Raskausdiabetes!

Meille tulee IVF:n takia se kokoarvioultra rv 36, mutta kylläpä se tarpeen on nyt muutenkin kun "pieni" ei oo pieni vaan iso. Tänään tarkastivat äitiyspolilla sen mun Radi-vihkon tarkasti.
Kyllä tunnustelu neuvolassa olis ihan ehdoton, kuvitteleeko ne pelkän sf-mitan perusteella arvioitavan vauvan koon?

Meillä ei oo kyllä mitään lisätutkimuksia rutiinisti. Neuvola varmaan laittaa lähetteen äitipolille, jos alkaa tulla käyrämuutoksia sf-mittaan tai sokerit heitellä.

Täällä Vaasassa on niin, että sitten jos joutuu insuliinille radin takia, niin otetaan seurantaan (ultraan) polille. Mutta jos on ruokavaliohoitoinen, niin sitten kutsua ei tipua.

Jaaha, tunsin velvollisuudekseni ottaa tehomittauspäivän tähän, kun ne eiliset ultratulokset niin monta kertaa nosti lääkärin huulille sanan "gestaatiodiabetes" ... Toistaiseksi ei yhtään mitään raportoitavaa, ei lähelläkään ylärajoja ole nämä arvot. Ehkä mulla on joku piilodiabetes.
Eilen siis kuulin suuresta vauvasta ja ylärajoja hipovasta lapsiveden määrästä.

Eilen neuvolassa rv 30+5 vähennettiin mittauspäivät kolmesta kerrasta kahteen kertaan viikossa. Oli kuulemma erittäin hyvät lukemat :) Lisäkäyntejä radiin liittyen ei tarvitse, ultra kuitenkin tehdään kaikille diagnoosin saaneille 36 viikon tienoilla joten sinne laittoi lähetteen, aika tulee postissa. Ikivanhalla huonolla ultralaitteellakin (ei käytetä ikinä) kurkattiin vauvaa. En tiiä käytettiinkö ultraa siksi kun paikalla oli opiskelija, vai radin vuoksi. Th sanoi kuitenkin että hoikka pitkä vauva tulossa, eli ei ilmeisesti sokerivauva (?)

Mulla on ollut koko viikon tosi hyvät arvot, ei tarvitse jatkossa mittailla kuin 2 aamua joka toinen viikko ja yksi kokopäivän seuranta joka toinen viikko. Ja edelleen oon ihan normaalisti syönyt, en oo mitään muuttanut kun halusin nähdä arvot normiruokavalioni kanssa. Oon tosi tyytyväinen ja helpottunut :)

Täällä on menossa "hiilaritietoisen" ruokavalion vaikutus verensokeriin -testipäivä. Tiistaina vedin omalla normaaliruokavaliolla 4,4/4,6, 4,0/6,3, 4,8/6,1, 4,3/5,4 ja iltapalaa ennen 4,9 (en jaksanut valvoa viimeistä 1h mittausta)
Tänään on menny 4,3/4,9, 4,3/5,9 ja 4,2/5,3 tähän mennessä, ilman leipiä ja puuroja. Onhan noissa pientä eroa, mahtaako olla sattumaa, mitä just pistin suuhun? Ja otinko kahvia lopuks vai en... Perunaa, pastaa tai riisiä en yleensä muutenkaan syö, jos on vaihtoehtoja tarjolla.

Muokattu viimeksi:
Menen huomenna lähetteellä äitiyspolille diabeteskätilön juttusille ja sitten sen jälkeen lääkärin juttusille ja pääsen ultraan, jee! Minulla heittelee nuo aamun paastoarvot jonkin verran, tänään taas oli ihan normaali, 5,2. En tiedä sitten, että antavatko inskan käyttöön vai ei. Jänskättää! Ultraa odotan kovasti, niin paljon paineentunnetta tuolla alhaalla, että tytön on pakko olla rt:ssä jo. Siltä ainakin tuntuu. Ja nyt varmaan osataan sanoa varmaksi, että onko tyttö varmasti tulossa...:)

Winnie, kiva, että pääset katsomaan pientä :) Onko tyttöolo? Jospa se on tyttö! Meillä oli sellainen erikoistuva lääkäri kolme viikkoa sitten kasvukontrolliultrassa, ei uskaltanut luvata mitään. Mielestäni häppärit näkyi eikä edelleenkään pippeliä meidän tytöllä.
Äitiyspolin terveydenhoitaja kertoi, että insuliiniresistenssi olisi jo tullut ilmi näillä viikoilla. Tein kahdella peräkäisellä viikolla koko päivän seurannan. Uusi ohje oli mitata joka toinen viikko se 4 aamupaastoarvoa ja joka toinen viikko yhden päivän seuranta. On vähän jäänyt, eli tällä viikolla aamupaastot pitäisi muistaa ottaa to-su ...
Joo, mun neuvolantäti neuvoi sitten ihan väärin alun perin sen koko päivän seurannan, mutta kohtahan tämä on ohi tämä mittailu. Ylityksiä ei ole tullut.
Katjusha rv. 33+6

Milla tavalla väärin siulla Katjusha neuvottiin seuranta?

Sillä tavalla, että neljä ruokailua ja 8 mittausta. No, nyt on ohje että saa syödä monesti, mutta vain yhteensä 8 mittausta. Mutta riskinä lyhyellä ruokavälillä on, että ennen ruokaa -arvo ei ehdi laskea alle 5,5 - joten jos haluan säästyä diabeteshoitajan ripitykseltä - syön viidesti ja pidän kolmen tunnin paaston kussakin välissä. Välipala-arvoa en mittaisi.

Musta on ylipäätää hassua et kui eri paikoissa opastetaan eri tavalla mittauksia.. mulla on nyt neuvolan "määräyksestä" 1mittauspäivä/vk ja 4mittausta/pv.. toki mä otin omavapauden tässäkin ja pidän 2mittauspäivää/vk noilla 4mittauksella,ja lisäks mittaan about joka aamu aamusokerit..

juttelin tästä neuvolassa ja täti totes et ite tiiät miten tahot tehä..mut kaipa se ymmärs mun pointin tässä asiassa,ku sanoin et mä en voi käsittää et kui se yks mittauspäivä voi kertoo koko totuuden.. se on kuitenki kiinni siitä et mitä ja miten syö.. jos yhtenä päivänä ne arvot on hyvät mut entä ne muut päivät?! Ja entä ne jotka mittaa vaa kerta kahteen viikkoon..
joo,oon ehkä turhan skeptinen mut ku kyse on mun rakkaan lapsen elämästä ni totta kai mä tahon tarkkailla noita arvoja enemmän. Ja aika hyvin meilä on menny..arvot on alkanu nousemaan mut ei kuitenkaa vielä rajojen yli. :)

Rv 33+6

Mie Katjusha ihmettelinkii että miten sie saat syödä niin harvoin mittauspäivinä, eihän sellanen pitkä ruokailuväli oo hyväks, ja niinhän se sit oli että väärin neuvottu. No hyvä että viimein sekii selkeni :) sie taisit itekkii ihmetellä sitä.

nempsu samaa kans oon miettiny kun niin harvoin mittaus riittää, kaks päivää viikossa on vielä sellanen et tulis tarpeeks mittauksia. Oon ite ottanu ylimääräsiä mittauksia vähän "huonomman" aterian jälkeen sellasina päivinä kun en muuten mittaile, ihan vaan sen takia et näkis sen koko totuuden. Hyvänä on pysyny arvot ihan sama mitä syön, mittaillaan nyt sitte loppuun asti se pari päivää viikossa kun eihän sitä tiiä jos alkaakii sokerit nousta viimesillä viikoilla. Nyt rv 33+6.

Äitiyspolilta kotiuduttu. Oli ihan positiivinen kokemus. Ensiksi oli diabeteskätilön kanssa keskustelut ja ruokapäiväkirjan läpikäyntiä. Sitten pääsin lääkärin juttusille, joka myös ultrasi. Oli eri lääkäri kuin 2 vuotta sitten esikoista odottaessa, hyvä niin! Tykkäsin tästä naislääkäristä enemmän, oli sosiaalisempi.
Pikkuisella masussa kaikki hyvin, kasvaa ihan keskikäyrillä. On jo rt:ssä, toki se saattaa vielä muuttua. Alatutkimus tehtiin myös, kohdunsuu kiinteä ja kiinni. Kohdunkaulaa 2,5, eli kuulemma normaalisti. Virtaukset napanuorassa oli hyvät. Kysyin vasta loppuvaiheessa sitä sukupuolta ja lääkäri ei ollut sitä asiaa katsonut ollenkaan, eli vielä ei saatu varmuutta. Seuraava käynti on 2vkon päästä, silloin sitten.
Sain nyt sitten tablettilääkityksen, koska aamupaastot on vain vähän koholla. Insuliiniä ei haluttaisi
aloittaa, koska minulla olisi niin pieni annostus sitä ja pitäisi ostaa kuitenkin se vakiomäärä, joka maksaa noin 100eur. :oops:
Tablettilääkityksen sivuvaikutuksia on ripuli ja oksentelu...nice! Tietenkään kaikille niitä ei tule. Kävin tänään labrassa, koska munuaisarvot pitää olla normaalit ennenkuin lääkityksen voi aloittaa.

Synnytystavastakin puhuttiin jo, alatiesynnytys ensisijaisesti lääkärin mielestä, vaikka eka siis sektiolla tullut. Leikkaushaava on siisti, joten se on kuulemma hyvä. :)

Sain nyt sitten tablettilääkityksen, koska aamupaastot on vain vähän koholla. Insuliiniä ei haluttaisi
aloittaa, koska minulla olisi niin pieni annostus sitä ja pitäisi ostaa kuitenkin se vakiomäärä, joka maksaa noin 100eur. :oops:
Tablettilääkityksen sivuvaikutuksia on ripuli ja oksentelu...nice! Tietenkään kaikille niitä ei tule. Kävin tänään labrassa, koska munuaisarvot pitää olla normaalit ennenkuin lääkityksen voi aloittaa.
:)

Hei, Jännästi käytännöt vaihtelee.Mulla kanssa insuliini,mutta täällä kyllä sai kynän ihan yksittäin ostettua.Oli noin 15 euroa.ja vielä oudompaa se,että ei mua laitettu verikokeisiin ennen vaan suoraan aloitettiin lääkitys.Nyt on munuaisarvot ollut koholla ja ei oo ainakaan kukaan ilmoittanut,että insuliini pitäis lopettaa

Jos insuliiniä käyttää, niin sitä varten ei tarvitse käydä labrassa. Ainoastaan, jos aloittaa tablettimuotoisen lääkityksen.

Mittasin tänään tunti aamupalan jälkeen sokerit ja kappas, mittari näyttikin 8.4. Kauhistuin kamalasti, pesin kädet ja vaihdoin neulan ja toinen lukema oli 8.0. Eli rajojen yläpuolella silti. Mulla ei siis ole radi diagnoosia vaan omasta tahdosta mittailen. Harmi kun näin myöhäisessä vaiheessa alkaa sokerit heittelemään (tai en kyllä tiedä kauanko ovat heitelleet) enkä ole aiemmin ottanut koko radista selvää kun ei ole ollut tarvetta.

Rv 33+6

Millä viikoilla varpahat siulla oli sokerirasitus, onko siitä jo pitkä aika? Loppua kohtihan ne arvot voi nousta vaikka ei oo rasituksessa diagnoosia saanu. Vaikuttaa siltä että ihan hyvä kun ite pyysit mittarin. Nyt kannattaa seurailla lukemia ja kirjata ylös mitä oot syöny ni toivottavasti saat sokeriarvot kuntoon pienillä muutoksilla ruokavalioon :)

Miulla tuli diagnoosi 26 viikon kohalla kun 2h arvo oli just rajalla. Kotimittauksissa on kuitenkii ollu hyvät arvot nyt rv 34+1 asti, täytyy toivoa ettei nouse viimeisillä viikoilla.

Mulle sanottiin äippäpolilla 33+4, että insuliiniresistenssi olisi jo kehittynyt, vaikka itestä just tuntui että viimeisiksi viikoiksi kaikki voi muuttua. Mä pärjään mun normaalilla terveellisellä ruokavaliolla onneks.

Eli mitä tuo Katjusha käytännössä tarkottaa? Et jos arvot ois nousemassa liikaa ni ne ois noussu jo?

Takaisin