Kuopuksen kohdalla paastoarvo hyvä, tunnin päästä mitattava arvo heitti olemattoman vähän oliko 0.1 vai 0.2. 2 tunnin päästä mitattu arvo normaali. Jouduin kahdesti päivässä mittaamaan arvot.. toivon, etten nyt joudu.. Tuntui nimittäin ihan turhalta mittailla, kun jokainen mitattu arvo oli normaali..

Mutta eikai mun tarvii loppu raskaudessa käydä uudelleen?
 
Nyt ei enää oo niin hirvee stressi, auttoi paljon kun ultrassa sai tietää että kaikki on kunnossa <3

Toi paastoarvohan on oikeastaan aika mielenkiintonen juttu, ihmettelin meidän äidille (jolla on diabetes) että miten voi olla mahdollista että paastoarvo on isompi mitä aamupalan jälkeen otettu arvo? Hän selitti että maksa alkaa paastossa käyttää energiaa joka nostaa sokereita tilapäisesti. Lisäksi ihmetteli miksi ruuan jälkeen otetaan arvot jo tunnin päästä, kun osa sokereista ei ole ehtinyt silloin edes imeytymään. Tämän takia siis ruuan jälkeinen arvo voi olla pienempi kuin paastoarvo.

Tuo miksi tunnin päästä mitataan, niin se oli jotenkin liittyen raskauteen XD. En muista miksi.
 
Ihan vinkkinä sanon että kaikki puurot nostaa verensokereita paljon, ja mehujää nostaa enemmän kuin tavallinen puikkojäätelö. Joten sen takia ei diabeteshoitajat ei tykkää niistä. Ja mielummin suklaata kuin irtokarkkia jos haluu sokerit pitää aisoissa
T: noi 20 vuotta diabeetestä sairastanut..
 
Niinno, kaurapuuro olis kuulemma ollut ok..

Ja sitä tosiaan ihmettelin että kun ei karkkia eikä suklaata tule kumpaakaan syötyä niin se yks limujääpuikko viikossa ei mun järjen mukaan pitäis aiheuttaa mitään hirveän vakavia ongelmia sikiölle..
 
Onks se tosiaa nii ettei saa juoda 12 h ennen sokerirasitusta? Ruohonleikkaus ilman vettä on aika kauhea kokemus...

Typerä aika 19-07
 
Kaksi lasia jo mennyt... toinen pihatöiden ja toinen saunan päälle... ei ilman vettä voi olla... yleensä herään yölläkin juomaan.
 
Olin sokrurasituksessa viime torstaina ja tänään soitin tulokset. Hups, toistaiseksi selvisin - arvot olivat: 4.8, 8.2 ja 7.7. Syksyllä sitten uudestaan sokrulitkua litkimään :yuck:.
Pitää nyt yrittää tosissaan skarpata ruokavalion ja liikunnan suhteen, josko tällä kertaa selviäisikin ihan vallan ilman moista huolta :)
 
Caarina, mun saamissa ohjeissa luki vain, että pitää olla 10-14 tuntia syömättä eikä saa myöskään juoda limua, mehua, kahvia, alkoholia jne jne. Vettä ei kielletty lainkaan. Vuonna 2014 täällä Espoossakin oli ohjeistus, että puoli lasia vettä saisi juoda sen 12 tunnin paaston aikana. Huomattavasti inhimmillisemmät nämä uudet ohjeet :)
 
Fimlabin ohjeissa luki näin
"Potilaan esivalmistelu
Tutkimukseen tullaan paastonneena (syömättä ja juomatta). Sallittu paastoaika on 10-14 tuntia. Vettä saa nauttia, ei kuitenkaan glukoosiliuoksen nauttimisen jälkeen. Koetta edeltävänä päivänä potilaan tulisi saada riittävästi hiilihydraatteja. Välittömästi ennen koetta tulee välttää fyysistä rasitusta."
 
Takaisin
Top