Raskausdiabetes!

Mie mietin noita mittauksia ja miten syödä kun oon uusi mittailija. Saako ruokailun jälkeen syödä purkkaa tai rennietä? Tai saako pestä hampaita? Tai juoda vettä? Siks mietin kun sokerirasitukseen mennessä kaikki oli kielletty, ei varmaan nyt oo kielletty nuo..? Ja voiko sokeriarvot olla liian matalat? Että mikäköhän on hyvä 1h arvo? Miun ohjeistuksessa lukee et pitää olla alle 7,8. Tänää oli pakko jo testata mittausta vaikka huomenna alotan vasta koko päivän mittaukset. Sain päivällisen jälkeen reilun tunnin päästä lukemaks 5,3, ei ainakaan liikaa ollu. Onneks tarvii paastoarvoja ottaa vaan yks (aamulla), ja loput neljä lukemaa 1h aterioiden jälkeen. 3x/vko mittaan 5x/pv. En millään sais ruokailujen väliä pysymään niin pitkänä et sais paastoarvoja keskellä päivää. Ihmettelin kun 2h arvoja ei tarvii mitata vaikka se oli ainoa joka miulla oli pielessä, 8,6 eli tasan raja. Vähän vaikutti diabeteshoitajan reaktiotkii siltä et turhaan mittailen, mut mittaillaan nyt ni ei tarvii miettiä :)
 
IceQueen, kysyin neuvolasta aiemmin tuosta veden juomisesta ennen mittausta, neuvolatäti sanoi että voi juoda, ei ole hänen mukaansa niin tarkkaa varsinkaan jos arvot pysyy mittailuissa yleensä hyvinä. Muista en tiedä, tosin purkan syöminen varmaan vaikuttaa sokereihin. Tuo 5,3 on ainakin hyvä arvo :) mullakin oli ainoastaan tuo 2 tunnin arvo vähän koholla sokerirasituksessa ja korkein arvo mitä tullut kotimittailuista on 6,8 ja sillonkin söin ruoan jälkeen jätskin.
 
Mä en oo ees kysyny tosta vedenjuomisesta enne mittausta.. alkuun en juonu edes sitä vettä sen tunnin aikana mut totesin et se on hirveetä kituutusta.. tuskin vesi vaikuttaa.. paastoarvonkin otan vasta sen jälkeen ku oon ottanu thyroxinin.. siitä en tiiä vaikuttaako se arvoon,ainenki ku rasitukseen menin,neuvola täti anto ohjeen et elä ota lääkettä sinä aamuna..mut ainenki mun paastoarvot on ollu iha hyvät lääkkeestä huolimatta :)

Muutenki on nyt arvot taas tasaantunu. Olen siitä hyvin hyvin onnellinen :)
 
Mä oon ottanut aamulääkkeet veden kanssa normaalisti ihan ekana ja käynyt sitten muihin aamutoimiin eli puuron valmistukseen ja vs-mittaukseen.
Me saatiin Pohjolasta syntyvän lapsen vakuutus Radi-diagnoosista huolimatta. Vakuutusmaksu olis ollut 598,70€ jos eka vuosi olisi ollut maksullinen. Vakuutusmaksu käsittääkseni laskee joka vuosi. Asutaan pienessä kunnassa läntisellä Uudellamaalla, hintoihin vaikuttaa asuinpaikkakunta.
Noista arvoista, 1h arvot on mulla ollu noin 5,2-6,7 riippuen just söikö jätskiä tai keksiä kahvilla jälkkäriksi. Jos eli terveellisesti ei mennyt yli 6. Aamupaasto on keskimäärin 4,8 paitsi jotkut aamut on käsittämättömästi 5,4-5,0-5,2 (kolme täpärää tilannetta 8 seurantaviikon aikana)
Katjusha rv. 27+5
 
Mie en nyt tiiä mitä pitäs ajatella tosta sokerien mittauksesta.. Oon muutamana päivänä mittaillu 5x/pv, aamupaasto ja 4x 1h aterioiden jälkeen. Aamupaasto on ollu 5,0 tai alle. 1h arvot on ollu 4,7-6,1 välillä, mukana on myös pizza ateriaa, hampurilaisateriaa ja joskus karkkia jälkiruoaksi eikä mikään nosta sokereita tuon enempää. Onko nuo nyt sitte hyviä lukemia? Mietityttää vaan että onko 2h arvolla merkitystä? Jos se lukema olis sillon liian iso? Kun sitähän ei mitata, siitä kuitenkii jäin kiinni sokerirasituksessa kun oli just sen rajan verran.
 
IceQueen, mittasitko ennen jokaista ateriaa? Pienellä ateriavälillä se on vähän niin kuin 2h arvo. Nuo 1h arvot on kyllä hyvän näköiset, samansuuntaiset kuin minulla ja selkeästi alle sen ohjeen 7,7-7,8. Mulla on ennen ateriaa-arvot olleet noin 4,4 seutuvilla 3-4 tunnin ateriavälillä.
 
Mie oon Katjusha mitannu vaan aamulla paaston ja muut mittaukset 1h aterioiden jälkeen, ohjeiden mukaan. Ei siis tarvii mittailla ennen aterioita ni en oo jaksanu ylimääräsiä itteeni pistellä. Mietin et varmaan pystyisin sen 2h olee syömättä aterioiden välissä jos ottais 2h arvoja, täytyy vaan melko lyhyenä pitää ruokailuväli kun koko ajan nälkä kun ei paljoo mahu ruokaa kerrallaan :grin En vaan tii mitä se 2h arvo sit sais olla? Kun sitä ei oo ohjeistettu ottamaan.
 
Linski, kiitti!
Omalla kohdalla tuo taisi juuri olla sitä ylidiagnosointia, vaikka ymmärrän kyllä, että minulla on sukurasite. Se, että jo lähtökohtaisesti olen elänyt liikunnallista elämää ja syönyt terveellisesti ennen raskautta ei kyllä millään lailla liittynyt pelkoon sairastua 2-tyypin diabetekseen - halusinpa vain elää hoikkana ja reippaana, siltä osin kun itse voin siihen vaikuttaa. Ihan puistattaa tuo "hiilarien laskeminen", koska minusta se liippaa liian läheltä kalorien laskemista, mitä olen halunnut elämäni välttää :)
 
IceQueen, tarkistan illalla vihkosta, mikä se ennen ruokailua -arvon piti olla. Nyt en muista, oliko se yläraha jossain noin max 5,6.. Mun ohjeissa on 4 tunnin ruokaväli - mutta olen saanut ihan samoja lukemia ennen ruokailua 3 tunnin ruokavälilläkin. Syön sitä enemmän, mitä pitempään on tarkoitus odottaa seuraavaa ruokaa :)
 
Mulla on ennen ateriaa rajana 5,5. Sulla oli hyvät lukemat Icequeen :)
 
No ehkä tässä ei mitään hätää ole :) Tosiaan en paljoa yli 2 tunnissa pysty pitämään ruokailujen väliä kun on syötävä pieniä annoksia usein. Eli jos mittaisin ennen ruokailua esim. 2,5 tunnin välillä niin ei voi sanoa paastoarvoksi. Täytyy varmaan huomenna testata mitä lukemia saan 2 tunnin kohalla, miulla siis se 2h arvo oli rasituksessa korkeempi kun 1h arvo ni se mietityttää.
 
Katsoinpa tuossa tokan sokerirasituksen arvot Kannasta, kun kerrankin muistin. Olikohan jo viime viikon torstai kun kävin rasituksessa, toivottavasti ei enää kolmatta kertaa lykätä sinne aikaa kuluttamaan.

Arvot oli aika lähelle edelliskertaa eli: 0h 4,4/1h 5.4/2h 5.7.

Arvelisin ettei nuo aiheuta mitään jatkotoimenpiteitä?
 
Mitens muilla koko päivän seurannat on sujunut? Huomaan, että tämä kellon kanssa eläminen ei tee sunnuntaita paremmaksi. Koko ajan on joku ajastin päällä, muuten en muista mitata ruoan jälkeen. Ja sitten se ateriaväli 4 h ... Mulla ei toimi ruuansulatus nyt muutenkaan, saati ahmien liian isoja ja harvoja annoksia. Pinna kiristyy, kun mennään kellokortilla vapaapäivä (no, työpäivänä tämä ei sen paremmin onnistuisi). Pitäis jaksaa vaan olla kiitollinen, että terveyttäni seurataan. Toistaiseksi ei ole ollut mitään raportoitavaa eikä muutoksia viikkojen edetessä.
Katjusha rv 29+3
 
Muokattu viimeksi:
Koko päivien seurannat sujuneet ihan ok, mutta kellon kyttäystähän tämä on ollut. Minua tietysti helpottaa se, että olen kotona, mutta kyllä saa ulkoilut ja kaupassa käynnit ajastaa vähän tarkemmin. Syönyt olen 2-3 tunnin välein.

Tästä viikosta eteenpäin mittailen enää 2 päivää viikossa, jei :happy: Toivottavasti sama meno jatkuu ja arvot pysyisi kuosissaan eli hyvänä. Toki herkuttelun jälkeen arvo noussut hetkellisesti, mutta pysyneet siis alle rajojen.

Auringonkukka rv 29+2
 
Muistan miten itekin aloin ihan turhautumaan jatkuvaan mittailuun, kun arvot oli pitkään hyvät, vaikka saatoin välillä jopa herkutellakin. 3 x vk 6 x pv mittailin ja usein ajattelin, että onko tässä nyt mitään järkeä piikitellä itseään, kun kaikki on kuitenkin hyvin?? Ja sainkin vähentää mittailut sen vuoksi 2 x vk.
Mutta enpä ajattele noin enää, kun kaikki heittikin yhtäkkiä häränpyllyä ja arvot pomppas pilviin. Vaikka en mitään tehnyt eri tavalla.
Ja nyt ymmärrän miksi niitä seuraillaan ja miksi niitä hiilareitakin joutuu todellakin vähän tarkemmin tuijottamaan. Mm.istukka säätelee näitä juttuja välillä paljonkin, eikä siihen itse pysty aina edes vaikuttamaan. Mutta niin kauan kun pystyn, vaikutan. Ja nyt mittailen kyllä ihan mielelläni sen 3 x vk, vaikka kello kaulassa ja mittari aina taskussa. Eikä ylimääräsetkään mittaukset ole ainakaan haitaksi, vaan päinvastoin.
Ja nyt, jos vielä 2 x nousee arvot yli rajojen, saan lähetteen sairaalaan. Mutta onneksi sain arvot kohilleen ihan ruokavaliota vieläkin tarkemmin syynäämällä. Ja toivottavasti näin jatkuu ja loppuraskaus menisi nyt paremmin.
Ja onnea kaikille muillekin!
 
Moona78, just ton takia - että kaikki voi hetkessä muuttua, täytyy vaan jaksaa. Seuraavan kerran teen kyllä seurantavihkon mukaan 5 ateriaa päivässä. Silloin ateriaväliksi saa sen n. 3 tuntia. Toistaiseksi ei ole mitään hälyttävää ilmennyt, mutta eihän sitä koskaan tiedä, milloin "kriisi" iskee. Mulla nousee 1h arvot yli 6, jos syön viinirypäleitä tai keksejä. Eli niistä luopuisin siis ekana, jos jostain olisi pakko luopua (näitä ei siis aina ole mukana aterioilla, olen vain kiinnittänyt huomion). Aamupaasto on tosi tasainen (4,7-4,9), mutta jostain käsittämättömästä syystä pari kertaa ollut "riskirajoilla".
 
Mullakin aamun paastoarvot ollu ihan tosi hyvät, n.4,5. Mutta seuraava arvo pompsahtikin ihan reilusti yhtäkkiä. Nyt aamusta tankataankin huomattavasti kevyemmin. Eikä mitään puuroja yms.
Ja silti arvot 6-7,5.
Ruoan jälkeenkin arvot ollu aina ennen hyvin alle 6, kunnes nekii pompsahti lähelle 10. Pienillä muutoksilla sain laskettua. Mut silti arvot usein yli 7. Vaikka söisin vaan kanaa ja salaattia ja vettä ja yhden gluteenittoman näkkärin.
Mutta mutta...näinkin kun saisin pidettyä, ni hyvä olis.
Ateriaväli mulla on n.3 tuntia.
 
Moona78, hyvin oot ruokavaliolla saanut tasattua. Mulla ei vielä ole ruokailun jälkeisiin arvoihin tullut lähellekään moittimista. Toistaiseksi voidaan mennä näin. Mä syön aamupuuron marjoilla ja kananmunalla, ja se jättää johonkin 5,4 tasolle, vaikka puurossa olisi banaaniakin. Mielenkiinnolla odotan tulevia viikkoja. Mun isällä on 2-tyypin diabetes ja äidillä on myös paastosokerit koholla, mutta ei mitään hoitoa siihen (vielä).
 
Takaisin
Top