Raskausdiabetes!

Olikohan viikolla 25-26? Rasitus siis.

Auttakaa, oonko tyhmä vai tyhmä? Nytkin mittasin ennen päivällistä arvon ja se oli 5.8. Sain ohjeeksi että ennen syöntiä arvon pitää olla alle 5.5 ja tunti syönnin jälkeen alle 7.8. Mutta onhan paastoarvo ihan eri asia kuin ruokailujen välissä olevat arvot? Esim kaksi tuntia sitten söin välipalaa, kai sekin nyt nostaa sokereita enemmän kuin yön syömättömyys?
 
Ja vielä se että jos on radi niin näkyykö silloin virtsassa AINA sokeria tai ei välttämättä ollenkaan? Mulla on ollut aina pissit puhtaat.
 
Olikohan viikolla 25-26? Rasitus siis.

Auttakaa, oonko tyhmä vai tyhmä? Nytkin mittasin ennen päivällistä arvon ja se oli 5.8. Sain ohjeeksi että ennen syöntiä arvon pitää olla alle 5.5 ja tunti syönnin jälkeen alle 7.8. Mutta onhan paastoarvo ihan eri asia kuin ruokailujen välissä olevat arvot? Esim kaksi tuntia sitten söin välipalaa, kai sekin nyt nostaa sokereita enemmän kuin yön syömättömyys?
Paastoarvo on eri ja mun ei ainakaan oo tarvinnut ollenkaan mittailla ennen ruokailuja arvoja, vain aamulla paasto
 
Nempsu, näin mä ymmärsin. Että ruoka ei nostattais sokereita yli äyräiden, eri tavalla kuin ennen. Aamupaaston syyt lienevät muualla, ja on enemmän siitä iltapalasta kiinni.
 
Varpahat mä oon pitänyt tavoitteena aamupaasto alle 5,5 ja ennen ruokaa -arvo, kun ruokailusta 3h alle 5,5. Mulla saattaa 2h arvo joskus olla 5,5-5,6 - eli en taija niin usein syödä mittauspäivinä.
 
Ja vielä se että jos on radi niin näkyykö silloin virtsassa AINA sokeria tai ei välttämättä ollenkaan? Mulla on ollut aina pissit puhtaat.
Mulla todettiin radi alkuraskaudessa ja pissa on aina ollu puhdas. En sit tiedä et jos arvot alkaa heittää härän pyllyä et näkyykö sillon..
 
Hmm, miksköhän mun pitää mitata ennen ruokailua arvo? Koska eihän se voi olla paastoarvon kaltainen lukema. Nyt päivällistä ennen arvo oli 5.8 ja tunti syönnistä 6.0. Ei ole puhuttukaan että pitäisi mitata esim 2-3 tunnin päästä ruokailusta.
 
Nempsu, näin mä ymmärsin. Että ruoka ei nostattais sokereita yli äyräiden, eri tavalla kuin ennen. Aamupaaston syyt lienevät muualla, ja on enemmän siitä iltapalasta kiinni.
No sehä ois kyl ihan hyvä :) ni ei välttämättä tarvi niiiii stressata niitä sokereita.. toki oon ottanu melko iisisti tän asian kanssa ku kaikki on ollu kunnossa. Ja vauvaki kasvaa keskikäyrällä(tai sen alapuolella,varma en oo)..
 
Mä en ees käsitä et miks te joudutte mittaamaa ennen ateriaa-arvoja.. mä mittaan mittauspäivänä neljästi päivässä,ennen ja jälkeen aamupalan ja lounaan ja päivällisen jälkeen..
 
Mä en ees käsitä et miks te joudutte mittaamaa ennen ateriaa-arvoja.. mä mittaan mittauspäivänä neljästi päivässä,ennen ja jälkeen aamupalan ja lounaan ja päivällisen jälkeen..

Mä ihmettelen kyllä samaa kans. Mun neuvolatäti on muutenki niin hajamielinen säheltäjä että se taisi neuvoa väärin.. Edelleenkään en tiedä mikä se arvo pitäisi olla ennen ruokailua (ei paasto).
 
Varpahat, mä syön kolmen tunnin ruokavälillä. Mun Radi-vihkossa on ennen ruokaa -tavoitearvoksi annettu alle 5,5. Mittaan siis aamupaaston ja myös muut ennen ruokaa -arvot.
Just maanantaina polilla näitä mun arvoja katsottiin. Joka toinen viikko pidän yhden päivän kaikilla mittauksilla. Joka toinen viikko on 4 aamupaastomittausta.
 
Varpahat, mä syön kolmen tunnin ruokavälillä. Mun Radi-vihkossa on ennen ruokaa -tavoitearvoksi annettu alle 5,5. Mittaan siis aamupaaston ja myös muut ennen ruokaa -arvot.
Just maanantaina polilla näitä mun arvoja katsottiin. Joka toinen viikko pidän yhden päivän kaikilla mittauksilla. Joka toinen viikko on 4 aamupaastomittausta.

Eli mullahan sitten on turhan korkealla noi arvot :/
 
Varpahat, tuo sun päivällisen jälkeen on ihan ok, tuolla ruokavalinnalla. Ennen ruokaa -arvoon vaikuttaa todella paljon, milloin edellisen kerran söit ja mitä söit. Olen mielenkiinnosta testannut, että joskus mun 1h ja 2h -arvot on samat. Siksi en ota suupalaakaan, ennenkuin on 3 tuntia edellisestä ruokailusta. Ennen ruokaa - arvoksi saa siten helposti 4,5-5,0.
 
Minäkin jouduin mittailemaan ennen ateriaa arvoja, kun kaikki arvot vähän heittelivät.
Ja ihmettelin silloin mm sitäkin, että miten mun arvo juuri ennen ateriaa voi olla suurempi kuin tunti edellisen aterian jälkeen?? Ja jos nyt oikein ymmärsin niin liittyy jollain lailla istukkaan ja hormooneihin. Ja samaa raskauskehon omaa säätelyä voi tapahtua myös yön aikana.
Mutta nyt on onneksi ollut kaikki aika kivasti balanssissa, eikä ylityksiä ole tullut.
 
Taisin hätäillä tuon radin kanssa kun aamun paastoarvo ja ruokailun jälkeiset arvot ovat olleet reilusti alle sallitun :) ensimmäinen mittauspäivä tais mennä vähän plörinäksi kun en tiennyt milloin saa syödä ja milloin ei.
 
Siis mikä IHME siinä on nii hemmetin hankala muistaa mitata niitä sokereita :( no ei sillä,hyvin oon muistanu jonku aikaa.. mut piru vieköö.. tänä aamuna mittasin asmusokrut ja aamupalan jälkeiset sokrut.. tehtii pidemmän kaavan mukaa ruoka ja jotenki ajatukset meni sekasi.. syötiin ja monta monta tuntia sen jälkee ihan yht'äkkiä se energiansäästölamppu sytty "ei perkele!!!" Mies iha ihmeissää et mitä tapahtu.. totesin et arvaa oonko muistanu ne sokrut.. argh!!!
 
No miun mittauspäivät on ollu sellasia et yhtenä päivänä mittasin aamupaaston, toisena aamupalan jälkeen, joku päivä taas aamupalan jälkeen, sit saatoin jopa kaks mittausta päivässä muistaa :hilarious: Nyt on jääny mittaukset vähiin kun arvot on pysyny hyvinä ni ei jaksa vissii sen takia muistaa mittailla.
 
Joo alkaa lipsua nää mittaukset ja myös ruokavalio. Muistan mittauspäivänä iltapäivään asti mitata, ja siten iltapalalla ei ole varmaan juuri mittailtu. Meen yleensä nukkumaan pian iltapalan jälkeen, niin en oo varmaa kertaakaan mitannut tunti ip:n jälkeen.
 
Minäkin voin tunnustaa, että paikkailen unohdukset vaikka seuraavana päivänä... :shy:
Ja helposti tahtoo kyllä unohtua koko mittailu.
Tai sitten ei vaan yksinkertasesti huvita. Nyt kun ruokavalio ja arvotkin on taas pysyny pitkään hyvinä.
Sitä keskittyy jo jotenkin ihan toisenlaisiin juttuihin.
Mutta yritän nyt edes jotain mittailla viikossa, niin tiedän edes vähän missä mennään.
 
Takaisin
Top