Raskausdiabetes!

Käytiin neuvolassa läpi tuota minun radi-vihkoa, ja suunnitelmaan tuli muutos. Mulla on ollut nyt kaksi testipäivää ateria- eli suupalavälillä 4 tuntia (armottoman pitkä väli mulle, suorastaan hankala edes toteuttaa). Niissä ruokailu ei nostanut arvoja, että puhtain paperein sen suhteen.
Sain luvan tehdä seuraavan tehomittauspäivän mukaillen itse käyttämääni ruokarytmiä, tosin yksi välipalahedelmä pitää jättää pois. Tämä terveydenhoitaja oli sitä mieltä, että parempi mitata luonnollista kuin keinotekoista tilannetta :) Seuraava sunnuntai menee siis aamupala-lounas-välipala-päivällinen-iltapala -tekniikalla mitaten ennen ruokaa ja 1h jälkeen.
Katjusha rv. 22+5
 
Mä olin eilen rasituksessa ja saan tulokset vasta elokuun puolivälin jälkeen, koska oma terkkari on lomalla. Jos mulla sattuis menemään arvot yli ja todettais radi, niin mitä se tarkottais käytännössä? Tuntuuko se joltain kropassa? Onko sillä merkitystä, että meinasin ruveta pyörtyilemään puoli tuntia sokerilitkun juomisen jälkeen? Verenpaineet on ollu neuvolassa aina kunnossa. Raudan syömisen aloin omin päin tällä viikolla, kun hb oli laskenu 20 pykälää, mutta ei ollu vielä lähelläkään terkkarin mainitsemaa 110-rautarajaa. Rupes häirittemään pienestäki liikkeestä hengästyminen.
 
Jaa-a, vaikea sanoa voiko niistä "ensikäden" tuntemuksista päätellä vielä mitään. Itse "kärähdin" vain paastosta, eikä siinä ole kotona seuraten yhtään mitään häikkää, kun syö säännöllisen iltapalan ja varhaisen aamupalan.
Jos jokin arvo pärähtää punaiselle, alkaa terkkarin ohjeiden mukainen verensokerin kotiseuranta ja suositellaan muutettavan ruokavaliota tasaista verensokeria tukevaksi (jokaisella yksilöllinen reagointi eri ruoka-aineisiin). Olen ymmärtänyt, jos ruokavalio ja elintavat ei auta, saa mahdollisesti insuliinihoidon tai tabletteja riippuen vaivasta.
Mulla oli hengästymisongelmaa ihan plussasta alkaen, ja hemoglobiini on ollut kyllä laskusuunnassa. Nyt ei juuri hengästytä, mutta eilen pääsin ferritiini-kokeeseen, kun hb edelleen 104 sormenpäästä (luultavasti 115-120 kuitenkin normiverikokeesta).
 
Mulla oli tänään sokerirasitus, jännitin kauheesti tuloksia mutta tuli 4h siitä viestiä terkkarilta, että kaikki sokeriarvot oli normaalit! Oli kyllä äklöä se sokerilitku.
 
Minulla on huomenna sokerirasitus. Pitäisi ehkä syödä nyt jotain, että jaksaa aamuun.
 
Yölento, Älä syö ranskanperunoita ja makkaraa, mulle kävi paastoarvossa sillä keinoin köpelösti!!
(tää ei siis todellakaan ole se mitä ikinä muulloin nautiskelen, ja nyt maksan "hintaa" loppuraskauden:) )
 
En syönyt ranskalaisia ja makkaraa. Yleensäkään en niitä syö. Illalla otin yhden gluteenittoman kauraporkkanasämpylän, kananmunaa ja smoothien.

Nyt täällä litkun juoneena odottelen viimeistä verikoetta.
 
Nyt on pakko kysyä, että onko muilla radilaisilla noussut sokerit loppuraskautta kohti?
Tähän asti on ollu tosi ihanteelliset arvot ja ruokavalio pysyny suht samanlaisena, mut nyt alkanu arvot nousta, kun jäin pakkolepoon.
Ehkä jotain muutoksia ruokavalioon nyt, mutta mitä??
Kun sokerit ja hiilarit on jo muutenkin aika minimissä...
Olen vaan kuullut, että loppuraskaudessa arvot saattaa muutenkin nousta istukkahormoonin ym takia. Mutta jotenkin nyt vahvasti epäilen tätä mun pakkolepoa. Hitsi...
Mimmostahan liikuntaa supistusherkät mammelit vois sit ees harrastaa??
Uintia oon miettiny...kai semmosesta pienestä lillumisestakin jotain hyötyä olisi??
Ja kunhan toi halli taas ens kuun alusta lomalta aukeaa, niin menen kyllä ainakin kokeilemaan.
Kun pienikin kävely alkaa heti kiusaamaan.
Mut ees jotain...
 
Moona78, omalla kohdalla kaikki on toistaiseksi ihan samoissa, mitä muutama viikko sitten. Seuraan joka toinen viikko 4*vko aamupaasto ja joka toinen viikko yhden päivän kaikki 4 ateriaa. Kärähdin aamupaastosta, ja se näyttää joka aamu noin 4,8 eli ei mitään hälyttävää.
Mulle tekee kävely tosi tiukkaa, joten olen suunnitellut, että alkaisin Jopoilemaan eli kevyellä pyörälenkillä käymään (tätä olen siirtänyt, koska velvollisuuksiini kuuluu kolmen koiran ulkoilutus, ja se ei enää ole turvallista pyörällä - siksi olen pakkokävellyt ja kärsinyt kolotukset). Olen onneksi pystynyt ryhmäliikuntatunneilla käymään (2*vko, bodypump tai spinning) ilman kipuja ja kolotuksia. Luulen, että mullekin tulee kävelystä harjoitussuppareita, vaikka en ymmärrä täydellisesti, miltä ne tuntuu (ekakertalainen). Kummallinen vanne saattaa mahaan kiristyä, ei kiva.
 
Mulla on ollu ennen tätä aamupaaston keskiarvo siinä 4,3. Nyt on sitte pompsahtanu sinne 5,5. Ja tunnin jälkeen arvot on näyttäny ennen aina alle 5,5, mutta nyt ne sit nous 8,7 asti??? Hidsi...
Soitin neuvolaan ja huomenna mulla on onneksi lääkäri muutenkin.
Voin oottaa onneksi huomiseen.
Mutta saan ilm. lähetteen synnytyssairaalaan.
Kun on nyt kaikkea muutakin...ni pitää vähä tutkia tarkemmin kaikki.
Voi hitto kun alkaa pelottaa ja jännittää...
 
Kirjoitin jo tuonne sokerirasituskeskusteluunkin, että minulla yllättäen todettiinkin sitten raskausdiabetes. :(

Tuli todella yllätyksenä tuo diagnoosi, kun aina olen ollut kaikinpuolin terve, eikä suvussakaan ole mitään erityistä. Rasitukseen laittoivat, kun ehdin täyttää 25v ja BMI on hiukan yli normaalin.

Tuloksissa minulla 1h arvo oli 0,1 liikaa ja sen vuoksi sain sitten tuon diagnoosin. Neuvolasta laittoi tekstiviestin ja pyysi hakemaan ohjeet kotimittaukseen. Nyt minun täytyy siis mittailla noin viikon ajan joka päivä 5 x päivässä arvoja ja mikäli arvot pysyvät hyvinä, jatkossa riittää kahtena päivänä viikossa koko loppuraskauden ajan. Arvot on minulla ollutkin kohdillaan, mutta yllätykseksi eilen aamulla syöty aamupuuro nostatti lukemat korkeaksi, taisi olla yli 9. Mikään muu ei ole nostanut, joten puuro jää nyt sitten syömättä. :banghead:
 
Minulla ruisleipä ja myös just se puuro saa verensokerin korkeaksi, joten skippaan ne täysin. Outoja nämä jutut, kun sit karkit ei nosta!
 
Onko muilla ollut sellaista, että illalla on ollut arvo esim. 5,4 ja ei ole syönyt illalla sen arvon jälkeen enää mitään. Sitten aamulla se arvo onkin ollut melkein 6, vaikka ei ole siis syönyt mitään yölläkään? Onko tuo minun mittari rikki vai? En ottanut kuin yhden kerran sen aamun arvon ..olisi varmaan pitänyt testata 2 krt. Yhden kerran siis käynyt näin.
 
Winnie, se on se hiton "aamunkoitto" vai mikä nyt olikaan, joka alkaa aamuun mennessä jostain kudoksista nostaa verensokeria aamupaastoon. Mulla ei normaali syöminen nosta verensokeria kun max 6:een (1h) arvo, ja voipa olla just 5,4 ruoan jälkeen. Yhden kerran on mulla kotona noussu aamupaasto 5,4 8-9h paastolla. ja se huippulukema 5,5 mulla tuli 12 h paastolla.
 
Näillä viikoilla kuulemma monella alkaa sokerit käyttäytyä ikävästi, vaikka aiemmin ois ollu hyvät arvot. Itsellä oli rasituksessa paastoarvo 5,6, ja kotimittauksessa aamuisin aina alle 5. Pari kertaa ollut ennen ruokailua päivällä tasan se raja eli 5,5 ja kerran 5,7. Mut edellisestä ruokailusta oli silloin vasta pari tuntia, joten onko nyt sitten paastoarvo kuitenkaan. No, 2-3h välein on käsketty syödä jotain, ja pakkokin melkein tätä nykyä, kun vatsa vetää niin pieniä annoksia kerralla. Huomaan pientä turhautumista tähän ruokavalioon, ja alan lyödä ranttaliksi. Viikonloppuna oli vieraita, ja tein raparperipiirakan. Siitä asti tehnyt taas mieli makeaa, vaikka ennen viikonloppua ei ollut mikään ongelma olla ilman herkkuja. Nyt pitäis vielä jaksaa tsempata, kun onhan tässä vielä viikkoja jäljellä :)

26+2
 
No juu...tähän aikaan kuulemma aineenvaihdunta muuttuu huomattavasti ja etenkin just hiilariaineenvaihdunta, ja sokeria virtaa veressä enempi muutenkin, vaikkei raskausdiabetesta olisikaan.
Mulla muutettiin nyt vielä kerran ruokavaliota ja katsotaan mitä tulee.
Aamupuurot vaihtu nyt englantilaiseen aamiaiseen, eli munaa ja pekonia yms ja muutenkin hiilareihin kiinnitettiin entistä enemmän huomiota ja tehtiin vähän uudistuksia.
Ja nyt jos VIELÄ verensokerit näyttää liikaa, ni soitto sairaalaan ja kait se on sitte se inska...??
Aamulla oli taas paasto 4 ja tunnin päästä 9...
Hmmm...eli ei mitään puuroja enää mulle...
Ja enempi vaan kasviksia ja hedelmiäkin vain harvoin...ja enempi rahkaa yms.
Oijvoij...toivotaan, että tämä auttaa.
 
Moona, toivotaan että löydät hyvän ruokavalion. Tiedän äidin, jolle ei käynyt paljon mikään kun sokerit pomppi miten sattuu. Omalla kohdalla näyttäis tuo "THL:n" ruokavalio toimivan, eli runsaasti kasviksia, marjoja, hedelmiä, kauraa ja sitten niitä proteiininlähteitä.
 
Tyhmä kysymys..voiko tulla ns. sokerilapsi vaikka rasituksessa ois arvot erinomaiset? Yritän aktiivisesti vähentää sokerin käyttöä mutta oon niin koukussa että sorrun päivittäin johonkin houkutukseen. SF yläkäyrällä ja painoa tulee +677g/viikko..(nyt jo +8,5kg)
 
Mulla oli eile sokeriarvot jotenki koholla. Varsinaisesti ylityksiä ei tullu mut rajoja hätyytellään.. ahistaa! Eile mulla oli kyl muutenki iha kummallinen olo..

En tiiä miks,mut just eile aattelin et alan mittaa sokereita taas 2pv/vk vaikka neuvolasta on annettu ohje yhestä päivästä. Eikä toi ehkä iha huono idea ollukaa. Ois jääny muute noi arvot näkemättä.. aamusokereita oon muutenki mittaillu omaks iloks jo pidemmän aikaa ku tuli eka 5,1 arvo...

Ruokavalioo en oo viel muuttanu suuntaan tai toiseen,iha samalla tavalla oon syöny ku ennenki.. ainut muutos viime päiviltä on se et oon syöny ruisleivän sijasta vaaleita sämpylöitä. Taidan astella kauppaan ja pitäytyä vaa siin ruisleivässä.. jos se olis nyt se ratkaseva tekijä tässä yhtälössä..

Rv 27+0!
 
Voihan radi!! Täälläkii napsahti diagnoosi :sad001 Kävin sokerirasituksessa viikko sit 26+0, en soitellu tuloksia kun sormenpää paastoarvo oli 4,5. Tänää neuvolassa sit katottiin tulokset, paasto 4,4, 1h 8,2 ja 2h 8,6. Eli jäin kiinni tuosta 2 tunnin arvosta joka oli just tasan sen rajan. Vähän nyt huolettaa miten saan ruokavalioni muutettua kun on edelleen pahoinvointia ja monet ruoat yököttää niin oon syöny sitä mikä menee alas. Herkkuja liikaa ja nekii on nyt jätettävä minimiin :arghh: Pääsen vasta muutaman päivän päästä soittamaan diabeteshoitajan aikaa itelleni kun on vissii tän viikon lomalla. Täytyy nyt ite vähän katella noita lappusia mitä neuvolasta sain ja tutkia nettiä asian tiimoilta. Osaan syödä terveellisesti, normaalisti syönkin, mut nyt vaan on ongelma kun kaikki ruoka tökkii niin mitä ihmettä alan syömään...
 
Takaisin
Top